Wie mag het signaal geven tot ontruiming ?

Auteur Topic: Wie mag het signaal geven tot ontruiming ?  (gelezen 8975 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 5 maart 2006, 22:06:37
Wat is de praktijk als de eerste rookwolkjes te zien worden ?
Een illegale aktie van een aanwezige die brand begint te gillen of een onverlaat die niet wacht met het inslaan van de brandmelder totdat hij toestemming heeft van de directie kan al leiden tot een algemene uittocht. 

Er zal hier bij een rookwolkje geen paniek uitbreken hoor, normaal wordt de controllekamer en de bhv (brandweer) gebeld.
Verder is "Brand !!" roepen en de melder inslaan alleen illegaal als er geen reden toe is  ;D
Het afgaan van een hand of automatische brand/rookmelder is bij ons niet meer als dat, er volgt dus nooit een automatische ontruimingsalarm  op. (brandalarm en ontruimingsalarm zijn bij ons verschillende signalen)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 7 maart 2006, 23:27:43
Er zal hier bij een rookwolkje geen paniek uitbreken hoor, normaal wordt de controllekamer en de bhv (brandweer) gebeld.
Verder is "Brand !!" roepen en de melder inslaan alleen illegaal als er geen reden toe is  ;D
Het afgaan van een hand of automatische brand/rookmelder is bij ons niet meer als dat, er volgt dus nooit een automatische ontruimingsalarm  op. (brandalarm en ontruimingsalarm zijn bij ons verschillende signalen)


Een een wolkje rook wordt op ons bedrijf serieus genomen. Ondanks het feit dat het achteraf het bijna altijd "ongevaarlijke" rook blijkt te zijn.
Ik moet er niet aan denken als een reactie uit de klauwen loopt, dat eerst het hoofd van de BHV komt kijken of het nodig is om het gebouw te ontruimen.
Automatische brandalarmen zijn stille alarmen, handmelders betekenen het leeglopen van hetbetreffende gebouw.