Diversiteit Veiligheidshesjes POLITIE

Auteur Topic: Diversiteit Veiligheidshesjes POLITIE  (gelezen 51854 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TS 7233

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #51 Gepost op: 18 september 2014, 19:25:46
Citaat van: kaytje19 link=msg=1296292 date=1410971413
Ik kwam dit hesje tegen: http://www.hvzeeland.nl/nieuws/24991-zeer-groot-ongeluk-a58-goes-grip-4/?foto=54890

Die is simpel te verklaren, liggen achterin de voertuigen voor als je je eigen hesje vergeten bent. Aangezien de meeste coll. hier alleen maar in hun bike tenue lopen, is dat gele hesje ver te zoeken....
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #52 Gepost op: 6 oktober 2014, 00:42:53
Toch vind ik het een gemiste kans dat er geen uniforme uitstraling met het nieuwe uniform komt...
Het Landelijke Functiehuis heeft mooie benamingen voor de diverse functie's en rollen zoals OvDP, Coach op Straat en andere leidinggevende/afwijkende taken. Had daar met het nieuwe uniform dan meteen op aangehaakt...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gijs25

  • Marketeer Eerste hulp leverancier
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #53 Gepost op: 26 januari 2015, 13:12:42
Hallo allemaal,

ik ben voor mijn werkgever, die binnenkort in zes kleuren veiligheidshesjes gaat verkopen (zijn er nu 2, assortimentsuitbreiding), op zoek naar de richtlijnen met betrekking tot veiligheidshesjes. Oftewel, wie gebruikt welke kleur binnen de hulpdiensten? Dit slat dan op de politie, brandweer en ambulance sector, maar ook op bijvoorbeeld BHV'ers en EHBO'ers. Ik zal de naam van het bedrijf niet noemen, om te voorkomen dat mijn berichten worden gezien als reclame of marketinguitingen  ;).

Na wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat de brandweer wél afspraken heeft met betrekking tot de kleur van een hesje (bij de brandweer de schouderflappen) en de daarbij behorende functie (bijv: bevelhebbers hebben een rode flap, etc.).

Heeft de politie dit nog steeds niet? Aangezien er tegenwoordig namens Politie Nederland ingekocht wordt (als ik het goed heb) dan zou het logisch zijn dat er nu 1 kleur en ontwerp gehanteerd wordt.. En weten jullie of er een uniforme kleur gehanteerd wordt bij andere groepen zoals BHV'ers? Constante/concrete informatie lijkt nauwelijks beschikbaar: dit forum lijkt de beste informatie te geven, aangezien de mensen goed geinformeerd zijn.

Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden, in ieder geval bedankt alvast! :)


Trein2000

  • geïnteresseerde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
  • geïnteresseerde
Reactie #54 Gepost op: 26 januari 2015, 15:56:10
Ben geen kenner maar over het algemeen is groen de kleur van de leidinggevende tp.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #55 Gepost op: 26 januari 2015, 17:53:52
Groen hesje bij ambulancedienst is de eerste ambulance ter plaatse bij een groter incident.

Groen (soms ook geel) hesje bij politie kan OVD zijn. Zij hebben ook de tekst OVD er op staan behalve alleen POLITIE.

Wij hebben bij onze Rode Kruis afdeling gele hesjes waar ook het Rood Kruis op staat en EHBO. Ook hebben wij enkele rode hesjes met onder andere de tekst: Posthoofd, Inzetleider, Logistiek, Verbindingen.

Brandweer heeft schouderflappen inderdaad: Rood is bevelvoerder, oranje is OVD, geel is HOVD, groen is AGS, Blauw is
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #56 Gepost op: 26 januari 2015, 18:02:33
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1326162 date=1422291232

Groen (soms ook geel) hesje bij politie kan OVD zijn. Zij hebben ook de tekst OVD er op staan behalve alleen POLITIE.

De OVD's en beheerder PD's hebben in principe een groen hesje aan, geen gele.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #57 Gepost op: 26 januari 2015, 18:07:30
Citaat van: silque link=msg=1326164 date=1422291753
De OVD's en beheerder PD's hebben in principe een groen hesje aan, geen gele.

Zeker waar. Hier hebben ze een geel hesje met OVD eorp tijdens evenementen en dergelijke.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #58 Gepost op: 26 januari 2015, 22:26:43
Citaat van: Gijs25 link=msg=1326105 date=1422274362
Hallo allemaal,

ik ben voor mijn werkgever, die binnenkort in zes kleuren veiligheidshesjes gaat verkopen (zijn er nu 2, assortimentsuitbreiding), op zoek naar de richtlijnen met betrekking tot veiligheidshesjes. Oftewel, wie gebruikt welke kleur binnen de hulpdiensten? Dit slat dan op de politie, brandweer en ambulance sector, maar ook op bijvoorbeeld BHV'ers en EHBO'ers. Ik zal de naam van het bedrijf niet noemen, om te voorkomen dat mijn berichten worden gezien als reclame of marketinguitingen  ;).

Na wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat de brandweer wél afspraken heeft met betrekking tot de kleur van een hesje (bij de brandweer de schouderflappen) en de daarbij behorende functie (bijv: bevelhebbers hebben een rode flap, etc.).

Heeft de politie dit nog steeds niet? Aangezien er tegenwoordig namens Politie Nederland ingekocht wordt (als ik het goed heb) dan zou het logisch zijn dat er nu 1 kleur en ontwerp gehanteerd wordt.. En weten jullie of er een uniforme kleur gehanteerd wordt bij andere groepen zoals BHV'ers? Constante/concrete informatie lijkt nauwelijks beschikbaar: dit forum lijkt de beste informatie te geven, aangezien de mensen goed geinformeerd zijn.

Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden, in ieder geval bedankt alvast! :)
Houd wel even in de gaten dat je niet zomaar over "veiligheidshesjes in zes kleuren" kunt spreken. "Veiligheidshesjes" of "zichtbaarheidshesjes" moeten voldoen aan EN-20471/EN-471 en zijn alleen verkrijgbaar in fluorescerend geel, fluorescerend oranje en fluorescerend rood. Met deze goedgekeurde hesjes mag je werkzaamheden op of aan de weg verrichten, dan wel werkzaamheden verrichten op andere locaties waar vanuit veiligheidsoogpunt zichtbaarheid een rol speelt. Alle andere kleuren (of te weinig fluorescerende kleuren), van roze tot groen tot normaal rood, zijn leuk voor een stukje herkenbaarheid maar voldoen niet als PBM, of er nu wel of niet reflectiestrepen op zitten....
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Gijs25

  • Marketeer Eerste hulp leverancier
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #59 Gepost op: 23 juni 2015, 09:25:50
Bij de brandweer gebruiken ze inderdaad rugflappen met verschillende kleuren, per functie.

Het inkooploket van de politie laat weten dat dit bij de politie nog niet gestandaardiseerd is. Oftewel, de verschillende politiekorpsen doen op dit moment nog allemaal wat anders: vandaar de verschillende kleuren op de foto's in dit topic.

Ook voor EHBO'ers en BHV'ers zijn er nog geen richtlijnen. Wij hebben het volgende als advies aan onze klanten uitgebracht:

-   Geel: EHBO’ers, BHV’ers, Ontruimers
-   Oranje: Hoofd BHV
-   Rood: Hoofd BHV
-   Blauw: Communicatie/verbindingsdienst
-   Groen: Ploegleiders BHV
-   Wit: Voor overig gebruik

@Lt. Col. Me: Daar was ik me inderdaad van bewust. Wij verkopen RWS veiligheidsvesten in de kleuren geel en oranje: de overige zijn niet RWS.