Rollenspel bij sollicitatie als beveiliger

Auteur Topic: Rollenspel bij sollicitatie als beveiliger  (gelezen 9201 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #10 Gepost op: 3 oktober 2013, 03:19:06
Citaat van: K9 Handler link=msg=1206182 date=1380668407
Ik zit nu een kleine 13 jaar in de beveiliging en heb voor meerdere bedrijven gewerkt, maar heb nooit tijdens mijn sollicitatie een rollenspel hoeven doen.

Ik loop al wat langer mee, bij het eerste bedrijf waar ik ging werken werd toendertijd inderdaad een rollenspel gedaan. Niets mis mee...

Citaat van: K9 Handler link=msg=1206182 date=1380668407
Persoonlijk zeg ik nee tegen een rollenspel als je solliciteert voor beveiliger.

Geen probleem, dan gaan ze toch gewoon op zoek naar andere werknemers, en jij op zoek naar een andere werkgever.


tuinkabouter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #11 Gepost op: 19 oktober 2013, 02:39:59
Ik sluit mij aan bij Enrico. Ook ik heb nog nooit meegemaakt dat er tijdens de sollicitatie een rollenspel werd gedaan.

SVPB neemt ook tijdens het examen 3 rollenspellen af. Ik heb genoeg beveiligers zien werken waarvan ik denk: 'dit heb jij bij het SVPB niet zo geleerd.' Dus iemand kan slagen door het spelletje mee te spelen maar vervolgens niet competent zijn. Een rollenspel hecht ik daarom geen waarde aan.

Als men echt wilt verbeteren dan zijn er belangrijkere aandachtspunten dan een rollenspel denk ik.

- Veel betere beheersing van de Nederlandse taal
Ik heb serieus collega's meegemaakt die niet konden rapporteren en stiekem een stagiair vroegen om te rapporteren.

- De beheersing van moderne vreemde talen (bijvoorbeeld:Engels/Duits/Frans/Spaans/Pools/Turks etc.)
Een beveiliger die werkt op een distributiecentrum waar veel buitenlandse chauffeurs komen moet gewoon de taal spreken

- Dieper gaande kennis op juridisch vlak.
Niet weten op grond van welke bepalingen je fouilleert.. Kan echt niet!!!
Een winkeldief aanhouden voor verduistering.. Klopt niet!!

- Geen bruikbaar signalement kunnen opnoemen van iemand die je 2 minuten geleden hebt gesproken?? klopt dat??

- Zolang er beveiligers zijn die met een slaapzak en een kussen naar hun nachtdienst komen bereik je met een rollenspel heel weinig... letterlijk en figuurlijk slapend rijk worden..  

- Werknemers zelf selecteren in plaats van een wervings-en-selectiebureau in te schakelen.
De HRM mensen die werken bij die bedrijven kennen de sector vaak niet en sturen kandidaten die gewoon niet geschikt zijn.

Om maar een paar voorbeelden genoemd te hebben. 998765


tuinkabouter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #12 Gepost op: 19 oktober 2013, 02:57:31
Om de discussie nog een dimensie te geven: de particuliere beveiligingssector is een commerciële sector. In mijn beleving betekent meer eisen stellen aan een sollicitant dat er ook meer geld betaald moet worden aan de werknemer. Want of je nou werkgever, klant of consument bent je krijgt de kwaliteit waar je voor betaalt… Het is oneerlijk om meer eisen te stellen aan een werknemer dan gebruikelijk is in de sector om de werknemer daarna volgens het zelfde CAO gaat uitbetalen.


Security guard

  • Mobiel surveillant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • Haal het beste uit jezelf. ;-)
Reactie #13 Gepost op: 19 oktober 2013, 11:25:41
Citaat van: tuinkabouter link=msg=1211281 date=1382144251
Om de discussie nog een dimensie te geven: de particuliere beveiligingssector is een commerciële sector. In mijn beleving betekent meer eisen stellen aan een sollicitant dat er ook meer geld betaald moet worden aan de werknemer. Want of je nou werkgever, klant of consument bent je krijgt de kwaliteit waar je voor betaalt… Het is oneerlijk om meer eisen te stellen aan een werknemer dan gebruikelijk is in de sector om de werknemer daarna volgens het zelfde CAO gaat uitbetalen.
Je vorige relaas ook gelezen hoor, maar die ga ik niet kopiëren.

