EHBO diploma Oranje Kruis VS Rode Kruis

Auteur Topic: EHBO diploma Oranje Kruis VS Rode Kruis  (gelezen 14289 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #10 Gepost op: 18 september 2013, 20:27:55
Citaat van: Willem D. link=msg=1202599 date=1379528684
Het OK weigert als enigste organisatie op alle fronten andere EHBO diploma's. Het OK vindt dat alleen haar kwaliteitsnormen de juiste zijn en erkend daarom geen enkel ander EHBO diploma ( :o) !
Vele andere certificerende EHBO organisaties behalve het OK kennen meestal een verkorte opleiding in de vorm van een overstap o.i.d.
Waarom zou je opnieuw een examen moeten afleggen als je al aan de gestelde eindtermen voldoet terwijl een kleine toets door de instructeur voldoende zou moeten zijn!

Regelgeving van de overheid waarin staat dat een OK diploma verplicht moet zijn is op zijn minst aanvechtbaar daar het OK diploma geen enkele publiekrechtelijke, juridische en wettelijke basis heeft en dus totaal geen verplicht karakter heeft en kan hebben.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2005-99-p18-SC70160.html
Veel opleiders zowel instructeurs, EHBO verenigingen en commerciele opleiders en zeker ook bedrijven houden zich alleen vast aan het OK en orienteren zich vrijwel niet op andere certificerende organisaties.
Ook speelt een stuk onwil mee om buiten de OK doctrine te denken.
Daar gaan we weer...


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #11 Gepost op: 18 september 2013, 20:42:48
Wat ik heb begrepen is dat alle OK diploma's bij ZaWa omgezet gaan worden in RK diploma's.
Meer snapte ik er ook niet van  98uiye


helm

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 18 september 2013, 20:43:13
Citaat van: Willem D. link=msg=1202599 date=1379528684
Het OK weigert als enigste organisatie op alle fronten andere EHBO diploma's.

En dat is hun goed recht. Ook NedCert accepteert overigens geen diploma's/certificaten van andere organisaties.


helm

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 18 september 2013, 20:44:28
Citaat van: Dion link=msg=1202606 date=1379529768
Wat ik heb begrepen is dat alle OK diploma's bij ZaWa omgezet gaan worden in RK diploma's.
Meer snapte ik er ook niet van  98uiye

Wat is ZaWa?


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #14 Gepost op: 18 september 2013, 20:45:57
Citaat van: René van der Helm link=msg=1202609 date=1379529868
Wat is ZaWa?
Zaanstreek Waterland, excuus!
En dan doel ik uiteraard op de Rode Kruis afdeling  O0


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #15 Gepost op: 18 september 2013, 21:12:52
Zeker in deze barre economische tijden is het vrij kostbaar voor individuen om weer opnieuw een complete opleiding incl.examen te doen.
Het is dan ook niet van deze tijd dat er niet een soort van overstap opleiding bij bepaalde organisaties zijn.
Gemiste kans door hierop niet in te spelen.

Het NRK heeft het echter goed begrepen om haar eigen EHBO opleidingen te organiseren. Alleen blijft het NRK "last houden" van het OK omdat daaraan ten onrechte wordt gespiegeld.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #16 Gepost op: 18 september 2013, 21:16:26
Citaat van: Willem D. link=msg=1202611 date=1379531572
Het is dan ook niet van deze tijd dat er niet een soort van overstap opleiding bij bepaalde organisaties zijn.
Gemiste kans door hierop niet in te spelen.
Dat is geen gemiste kans. Het OK kiest er voor om vast te houden aan hun eigen normen en examenvorm. Het RK kiest een andere beoordelingsvorm dan het OK. Het RK heeft er voordeel bij om het OK als certificaat gelijkwaardig en inwisselbaar te stellen, immers bevordert dat de instroom richting het RK. Het OK heeft er geen belang bij om andere certificaten te erkennen als gelijkwaardig en deze om te zetten in OK diploma's.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #17 Gepost op: 18 september 2013, 21:18:30
Dat het Oranje Kruis nog steeds als norm gezien wordt is niet zo gek, ze zijn de organisatie die het langst de trend heeft aangegeven. Wanneer er meer alternatieven komen die gelijkwaardig of beter zijn, zal er vanzelf een verschuiving optreden.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #18 Gepost op: 19 september 2013, 19:38:49
Citaat van: Lunatum link=msg=1202614 date=1379531910
Dat het Oranje Kruis nog steeds als norm gezien wordt is niet zo gek, ze zijn de organisatie die het langst de trend heeft aangegeven. Wanneer er meer alternatieven komen die gelijkwaardig of beter zijn, zal er vanzelf een verschuiving optreden.
Trends worden altijd doorbroken in elke willekeurige branche en sector dan ook. Dat zal heus ooit wel in de EHBO plaats gaan vinden.
Het OK communiceert als zijnde DE EHBO organisatie in Nederland als ik diverse jaarverslagen van hun lees en dragen de visie en beleid uit van alleen simpele en eenvoudige EHBO.
Zolang de overheid, de samenleving en bedrijven vast blijven houden aan simpele en eenvoudige EHBO van het OK zal er op korte termijn niets veranderen. Het NRK heeft nu met haar eigen EHBO opleidingen de kans om uit deze wurggreep te ontsnappen.

Er zijn wel best wel interessante alternatieven die gelijkwaardig en zoals je het zelf zegt: of beter zijn.
Het probleem zit hierin dat het OK diploma wordt benoemd in diverse overheids regelgevingen.
De overheid discrimineert in die zin andere partijen dan het OK, dus ook het NRK !
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


helm

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 20 september 2013, 07:54:46
Citaat van: Willem D. link=msg=1202819 date=1379612329
Het probleem zit hierin dat het OK diploma wordt benoemd in diverse overheids regelgevingen.

Klopt, een positieve uitzondering hierop is de Regeling Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.
Aanvankelijk stond het OK daar als enige, inmiddels zijn er diverse anderen bijgekomen maar dat is niet vanzelf gegaan daar moesten zelfs rechtszaken voor gevoerd worden.