Gelieerde diensten op C2000

Auteur Topic: Gelieerde diensten op C2000  (gelezen 5862 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Cop/Fireman

  • Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
  • Hoofdagent en overige HV diensten geïnterreseerd
Gepost op: 23 september 2013, 02:14:30
Goede nacht allemaal,

Ik ben oud centralist NRK en heb ook nog dienst gedraaid op de VC van de politie. Tegenwoordig werk ik op de Noodhulp van de Politie Eenheid Den Haag. Daarnaast draai ik ook bikediensten voor de politie. Ook tijdens evenementen. Nu heb ik een aantal opmerkingen mbt het toelaten van gelieerden op C2000.

Ik werk samen met BOA's van gemeenten in mijn werkgebied, BOA's van GZH (groene BOA's), toezichthouders van Stadstoezicht (geen BOA's). Tijdens evenementen werk ik samen met NRK, EHBO's en Beveiligingsbeambten.

Ik vind dat de genoemde BOA's een directe lijn moet hebben met de Politie meldkamer. Politieagenten kunnen en mogen meer, maar we zitten wel in hetzelfde domein. Zij zijn extra ogen en oren en ook tbv hun veiligheid is het beter om direct contact met hen te hebben. Maken ze misbruik van hun portofoon en/of mobilofoon, dan moet je daar een strafmaatregel tegenover stellen. Bij herhaling ontslag. Ik kan ze nu alleen telefonisch bereiken als ik al hun nummer heb. Kortom erg omslachtig. In deze tijden van steeds minder politie op straat, vind ik het handiger en veiliger om hen via C2000 te bereiken. Of minister Opstelten geeft ons op korte termijn meer collega's :P

Tijdens evenementen zouden veel vaker gecombineerde verbindingsposten (NRK: NCS, politie: CP etc.) opgezet moeten worden om direct te comuniceren. Dit gebeurt alleen bij hele grote evenementen. En waar gaat het vaak mis, juist in de communicatie.....!

Ik gooi maar een balletje op, hoe denkt men hierover.


"Waakzaam & Dienstbaar"


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #1 Gepost op: 23 september 2013, 04:14:39
De BOA's van gemeentetoezicht zitten op C2000 bij ons, worden aangestuurd door de gemeente via C2000 en door 'ons' (GMK Politie) bij calamiteiten/meldingen. Daarnaast worden ze vaak gekoppeld aan de noodhulp gespreksgroep van de stad.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #2 Gepost op: 23 september 2013, 07:03:43
Zoals we allemaal weten kent C2000 ook zijn/haar beperkingen waarbij deze voor een gedeelte aan de gebruiker ligt. Zie bijvoorbeeld www.portogewoon.nl

Goede communicatie valt of staat in jouw voorbeeld met een goede meldkamer met goede centralisten waarin gespreksgroepen van bijvoorbeeld c2000, evenementenorganisatie, beveiliging, Rode Kruis, Reddingsbrigade, verkeersregelaars, defensie, Dares, etc. samenkomen.

Nadeel voor de centralist is wel dat hij wat extra mobilofoons voor zijn  neus heeft staan en soms moet "papegaaien" (vooral leuk tijdens het Kinderbeestenfeest). 098uo

Met betrekking tot de veiligheid, je moet ergens een grens trekken want anders zit iedereen straks op C2000
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #3 Gepost op: 23 september 2013, 07:43:34
Citaat van: Cop/Fireman link=msg=1203656 date=1379895270
Ik ben oud centralist NRK

hetzelfde domein. Zij zijn extra ogen en oren en ook tbv hun veiligheid is het beter om direct contact met hen te hebben. Maken ze misbruik van hun portofoon en/of mobilofoon, dan moet je daar een strafmaatregel tegenover stellen. Bij herhaling ontslag.

Ik gooi maar een balletje op, hoe denkt men hierover.

Als iemand op zich het aardig idee heeft dat mensen die iets handhavends doen in het publieke domein over C2000 zouden moeten beschikken, en je gaat in 1 zucht door praten over strafmaatregelen en ontslag als ze misbruik van hun portofoon maken, dan is de discussie wat mij betreft al klaar.

Wie of wat denk je wel dat je bent?


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #4 Gepost op: 23 september 2013, 08:46:39
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1203675 date=1379915014
Wie of wat denk je wel dat je bent?

Ik snap deze reply niet helemaal en is ernstig offtopic volgens mij.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #5 Gepost op: 23 september 2013, 09:32:13
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1203675 date=1379915014
Als iemand op zich het aardig idee heeft dat mensen die iets handhavends doen in het publieke domein over C2000 zouden moeten beschikken, en je gaat in 1 zucht door praten over strafmaatregelen en ontslag als ze misbruik van hun portofoon maken, dan is de discussie wat mij betreft al klaar.

