CROW stelt haar regels boven de wet?

Auteur Topic: CROW stelt haar regels boven de wet?  (gelezen 8023 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 10 september 2013, 19:17:25
Iedereen een voordelige gele én een oranje EN471 broek (KLIKKLIK) kopen, kan er nooit wat fout gaan.  O0


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #11 Gepost op: 10 september 2013, 19:19:16
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1200427 date=1378833445
Iedereen een voordelige gele én een oranje EN471 broek (KLIKKLIK) kopen, kan er nooit wat fout gaan.  O0
Zie ik de EN-471 normering over het hoofd?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #12 Gepost op: 10 september 2013, 19:40:37
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1200425 date=1378833416
En wie zaten er in de werkgroep? Juist. Dat bedoel ik: over het algemeen zijn het bureau-tijgers of jongens van commerciële partijen. En niet te vergeten de zelfstandigen: meneer Jansen van Jansen Advies. Zeker de commerciëlen hebben er belang bij dat er bepaalde keuzes gemaakt worden, en voor de aanwezige bureau-tijgers klinkt het allemaal fantastisch. Ik heb diverse keren praktisch commentaar geleverd op CROW publicaties die naar mijn mening (op onderdelen) volledig de plank misslaan. Ik heb er NOOIT iets van terug gehoord, laat staan dat er iets mee gedaan is. Ik hoor overigens voor het eerst dat ik me ergens kan aanmelden; ik heb wel eens gehoord dat er organisaties of personen zijn uitgenodigd....

Ik probeer overigens het CROW niet te verdedigen/zwart te maken, ik weet alleen hoe het er daar aan toegaat; ik heb er namelijk gewerkt.

Veel mensen uit de werkgroep zijn inderdaad kleine zelfstandigen, maar er doen vaak juist ook grote partijen mee. Het CROW probeert wel een zo breed mogelijk scala aan mensen uit te nodigen, maar een hoop vriendjespolitiek is het wel. Een kennis van mij heeft zich ooit aangemeld bij het CROW dat hij graag mee wilde werken aan werkgroepen binnen zijn werkveld. Zij hebben hem daar ook voor uitgenodigd; hoe dat precies in zijn werk is gegaan, weet ik niet maar het is dus mogelijk.

Ik kan hier overigens een heel betoog gaan houden over hoe het allemaal in zijn werk gaat bij het CROW, maar dat laat ik achterwege omdat het voor deze discussie niet relevant is. Als iemand geïnteresseerd is, kan je me natuurlijk altijd vragen in PM.


Gast

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 10 september 2013, 19:43:33
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1200428 date=1378833556
Zie ik de EN-471 normering over het hoofd?
Ja.

Citaat
SPEC

Hardwearing Durable 300D fabric

Conforms to EN 471 class 1

EN471 Class 1.

Of is de UK EN471 anders dan de NL ?


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #14 Gepost op: 10 september 2013, 19:45:24
Even het een en ander opgezocht, dit staat op hun eigen site: (www.crow.nl/helpdesk)

Wat is de status van de CROW-richtlijnen?
In principe zijn de richtlijnen van CROW niet bindend. Op het moment dat in regelgeving of beleidsnota's wordt verwezen naar de CROW-publicaties, zijn ze bindend. Er bestaat jurisprudentie waarbij in de uitspraak wordt verwezen naar CROW-publicaties. Kern van deze uitspraken is dat wegbeheerders mogen afwijken van de richtlijnen, maar dat hiervoor wel een goede motivering en afweging van belangen nodig is.

Kan ik bijdragen aan de kennisontwikkeling?
Jazeker, u kunt bijvoorbeeld lid worden van een van de CROW-werkgroepen. Heeft u hier interesse in, neem dan via het formulier rechts op deze pagina contact op met CROW. Daarnaast staat CROW open voor aanvullingen en correcties op de kennis die op deze website staat.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #15 Gepost op: 10 september 2013, 20:36:04
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1200439 date=1378835013
Ja.

Of is de UK EN471 anders dan de NL ?
Stom, mijn fout!  e050  Ik zat te zoeken tussen al die andere gegevens, niet ver genoeg gescrolld. Nee, het is precies dezelfde norm. :)

Citaat van: Sasla link=msg=1200437 date=1378834837
(...) maar een hoop vriendjespolitiek is het wel. (...)
Ik wilde het niet zo uitdrukken, maar dat bedoelde ik wel  >:D  En dat is nu net de reden waarom sommige partijen in het werkveld CROW op sommige vlakken niet meer zo serieus nemen. Soms heb ik echt het idee dat er een boekje gemaakt moet worden om maar een boekje te maken, en dan schuiven er een paar vrienden bij elkaar en wordt er een boekje gemaakt. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat daar ook nog wat bedrijven aan verdienen en dat vind ik helemaal schandalig... een boekje maken waar niemand op zit te wachten, wat wel verplicht wordt gesteld en duur betaald moet worden. Maar goed, we dwalen af  0098
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #16 Gepost op: 10 september 2013, 20:44:39
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1200439 date=1378835013
Ja.