Met een aantal punten kan ik persoonlijk meekomen maar een aantal ook weer niet zoals bovenstaande.

Als ik werkgever zou zijn in de beveiligingsbranche en de keuze is reuze wat betreft sollicitanten, ervaring ed ed.
Ik wil dan gewoon de beste hebben en daar wil ik ook best wel wat voor neerleggen conform CAO, ook in de beveiliging heb je schalen en periodieken en dan kun je uiteindelijk toch een leuk salaris ontvangen.

Al vind ik een rollenspel maar een schrale moment opname, de een kan beter acteren dan de ander. Ik kan veel meer uit een gesprek halen dan een rollenspel. Daarnaast heeft de beambte altijd nog een proefperiode van 2 maanden bij indiensttreding, functioneert diegene niet dan is het einde oefening, simpel zat. Maar in sommige gevallen zou een rollenspel wel degelijk een meerwaarde hebben, te denken aan een gerichte vacature voor een opdrachtgever die het op prijs stelt. Te denken aan receptie taken waar regelmatig verbale en zelfs fysiek geweld bij komt kijken. (noem maar iets he!_

Wat betreft je vorige bericht, ja er lopen collega's rond die het idd niet snappen laat staan over basiskennis beschikken om het werk op een nog redelijke manier uit te kunnen voeren. Maar het probleem zit em ook in het feit dat er een groot aantal ongemotiveerd bij loopt, de centjes nodig heeft maar ondertussen geen ander werk kunnen vinden en daarom maar door blijven modderen bij hun werkgever.
Sommige functies in de beveiliging zijn nou niet echt enerverend te noemen, maar geluk creëer jezelf.

Het juridische vlak, tja daar zeg je iets wat idd een hekel punt is, iets waar helaas veel beveiligers weinig kaas van gegeten hebben, dit zou zeker meer moeten.
Ps. je kunt wel degelijk een winkeldief aanhouden voor verduistering, maar dan zijn de omstandigheden ook anders dan die jij bedoeld schat ik in. ;-) Anders is het gewoon 310/11 sr.
Verleden: Ex politiemedewerker AA - Surveillant A + B (2010)  - Politiemedewerker (tot mei 2013)


Security guard

  • Mobiel surveillant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • Haal het beste uit jezelf. ;-)
Reactie #14 Gepost op: 19 oktober 2013, 11:30:50
Citaat van: tuinkabouter link=msg=1211280 date=1382143199

- Geen bruikbaar signalement kunnen opnoemen van iemand die je 2 minuten geleden hebt gesproken?? klopt dat??


Dit moet je ook niet onderschatten en ik neem aan dat je pas echt goed gaat opletten op het moment dat je iets niet vertrouwd, neem aan dat je niet van iedereen die je gesproken hebt zijn of haar signalement onthoud?

Dit is en blijft voor vele lastig, beveiliger of niet.  ;)
Verleden: Ex politiemedewerker AA - Surveillant A + B (2010)  - Politiemedewerker (tot mei 2013)


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #15 Gepost op: 19 oktober 2013, 11:43:16
Citaat van: Security guard link=msg=1211320 date=1382174741
Daarnaast heeft de beambte altijd nog een proefperiode van 2 maanden bij indiensttreding

Noem mij eens een werkgever in de beveiliging die nieuwe werknemers voor onbepaalde tijd of voor bepaalde tijd met een looptijd van minimaal 2 jaar aanneemt? In alle andere gevallen is de proefperiode conform de CAO namelijk maximaal 1 maand!


Security guard

  • Mobiel surveillant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • Haal het beste uit jezelf. ;-)
Reactie #16 Gepost op: 19 oktober 2013, 12:17:45
Citaat van: scorpio link=msg=1211326 date=1382175796
Noem mij eens een werkgever in de beveiliging die nieuwe werknemers voor onbepaalde tijd of voor bepaalde tijd met een looptijd van minimaal 2 jaar aanneemt? In alle andere gevallen is de proefperiode conform de CAO namelijk maximaal 1 maand!