Wie of wat denk je wel dat je bent?
slappe hap, slechte vorm van communicatie..je doet je naam weer eer aan  :-\
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Reactie #6 Gepost op: 23 september 2013, 11:58:26
Als lid van de Reddingsbrigade zie ik het gebruik van C2000 als positief. In het verleden werkte we met analoge communicatie. Dit is functioneel, maar niet om grote afstanden te overbruggen. Ook is het snelle contact met andere hulpverleningsdiensten sneller gelegd. Daarmee is de komst van C2000 zeer positief.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #7 Gepost op: 23 september 2013, 16:49:42
Boa's van GZH zijn voorzien van C2000, maar dat even ter zijde ;)

Je hebt het ook over diverse particuliere diensten, ik ben van mening dat we dat strikt gescheiden moeten houden. De uitzondering hierop zou kunnen zijn dat een particuliere dienst in de reguliere situatie (dus niet op een evenement, maar objectgebonden bijv.) een directe lijn moet hebben met een publieke dienst. Het is dan nog maar de vraag of je dit dan via C2000 wil laten verlopen.  

Denk hierbij bijvoorbeeld aan horecabeveiligers die rechtstreeks kunnen praten met de commandant van het horecateam, dit heeft in den lande al goede resultaten opgeleverd. Dergelijke projecten voorlopen voor zover ik weet via commerciële verbindingsnetten (entropia bijv.), eigen systemen gefaciliteerd door de gemeente of mobiele telefoons. Binnen privaat-publieke samenwerking kan met een dergelijke oplossing veel winst geboekt worden, waarbij een portoverbinding het meest gewenst is.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #8 Gepost op: 23 september 2013, 17:14:48
Citaat van: kens62 link=msg=1203666 date=1379912623
Zoals we allemaal weten kent C2000 ook zijn/haar beperkingen waarbij deze voor een gedeelte aan de gebruiker ligt. Zie bijvoorbeeld www.portogewoon.nl

Goede communicatie valt of staat in jouw voorbeeld met een goede meldkamer met goede centralisten waarin gespreksgroepen van bijvoorbeeld c2000, evenementenorganisatie, beveiliging, Rode Kruis, Reddingsbrigade, verkeersregelaars, defensie, Dares, etc. samenkomen.

Nadeel voor de centralist is wel dat hij wat extra mobilofoons voor zijn  neus heeft staan en soms moet "papegaaien" (vooral leuk tijdens het Kinderbeestenfeest). 098uo

Met betrekking tot de veiligheid, je moet ergens een grens trekken want anders zit iedereen straks op C2000
Ik dacht dat de minister daar toen duidelijk in was, je moet idd ergens een grens trekken, maar waar lig deze op dit moment?  Moeten de jongens van de waardetransporten dan ook geen C2000 portofoon hebben voor noodcommunicatie rechtstreeks met de meldkamer? ( ik gooi zomaar een balletje op ) en een boswachter dan?   :)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #9 Gepost op: 23 september 2013, 22:34:00
Citaat van: pompbediende link=msg=1203813 date=1379949288
Ik dacht dat de minister daar toen duidelijk in was, je moet idd ergens een grens trekken, maar waar lig deze op dit moment?  Moeten de jongens van de waardetransporten dan ook geen C2000 portofoon hebben voor noodcommunicatie rechtstreeks met de meldkamer? ( ik gooi zomaar een balletje op ) en een boswachter dan?   :)

Het is leuk om te lezen dat veel mensen bij C2000 denken aan noodcommunicatie en eigen veiligheid. Het is namelijk zo veel meer.

Vraag: wat wordt verstaan onder noodcommunicatie?

Eigen veiligheid: iedereen heeft tegenwoordig een mobiele telefoon en kan 112 bellen.

Wat doen we als de accu van onze portofoon leeg is? We bellen de meldkamer dat we stroomloos zijn en op weg zijn naar de eerste de beste locatie om de portofoon weer van stroom te voorzien. De telefoon is zo slecht nog niet  998765

Tot slot een zeer persoonlijke mening: C2000 is voor de professionele hulpverlening die tijdens grote calamiteiten met elkaar moeten kunnen communiceren en waarbij de kans bestaat dat er geen telefonie meer mogelijk is. In alle andere gevallen is het alleen maar makkelijk en is er altijd een mogelijkheid om te bellen.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever