Algemeen Brandweer 🔥 nieuws

Auteur Topic: Algemeen Brandweer 🔥 nieuws  (gelezen 281957 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest16442

  • Gast
Reactie #600 Gepost op: 29 december 2017, 15:01:11
Ik zou het niet weten of er verschil zit tussen eenmalige of langdurige blootstelling aan stoffen in rook en roet. Wetenschappelijk is er namelijk nog nooit een causaal verband tussen inademen van rook/roet en het ontstaan van kanker aangetoond.
Wanneer ik snel door pubmed scroll kom ik toch echt een aantal recente artikelen tegen die suggesteren dat er onder brandweerlieden wel degelijk een verhoogd risico bestaat op bepaalde kankersoorten, doch is niet (altijd) duidelijk wat hier de oorzaak van is. Ook personen die gebruikmaken van hout voor het koken lijken een verhoogd risico te hebben op bepaalde kankersoorten.

Overigens ben ik het verder wel met je eens, maar als je simpelweg niet in staat bent om te voldoen aan alle meldingen wat moet je dan? Het is makkelijk om te zeggen dat de brandweer het zelf maar moeten oplossen, doch zou dat wel zeer wenselijk zijn, maar soms moet je creatief zijn wat betreft oplossingen. Of anders voertuigen met een veredelde tuinslang met één brandweerman erin die de kleine brandjes mag gaan blussen?  :P


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #601 Gepost op: 29 december 2017, 16:34:37
Ik zou het niet weten of er verschil zit tussen eenmalige of langdurige blootstelling aan stoffen in rook en roet. Wetenschappelijk is er namelijk nog nooit een causaal verband tussen inademen van rook/roet en het ontstaan van kanker aangetoond.

De brandweer Haaglanden heeft ons eerder laten weten dat veiligheid hoog in het vaandel staat en men alles doet om directe en indirecte blootstelling aan stoffen in rook en roet te minimaliseren.

De burger die een klein brandje gaat doven met de tuinslang of een paar emmers zand kan rechtstreeks forse happen CO en waterstofcyanide binnenkrijgen. Voorts lopen de burgers risico op brandwonden en inhalatietrauma als ze hete rook binnenkrijgen. Discovery heeft een docu-serie genaamd "Inside London Fire Brigade", in een van de afleveringen zie je dat aangeslagen brandweerlieden bij elkaar zitten omdat iemand die zelf een klein brandje probeerde te blussen was overleden omdat leken de gevaren van rook en vuur onderschatten.

Capaciteit komt ook beschikbaar door niet te gaan rijden op automatische brandmeldingen bij bedrijven of instellingen die aangesloten zijn op particuliere meldkamers. Tijdens de jaarwisseling is het ook vaste prik dat ramen niet gesloten zijn of de luchtbehandelingsinstallatie aan staat waardoor rook van vuurwerk een vals alarm veroorzaakt.

Je legt dan het capaciteitsprobleem neer bij de particuliere beveiligingsbedrijven die de brandweer bellen of bij de eigenaren van bedrijven die zelf maar moet kijken waardoor de rookmelder is afgegaan.

Nu legt men het probleem weer bij de belastingbetalende burger.

Het is ook een arbo-dingetje. Zo mag je beroepsmatig niet met asbest in contact komen (vandaar ook de witte pakken, adembescherming en dergelijke), maar een eenmalige blootstelling voor de gewone burger op straat is formeel gezien geen enkel probleem.

In dat licht moet je deze oproep ook zien: volgens mij is Haaglanden één van de drukste regio's tijdens Oud&Nieuw en heeft men vrijwel alle operationele capaciteit ingezet (inclusief extra bemande tankautospuiten). Het is dan heel simpel: blus zelf een klein brandje of wacht wat langer op de brandweer. Een prullenbakje langs een speelveld in brand zal niet de hoogste prioriteit hebben. Dan kan je er zelf een emmertje water in kieperen ;)
Naar aanleiding van dit bericht heb ik een paar vragen:
  • Wat kwalificeert als genoemd "klein brandje"?
  • Hoe gaat de burger bepalen of het om betreffend "klein brandje" gaat?
  • Hoe gaat de meldkamer bepalen of het om betreffend "klein brandje" gaat?
  • Hoe ga je als regiobestuur om met de gevolgen van fout gelopen bluspogingen door burgers?
  • Hoe ga je als bestuur aan de burgers uitleggen dat de meldkamer een fout heeft gemaakt, waardoor burgers zijn omgekomen?
  • Hoe ga je aan de burger uitleggen dat rook niet schadelijk is na al die nieuwsberichten het afgelopen jaar?

Ik snap de vragen, maar dit is wel heel rampzalig denken. Hoeveel mensen komen er om bij het blussen van een vuurkorfje of het uitmaken van een barbecue? Een meldkamer zal altijd onderscheid moeten maken op basis van de telefonische meldingen wat de grootte en het risico van een brand zijn; ook als je burgers niet zelf laat blussen is het een inschatting op basis van soms maar één telefoontje of een eenheid eerst naar de ene brand gaat of juist naar de andere. Dat is nu niet anders. De meldkamer kan heel makkelijk vragen: "kunt u het brandje zelf blussen"? Als een melder dan aangeeft dat niet te kunnen (houd ook rekening met oudere mensen e.d.), dan kan je altijd nog een tankautospuit langs sturen.

Ofwel: de soep wordt niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #602 Gepost op: 29 december 2017, 16:42:25
Wanneer ik snel door pubmed scroll kom ik toch echt een aantal recente artikelen tegen die suggesteren dat er onder brandweerlieden wel degelijk een verhoogd risico bestaat op bepaalde kankersoorten, doch is niet (altijd) duidelijk wat hier de oorzaak van is. Ook personen die gebruikmaken van hout voor het koken lijken een verhoogd risico te hebben op bepaalde kankersoorten.

Overigens ben ik het verder wel met je eens, maar als je simpelweg niet in staat bent om te voldoen aan alle meldingen wat moet je dan? Het is makkelijk om te zeggen dat de brandweer het zelf maar moeten oplossen, doch zou dat wel zeer wenselijk zijn, maar soms moet je creatief zijn wat betreft oplossingen. Of anders voertuigen met een veredelde tuinslang met één brandweerman erin die de kleine brandjes mag gaan blussen?  :P

Ik ben al een tijdje geleden afgestudeerd maar bij mij is nog wel blijven hangen dat een suggestie iets anders is dan een causaal verband aantonen. Als je alle publicaties van PubMed zou verwijderen met de teksten "mogelijk, eventueel, verder onderzoek noodzakelijk" ben je langer bezig met de Donald Duck lezen dan PubMed.

Ik vind burgers vertellen dat ze zelf maar brand moeten gaan blussen terwijl de kosten voor brandweer de afgelopen tien jaar verdubbeld zijn geen goede zaak.

Als ik de brandweercommandant van Den Haag was had ik de ambulancedienst gebeld of ze mij niet een nachtje kunnen helpen met brandjes blussen aangezien mijn brandweerkorps de rest van jaar soms tien keer per dag de ambulancedienst moet helpen met reanimeren, patienten tillen, enz.

Als de ambulancedienst Den Haag mij niet komt helpen hebben ze in ieder geval begrepen dat de brandweer wordt gebruikt om problemen van falende ambulancezorg op te lossen terwijl de brandweer van niemand hulp krijgt zodra ze zelf kopje ondergaan in al het werk.

Ik vind het fout om burgers te zeggen dat ze zelf brandjes moeten gaan blussen. Hoe leg je het uit dat ze de rest van het jaar als de brandweermannen in de hangmat liggen te wachten op brand wel 112 moeten bellen omdat het blussen van brand geen lekenwerk is.

Ik zou niet de media benaderen met deze boodschap maar gewoon een paar ervaren officieren op de meldkamer zetten om prioriteiten te stellen en de OvD's en bevelvoerders in veld op de hoogte te houden wat er allemaal (af)geblust moet gaan worden.

Als het allemaal een beetje redelijk verloopt komt er hooguit wat gezeur dat de brandweer te laat was maar daar kan brandweer Nederland prima mee leven omdat ze sind de oprichting van de Veiligheidsregio's nog nooit altijd op tijd zijn gekomen. Je kan dan altijd nog met een schriftelijke reactie komen.

Als er geen gezeur komt na de jaarwisseling kan je lekker met de andere opperbrandmeesters een nieuwjaarsborrel drinken zonder dat je bij voorbaat je brevet van onvermogen in de krant hebt gezet of een orakel uit Doha de kans geboden hebt het nader te beschouwen op een hulpverleningsforum.


axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #603 Gepost op: 29 december 2017, 17:45:58
In dat licht moet je deze oproep ook zien: volgens mij is Haaglanden één van de drukste regio's tijdens Oud&Nieuw en heeft men vrijwel alle operationele capaciteit ingezet (inclusief extra bemande tankautospuiten). Het is dan heel simpel: blus zelf een klein brandje of wacht wat langer op de brandweer.