Volgens mij heb je gelijk, 1 maand idd... Ik ging van 2 maanden uit maar dat zal dan niet correct wezen.
Verleden: Ex politiemedewerker AA - Surveillant A + B (2010)  - Politiemedewerker (tot mei 2013)


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #17 Gepost op: 19 oktober 2013, 21:43:55
Citaat van: tuinkabouter link=msg=1211280 date=1382143199
SVPB neemt ook tijdens het examen 3 rollenspellen af. Ik heb genoeg beveiligers zien werken waarvan ik denk: 'dit heb jij bij het SVPB niet zo geleerd.' Dus iemand kan slagen door het spelletje mee te spelen maar vervolgens niet competent zijn. Een rollenspel hecht ik daarom geen waarde aan.
Ik geef de mensen aan dat gehele rollenspel, of beter wat geleerd is, uit het hoofd te zetten, praktijk is heel anders...


Citaat
- De beheersing van moderne vreemde talen (bijvoorbeeld:Engels/Duits/Frans/Spaans/Pools/Turks etc.)
Een beveiliger die werkt op een distributiecentrum waar veel buitenlandse chauffeurs komen moet gewoon de taal spreken
Spreek zelf alleen NL/Engels/Duits en dat is meer als voldoende. Veel met poolse arbeiders te maken maar met gebruik van handen en voeten weten ze goed wat je bedoeld. Overal vreemde talen van kunnen spreken vind ik overbodig (wel handig, daar niet van...).


Citaat
- Dieper gaande kennis op juridisch vlak.
Niet weten op grond van welke bepalingen je fouilleert.. Kan echt niet!!!
Als beveiliger mag je niet fouilleren (mits toestemming van de persoon), dit is voorbehouden aan OA.


Citaat
Om de discussie nog een dimensie te geven: de particuliere beveiligingssector is een commerciële sector. In mijn beleving betekent meer eisen stellen aan een sollicitant dat er ook meer geld betaald moet worden aan de werknemer. Want of je nou werkgever, klant of consument bent je krijgt de kwaliteit waar je voor betaalt… Het is oneerlijk om meer eisen te stellen aan een werknemer dan gebruikelijk is in de sector om de werknemer daarna volgens het zelfde CAO gaat uitbetalen.
Kun je ook vanuit de klant bekijken. Hoor het zo vaak van bedrijven dat er gezegd wordt 'als ze kwaliteit willen moeten ze maar meer betalen'. Ik vind dat onzin, je spreekt een tarief af en ongeacht de hoogte daarvan, je behoort altijd kwaliteit te leveren ! (dan moet het werk niet aannemen voor een laag tarief, maar doe je dat wel dan ben je sowieso fout bezig, lees: markt verzieken...)
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #18 Gepost op: 19 oktober 2013, 21:47:52
Citaat van: Tony-cc link=msg=1211667 date=1382211835
Ik geef de mensen aan dat gehele rollenspel, of beter gezegd dat wat er allemaal geleerd is, uit het hoofd te zetten, praktijk is over het algemeen geheel anders...

Spreek zelf alleen NL/Engels/Duits en dat is meer als voldoende. Veel met poolse arbeiders te maken maar met gebruik van handen en voeten weten ze goed wat je bedoeld. Overal vreemde talen van kunnen spreken vind ik overbodig (wel handig, daar niet van...).

Als beveiliger mag je niet fouilleren (mits toestemming van de persoon), dit is voorbehouden aan OA.

Kun je ook vanuit de klant bekijken. Hoor het zo vaak van bedrijven dat er gezegd wordt 'als ze kwaliteit willen moeten ze maar meer betalen'. Ik vind dat onzin, je spreekt een tarief af en ongeacht de hoogte daarvan, je behoort altijd kwaliteit te leveren ! (dan moet het werk niet aannemen voor een laag tarief, maar doe je dat wel dan ben je sowieso fout bezig, lees: markt verzieken...)
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...