EHBO diploma Oranje Kruis VS Rode Kruis

Auteur Topic: EHBO diploma Oranje Kruis VS Rode Kruis  (gelezen 14288 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #20 Gepost op: 20 september 2013, 19:48:45
Citaat van: René van der Helm link=msg=1202971 date=1379656486
Klopt, een positieve uitzondering hierop is de Regeling Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.
Aanvankelijk stond het OK daar als enige, inmiddels zijn er diverse anderen bijgekomen maar dat is niet vanzelf gegaan daar moesten zelfs rechtszaken voor gevoerd worden.
Inderdaad, dit is de enige uitzondering in die strekking.
Dus om deze discriminatie van overheden ten gunste van andere marktpartijen te doorbreken zijn blijkbaar rechtzaken nodig.  :'(
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


-rik-

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #21 Gepost op: 31 maart 2015, 09:08:24
Hallo allemaal, zal me eerst even voorstellen, ben nml. nieuw hier op het forum. Ik ben Rik, ben 36 jaar en woonachtig in het noorden van het land.
Ik heb meteen een vraag m.b.t. de EHBO/Eerste Hulp Verleners cursussen. Ik heb altijd een Oranje Kruis diploma gehad (zo'n jaar of 7/8), helaas is deze al weer enkele jaren wegens omstandigheden verlopen. Nu wilde ik deze graag weer 'actief' hebben en heb ik me even verdiept in de diverse cursussen.
Heb hier ook al even rondgeneusd, maar hoop toch dat jullie me hier ook nog even wat verder kunnen helpen/adviseren. Laat me wel even meteen zeggen dat het absoluut niet mijn bedoeling is om Oranje Kruis en Rode Kruis voorstanders in dit topic tegen elkaar op te zetten  ;)

Kan ik nu het beste mijn huidige OK 'diploma' weer actief maken door een OK EHBO cursus te gaan volgen (of kan het wellicht door alleen een examen te doen, weet niet of dat ook mogelijk is). Of kan ik beter een RK cursus doen (geen examen en geen diploma, maar heb begrepen dat het diploma van het OK weinig meerwaarde heeft dan het certificaat van het RK)? De RK cursussen starten bij mij in de buurt zo in mei en juni, als ik een RK cursus wil doen zal dit pas eind dit jaar/begin volgend jaar kunnen. Wellicht als het mogelijk is als je alleen een examen kunt doen dat dit eerder kan? Maar hier kan ik verder ook weinig over vinden.
En maakt het nog verschil uit, mocht ik later nog iets zou willen doen richting SIGMA? Weet dat SIGMA ooit mede opgezet is door het RK, maar die zijn hier nu los van gekoppeld begrijp ik.

Ik dank jullie allen alvast voor het lezen en eventueel beantwoorden hier  ;)

Groeten Rik


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #22 Gepost op: 31 maart 2015, 09:12:47
Meer info over sigma en de veranderingen in dit topic.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #23 Gepost op: 31 maart 2015, 12:01:28
Het OK en RK diploma zijn naar mijn weten gelijk aan elkaar, dus in dat opzicht maakt het niet uit welke cursus je volgt.

Betreffende het SIGMA, dat vervangen wordt door noodhulpteams van het RK is het makkelijker een EHBO-cursus te doen bij het RK omdat de basis van de noodhulpteams bestaat uit mensen die de cursus evenementenhulpverlening hebben gedaan van het RK en daarna een vervolgcursus doen voor de NHT. Maar je kan de cursus evenementenhulpverlening ook gewoon volgen met een OK-diploma, het enige voordeel van een RK-diploma is dat je al bekent bent bij het RK


-rik-

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #24 Gepost op: 31 maart 2015, 18:49:58
@RAdeR, bedankt voor de link. Had nog niet begrepen dat de SIGMA in z'n geheel wordt vervangen/afgeschaft…

@owning31, bedankt voor de info, heb mijn keus bij deze dan ook gemaakt  ;)


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #25 Gepost op: 31 maart 2015, 19:13:38
Citaat van: -rik- link=msg=1340756 date=1427820598
@RAdeR, bedankt voor de link. Had nog niet begrepen dat de SIGMA in z'n geheel wordt vervangen/afgeschaft…

@owning31, bedankt voor de info, heb mijn keus bij deze dan ook gemaakt  ;)
Je keuze is al gemaakt zie ik.