Of is de UK EN471 anders dan de NL ?
Psst, deze broeken missen de verticale reflecterende lijnen. e050


Zelf heb ik verder geen problemen met het CROW, ik heb zelf inbreng gehad in de uitgave over materiaaleisen. Echter als ik lees wie hier aan heeft deelgenomen en hoe de regel is naar buiten gebracht lees ik alleen wegbeheerders en verkeersregelbedrijven. Ik mis de grootste inhuurder en wegzetter van verkeersregelaars namelijk de infra bedrijven.

Ik voorzie eerder boete's voor deze bedrijven voor het schenden van de eerbaarheid als men steeds moet omkleden van een oranje naar een gele broek en vice versa.  >:D

Verder heeft de rechter een oordeel gedaan over minimale eisen, ze heeft niet aangegeven dat het hier een specifiek geval betrof. Dus om het heel dom te trekken mag een controleur die de CROW wel kent zeggen: "het voldoet niet aan CROW dus u heeft een probleem".

Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1200457 date=1378838164
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat daar ook nog wat bedrijven aan verdienen en dat vind ik helemaal schandalig... een boekje maken waar niemand op zit te wachten, wat wel verplicht wordt gesteld en duur betaald moet worden. Maar goed, we dwalen af  0098
Wat nog erger is dat volgens 96a/b de uitgaven in het voertuig aanwezig dienen te zijn. Dus in principe hoe meer auto's hoe meer men verkoopt.

Ik vind over het algemeen als het gaat om de niet al geregelde dingen dat het CROW het goed op pakt, ik vind alleen ook dat men hier is doorgeslagen naar een bepaalde bedrijfstak die hierdoor denkt meer werk te creëren. Echter ik ken nog geen infra bedrijf dat dit onderdeel van  het CROW heeft geaccepteerd en ook geen wegbeheerder die het heeft geëist als men hoorde dat het werk daardoor duurder zou uitpakken.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #17 Gepost op: 10 september 2013, 21:16:28
Waren die CROW normen niet opgesteld om te voorkomen dat je bij de ene opdrachtgever een blauwe broek, de andere en oranje, de volgende een gele, de volgende een roze ... ... ... moet dragen? Nu weet je 1 ding zeker: hij moet geel zijn en de komende tijd blijft hij ook geel.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #18 Gepost op: 10 september 2013, 21:24:48
Citaat van: JJ75 link=msg=1200465 date=1378840588
Waren die CROW normen niet opgesteld om te voorkomen dat je bij de ene opdrachtgever een blauwe broek, de andere en oranje, de volgende een gele, de volgende een roze ... ... ... moet dragen? Nu weet je 1 ding zeker: hij moet geel zijn en de komende tijd blijft hij ook geel.
Nee, want er is niks gezegd over geel met blauw, blauw met geel, groen met geel, geel met zwart of willekeurig welke combinatie met geel erin. En dus meent het ene bedrijf een ander type broek te kunnen dragen dan de ander, zolang er maar geel in zit. Ook is er niks gezegd over de RWS-streep op de zijkant, dus je kunt er alle kanten mee op. Bovendien geldt de richtlijn niet voor evenementen, dus daar kun je wel met een oranje broek op komen dagen. Dus hoezo uniformiteit?

Je kunt hoe dan ook niet voorkomen dat het ene bedrijf (commercieel, let op!) zich wil onderscheiden van het andere bedrijf (ook commercieel!). En die mogelijkheden zijn al ernstig beperkt door het vrijwel precies omschrijven van de jas of hes. Waarom dan ook nog eens gaan bakkeleien over zo'n broek? Laat de markt lekker zelf beslissen welke EN-471 goedgekeurde broek ze dragen!  >:(
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #19 Gepost op: 11 september 2013, 22:47:59
Toch kan ik mij voorstellen waarom men dit heeft bedacht:
In zo'n werkvak lopen wegwerkers rond met veiligheidskleding. De broek is vaak oranje en de rest wisselt nog wel eens van kleur. Ik vind het dan ook niet vreemd dat men de verkeersregelaars wat meer op wil laten vallen en men deze geheel in het geel wil.