"Ingehuurde kickbokser verwondt politiestudenten"

Auteur Topic: "Ingehuurde kickbokser verwondt politiestudenten"  (gelezen 21727 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #50 Gepost op: 12 september 2013, 17:39:05
Citaat van: moppersmurf link=msg=1200882 date=1378972221
En dus stoppen we dienders ongewapend en ongetrained in een hok, waarin een kick Boxer is opgesloten en die mag zich helemaal uit gaan leven op het voor de slachtrijpe politievolk.
Bij dit soort trainingen ga je nooit ongewapend het hok in. En ongetrained dat is in mijn ogen een no-go. Want je moet minimaal getrained zijn in je geweldsmiddelen en wanneer je deze kan toepassen. Let wel dat de rechter bij het beoordelen (want die bepaald uiteindelijk of het wel echt subsidiair en proportioneel is) ook op de feiten en omstandigheden bekijken. Sta je alleen, als vrouw (alleen of meervoud) of als kleiner persoon tegenover een goed getrainde sporter (en dan bedoel ik niet het hardlopen  ;)) zal de rechter het eerder proportioneel vinden als jij naar het zwaarste middel grijpt, dan als jij zelf ook tegen de 2 meter bent en regelmatig aan de gewichten hangt. Al zijn er in die laatste ook diverse feiten en omstandigheden waardoor het wel proportioneel is.

Ik zie in dit soort oefeningen echt wel een meerwaarde voor de mensen die op de straat werken. Als initiele test is dit niet te doen, tenzij jij naar een zwaardere discipline wilt kan je dit als initiele test gebruiken. Dan ben je namelijk al wel enigsinds geoefend met je geweldsmiddelen en dan mag men ook verlangen dat jij ook als dusdanig kan reageren
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #51 Gepost op: 20 september 2013, 16:23:45
Beetje jammer dat de kop van dit artikel niet als volgt was...

Ingehuurde kickbokser sterft bij training politiestudenten

Want er zijn wel mensen die miepen over die arme studentjes, maar als meneer de K1-superster toevallig de verkeerde voor zijn neus krijgt die hem compleet naar de gallemiezen trapt in blinde paniek, dan is de wereld op een andere manier te klein.

Me dunkt dat je dit soort trainingen ook anders kunt invullen.


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #52 Gepost op: 20 september 2013, 18:25:41
Ik ben zelf student aan de politieacademie, en zelfs met mijn ca. 15 jaar aan vechtsportervaring (op redelijk hoog niveau) zou ik compleet verbaasd zijn als ik in het donker tijdens een TRAINING/OEFENING! compleet afgerost wordt door een 'professional'. Ik ben van mening dat je als politieman of vrouw zeker ook fysiek vaardig en weerbaar moet zijn, maar dit soort trainingen verwacht je voor arrestatieteams o.i.d., niet voor mensen in opleiding. Zeker niet in een vorm waarbij de andere partij niet van ophouden weet wanneer het te ver gaat.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #53 Gepost op: 21 september 2013, 23:52:27
Citaat van: black_ice_360 link=msg=1203141 date=1379694341
Ik ben zelf student aan de politieacademie, en zelfs met mijn ca. 15 jaar aan vechtsportervaring (op redelijk hoog niveau) zou ik compleet verbaasd zijn als ik in het donker tijdens een TRAINING/OEFENING! compleet afgerost wordt door een 'professional'. Ik ben van mening dat je als politieman of vrouw zeker ook fysiek vaardig en weerbaar moet zijn, maar dit soort trainingen verwacht je voor arrestatieteams o.i.d., niet voor mensen in opleiding. Zeker niet in een vorm waarbij de andere partij niet van ophouden weet wanneer het te ver gaat.

Deze training zit ook bij Defensie onderdelen. Ik weet niet of dat op alle opleidingen zo is maar ik had hem wel in de opleiding destijds. Daarbij werd inderdaad misschien wel eens te hardhandig opgetreden. Bijvoorbeeld nog niet door de deur heen de eerste klap al te pakken. Zolang er daarbij geen zwaar letsel optreed hoor je hier nooit wat over in de media. Ik ben wel van mening dat dergelijke trainingen erbij horen en om het nu allemaal te gaan regisseren dan mist het ook zijn doel. Blijft een lastige discussie. Ik ben overigens benieuwd of het hele verhaal klopt of weer ouderwets overdreven is. Mensen die falen voor dergelijke tests willen achteraf nog wel eens de boel enorm opblazen.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #54 Gepost op: 22 september 2013, 01:55:35
Vorige week heb ik mijn sportdocent gevraagd hoe dit zit en of hij er bekend mee is.
Ik doe de HTV-opleiding en krijg vrij veel explosieve trainingen.

Hij zei dat het 'op zich' wel mee valt wat daar gebeurd.
Naar eigen zeggen heeft hij daar zelf als professional (vechtsporter) ook wel eens gestaan.

Hij heeft wel een motto; bloed moet, pijn is fijn en jeuk is leuk.
Daarbij zegt hij; pijn is een emotie en kun je uitschakelen. En geef nooit op want dan laat je je collega in de steek.
Hij bedoeld dit niet geheel letterlijk maar meer figuurlijk dat je niet opgeeft bij minste geringste, dat gebeurd nog wel eens, door voornamelijk dames.

Het gaat meer op basis van snelheid i.c.m. kracht, als je bijv. wilt slaan met de wapenstok dat je niet met 2 tellen je stok kwijt bent, want dan kan hij aan de haal met jou.. (bewijs van spreken)
Hij zal je nooit moedwillig ernstig letsel toe brengen. Hij zou misschien wel een mep uit delen met de stok, maar hij gaat echt niet je een schedelbasisfractuur slaan. En blijven door meppen.

