TS-SB als tweede tankautospuit

Auteur Topic: TS-SB als tweede tankautospuit  (gelezen 8408 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #30 Gepost op: 26 september 2013, 22:58:22
Citaat van: tower-ladder link=msg=1204680 date=1380226378
Bij veel branden heb je voldoende aan de bluswatertank van de TS (1500-2000 L) De branden waar je het hier niet mee red is de capaciteit van de TW alleen ter overbrugging van het opbouwen van een secundaire watervoorziening uit open water, dmv WTS.200 of WTS 1000Een redvoertuig is niet alleen nodig om personen van hogere bouwlagen te redden bij brand, die taak komt gelukkig niet vaak voor, maar kan ook heel nuttig zijn om uitstroomopeningen te maken in het pand om zo via natuurlijke ventilatie de binnenbrandbestrijding te vereenvoudigen of zelfs mogelijk te maken.

Dat ligt maar net aan de regio, op de Veluwe in plaatsen zoals bijvoorbeeld Hoenderloo heb je heel erg weinig aan welk WTS dan ook aangezien daar geen natuurlijke grote waterbronnen zijn zoals rivieren of vijvers en het grondwater op minimaal 20 m diepte in de grond zit.

Citaat van: tower-ladder link=msg=1204680 date=1380226378
Maar terug naar de TS-SB. Mag dat dan ook een trekkend voertuig zijn met een goede motorspuit aanhanger. Materialen in het voertuig en de MSA erachter. Als je hem toch bijna nooit nodig hebt is dat natuurlijk nog weer veel goedkoper en flexibeler inzetbaar. Oftewel opwaarderen van het bekende motivatievoertuig, en een zwaardere pompaanhanger met een HD en LD pomp.

Waarom een MSA met HD indien zo'n type voertuig word ingezet is een HD straal een inadequaat blussysteem en of het goedkoper is betwijfel ik aangezien er een extra onderstel en een extra motor nodig zijn.
En het LD aflegsysteem kun je gewoon op de MSA kwijt kun je als trekkend voertuig gewoon het motivatiebusje gebruiken.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #31 Gepost op: 27 september 2013, 00:13:08
Citaat
Waarom een MSA met HD indien zo'n type voertuig word ingezet is een HD straal een inadequaat blussysteem en of het goedkoper is betwijfel ik aangezien er een extra onderstel en een extra motor nodig zijn.
Omdat het voorstel een TS-SB is en ik er dus vanuit ga dat het een blusvoertuig is met de middelen zoals wij die nu kennen. Ik lees niet dat er alleen een LD pomp op komt.
Citaat
of het goedkoper is betwijfel ik aangezien er een extra onderstel en een extra motor nodig zijn.
Voorbeeld. Mercedes Vario = inbouw + aanhanger met motorspuit = niet een Mercedes vrachtwagen met verlengde cabine en op maat gebouwde materieel ruimte met pomp en tank.
Maar je kunt er wel bijna het zelfde mee.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #32 Gepost op: 30 september 2013, 18:18:26
Citaat van: noordernieuws link=msg=1204027 date=1380038192
Onlangs is in de regio Dordrecht een nieuw plan besproken over een nieuw voertuig, de TS-SB.

Dit voertuig zal niet worden uitgerust met het redgereedschap en stabilisatie martiaal. Zo bespaard de TS veel ruimte waarmee de inwendige watertank zal kunnen worden vergroot. De opgestelde commissie bekijkt nu de mogelijkheden van dit voertuig.

Waarom een TS-SB>? En het overgrote deel van situaties waarbij een tweede tankautospuit word gealarmeerd (geld dus alleen voor posten met twee tankwagens) is voor een inzet waarbij water en personeel nodig zijn. De huidige tankautospuiten zijn standaard bepakt, maar wat vooral naar voren komt is dat alle ''rotzooi'' van de tweede tankautospuit vrijwel niet nodig is. Het is dus zonde van de ruimte die dit materiaal wel degelijk inneemt. Door een voertuig te creëren die de extra handen wel behoud en meer water levert, denkt de commissie een betere tweede bluswagen te creëren.

Wat is jullie mening over het TS-SB idee?
Ik zie het nut niet zo. Hier hebben we ook gewoon een BIZA bepakte TS met 4850 liter water erin. Waarom nog weer een of rare variant bedenken, die dan weer buiten alle afspraken past?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #33 Gepost op: 30 september 2013, 20:25:49
Citaat van: tower-ladder link=msg=1204697 date=1380233588
Omdat het voorstel een TS-SB is en ik er dus vanuit ga dat het een blusvoertuig is met de middelen zoals wij die nu kennen. Ik lees niet dat er alleen een LD pomp op komt.

Het voorstel is TS-SB dus een TS zonder redgereedschap maar met een extra grote watertank, dus is jou voorstel zonder watertank heb je ook niet een blusvoertuig met de middelen zoals we die nu kennen en zeker niet het probleem wat met een TS-SB getackeld word de watertank is daar meer essentieel als de HD uitrusting.
Citaat van: tower-ladder link=msg=1204697 date=1380233588
Voorbeeld. Mercedes Vario = inbouw + aanhanger met motorspuit = niet een Mercedes vrachtwagen met verlengde cabine en op maat gebouwde materieel ruimte met pomp en tank.
Maar je kunt er wel bijna het zelfde mee.