Maar ook ik zal als advies geven om je weg binnen het Rode kruis te bewandelen en voort te zetten. Je kent de organisatie dan beter en kan gemakkelijker opleidingen volgen en eventueel bijscholen richting de noodhulpteams.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #26 Gepost op: 31 maart 2015, 19:34:00
Citaat van: -rik- link=msg=1340756 date=1427820598
@RAdeR, bedankt voor de link. Had nog niet begrepen dat de SIGMA in z'n geheel wordt vervangen/afgeschaft…

@owning31, bedankt voor de info, heb mijn keus bij deze dan ook gemaakt  ;)

Rik, zou je jou keus willen delen met ons samen met je overweging?

Niet dat ik je op andere gedachten wil brengen maar ben benieuwd welke keus het is geworden en waarom.

Er zit tot op dit moment namelijk nog wel enig verschil in de opleidingen als je kijkt naar het geldig houden van je diploma.
Met je OK diploma kan je tot op heden zowel herhalingslessen volgen bij het RK alsook bij o.a. EHBO verenigingen die via OK werken.
Met je RK diploma kan je niet bij een vereniging die de verlengingen via het OK regelt.
Via je ziektekostenverzekering heb je vaak een vergoeding op OK opleidingen.

Samenwerking tussen OK en RK is onderwerp van een onderzoek maar tot nu toe nog niet geregeld.

Groet,
Theo.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


-rik-

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #27 Gepost op: 1 april 2015, 10:25:25
@Theo, uiteraard wil ik mijn keus en overweging delen.
Ik kies dan toch voor een cursus bij het RK. Deels omdat het Rode Kruis een (grote) rol zal gaan spelen in de opzet en uitvoering van de noodhulpteams, en, zoals owning31 en Red Cross Medic ook aangeven, mocht ik meer in die richting willen gaan doen, dat ik dan al bekend ben bij deze organisatie. Daarnaast kan ik een cursus van het RK al snel starten en voor een OK cursus in mijn omgeving zal ik moeten wachten tot eind dit jaar/begin volgend jaar.
Voor wat betreft de vergoeding verzekeraar zit ik wel goed, deze vergoed namelijk zowel OK als RK cursussen, dus dit is in mijn geval geen doorslaggevende factor geweest.

Zoals ook eerder aangegeven is het ook niet mijn bedoeling om voorstanders van zowel OK als RK tegen elkaar op te zetten en zo een soort van fan-war uit te lokken. Ik ben van mening dat het niet uit maakt waar je een (goede) cursus volgt belangrijk is, maar waarom. En in dat opzicht hoop ik dat het OK en RK ook snel tot een mooie samenwerking kunnen komen om zo een gedegen en eenduidige opleiding te kunnen bieden. Denk dat dit voor zowel (toekomstige) cursisten/hulpverleners, de organisaties zelf en last but not least de patiënt ten goede zal komen.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #28 Gepost op: 1 april 2015, 18:33:24
Rik, bedankt voor je reactie.

Ikzelf ben zoals je misschien gelezen hebt in mijn avatar instructeur EHBO en doe dit voor zowel het OK alsook het RK.
Heb hiervoor ook beide diploma's.
Ben daarnaast ook Sigma lid in Twente.

Ook ik ga hier dus niets uitspelen tegenover elkaar. Beide opleidingen zijn min of meer gelijkwaardig, hebben hun eigen voors en tegens en leiden je in de basis goed op. Ik was gewoon wel nieuwsgierig op basis van welke argumenten aanstaande cursisten keuzes maken. Hier kan ik ook weer van leren.

Er is veel te leren, en wat mij betreft start dat met een basis opleiding maar houdt het daar niet op.

Dus nogmaals bedankt voor je reactie en heel veel succes in je EHBO "loopbaan".

groet,
Theo.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


helm

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 4 juli 2015, 17:59:24