Vragen omtrent Grijze beveiligingspas

Auteur Topic: Vragen omtrent Grijze beveiligingspas  (gelezen 18577 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #10 Gepost op: 2 oktober 2013, 18:09:21
Uit de vraagstelling is niet gebleken of het om parttime of fulltime werkzaamheden ging en daardoor ben ik uitgegaan van de fulltime situatie, daar het niet geheel uitgesloten is dat er diverse beveiligers zijn die iets meer dan 40 uur ma
Maar sorry dat ik heb gezegd.
Bij instappen begint de inzet.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 2 oktober 2013, 18:14:35
Sorry gentlemen,

Ik heb nu oproep contract en bedoelde als een andere werkgever bijvoorbeeld 24/32 uur biedt.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #12 Gepost op: 2 oktober 2013, 19:11:06
Citaat van: Gijs link=msg=1206402 date=1380730161
Uit de vraagstelling is niet gebleken of het om parttime of fulltime werkzaamheden ging en daardoor ben ik uitgegaan van de fulltime situatie, daar het niet geheel uitgesloten is dat er diverse beveiligers zijn die iets meer dan 40 uur ma
Maar sorry dat ik heb gezegd.


Gijs het gaat niet om de vraagstelling maar om het feit dat je zegt.
Citaat van: Gijs link=msg=1205814 date=1380572015
Ingevolge de wet op de particuliere beveiligingsbedrijven en particuliere rechercheburos mag en kan je maar voor één bedrijf werkzaam zijn, tenzij daar schriftelijke toestemming voor is gegeven.

En dat is absolute onzin omdat het namelijk niet zo is.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #13 Gepost op: 2 oktober 2013, 19:14:23
Citaat van: Sylvester link=msg=1206404 date=1380730475
Sorry gentlemen,

Ik heb nu oproep contract en bedoelde als een andere werkgever bijvoorbeeld 24/32 uur biedt.

In de 1 na laatste CAO was je pas fulltimer als je een 152 uren contract had wat dus 38 uur per week is.
Alles daar onder viel dus onder parttime en dan kan een werkgever jou niet verplichten om zonder zijn toestemming ook nog ergens anders te werken en dus een pas van te hebben.
Hoop het zo wat duidelijker gemaakt te hebben.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #14 Gepost op: 2 oktober 2013, 19:25:59
Enrico Ja Nogmaals : Je hebt gelijk (zo niet dan toch.).
Bij instappen begint de inzet.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #15 Gepost op: 3 oktober 2013, 02:56:16
Citaat van: enrico1972 link=msg=1206395 date=1380729195
Dat is de grootste onzin die je maar kan uitkramen Gijs. Al wil ik voor 5 bedrijven werken als oproepkracht of parttimer.
Dit staat in geen 1 wet of regeling of circulaire omschreven.

Precies, vandaar dat ik ook zo nieuwsgierig was waar hij dit zou hebben gelezen.

Citaat van: enrico1972 link=msg=1206395 date=1380729195
Het enige wat in de CAO staat c.q. stond ( even de nieuwste CAO buiten beschouwing gelaten omdat ik die nog niet ken )

http://www.beveiligingsbranche.nl/upload/bestanden/Downloads/Cao_1_juli_2012_tm_30_september_2013_vanaf_loonperiode_10_2013.pdf

Maar ook deze is dus inmiddels al weer verlopen!

Citaat van: enrico1972 link=msg=1206395 date=1380729195
is dat je aan je werkgever toestemming moet vragen als je een fulltime contract hebt om ook nog ergens anders te mogen werken.

Wat overigens niet wil zeggen, dat wanneer jij als fulltimer in dienst bij een beveiligingsbedrijf, met of zonder toestemming van jouw werkgever, elders gaat solliciteren, BW geen pas af zal geven, omdat jij al een full-time contract hebt. Dus ook als fulltimer kan je nog een (of meerdere) andere pas(sen) hebben. In de praktijk komt dit overigens regelmatig voor, waarbij werknemers veelal geen toestemming hebben gevraagd maar naast hun fulltime (of parttime) baan bij een evenementen beveiligingsbedrijf bijbeunen, en daarbij dus de arbeidstijdenwet aan hun laars lappen.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #16 Gepost op: 3 oktober 2013, 03:10:10
Citaat van: enrico1972 link=msg=1206446 date=1380734063
In de 1 na laatste CAO was je pas fulltimer als je een 152 uren contract had wat dus 38 uur per week is.
Alles daar onder viel dus onder parttime en dan kan een werkgever jou niet verplichten om zonder zijn toestemming ook nog ergens anders te werken en dus een pas van te hebben.
Hoop het zo wat duidelijker gemaakt te hebben.

En om het nog wat duidelijker te maken. Je bent wel verplicht om nevenwerkzaamheden, binnen of buiten de beveiliging, te melden aan ALLE werkgevers. Samen dienen zij er immers met jouw te voor te zorgen dat de Arbeidstijdenwet wordt nageleefd. Dit is iets wat regelmatig wordt verzuimd, maar wat zowel in de CAO, maar ook in de Arbeidstijdenwet staat:

Artikel 5:15 lid 6 ATW:

"De werknemer die bij meer dan één werkgever arbeid verricht, verstrekt aan ieder van die werkgevers uit eigen beweging tijdig de voor de naleving van deze wet en de daarop berustende bepalingen nodige inlichtingen betreffende zijn arbeid."

http://wetten.overheid.nl/BWBR0007671/#Hoofdstuk5_55_Artikel515

Dus je bent niet alleen verplicht om te melden DAT je elders werkt, maar ook WANNEER je elders werkt.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #17 Gepost op: 3 oktober 2013, 12:43:16
Bij een grotere beveiligingsorganisatie is een onderzoek geweest naar diverse kleine incidenten en naar de oorzaak hiervan.
De arbeidsinspectie heeft een conclusie neergelegd, en aangegeven dat er maatregelen intern genomen dienen te worden om te voorkomen dat personeel te veel uren maken en daardoor ook mogelijk fouten, zo niet zitten te slapen tijdens de nachtdienst op éénmansposten.
Dit heeft kortom gevolgen voor de interne maatregelen als er meerdere werkgevers worden gediend.
Lees dit niet als een klacht of wat dan ook, maar uit een onderzoek van de arbodienst Limburg is gebleken dat diensten langer dan 10 uur een te grote belasting wordt voor de persoon, oorzaak : vereenzaming, en geen aanspraak.

Ook is er sprake bij de grotere beveiligingsorganisatie om in samenspraak met de arbo-diensten hier een nader onderzoek naar in te stellen.

Nogmaals is geen verwijt of dergelijke , maar een daadwerkelijke ontwikkeling binnen de beveiliging, en daardoor zal men het vanuit de beveiligingsorganisatie ook niet uitsluiten om de toestemmingen, na informatie aan de persoon dan wel bij de andere organisatie.
Bij instappen begint de inzet.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #18 Gepost op: 3 oktober 2013, 14:09:08
@Scorpio,
Wat jij schrijft klopt helemaal en BW zal het ook een zorg zijn of jij nog een pas er bij wilt ja of nee omdat zij daar verder niet over gaan.
BW gaat enkelt over de toetsing of jij wel of geen pas mag krijgen. Het hele ATW verhaal ben ik expres niet over begonnen omdat daar A: niet over gevraagd werd en B: niks met het onderwerp te maken heeft.

@Gijs,
Zo'n grote beveiligingsorganisatie moet op zo'n moment natuurlijk wel op een dergelijke manier reageren want de ogen zijn op hun gericht.
Maar geloof me dat ebt meestal met 6 maanden weer weg en gaat men op de oude voet verder.

ATW in het algemeen gezegd.
Je kan als je 2 of meer werkgevers hebt wel tegen elk vertellen ik werk op die en die dag van zo laat tot zo laat enz enz maar geloof mij nou zo veel gaat een werkgever echt niet van weet ik veel hoe veel mensen netjes opschrijven en bijhouden.
Waar het voor dat bedrijf om gaat is ik hem voor jou op dag X een dienst van tijd Y tot tijd Z. Kan je die werken ?
En daar wil men een JA of NEE op horen zodat men de dienst ingevuld heeft en weer verder kan.

Beveiligingspas in het algemeen gezegd.
Het wordt gewoon tijd dat men een pas op naam krijgt en dat het bedrijf waar jij voor kan gaan werken dat die bijgeschreven wordt op de pas. Eigenlijk net als je nu als verkeersregelaar een pas hebt waarop een 2e of 3e werkgever kan worden bijgeschreven.
Het voordeel is je bent al gescreend door BW en je kan dus sneller aan de slag voor een volgende werkgever.
Zeker omdat er soms een groot verschil zit hoe snel je de uitslag van BW ontvangt. BW mag er maximaal 8 weken over doen maar bij de ene heb je binnen 1 of 2 weken de uitslag en bij de andere kan het rustig 4 weken duren.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #19 Gepost op: 3 oktober 2013, 15:51:28
Beste Enrico,
 Enerzijds zul je gelijk hebben bij het wegebben, MAAR éénmaal op de korrel dan is het afhankelijk van de inspecteur, maar mij is bekend dat bij diverse zaken binnen deze organisatie, ook ALLES d.w.z. de dienstroosters, gesprekken met de planningsmedewerkers,  afhandeling naar de loonadministratie en de verlofkaarten er aan te pas zijn gekomen. Zelfs op de werkvloer is men op geweest i.v.m. de rustruimte en de toiletruimte, alwaar men de zogenaamde werk en rusttijdenregeling moet toepassen, zelfs werd de aard van de werkzaamheden gecontroleerd, opdat er geen werkzaamheden werden verricht buiten beveiligingswerkzaamheden om.
Ook is men wezen kijken op een tijdelijke opdracht(bewaken van een woning in afwachting van afbraak) Wel een rustruimte aanwezig en toilet? Geen mogelijkheid tot het nuttigen van koffie en lunch, uiteindelijk werd door de gemeente een container van de brandweer geregeld en door de mobiele surveillance om de twee uur een kan koffie. Zelfs een verbindingsmiddel, zaklamp en veiligheidshelm werden gecontroleerd i.v.n. de interne voorzorgsmaatregelen.  Opdracht unitmanager anders kreeg deze een verkeerd rapport van de arbeidsinspectie. Soms treft het en soms niet.
Bij instappen begint de inzet.