Mercedes Vario = te groot om alleen als trekker voor een motorspuit te dienen en te klein om een fatsoenlijke watertank te bergen dus geen geschikt voertuig om aan de eisen van de TS-SB te voldoen.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #34 Gepost op: 1 oktober 2013, 10:11:24
Vario te groot om MSA te trekken? Wij hebben net vorig jaar een nieuwe Varia + Msa gekregen en dit werkt prima ook hebben een km 4" slangen achterin liggen..



Bron foto's  www.brandweer-gelderland.nl


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #35 Gepost op: 8 oktober 2013, 17:49:41
Citaat van: wjr307 link=msg=1205925 date=1380615084
Vario te groot om MSA te trekken? Wij hebben net vorig jaar een nieuwe Varia + Msa gekregen en dit werkt prima ook hebben een km 4" slangen achterin liggen..



Bron foto's  www.brandweer-gelderland.nl

Ik bedoel als je alleen een motorspuit  moet trekken is een Sprinter/ Crafter voldoende, maar om een watertank van 6000 liter mee te nemen is de Sprinter/Crafter maar ook de Vario veel te licht.
Of zie ik dat verkeerd?
Citaat van: tower-ladder link=msg=1204697 date=1380233588

Omdat het voorstel een TS-SB is en ik er dus vanuit ga dat het een blusvoertuig is met de middelen zoals wij die nu kennen. Ik lees niet dat er alleen een LD pomp op komt.Voorbeeld. Mercedes Vario = inbouw + aanhanger met motorspuit = niet een Mercedes vrachtwagen met verlengde cabine en op maat gebouwde materieel ruimte met pomp en tank.
Maar je kunt er wel bijna het zelfde
TS-SB leverde het HV materieel in om de watertank te vergroten en jij laat de watertank helemaal verdwijnen en roept dat HD op de MSA belangrijk is om dat dat de middelen zijn zoals wij die nu kennen terwijl HD niet een fatsoenlijk bedrijfszeker is op open water/ geboorde put i.v.m. vervuiling en zand in dat water .
Waarom dan een HD haspel op een MSA die gezien het inzetgebied , bij opschaling naar middelbrand of hoger, door een goed inzettende bevelvoerder niet gebruikt wordt.
Er is niet voor niets opgeschaald naar middelbrand door de 1e bevelvoerder, dit word meestal gedaan omdat de middelen van de 1e TS niet  toereikend zijn, dus is HD geen noodzaak meer aangezien dat een snel inzetbaar blusmiddel is die gebruikt word bij een beperkte brand genaamd  kleine brand.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #36 Gepost op: 8 oktober 2013, 23:40:39
Citaat
S-SB leverde het HV materieel in om de watertank te vergroten en jij laat de watertank helemaal verdwijnen en roept dat HD op de MSA belangrijk is om dat dat de middelen zijn zoals wij die nu kennen terwijl HD niet een fatsoenlijk bedrijfszeker is op open water/ geboorde put i.v.m. vervuiling en zand in dat water .
Waarom dan een HD haspel op een MSA die gezien het inzetgebied , bij opschaling naar middelbrand of hoger, door een goed inzettende bevelvoerder niet gebruikt wordt.
Er is niet voor niets opgeschaald naar middelbrand door de 1e bevelvoerder, dit word meestal gedaan omdat de middelen van de 1e TS niet  toereikend zijn, dus is HD geen noodzaak meer aangezien dat een snel inzetbaar blusmiddel is die gebruikt word bij een beperkte brand genaamd  kleine brand.
Je draaft door !!!
Ik wil helemaal geen TS-Bt, maar probeer een nog goedkoper en eenvoudiger concept te verzinnen. De HD komt van uit het voorgestelde concept, een TS alleen voor brandbestrijding, opschaling bij middelbrand of groter, of als tweede bluseenhied bij twee gelijktijdige incidenten.
En ik heb bij heel wat middelbranden, grote branden bij de naastgelegen panden een uitbreiding tegengehouden met HD, dus zo zinloos is dat niet.
Citaat
Dus is HD geen noodzaak meer aangezien dat een snel inzetbaar blusmiddel is die gebruikt word bij een beperkte brand genaamd  kleine brand.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #37 Gepost op: 9 oktober 2013, 01:34:04
Citaat van: tower-ladder link=msg=1208101 date=1381268439
Je draaft door !!!
Ik wil helemaal geen TS-Bt, maar probeer een nog goedkoper en eenvoudiger concept te verzinnen. De HD komt van uit het voorgestelde concept, een TS alleen voor brandbestrijding, opschaling bij middelbrand of groter, of als tweede bluseenhied bij twee gelijktijdige incidenten.
En ik heb bij heel wat middelbranden, grote branden bij de naastgelegen panden een uitbreiding tegengehouden met HD, dus zo zinloos is dat niet.
Jij niet maar in de originele opzet van TS-SB werd juist gesuggereerd om de vrij gekomen ruimte te gebruiken om de watertank te vergroten.
En die HD ligt toch op de 1e lijns TS als het nodig is.
Ook zie ik als het alleen om goedkope slagkracht gaat meer in MSA-GV zoals ze op de Friese wadden eilanden in gebruik zijn, als om  een speciale motorspuit met  HD blussing want het voorkomen van die uitbreiding kan ook met een LD straal worden gedaan eventueel met gebruikmaking van extra dunne 38 mm lage druk slangen.