Landelijk sensor centrum

Auteur Topic: Landelijk sensor centrum  (gelezen 3431 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ErwinBrouwers

  • Hoofd Stafbureau Plannen
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Gepost op: 24 september 2013, 22:27:34
Als relatieve nieuweling op het forum en in de civiele hulpverlening, maar als militair wel betrokken bij experimenten met netcentrisch opereren.... Wat zijn jullie gedachten over de mogelijkheden en de wenselijkheid om sensordata en informatie breder op te bouwen én te delen? Ik denk dan aan het combineren van (zoveel mogelijk) lagen data en die gecontroleerd beschikbaar stellen aan een breed scala klanten.

Ik ken het principe van statische en dynamisch data, en dat zal ongetwijfeld al in crisismanagementsystemen al gecombineerd worden. Maar zou daar meer bij moeten/kunnen? Bijvoorbeeld het luchtbeeld dat wij vanuit ons station opbouwen. Als je met een brand bezig bent en er is assistentie van helicopters kan je daar nuttig gebruik van maken. En dat is natuurlijk maar één voorbeeld. Je kan er van alles bij verzinnen wat uit de civiele en militaire domeinen komt: UAV's, beelden vanuit helicopters, track & trace op voertuigen, enz.

Zou je zoiets op nationaal niveau moeten inrichten, bv gekoppeld aan het LOCC, of op een separate locatie. En zou je daar op landelijk niveau een soort awareness centrum van kunnen maken?

Benieuwd naar jullie mening!


Werkzaam bij het luchtverkeers- en gevechtsleidingsstation van de Luchtmacht. Het Stafbureau Plannen is verantwoordelijk voor onderdeelsbrede afstemmi


Erik van Wijngaarden

  • Werkzaam bij de brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • Denk niet in problemen maar in oplossingen...
Reactie #1 Gepost op: 26 september 2013, 19:31:02
Beste Erwin,

Ik ben van mening dat het zeer wenselijk is in de toekomst als veiligheidsregio op deze wijze over - een breed aanbod aan - relevante data te kunnen beschikken. Technisch is inmiddels een hoop mogelijk. De ervaring leert dat er in de hedendaagse praktijk nog flinke stappen gemaakt kunnen worden binnen de multidisciplinaire samenwerking (delen van informatie uit geautomatiseerde gegevensbestanden) en het LCMS. Crisisteams zoals we deze kennen binnen de hoofdstructuur crisisbeheersing (CoPI/ROT/BT) oefenen met regelmaat maar dit wil niet zeggen dat functionarissen hiermee direct allround technisch professional zijn en dat de bestaande systemen met elkaar verbonden zijn of dat alle informatie met elkaar gedeeld/kan worden (bijv. grenzen die worden gevormd door wet- en regelgeving). We interessant topic! Ben benieuwd naar andere meningen / inzichten.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 26 september 2013, 19:48:20
Dit zou een goede aanvulling voor bv natuurbrandbestrijding kunnen zijn?


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #3 Gepost op: 26 september 2013, 22:45:54
Eigenlijk zouden (semi) publieke diensten dit soort data ook beschikbaar moeten stellen als "open data".
(Zolang het niet om persoonlijke of veiligheids gegevens gaat).

De Nederlandse overheid heeft hier ook een webportaal voor: https://data.overheid.nl/.
Er zijn landen waarbij de overheid veel meer data beschikbaar stelt, soms in bijna real time...

Natuurlijk begrijp ik dat realtime gegevens belangrijk kunnen zijn bij een incident of voor monitoring, en je niet iedereen toegang tot de eigenlijke sensoren kan geven. Wilde alleen aangeven dat er meerdere mogelijkheden zijn van beschikbaar stellen van data, ook die van sensoren...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


ErwinBrouwers

  • Hoofd Stafbureau Plannen
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #4 Gepost op: 27 september 2013, 23:11:46
Mijn idee zou een landelijk centrum zijn, dus boven de regio's uit. Dat zou moeten zorgen voor uniformiteit. Zo'n centrum zou allerlei data(stromen) moeten binnenhalen en weer op maat distribueren naar klanten. Vanzelfsprekend is wetgeving, maar ook ethiek, kaderstellend. Door informatie aan elkaar te koppelen kom je snel op een Big Brother effect uit... Zo zie je dat bij het project Tech4ce, dat Thales draait in samenwerking met diverse partijen in de regio Twente, ook de universiteit Twente wordt betrokken om aan deze aspecten aandacht te besteden. Daarmee creëer je ook vertrouwen in zo'n systeem.

