Als verkeersregelaar stopteken geven aan hulpverleningsvoertuigen met alleen optische signalen

Auteur Topic: Als verkeersregelaar stopteken geven aan hulpverleningsvoertuigen met alleen optische signalen  (gelezen 66426 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Ik ving vandaag bij het verkeerregelen op dat een verkeersregelaar wel eens een stopsteken had gegeven aan een hulpverleningsvoertuig met alleen optische signalen. Dit deed degene omdat hij de indruk kreeg dat de hv chauffeur niet wilde wachten en dus maar Blauw/Blauw aandeed en omdat volgens de wet prio 1 met OGS is en niet alleen Blauw/Blauw, liet hij het voertuig wachten.
Ik laat een HV voertuig met Blauw/Blauw niet wachten en als degene dit doet om niet te hoeven wachten, so be it.
Vandaag overigens een Politiewagen met alleen Blauw/Blauw voor laten gaan.

Hoe reageren collega regelaars op zoiets?




Bremmie

  • Eigenaar Van de Veer Infratransport, verkeersregelaar, specialist verkeersmaatregelen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • Alleen de mens is tot het onmogelijke in staat.
Ik heb tot op heden zo'n voertuig nog niet 'zomaar' stil laten staan en waar het kan even zijn verkeerspoot doortrekken totdat hij ook weg is.
Ik maak het wel mee dat de chauffeur aan de overkant van de kruising zijn lichten weer uitdoet.
Ik vind het ronduit schofterig als men zo misbruik maakt van het OGS. Je loopt zo wel het risico dat ik op een gegeven ogenblik wel zelfstandig wil afwegen of jij wel terecht haast hebt of niet.

Dat mag niet de bedoeling zijn bij hulpverleningsvoertuigen, temeer daar het niet mijn bevoegdheid is om deze afweging te maken.
Echter, er wordt op deze wijze wel naar toe gewerkt.
Tenzij iemand op het forum mij duidelijk kan maken dat het een geoorloofde werkwijze is. Ik hoor het graag.
Er is niets dat zo onkennelijk van zichzelf vervreemdt als een mens die in een groep belandt. Bron: Het begeren


BVR den haag

  • verkeersregelaar, medewerker tramspoorveiligheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
ik probeer sowieso altijd hulpverlening(brandweer, politie en ambulance, maar eventueel ook sleepdienst e.d)
door te laten blauw-blauw of niet mits het veillig is.

reden is dat het van het ene op andere moment wel over kan gaan op blauw-blauw.

daarnaast rijden politie soms zonder geluid(gijzeling of overval)
en ambus rijden soms ook zonder geluid onder A1 richting ZKH.
Soms heb ik het idee dat er in nederland als je een auto koopt. Gelijk een rijbewijs erbij kado krijgt. Kom op je wilt me toch niet zeggen dat al deze


sylvester1986

  • Gast
Citaat van: BVR den haag link=msg=1206485 date=1380738163
en ambus rijden soms ook zonder geluid onder A1 richting ZKH.
Daar kwam ik tijdens mijn 1e praktijkdag achter :D
1e keer op een kruising, direct 3x ambulance, 1x MMT en 1x politie met prio 1.  ^-^
1 ambulance stopte nog even om te vragen waar zijn collega nou precies was heen gereden. :D


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Er bestaan 10.000 goede redenen om met alleen 'blauw' te rijden.. Uiteraard zal er ook weleens misbruik van worden gemaakt. Waar gebeurt dat niet?

Overigens is het ook normaal dat het 'blauw' na de kruising weer uitgaat. De kruising met voorrang oversteken is pure tijdswinst en daar gaat 't vaak ook om.

Tenslotte heeft 't geen zin om (bewust) een stopteken te geven; de pitauto perst zich er dan evengoed wel langs, desnoods door toch even de sirene te laten loeien. Tegenhouden lukt dus sowieso niet.

Ik ga altijd maar uit van het goede van de collega's en help ze liever een handje dan dat ik ze bewust ga dwarszitten..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Bremmie link=msg=1206461 date=1380736047
Ik heb tot op heden zo'n voertuig nog niet 'zomaar' stil laten staan en waar het kan even zijn verkeerspoot doortrekken totdat hij ook weg is.
Ik maak het wel mee dat de chauffeur aan de overkant van de kruising zijn lichten weer uitdoet.
Ik vind het ronduit schofterig als men zo misbruik maakt van het OGS. Je loopt zo wel het risico dat ik op een gegeven ogenblik wel zelfstandig wil afwegen of jij wel terecht haast hebt of niet.

Dat mag niet de bedoeling zijn bij hulpverleningsvoertuigen, temeer daar het niet mijn bevoegdheid is om deze afweging te maken.
Echter, er wordt op deze wijze wel naar toe gewerkt.
Tenzij iemand op het forum mij duidelijk kan maken dat het een geoorloofde werkwijze is. Ik hoor het graag.