Ik denk dat als je een van de drukste regio's bent met oud en nieuw, je er op nationaal niveau naar moet handelen. Bijvoorbeeld: bij ons op de kazerne staat de 2e auto buiten dienst met oud en nieuw, deze zou je (met of zonder bemanning) naar Haaglanden kunnen sturen ter ondersteuning.

Citaat
Ik snap de vragen, maar dit is wel heel rampzalig denken.


Ik denk dat er veel mis kan gaan als onwetende burgers een brandje willen gaan blussen.
Het is inderdaad wel wat rampzalig denken, maar het zijn wel vragen waar je als veiligheidsregio rekening mee moet houden als je dit soort oproepen plaatst in de kranten.

Citaat
Een prullenbakje langs een speelveld in brand zal niet de hoogste prioriteit hebben. Dan kan je er zelf een emmertje water in kieperen ;)

Als er niets omheen staat zou je er (als burger/ meldkamer) ook voor kunnen kiezen hem gewoon uit te laten branden... ;)

Citaat
Hoeveel mensen komen er om bij het blussen van een vuurkorfje of het uitmaken van een barbecue?

Hoe realistisch is het dat mensen gaan barbecueën met oud en nieuw?

Voor ons "simpele" brandjes kunnen zeer snel zeer groot worden met de verkeerde blusmethode, denk aan vlam in de pan, met oliebollen bakken is dit realistischer dan een barbecue.

Verder denk ik dat je ook naar de quote van "Oma" moet kijken, rookgassen zijn ook gevaarlijk:

De burger die een klein brandje gaat doven met de tuinslang of een paar emmers zand kan rechtstreeks forse happen CO en waterstofcyanide binnenkrijgen. Voorts lopen de burgers risico op brandwonden en inhalatietrauma als ze hete rook binnenkrijgen. Discovery heeft een docu-serie genaamd "Inside London Fire Brigade", in een van de afleveringen zie je dat aangeslagen brandweerlieden bij elkaar zitten omdat iemand die zelf een klein brandje probeerde te blussen was overleden omdat leken de gevaren van rook en vuur onderschatten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #604 Gepost op: 29 december 2017, 18:02:32

Als er niets omheen staat zou je er (als burger/ meldkamer) ook voor kunnen kiezen hem gewoon uit te laten branden... ;)



Het gaat hier al om een situatie dat de burger de keuze niet wil of kan maken om het gewoon uit te laten branden. Als je denkt laat maar branden bel je namelijk geen 112.

Het is bijna 2018. In 2018 kan je via instagram met foto en video iemand aan de andere kant van de wereld laten zien hoe je je neusharen knipt maar het gaat je niet lukken om de brandweercentralist met je smartphone tijdens de 112-melding te laten zien met foto of live stream wat er in brand staat, de omvang van de brand en potentieel gevaar voor overslag/doorslag.

Een beetje moderne meldkamer kan op die manier al zorgen dat een fors deel van deze brandmeldingen nooit doorgezet zal worden naar een blusvoertuig omdat de centralist (of desnoods een officier die extra op de meldkamer is gezet voor deze triage) zegt dat de brand vanzelf uit gaat en de melder maar moet terugbellen als ze het niet vertrouwen.

De officier kan dan ook een aantal van deze buitenbrandjes die vanzelf uit gaan een lagere prioriteit toekennen zoals nacontrole. Een tankautospuit moet dan in ieder geval in de loop van de nacht even kijken of het allemaal uit is en geen kwaad kan echter moeten ze pas naar deze nacontroelmeldingen gaan als ze klaar zijn met woningbranden of andere spoedeisende meldingen en vervolgens met alle buitenbrandjes die afgeblust moeten worden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #605 Gepost op: 29 december 2017, 18:41:34
In dat licht moet je deze oproep ook zien: volgens mij is Haaglanden één van de drukste regio's tijdens Oud&Nieuw en heeft men vrijwel alle operationele capaciteit ingezet (inclusief extra bemande tankautospuiten).

Ik had een oproep van de regionaal commandant van brandweer Haaglanden kunnen waarderen, namelijk de oproep om een totaal verbod op knalvuurwerk in te stellen.

Je bent als regionaal commandant van brandweer Haaglanden niet zo maar een commandantje, je bent verantwoordelijk voor de brandweerzorg in één van de drukste regio's tijdens Oud & Nieuw maar ook de regio waar de Koning woont en werkt, de regio met meerdere belangrijke internationale organisaties, de regio met al onze ministeries, het parlement en de regering en je bent het brandweerkorps dat namens gastheer Nederland moet zorgen dat de buitenlandse ambassades ongestoord en brandveilig kunnen functioneren.

De belangrijkste taak van de regionaal commandant is het garanderen van de brandweerdekking in je gehele verzorgingsgebied. Als je weet dat je tijdens de jaarwisseling extra tankautospuiten moet bemensen en een van je commandanten je zegt dat hij de krant gaat bellen omdat hij zeker weet dat je brandweerkorps door de hoeven zakt waardoor burgers zelf brandjes moeten gaan blussen weet je dat je een groot probleem hebt.

In mijn ogen hoor je dan als regionaal commandant van een belangrijke regio het voorbeeld te volgen van onder andere korpschef Akerboom van de Nationale Politie. Na het verschijnen van het uitermate kritische rapport over vuurwerkoverlast van de Onderzoeksraad voor Veiligheid zei de politiebaas dat de tijd nu rijp is in Nederland voor dat verbod op knalvuurwerk. De oogartsen en plastisch chirurgen voelden zich ook direct geroepen om via de media en lobby in Den Haag het verbod op knalvuurwerk te steunen.

Als regionaal commandant van brandweer Haaglanden behoor je niet het risico te lopen da je hele brandweerkorps door de hoeven zakt omdat ongeveer iedere afvalbak, brandstapel en heg die je in Den Haag kan vinden in de fik door vuurwerk.

Je hoort dan te zeggen dat het allemaal zo uit de hand is gelopen dat je niet kan garanderen dat de brandweer fris en fruitig met een uitrukgereed blusvoertuig binnen 8 minuten bij een brandend bejaardentehuis staat of op tijd is bij een woningbrand om je kind er nog uit te halen. Je hoeft je dan nergens voor de schamen omdat je als brandweercommandant in goed gezelschap bent van de korpschef van politie die de brandweer van harte zal steunen bij deze oproep.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #606 Gepost op: 30 december 2017, 13:00:59
https://twitter.com/Frank_Kuntz/status/947060569785425921

Brandweer Den Haag spaart kosten noch moeite om de belastingbetalende burger duidelijk te maken dat ze zelf brandjes moeten gaan blussen.

Nu nog wachten op de campagne van de Nederlandse Vereniging voor Thoraxchirurgie, heb je last van je hart opereer jezelf maar. Hartchirurgen zijn in Nederland ontzettend druk, het hele jaar door maken ze gigantisch veel uren zonder ooit te klagen.



Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #607 Gepost op: 30 december 2017, 17:10:01
Naar aanleiding van dit bericht heb ik een paar vragen:
  • Wat kwalificeert als genoemd "klein brandje"?
Geen uitbreidingsgevaar, kan geblust worden met paar liter water, brandjes die na paar minuten zelf doven.
  • Hoe gaat de burger bepalen of het om betreffend "klein brandje" gaat?
In overleg met alarmcentrale...
  • Hoe gaat de meldkamer bepalen of het om betreffend "klein brandje" gaat?
Door goed uit te vragen aan melder, en capaciteit juist inzetten, zijn zij op getraind.
  • Hoe ga je als regiobestuur om met de gevolgen van fout gelopen bluspogingen door burgers?
Als je alles in het leven van tevoren zou weten... Bij elk beroep kan er iets misgaan, doel is om dit te minimaliseren.
  • Hoe ga je als bestuur aan de burgers uitleggen dat de meldkamer een fout heeft gemaakt, waardoor burgers zijn omgekomen?
  • Hoe ga je aan de burger uitleggen dat rook niet schadelijk is na al die nieuwsberichten het afgelopen jaar?
De rook van een kleine brand is niet dusdanig dat dit veel erger is dan 365 dagen per jaar roken, alcohol of wat dan ook.
[/list]

Verder zou BRW-nederland er goed aan doen om te kijken of ze met oud en nieuw reservevoertuigen of 2e-uitrukvoertuigen van een kazerne kunnen gaan herplaatsen of gebruiken. En moet er bij elk klein incident een volle TS uitrijden met 7 man? Soms kan je beter met één man meer twee auto's rijden voor de kleine incidenten (SIV) en mocht het toch een binnenbrand zijn, dan rijden deze allebei aan naar incident.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #608 Gepost op: 30 december 2017, 17:17:57
Ik had een oproep van de regionaal commandant van brandweer Haaglanden kunnen waarderen, namelijk de oproep om een totaal verbod op knalvuurwerk in te stellen.

Je bent als regionaal commandant van brandweer Haaglanden niet zo maar een commandantje, je bent verantwoordelijk voor de brandweerzorg in één van de drukste regio's tijdens Oud & Nieuw maar ook de regio waar de Koning woont en werkt, de regio met meerdere belangrijke internationale organisaties, de regio met al onze ministeries, het parlement en de regering en je bent het brandweerkorps dat namens gastheer Nederland moet zorgen dat de buitenlandse ambassades ongestoord en brandveilig kunnen functioneren.
Inderdaad, dan kan je dus toch beter uitrukken naar een brand in een woning, gebouw etc. dan bezig te zijn met kerstbomen of prullenbakjes die branden? Een beetje zelfredzaamheid wordt verwacht. Bij de politie / ambulancezorg is het niet anders. Zij komen ook niet opdraven bij elke kleine aanrijding met alleen blikschade of persoon die beetje misselijk is.

De belangrijkste taak van de regionaal commandant is het garanderen van de brandweerdekking in je gehele verzorgingsgebied. Als je weet dat je tijdens de jaarwisseling extra tankautospuiten moet bemensen en een van je commandanten je zegt dat hij de krant gaat bellen omdat hij zeker weet dat je brandweerkorps door de hoeven zakt waardoor burgers zelf brandjes moeten gaan blussen weet je dat je een groot probleem hebt.

In mijn ogen hoor je dan als regionaal commandant van een belangrijke regio het voorbeeld te volgen van onder andere korpschef Akerboom van de Nationale Politie. Na het verschijnen van het uitermate kritische rapport over vuurwerkoverlast van de Onderzoeksraad voor Veiligheid zei de politiebaas dat de tijd nu rijp is in Nederland voor dat verbod op knalvuurwerk. De oogartsen en plastisch chirurgen voelden zich ook direct geroepen om via de media en lobby in Den Haag het verbod op knalvuurwerk te steunen.

Als regionaal commandant van brandweer Haaglanden behoor je niet het risico te lopen da je hele brandweerkorps door de hoeven zakt omdat ongeveer iedere afvalbak, brandstapel en heg die je in Den Haag kan vinden in de fik door vuurwerk.

Je hoort dan te zeggen dat het allemaal zo uit de hand is gelopen dat je niet kan garanderen dat de brandweer fris en fruitig met een uitrukgereed blusvoertuig binnen 8 minuten bij een brandend bejaardentehuis staat of op tijd is bij een woningbrand om je kind er nog uit te halen. Je hoeft je dan nergens voor de schamen omdat je als brandweercommandant in goed gezelschap bent van de korpschef van politie die de brandweer van harte zal steunen bij deze oproep.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #609 Gepost op: 30 december 2017, 17:47:14


Nee, als regionaal commandant ben je verantwoordelijk voor de brandweerzorg in je regio. Het is niet zo professioneel als je als grote baas van een hulpdienst rustig een nacht in wil gaan met grote kans op het in elkaar storten van je organisatie.

De regionaal commandant weet dat de dekking optimaal gegarandeerd kan worden als de tankautospuiten in de brandweerkazerne staan.

Als in de loop van de nacht ongeveer alle tankautospuiten inclusief de extra bemande tankautospuiten de straat op gaan is er al geen sprake meer van optimale dekking van je regio.

Uiteraard zal het de bedoeling zijn dat de tankautospuiten uitrukgereed blijven voor woningbranden en verkeersongevallen echter heb je je tankautospuit ergens in de wijk staan en is de kans aanwezig dat de bemanning als de bliksem de slang moet oprollen en moet instappen waardoor ze met halve tank water en half lege ademluchtflessen een eerste inzet moeten gaan doen bij een woningbrand met slachtoffers binnen.

Iedere hulpdienst heeft ergens een kritiek punt waarop ze gaan bezwijken maar bezwijken is pas een probleem als het geen onvoorziene omstandigheden zijn en je dan ook nog eens de oorzaak niet kan wegnemen.

Vuurwerk is geen onvoorziene omstandigheid, je weet dat als je het (knal)vuurwerk landelijk gaat verbieden de brandweer Den Haag tijdens de jaarwisseling net zo druk is als ze op Koningsnacht zijn of op kerstavond.

Ik vind dat je juist als brandweer kracht uitstraalt door te zeggen dat je helemaal klaar bent met de vuurwerkoverlast en je niet het risico wilt nemen dat je verzwakte/vermoeide korps door alle vuurwerkgerelateerde inzetjes minder goed kan presteren als ze op de vroege nieuwsjaarochtend vol aan de bak moeten mensen redden bij een brand.

Ik denk namelijk dat brandweer Nederland in tegenstelling tot nationale politie, oogartsen, plastische chirurgen, verschillende burgemeesters niets vindt van het rapport over vuurwerk omdat in kleine dorpen de brandweer wel blij is met vuurwerk omdat het zorgt voor brand en een nacht waar veel vrijwilligers het hele jaar naar uitkijken.

https://twitter.com/Politie/status/936542171309756416