"Ingehuurde kickbokser verwondt politiestudenten"

Auteur Topic: "Ingehuurde kickbokser verwondt politiestudenten"  (gelezen 21724 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #40 Gepost op: 11 september 2013, 12:45:58
Citaat van: 024 link=msg=1200295 date=1378806197
Als je meent dat een klap tijdens de training wel een bloedneus, kneuzing of blauw oog mag opleveren moet je wel realiseren dat het bij de ene student/agent daarbij blijft terwijl er bij een andere student sprake kan zijn van een zygomafractuurtje (ik beschouw dit wel als serieus letsel, alleen een blauw oog en bloedneus niet).

Je kan niet het eerste beschouwen als "acceptabel" en het tweede als "complete en volslagen idioterie" omdat het zelfs mogelijk was dat de eerste klap harder is geweest dan de tweede klap in het bovengenoemde voorbeeld.

Ik zeg niet dat een klap letsel mag opleveren maar dat het tot de mogelijkheid bestaat (kan...)
Natuurlijk kun je een meisje van 1.70 en 45 kg niet op dezelfde manier ''aanvallen'' als een man van 1.91 en 98 kg.
Net zoals wij proportioneel moeten werken verwacht ik dat van een rollenspeler ook. Proffesioneel en doseerbaar.

Er zijn al diverse dingen voorgevallen tijdens opleidingen, waarvan er door collega's en korpsen aan de bel is getrokken. Ik ben van mening dat je het beter een keer kunt mee maken in een gecontroleerde oefenomgeving dan op straat, waar je geen no-play hebt.
Dat er vervolgens collega's ( naar achterblijkt niet zulk) ernstig letsel oplopen gaat er iets fout.
(En collega's als in meerfout, niet 1 klap op het verkeerde lichaam teveel o.i.d.)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #41 Gepost op: 11 september 2013, 17:09:29
Toen ik het artikel voor het eerst las, had ik het gevoel "ja dus".  Ken namelijk buiten de politie ook andere bewapende diensten die met enige regelmaat of voor selectie of voor "gewone" training een bepaald type vechtsporter inhuren. Ben het ook helemaal mee eens dat je tijdens je werk klappen moet kunnen incasseren. Jij weet namelijk niet wat de ander gaat doen en zult dus altijd moeten reageren, zie vaak te laat zijn met een actie. Ik ben dan ook van mening: "die ander mag als eerste die klap uitdelen, maar hij/zij ligt op het eind op de grond".

Wel ben ik het ermee eens dat we wel representatief moeten trainen. Dus niet een K1 kampioen samen met iemand die net 2 dagen bij de dienst zit laten vechten. Het kan wel maar dan in een opbouwende fase. Echter zijn we (vind ik puur persoonlijk) ook wel heel erg doorgeslagen naar een verkeerde kant, al zie ik de laatste tijd wel steeds meer verbetering. Vroeger was het standaard dat men tijdens de lessen een verdedigingssport beoefende (vaak judo) en dat ook veel aan behendigheid (zie sport/spel) werd gedaan. Dit eerste is nu de verplichte trukjes die getoetst worden (welke in de praktijk niet echt logisch zijn), en die laatste is afgeschaft omdat men te fanatiek was en er blessures ontstonden.

Wat krijg je dus, dat mensen qua motoriek minder zijn en alleen maar de verplichte trukjes kunnen. Moet jij dat eens proberen tegen een persoon die stijf staat van de adrenaline (of een andere drug). Gaat jou niet lukken kan ik je vertellen. Vechten is nooit eerlijk, en dat moet jij als ambtenaar ook niet proberen eerlijk te maken. Leer die "smerige" trukjes en oefen ze. Dan kan jij ze indien nodig (proportioneel etc) toepassen en zorgen dat jij als bovenliggende partij eindigt.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #42 Gepost op: 11 september 2013, 17:26:33
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1200688 date=1378912169
Vechten is nooit eerlijk, en dat moet jij als ambtenaar ook niet proberen eerlijk te maken. Leer die "smerige" trukjes en oefen ze. Dan kan jij ze indien nodig (proportioneel etc) toepassen en zorgen dat jij als bovenliggende partij eindigt.
300% mee eens!

Sterker nog:
Ieder gevecht kan, binnen 1,5 seconde, veranderen in een gevecht voor je leven; 1 schop tegen je hoofd en het kan gebeurd zijn..

Vecht altijd (en dan heb ik 't niet over duw- en trekwerk) alsof je vecht voor je leven; zolang een verdachte niet onder controle is blijft hij ook gevaarlijk. Doe jezelf en je collega een groot plezier door het gevaar zo snel mogelijk onder controle te hebben..