Dat wordt vaak bewust gedaan. Onderweg naar overvallen, heterdaad inbraken etc is het niet wenselijk met alles aan te rijden. Ik begreep pas dat heterdaad inbraak vaak geen eens spoed gereden mag worden. Om toch op tijd te zijn wordt er dus op deze manier blauw-blauw gebruikt. Ik vind 't meer schofterig om als verkeersregelaar te denken van 'haha, ik laat 'm lekker wachten.'

Jij kunt niet overwegen of dat voertuig terecht of onterecht gebruikt maakt van signalering, maar geloof mij, in Nederland wordt echt amper tot nooit misbruik gemaakt. Het is heel streng hier. In diverse regio's kan de meldkamer zelfs zien als een voertuig blauw-blauw ingeschakeld heeft. Misbruik wordt dan ook erg lastig, want de meldkamer zal er direct naar vragen.

Ik vind het hufterig gedrag om een degelijk voertuig met een spoedeisende taak te laten wachten omdat die misschien wel niet echt haast heeft. Ga er maar vanuit dat het wel klopt, en probeer een degelijk voertuig zsm te laten passeren. Dat zorgt er voor dat jou huis uiteindelijk niet wordt leeggeroofd door die boef, die allang binnen had kunnen zitten.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Gelukkig maak ik vaak mee dat een VKR ook een bergingsvoertuig doorlaat, wij hebben dan wel geen blauw of mooie sirenes, maar zeker op weg naar een IM melding toch haast, het begrip en inzicht dat veel VKR's dan tonen hebben wij veel plezier van. O0


BVR den haag

  • verkeersregelaar, medewerker tramspoorveiligheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Ik weet niet of je in mijn regio rijd?
In dat geval graag gedaan ;)
Soms heb ik het idee dat er in nederland als je een auto koopt. Gelijk een rijbewijs erbij kado krijgt. Kom op je wilt me toch niet zeggen dat al deze


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1206492 date=1380738859
Dat wordt vaak bewust gedaan. Onderweg naar overvallen, heterdaad inbraken etc is het niet wenselijk met alles aan te rijden. Ik begreep pas dat heterdaad inbraak vaak geen eens spoed gereden mag worden. Om toch op tijd te zijn wordt er dus op deze manier blauw-blauw gebruikt. Ik vind 't meer schofterig om als verkeersregelaar te denken van 'haha, ik laat 'm lekker wachten.'

Jij kunt niet overwegen of dat voertuig terecht of onterecht gebruikt maakt van signalering, maar geloof mij, in Nederland wordt echt amper tot nooit misbruik gemaakt. Het is heel streng hier. In diverse regio's kan de meldkamer zelfs zien als een voertuig blauw-blauw ingeschakeld heeft. Misbruik wordt dan ook erg lastig, want de meldkamer zal er direct naar vragen.

Ik vind het hufterig gedrag om een degelijk voertuig met een spoedeisende taak te laten wachten omdat die misschien wel niet echt haast heeft. Ga er maar vanuit dat het wel klopt, en probeer een degelijk voertuig zsm te laten passeren. Dat zorgt er voor dat jou huis uiteindelijk niet wordt leeggeroofd door die boef, die allang binnen had kunnen zitten.
Ik vermoed ook dat een hulpverleningsvoertuig zich toch weinig zal aantrekken van een verkeersregelaar, en dus gewoon zijn vrije doorgang zal opeisen. ;)


Bremmie

  • Eigenaar Van de Veer Infratransport, verkeersregelaar, specialist verkeersmaatregelen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • Alleen de mens is tot het onmogelijke in staat.
Ik heb het nog niet mee hoeven te maken dat dit nodig was. Het is veelal gezond verstand gebruiken. Berger doet ook zijn/haar werk en als het goed gebeurd, is de stremming verderop sneller voorbij  998765.
Dus is het niet alleen in mijn belang dat berger sneller geholpen wordt het kruispunt voorbij te komen, maar in het algemeen belang.

Daarnaast dank ik de medeforummers voor de nadere toelichting op het gebruik van alleen blauw licht, zonder geluid, welke na het kruispunt ook snel weer uitgaat. Zo achteraf gelezen is het eigenlijk wel logisch dat het licht ook zsm na het kruispuntje uitgaat.

Maar je ontkomt er als vkr op zo'n moment er niet aan dat je jezelf afvraagt of zo'n chauffeur het niet alleen doet om voorrang 'af te dwingen'.

Natuurlijk zal de chauffeur van een politievoertuig zijn geluid er ook bij aan doen, als die de indruk krijgt dat de vkr hem opzettelijk stil laat staan. Dan vind ik het ook terecht dat gevraagd wordt naar de capaciteit van de vkr, want het duidt wel op kleinzieligheid en kortzichtigheid. Ik heb het zelf ook aangegeven dat het niet tot onze bevoegdheid behoort om af te vragen of het gebruik van licht/geluidsignalen op dat moment wel terecht is.
Wellicht dat hier ook tijdens de cursussen wat aandacht aan besteed kan worden. Het hoeft niet diepgaand te zijn, maar een vermelding van mogelijke verschijnselen is voldoende, zodat men beseft dat men hier in de praktijk mee kan krijgen.
Er is niets dat zo onkennelijk van zichzelf vervreemdt als een mens die in een groep belandt. Bron: Het begeren