recht en oranje kruis

Auteur Topic: recht en oranje kruis  (gelezen 4274 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #10 Gepost op: 25 mei 2005, 22:35:29
ja, en met je eigen handen, oren en ogen (tesamen met een stehtoscoop en tensiemeter) kun je een bloeddruk meten........tsja
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #11 Gepost op: 25 mei 2005, 23:22:57
ja, en met je eigen handen, oren en ogen (tesamen met een stehtoscoop en tensiemeter) kun je een bloeddruk meten........tsja

Maar wat heb je in eerste instantie aan een bloeddruk als je een polslag (of carotispulsatie) voelt?? Dan weet je al of iemand een goede bloeddruk heeft (bij een goede en krachtige RR)

Pedro


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #12 Gepost op: 26 mei 2005, 01:19:44
als EHBO-er heb je je aan de regels van het Oranje Kruis te houden..wil je echter meer doen dan moet je de overstap maken naar een andere vereniging zoals die er zijn binnen Nederland (ICARUS, Medical Rescue, Service Medical).

En wat heb je aan apparatuur als je je eigen zintuigen (ogen, oren, neus, handen) altijd bij je hebt. Er is niets belangrijkers dan je eigen zintuigen bij een inzet!!

Pedro

Ook die organisaties werken met EHBO-ers.
En ook hier is het weer wie baas is, bakt koek.

Waarom gebruik je wel een telefoon ? Je kunt met heeeeeeeeel hard schreeuwen de CPA duidelijk maken dat er hulp gewenst is.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #13 Gepost op: 26 mei 2005, 08:31:39

Ook die organisaties werken met EHBO-ers.
En ook hier is het weer wie baas is, bakt koek.

Waarom gebruik je wel een telefoon ? Je kunt met heeeeeeeeel hard schreeuwen de CPA duidelijk maken dat er hulp gewenst is.

Je klinkt wat gefrustreerd..... :o


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 26 mei 2005, 23:37:56
Je klinkt wat gefrustreerd..... :o

Ik wordt moe van mensen die niet allen roepen dat het OK star is, maar dat beeld ook optimaal naar buiten te brengen.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #15 Gepost op: 26 mei 2005, 23:56:09
Ik wordt moe van mensen die niet allen roepen dat het OK star is, maar dat beeld ook optimaal naar buiten te brengen.

Ik ga hier verder niet over in discussie. Daar is dit forum niet voor bedoeld.

Succes met jezelf.


Rolf

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 28 mei 2005, 20:36:13
Citaat
Op 19 april heeft de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport per brief aan Het Oranje Kruis laten weten dat naar zijn mening het goedkeuringsbesluit van 1992 geen functie meer heeft: hij stelt: “Het Oranje Kruis heeft in Nederland een unieke positie in de kwaliteit en inhoud van diploma’s (en examens) op het gebied van de eerste hulpverlening.” Voorts stelt hij dat deze positie geen steun in de rug in de vorm van een goedkeuringsbesluit meer nodig heeft; een goedkeuringsbesluit dat bovendien in feite geen publiekrechtelijke grondslag heeft. Om deze redenen besluit hij het goedkeuringsbesluit in te trekken, overigens zonder een datum daarvoor te noemen.

Bovenstaande tekst is een stuk uit de oranjekruis nieuwsbrief die ik regelmatig mag ontvangen.
Volgens mij staat hier dat de minister het alleenrecht van het OK hiermee onderuit haalt en zo de bijbel voor de eerste hulp van tafel veegt.
Ik hoor graag als ik me vergis.

Groetjes Rolf


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #17 Gepost op: 28 mei 2005, 22:10:04
Bovenstaande tekst is een stuk uit de oranjekruis nieuwsbrief die ik regelmatig mag ontvangen.
Volgens mij staat hier dat de minister het alleenrecht van het OK hiermee onderuit haalt en zo de bijbel voor de eerste hulp van tafel veegt.
Ik hoor graag als ik me vergis.

Groetjes Rolf

Hij haalt het OK niet onderuit, maar geeft te kennen de uitzonderingspositie van het OK op te heffen.

In feite is dat al gebeurd met de invoering van de nieuwe arbowet. Tot die tijd was het OK diploma het enige erkende diploma. Daarna moest men voldoen aan de BHV eisen.

Na jaren van doctrine heeft het OK ingezien dat dit beeld niet meer van deze tijd is. Het OK boekje is een basis geworden welke naar behoefte aangevuld kan worden met allerlei modules.

Helaas zijn veel EHBO'ers nog steeds van mening dat het OK boekje een bijbel is.


helm

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 29 mei 2005, 14:15:51
Volgens mij staat hier dat de minister het alleenrecht van het OK hiermee onderuit haalt en zo de bijbel voor de eerste hulp van tafel veegt.
Ik hoor graag als ik me vergis.

Rolf, volgens mij heb je gelijk. En dat besluit zou ook wel eens iets te maken kunnen hebben met het feit dat zonder de inbreng van het OK de hulpverlening op een kwalitatief en inhoudelijk hoger niveau blijkt te kunnen komen. Kijk maar eens op www.nedcert.nl


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 29 mei 2005, 17:13:33
Een goede ontwikkeling :); het OK is inmiddels erg ver aan het afzakken. Tijd voor vernieuwing in de 'markt van de ehbo'.