Verantwoorden doe je achteraf; zorg eerst maar dat je de kans krijgt om het achteraf te verantwoorden..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #43 Gepost op: 11 september 2013, 17:32:25
Opgeblazen door de media of niet, een (professionele) K1 vechter mag zijn/haar kunstje buiten de ring toch helemaal niet laten zien? In vele andere vecht- en verdedigingssporten volgt er dan directe schorsing..
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #44 Gepost op: 11 september 2013, 18:55:09
Hij is niet aan 't knokken op straat of staat bij de deur bij een slechte tent; hij is ingehuurd door een 'professioneel' bedrijf!
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #45 Gepost op: 11 september 2013, 20:01:23
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1200728 date=1378918509
Hij is niet aan 't knokken op straat of staat bij de deur bij een slechte tent; hij is ingehuurd door een 'professioneel' bedrijf!

Het mag gewoon niet buiten de ring.. toch?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #46 Gepost op: 11 september 2013, 20:14:25
Citaat van: rensb link=msg=1200768 date=1378922483
Het mag gewoon niet buiten de ring.. toch?

en wat dan van al die IBT instructeurs die diverse vechtsporten beoefenen en diverse dans hebben. Gebruiken het toch ook buiten de ring.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #47 Gepost op: 11 september 2013, 20:17:29
Citaat van: rensb link=msg=1200768 date=1378922483
Het mag gewoon niet buiten de ring.. toch?
Nee, dat staat in geen enkele wet. Allicht in de regels van een sportschool, maar dat slaat op iets heel anders (dat wat zijlvaart67 zegt:)
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1200728 date=1378918509
Hij is niet aan 't knokken op straat of staat bij de deur bij een slechte tent; hij is ingehuurd door een 'professioneel' bedrijf!


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #48 Gepost op: 12 september 2013, 09:50:21
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1200688 date=1378912169
Ik ben dan ook van mening: "die ander mag als eerste die klap uitdelen, maar hij/zij ligt op het eind op de grond".

Vechten is nooit eerlijk, en dat moet jij als ambtenaar ook niet proberen eerlijk te maken. Leer die "smerige" trukjes en oefen ze. Dan kan jij ze indien nodig (proportioneel etc) toepassen en zorgen dat jij als bovenliggende partij eindigt.

En dus stoppen we dienders ongewapend en ongetrained in een hok, waarin een kick Boxer is opgesloten en die mag zich helemaal uit gaan leven op het voor de slachtrijpe politievolk. Dat klinkt mij absoluut niet proportioneel en subsidiar in de oren en is dat juist de basis van ons werk.
En dan kunnen we allemaal redenen verzinnen waarom het wel zou moeten gebeuren, diensten erbij halen waar hetzelfde gebeurd en weet ik veel wat voor redenen opwerpen om dit gebeuren goed te praten maar het is en blijft totaal volslagen onzin. Als je zelf in zo'n hok zou staan praat je ook wel anders, laat staan als je er (zwaar) gewond uitkomt!  >:(

Ik wil best een hok met een kick boxer in stappen, maar dan wel GEWAPEND en volledig uitgerust. En dan is vechten inderdaad gemeen en kan ik je garanderen dat hij aan het eind van het gevecht zeker onderop ligt. En voor de duidelijkheid: mijn methode is wèl proportioneel en subsidiar die is 9mm.  998765

Ik ben een groot voorstander van gevechtstrainingen, oefeningen en out-of-the-box denken. Maar je kan iemand in zijn opleiding aan puin laten slaan en hem/haar daarna de dienst inlaten gaan waar hij te maken krijgt met inferrieur materiaal, debiele regels/afspraken en onwillende leidinggevenden. Dat is net zo zinloos als een verkeersdiender een ralley-cursus laten volgen en dan vervolgens zeggen dat hij geen achtervolgingen mag doen en hem laten surveilleren in een lelijke eend.

Als je het doet, doe het dan goed! En doe het anders niet (laat het lekker aan anderen over)

Nee zet dan het hakmes in heel politie-nederland, start goede praktijk en theorie opleidingen en zorg ervoor dat de dienders op straat veel vaker (en niet 4x per jaar) gaan (moeten) trainen en sporten. Maar niet van de geregiseerde IBT flauwekul, maar op de realiteit gebasseerde casussen, daar hebben we er genoeg van.
En in het kader van effectiviteit: trap 60% van de leidinggevenden in een kelder met voor iedereen een buro en een computer, dan kunnen ze daar lekker doorwerken met zinloze draaiboeken schrijven, cijfers creëeren en manipuleren en netwerken. Maar dan zijn ze geen last voor het voetvolk. En om de schok niet te groot voor ze te laten worden mogen ze ook die Mi-koffie zooi meenemen.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


guest12562

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 12 september 2013, 10:49:37
Goed onderbouwde smurf, ook hier zitten zeker goede opmerkingen in  O0

En als je die leidinggevenden dan toch in een kelder stopt zet die K1 vechter er dan ook bij, anders heeft hij niks te doen  ::)