Maar als je in een donkere kamer in houdgreep gehouden wordt en je klopt niet af, gaat hij wel door. Tja dat is risico van het vak, zei onze docent.
Je moet tijdens zo'n oefening, want dat blijft het dus gewoon, ook je eigen grenzen durven aangeven. (--> afkloppen en hij stopt bijvoorbeeld)

Zo nu en dan vloeit er wel eens bloed zei hij.
Je zal ook wel eens naar huis gaan met kneuzingen en blauw plekken, want op straat houden ze ook niet op als je schreeuwt ''STOPPEN..''

Ik zit nu nog in begin periode van de opleiding, maar heb wel gevoel dat hij weet waar hij over praat.
En ons probeert te 'drillen' zodat we (bijna) fluitend door de selectie kunnen..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #55 Gepost op: 22 september 2013, 10:49:36
Ik ben het er zeker mee eens dat dit soort oefeningen erbij horen, en dat hierbij niet alles van te voren geregisseerd is omdat het dan inderdaad het doel mist. Maar als men de realiteit probeert na te bootsen, moeten de studenten in mijn optiek ook hun geweldsmiddelen mee krijgen wanneer zij die kamer betreden (zonder vuurwapen dan). Dit was niet het geval begreep ik. Persoonlijk ben ik ook voor dit soort oefeningen, maar zoals ik al zei heb ik een achtergrond die veel mensen in de opleiding niet hebben. Daardoor liggen mijn vaardigheden en incasseringsvermogen iets hoger dan het gemiddelde. Maar je bent met meerderen, en niet iedereen zal het fysieke gedeelte zo leuk vinden als sommige anderen. Bij mij op de opleiding zitten ook een aantal kleinere dames (en heren), die het op dit gebied nooit zouden redden. Maar met andere oefeningen ben ik soms verbaasd als ze met oplossingen komen waar ik zelf nooit aan gedacht zou hebben. Je hoeft dus geen vechtmachine te zijn om een goed politie-medewerker te zijn. Natuurlijk moet je redelijk allround zijn in dit vak, maar je kan nu eenmaal niet van een meisje van 1.60 verwachten dat ze tegenstand kan bieden aan een getrainde vent van 1.90 met het dubbele gewicht.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #56 Gepost op: 22 september 2013, 11:25:43
Ook in dit geval van dit soort trainingen kan men een vuurwapen meenemen naar binnen. Echter wel in de vorm van simulation wapen. KAn je iig een schot afdrukken als je het niet meer red. Kom ook meer in de buurt van de praktijk. In de praktijk druk ik ook af als ik het niet zou redden in een vechtpartij. Ik breng namelijk mijn eigen schoenen thuis.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #57 Gepost op: 22 september 2013, 13:18:47
Het was geen professional, gewoon een politie collega die goed is in vechtsport en vrijwillig meedeed hieraan. Het verhaal uit de media is gigantisch opgeblazen en niet echt conform de waarheid, het is gebeurd bij de PK5 opleiding en een aantal klasgenoten van mij organiseren deze (nieuwe vorm van) weerbaarheidstraining (samen met IBT/PA) sinds kort.

Dit is iets wat tijdens een reguliere IBT les ook zou kunnen gebeuren, denk aan de les gewenning geweld. Meer ga ik er niet over zeggen zolang het onderzoek loopt.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #58 Gepost op: 22 september 2013, 13:23:10
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1203414 date=1379841943
Ook in dit geval van dit soort trainingen kan men een vuurwapen meenemen naar binnen. Echter wel in de vorm van simulation wapen. KAn je iig een schot afdrukken als je het niet meer red. Kom ook meer in de buurt van de praktijk. In de praktijk druk ik ook af als ik het niet zou redden in een vechtpartij. Ik breng namelijk mijn eigen schoenen thuis.

Eens, ik heb de oude variant van de weerbaarheidstraining gehad en wij zijn in een situatie gebracht (house of pain) waarbij je met zn 2'en een melding in een huis krijgt. Opeens sta je tegenover een gigantische overmacht aan potige jongens, die jou aanvallen met vuist en shock-knifes.
Van alle cursisten die het huis hebben betreden is er geen één die zn vuurwapen heeft gepakt, stress en spanning zorgen ervoor dat je alleen nog maar aan het afweren bent. Je denkt niet eens na over je vuurwapen.

Dit was overigens ook de bedoeling, een eye-opener. De volgende keer dus wel je vuurwapen trekken!!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #59 Gepost op: 22 september 2013, 15:36:37
Citaat van: silque link=msg=1203436 date=1379848727
Het was geen professional, gewoon een politie collega die goed is in vechtsport en vrijwillig meedeed hieraan. Het verhaal uit de media is gigantisch opgeblazen en niet echt conform de waarheid, het is gebeurd bij de PK5 opleiding en een aantal klasgenoten van mij organiseren deze (nieuwe vorm van) weerbaarheidstraining (samen met IBT/PA) sinds kort.

Dit is iets wat tijdens een reguliere IBT les ook zou kunnen gebeuren, denk aan de les gewenning geweld. Meer ga ik er niet over zeggen zolang het onderzoek loopt.

Ik heb alleen meegekregen wat er in de media gemeld is, geloof best dat het één en ander enorm opgeblazen is. Simulation wapen mee naar binnen is inderdaad een optie. Als dit soort trainingen wat beter gepland zouden worden, en er daadwerkelijk een trainingselement in zit (ipv de aftuiging zoals bericht in de media, nogmaals ik was er niet bij) dan zouden dit soort trainingen juist van grote waarde kunnen zijn voor toekomstige politiemensen. Ik zou zelf graag een keer zo'n training meemaken  :P