Veiligheid is ook zeker een aspect, zowel fysiek als cyber. Een centrum zoals ik voor ogen heb zou een interessant doel zijn om in te breken. Informatie is waardevol en moet beschermd worden. In mijn optiek stop je zoiets ook weg op een goed beschermde locatie met een mooi hek er om. Ik denk daarbij bv aan de bijna ontruimde verkeersleidingsbunker op Nieuw Milligen. De oorspronkelijke bewoners zijn er bijna uit, en dan heb je een mooi verhard onderkomen waar van alle kanten al glasvezel en koper naar binnen gaat, waar je niet zomaar binnen komt, en waar ook al noodstroom voorzieningen en dergelijke zijn. Zou een leuke plek zijn, ik kan het weten :)
Werkzaam bij het luchtverkeers- en gevechtsleidingsstation van de Luchtmacht. Het Stafbureau Plannen is verantwoordelijk voor onderdeelsbrede afstemmi


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 28 september 2013, 08:23:27
Citaat van: ErwinBrouwers link=msg=1204991 date=1380316306

 Informatie is waardevol en moet beschermd worden. In mijn optiek stop je zoiets ook weg op een goed beschermde locatie met een mooi hek er om. Ik denk daarbij bv aan de bijna ontruimde verkeersleidingsbunker op Nieuw Milligen. De oorspronkelijke bewoners zijn er bijna uit, en dan heb je een mooi verhard onderkomen waar van alle kanten al glasvezel en koper naar binnen gaat, waar je niet zomaar binnen komt, en waar ook al noodstroom voorzieningen en dergelijke zijn. Zou een leuke plek zijn, ik kan het weten :)
Ik ken die lokatie omdat ik daar 1x per jaar naar binnen mag ivm de brandblussers aldaar, en die bunker is daar zeer geschikt voor dit soort centra. Voordat je daar binnen bent heb je al wat hobbels moeten nemen. En in het kader van hergebruik van dat soort ruimtes een goede overweging. O0


ErwinBrouwers

  • Hoofd Stafbureau Plannen
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #6 Gepost op: 1 oktober 2013, 22:05:44
De beschikbaarheid van een locatie is natuurlijk maar een stap in het proces. Allereerst moet duidelijk zijn of en hoe zo'n centrum zou passen in de landelijke veiligheidsorganisatie. Zijn er al soortgelijke centra op landelijk of regionaal niveau die de functie van data verzamelen en distribueren uitvoeren?

Ik begrijp dat er per Veiligheidsregio al met verschillende versie van crisismanagement systemen wordt gewerkt. Dat zou op landelijk niveau juist weer gelijk kunnen worden getrokken. Landelijk heb je al wel het LOCC, maar dat komt in feite pas in actie bij een grip4 situatie en gaat dan meer landelijk coördineren in plaats van in alle grip situaties lokaal ondersteunen met info. Dat laatste zou een sensorcentrum juist wel 24/7 moeten doen.
Werkzaam bij het luchtverkeers- en gevechtsleidingsstation van de Luchtmacht. Het Stafbureau Plannen is verantwoordelijk voor onderdeelsbrede afstemmi


ErwinBrouwers

  • Hoofd Stafbureau Plannen
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #7 Gepost op: 9 oktober 2013, 23:03:28
Vandaag goed gesprek gehad met iemand van het IFV. Leek ook geïnteresseerd in het concept van een centrum dat (sensor)data verzamelt en weer verspreid. Eens kijken of ik bij het instituut kan spreken met de netcentrische experts. Tenslotte zijn zij degene die het landelijk proberen te laten landen.
Werkzaam bij het luchtverkeers- en gevechtsleidingsstation van de Luchtmacht. Het Stafbureau Plannen is verantwoordelijk voor onderdeelsbrede afstemmi