Vraag mbt filmen

Auteur Topic: Vraag mbt filmen  (gelezen 3322 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Gepost op: 15 september 2013, 10:46:48
Ik weet niet of ik het hier goed post maar ik heb een vraag, ik heb me suf lopen zoeken op Google maar kan niks vinden.

Je ziet wel eens beelden dat het allemaal supersnel gaat, maar dat het beeld langzaam beweegt van rechts naar links of andersom.
Hoe krijg je dit effect voor elkaar? Want dit wil ik een keer doen voor de kazerne hier.




Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Reactie #1 Gepost op: 15 september 2013, 13:38:59
Citaat van: ColinC link=msg=1201626 date=1379234808
Ik weet niet of ik het hier goed post maar ik heb een vraag, ik heb me suf lopen zoeken op Google maar kan niks vinden.

Je ziet wel eens beelden dat het allemaal supersnel gaat, maar dat het beeld langzaam beweegt van rechts naar links of andersom.
Hoe krijg je dit effect voor elkaar? Want dit wil ik een keer doen voor de kazerne hier.

Hoe / wat bedoel je precies?


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #2 Gepost op: 15 september 2013, 13:43:01
Citaat van: Speedy link=msg=1201672 date=1379245139
Hoe / wat bedoel je precies?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Misschien dat ie een timelapse bedoelt, en dan heel langzaam van rechts naar links het beeld bewegen.
Heb je er misschien een voorbeeld van?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


SjoerdvR

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 352
    • Mijn fotografie site
Reactie #3 Gepost op: 15 september 2013, 14:11:53
Inderdaad, dit is een timelapse op een glidetrack wat hier bedoeld word denk ik.

Camera op zo'n ding gooien:
http://www.cameranu.nl/nl/stabilizers-en-tracks/tracks-en-gliders/glidetrack-shooter-sd-hd-/glidetrack-shooter-hd-1-meter/h6124_25924_121544

En een timelapse maken.

Je kunt hem natuurlijk ook zelf maken als je creatief bent  ::)


ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #4 Gepost op: 15 september 2013, 17:02:33
Hallelujah 500 euro, maar volgens mij bedoel ik dat niet haha.

Er zijn echt zat voorbeelden van, maar ik weet niet waar ik op moet zoeken. Ik ga even een poging doen of ik nog wat voor de geest kan halen.

Edit:
Timelapse is het inderdaad.
Voorbeeld: Where are we going ? (a short timelapse movie)
Alleen dan zie je soms dat het beeld ook beweegt, dus van rechts naar links oid.
Maar dat gaat dan wel op een perfecte snelheid.


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #5 Gepost op: 15 september 2013, 17:11:49
Citaat van: ColinC link=msg=1201721 date=1379257353
Alleen dan zie je soms dat het beeld ook beweegt, dus van rechts naar links oid.
Maar dat gaat dan wel op een perfecte snelheid.

En dat noem je panlapse  ;)

Darwin Waterfront pan-lapse Photowalks


ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #6 Gepost op: 15 september 2013, 18:15:25
Dank voor het goede woord   O0
Alleen dan moet het nog iets langzamer. :P

Anyway, dat is dus wat ik bedoel.. Hoe krijg je zoiets voor elkaar?


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #7 Gepost op: 16 september 2013, 17:50:28
een filmende camera op een langzaam draaiend plateautje maken. de camera iedere X seconde een foto laten maken en deze foto's achter elkaar plakken. Sommige camera's hebben hier een speciale instelling voor. Als je naar het darwin waterfront filmpje kijkt zie je de tekst onder in beeld wat schokkerig heen er weer springen. Ik vermoed dat die tekst stil stond en het beeld schokkerig was en dit later softwarematig geleidelijk gemaakt is.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


SjoerdvR

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 352
    • Mijn fotografie site
Reactie #8 Gepost op: 17 september 2013, 13:13:03
Je bedoelt dit:

http://vimeo.com/terjes/themountain (Vanaf 1:28)

Timelapse op een bewegend beeld. Maar wil je dit echt stabiel hebben dan heb je gewoon goede spullen nodig.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #9 Gepost op: 17 september 2013, 13:37:05
En de avond video's die ik zie zijn ook gemaakt met best fijne lichtgevoelige camera's, die dan ook vaak 'vast' staan ingesteld qua belichting.

Uiteraard weet ik niet wat voor spullenboeltje je hebt. Maar je zou kunnen overwegen om met een fotocamera op een statief aan de slag te gaan, en dan om de zoveel tijd een foto te maken. Plak de foto's achter elkaar en je hebt video. Zoals gezegd: stel je belichting in op 'manual' zodat dat ook constant blijft. Autofocus zou je aan kunnen laten staan, eventueel.

Een foto eens in de zoveel tijd maken zonder de camera te bewegen kan o.a. hiermee: http://www.kamera-express.nl/product/12170984/hahnel-giga-t-pro-canon/ - dus een afstandsbediening waar zelfs een timer in zit - en dan nog redelijk betaalbaar. Dit is de canon versie maar er zijn er ook voor andere merken camera.

Als je een panlapse wil maken moet je je statief natuurlijk een bepaald (vast) aantal graden draaien tussen de opnames door. Je zou kunnen denken aan een gradenboog die je erop bevestigt. Als je meer of minder draait tussen de shots krijg je anders een 'schokkerig' effect (tenzij dat juist is wat je wilt natuurlijk).

En je statief zal heel stabiel moeten staan en dus alleen in de gewenste richting (hetzij horizontaal of verticaal, wat je wil) moeten draaien. Ik denk daarbij aan vloeistofgevulde videokoppen, maar ook daarvan weet ik niet of je ze hebt. Om mooi constant 'schuin omhoog of omlaag' te draaien is handmatig heel moeilijk - doe dan eerst alleen maar 1 richting.

Voor een gewone timelapse kan je ook prima aan de slag met zaken als HD Hero's en dergelijke. Met constant licht (gewoon overdag) bedoel ik. Verder geldt daar wel hetzelfde voor qua 'constant aantal graden draaien', stabiel statief' en 'alleen in 1 richting bewegen'

Peen
Redacteur van