Volkswagen Crafter A-ambulances

Auteur Topic: Volkswagen Crafter A-ambulances  (gelezen 77024 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #10 Gepost op: 11 september 2013, 22:43:50
Citaat van: jeugdbrandweer131 link=msg=1200805 date=1378931337
wat ik niet snap is waarom er zo nodig een automaat in de ambu's moeten?, met schakelen trek je denk ik toch iets sneller op.
Het is zelfs nog zo dat een auto met automaat meer verbruikt. In het buiteland rijden genoeg handgeschakelde VW LT's en Crafter ambu's rond.  ;)


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #11 Gepost op: 11 september 2013, 22:57:47
Ook hoef je tijdens een spoedrit je handen niet van het stuur te halen, hoef je je niet bezig te houden met schakelen en is dus veiliger.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #12 Gepost op: 11 september 2013, 23:13:11
Citaat van: Bert65 link=msg=1200811 date=1378932038
Voor het comfort van de patiënt is het prettig om niet iedere schakelbeweging te voelen.
Ik heb 2 maal achterin moeten liggen en geloof me; je voelt meer dan je zou willen.
ook in een automaat voel je het schakelen van de versnellingsbak. weliswaar iets minder met een goede bak.
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #13 Gepost op: 12 september 2013, 00:29:11
Ik kan op de site van Volkswagen Nederland nog geen versie met automaat vinden...


Bas Witvliet

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,099
Reactie #14 Gepost op: 12 september 2013, 12:03:17
Citaat van: Sasla link=msg=1200839 date=1378938551
Ik kan op de site van Volkswagen Nederland nog geen versie met automaat vinden...
In Noord-Holland Noord rijden ze ook nog met een aantal VW's die automatisch zijn.





Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #15 Gepost op: 12 september 2013, 12:28:29
Citaat van: Bas Witvliet link=msg=1200913 date=1378980197
In Noord-Holland Noord rijden ze ook nog met een aantal VW's die automatisch zijn.




Ja... dat is een VW Trapo, geen crafter ;)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #16 Gepost op: 12 september 2013, 12:32:57
Maar ook die auto ligt niet bepaald comfortabel weet ik helaas uit ervaring.  ;) 't zijn wel mooie auto's. Dat wel.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #17 Gepost op: 13 september 2013, 14:52:19
Citaat van: jeugdbrandweer131 link=msg=1200805 date=1378931337
wat ik niet snap is waarom er zo nodig een automaat in de ambu's moeten?, met schakelen trek je denk ik toch iets sneller op.
Omdat het veiliger is om je stuur vast te houden, en je minimaliseert de hoeveelheid handelingen die je moet doen om op de ideale lijn de bocht in te gaan... want voor je de bocht in gaat moet je wel "klaar" zijn met alles, zodat je zosoepel mogelijk de bocht ingaat en uit komt.
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


ketlof

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #18 Gepost op: 10 oktober 2013, 14:24:48
Dat de keuze in voertuigen zo klein is heeft een aantal redenen. Voor de Nederlandse ambulancevoertuigen is de afgelopen jaren een soort van 'standaard' gecreëerd die anders en misschien ook wel veeleisender is dan in andere landen. Zo is één van de eisen dat het voertuig bij voorkeur een automatische transmissie heeft. Dit is niet voor niks. Het vergroot patiëntencomfort door vloeiender schakelen (al zijn er mensen die ook met een automaat schokkerig rijden... knap). Er is minder slijtage bij een automaat in vergelijking met een handgeschakelde versnellingsbak, dus ook een economische overweging. Kleine aanvulling hierop, met een handgeschakelde auto waar door verschillende mensen op wordt gereden slijt vooral de koppeling/drukgroep harder doordat iedereen anders rijdt met zo'n auto. Leen je eigen auto maar eens een poosje uit en ga daarna zelf weer rijden, voelt ie toch anders. Het argument dat je met een 'pookie' sneller bent vind ik niet sterk. Met de meeste moderne automaten (Mercedes heeft al een 7-traps inmiddels en Volkswagen DSG ook 7) ben je verrassend vaak sneller weg bij een verkeerslicht. Wat ik hierboven ook al lees; omdat je bij een spoedrit al je aandacht en beide handen nodig hebt om veilig door het verkeer te bewegen het schakelen er niet óók nog bij wil hebben, is een automaat gewoon fijn. Daarnaast wil men na het verstrijken van een leasecontract de wagen ook nog voor een leuke prijs weg kunnen doen, de restwaarde. Er zijn als je alles bij elkaar optelt gewoon niet heel veel merken die dit kunnen waarmaken en kom je dus al snel bij Mercedes uit voor de grootvolume ambulances, Volkswagen voor de wat kleinere en ook weer Mercedes voor de laagmodellen. Dat laatste is voornamelijk omdat Mercedes (heel slim) het chassis voor deze wagens al af fabriek levert voor de ambulance en uitvaarttak (binz). Mercedes is op dit moment door het wegvallen van Chevrolet het enige automerk wat een krachtige motor levert in combinatie met een volautomaat in de categorie grotere bestelwagens.

De Volkswagen crafter is weliswaar qua chassis gelijk aan de sprinter maar motorisch een ander verhaal. Zo is de crafter nu alleen leverbaar met 4-cylindermotoren tot 163 PK en de sprinter heeft een V6 met 190 PK. Ook niet onbelangrijk als je bijna 4 ton moet voorttrekken. De transporter heeft maximaal 180 PK met 4-cylinders maar is weer een stuk lichter. Mocht het bericht kloppen zal de crafter waarschijnlijk ook met een DSG automaat geleverd gaan worden en dan is het nog afwachten hoe dat in de praktijk gaat werken. Mijn ervaring met DSG zijn namelijk tweezijdig, het is een fantastische bak die razendsnel schakelt maar ook bijzonder kwetsbaar en storingsgevoelig is. Dus voordat we hier gele crafters voorbij zullen zien flitsen met *PRIMEUR* en *NIEUW* zijn we nog heel wat afwegingen verder.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #19 Gepost op: 10 oktober 2013, 15:10:37
Citaat van: ketlof link=msg=1208506 date=1381407888
Daarnaast wil men na het verstrijken van een leasecontract de wagen ook nog voor een leuke prijs weg kunnen doen, de restwaarde.

Mijn ervaring met DSG zijn namelijk tweezijdig, het is een fantastische bak die razendsnel schakelt maar ook bijzonder kwetsbaar en storingsgevoelig is.

Allereerst ben ik het geheel eens met je post.
Ik denk dat de economische restwaarde voor ambulancevoertuigen niet belangrijk (meer?) is. Mede gezien de complete dakveranderingen met vaste signalering en dergelijke. Het verwijderen van de lichtbalk en een nieuwe grill is met de nieuwste ambulance's geen optie meer. Ben benieuwd hoe dat over een paar jaar opgelost gaat worden.

De politie rijd nu al weer een tijdje met de nieuwe Touran's met de DSG bak. In mijn werkgebied hebben we met de DSG nog geen storingen gehad en ik hoor er ook weinig problemen over in de rest van de regio.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !