waar op letten bij ontruiming

Auteur Topic: waar op letten bij ontruiming  (gelezen 5844 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

brand

  • Gast
Gepost op: 25 mei 2005, 22:47:50
Ik heb altijd geleerd dat als ik een ontruiming moet doen, ik moet letten op achter blijvende kinderen en ouderen die zich verstoppen. Maar dat vind ik een beetje kort door de bocht. Welke tips kunnen jullie als professionals nog aanreiken waar je om moet letten als je na controle doet bij een ontruiming.  :) kan ik deze bespreken op de herhaling bhv.




WimvdZ

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 26 mei 2005, 00:21:42
Zorg ervoor dat je het gedeelte wat je ontruimt goed kent, als bhv moet je een meer dan gemiddelde gebouwkennis hebben.
Kijk gewoon eens goed rond, samen met je collega bhv ers en bespreek dit met elkaar hierdoor zal je alles goed en effectief kunnen controleren.
Misschien eens leuk voor de herhalingstraining om uitgebreid in te gaan op de gebouwkennis met de instructeur.
Zelf doe ik deze oefeningen regelmatig met de cursisten en dit wordt over het algemeen als zeer leerzaam ervaren, krijg je gelijk gebouw gericht praktische tips mee.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten Wim
 ;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2005, 08:53:16
Je moet op alle achterblijvende personen letten.
Workaholics die de slow-woop zogenaamd niet horen.
Mensen met de broek af op het toilet.
Mensen die via een andere route weer terug komen op de afdeling om toch nog even persoonlijke bezettingen op te halen.
Mensen die onwel achter een bureau liggen en niet (makkelijk) zichtbaar zijn bij een vluchtige inspectie van een kamer.
enz.

Zorg dus dat je in alle ruimtes komt. Belangrijk is ook om een afspraak te maken over wat je doet met ruimtes die op slot zijn. Sla je die over in de veronderstelling dat er dan niemand in zit. Of heb je een loper om ook die te controleren.


brand

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 26 mei 2005, 09:21:10
Je moet op alle achterblijvende personen letten.
Workaholics die de slow-woop zogenaamd niet horen.
Mensen met de broek af op het toilet.
Mensen die via een andere route weer terug komen op de afdeling om toch nog even persoonlijke bezettingen op te halen.
Mensen die onwel achter een bureau liggen en niet (makkelijk) zichtbaar zijn bij een vluchtige inspectie van een kamer.
enz.

Zorg dus dat je in alle ruimtes komt. Belangrijk is ook om een afspraak te maken over wat je doet met ruimtes die op slot zijn. Sla je die over in de veronderstelling dat er dan niemand in zit. Of heb je een loper om ook die te controleren.

ik heb ook wel eens een oefening mee gemaakt waar een de opdracht kreeg te blijven zitten die dus niet mee wilde werken aan de ontruiming. Hoe zouden jullie daar mee omgaan zou dit ook in de praktijk voor kunnen komen?  :)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #4 Gepost op: 26 mei 2005, 18:51:44
Bij oefeningen wel in het echt willen ze wel lopen.
Niet meewerken aan oefeningen is een slechte voor het volgende functioneringsgesprek. Wordt doorgegeven aan de leidinggevende van de betreffende persoon.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 9 juni 2005, 18:07:18
Bij oefeningen wel in het echt willen ze wel lopen.
Niet meewerken aan oefeningen is een slechte voor het volgende functioneringsgesprek. Wordt doorgegeven aan de leidinggevende van de betreffende persoon.

Het gaat, neem ik aan, dat het ging om een slachtoffer dat zo geïnstrueerd was.

Ik ben jaren geleden in een bedrijf geweest waar op dat memont gewerkt werd aan de CO2 blusistallatie.

Een foutje van de monteur veroorzaakte een brandalarm en ging en de toerets en bellen af.

De brandweercommandant die bij de werkzaamheden aanwezig was, gaf opdracht om af te wachten wat er ging gebeuren. Een onverwachte oefening.

Toe na 30 seconde een doffe klik het moment markeerde dat de hal vol met CO2 gepompd zou worden waren er 5 nieuwsgierigen de hal ingelopen om te kijken wat er aan de hand was.  

De brandweercommandant constateerde ontdaan dat er nu 7 doden te betreuren zouden zijn geweest.....

En zo kan ik meer voorbeelden noemen, denk aan de beelden van Enschede .....


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #6 Gepost op: 10 juni 2005, 15:44:21
Je zou ook op andere zaken dan alleen maar te ontruimen personen kunnen letten.
(waarom zouden alleen kinderen en ouderen zich verstoppen?)
Uiteraard afhankelijk van het soort bedrijf waar je werkt.
Bij ons zijn er af en toe honden in het gebouw te vinden.

Ooit meegemaakt dat een ontruimer een hele verdieping ontruimde door ze langs een brandhaard te sturen die hij zelf niet gezien had. De goede man had geleerd en onthouden dat de mensen via een bepaalde uitgang het gebouw moesten verlaten.
Moraal is dat je als ontruimer zelf goed na blijft denken.

Zorg daarnaast dat voor jezelf duidelijk is dat je ontruimt hebt. Als het gaat om een kantoor met kamers, sluit dan deurten van de kamers die je controleerd hebt.

Zorg er ook voor dat er geen mensen langs jou heen weer terug gaan in een gedeelte dat jij al ontruimt hebt.

Zorg ervoor dat je weet waar de kleine blusmiddelen zijn. Zo zijn er wel meer dingen te bedenken die bij een ontruiming aan bod kunnen komen. Geheel afhankelijk van het soort bedrijf en de lokatie.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


polki

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2005, 21:20:18
Het belangrijkste in elk geval bij achterblijvers is dat je er niet te veel tijd aan spendeerd, stel ze gerust, sluit de deuren, en vertel tijdens een korte en duidelijke overdracht aan de hulpverleners waar de betrokkene zijn!


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #8 Gepost op: 27 juni 2005, 22:17:41
als er bij je bedrijf een presentie lijst is kan je daar gebruik van maken.

Dit zorgt er voor dat de brandweer niet onnodig het pand in hoeft


polki

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 27 juni 2005, 22:23:03
Maar dan is er sprake van een unieke situatie!