Als verkeersregelaar stopteken geven aan hulpverleningsvoertuigen met alleen optische signalen

Auteur Topic: Als verkeersregelaar stopteken geven aan hulpverleningsvoertuigen met alleen optische signalen  (gelezen 66421 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Mag je een ambulance dan wel weigeren tegen de rijrichting van een wielerronde (rondje rond de kerk) te laten rijden? Ons is verteld van wel omdat de renners dit niet verwachten en vol op de ambu kunnen knallen. Ik zou dan graag bij zo'n evenement vooraf door de MK gewaarschuwd worden zodat de wedstrijd gestopt kan worden.


BVR den haag

  • verkeersregelaar, medewerker tramspoorveiligheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Ik kan me niet voorstellen dat, dat gebeurt tenzij het adres waar ze moetten zijn op de route ligt.
Anders rijden de hulpdiensten er zo veel mogelijk omheen.

Ik ben het met bremmie eens dat een berger ook een zekere vorm van recht heeft op voorrang.

Daarnaast gebeurt het ook met regelmaat dat als een blauw-blauw ziet dat wij er staan en de kruising vrij is.
Dat ze bij het passeren even het geluid uit doen en weer aan zodra ze voorbij zijn.
Soms heb ik het idee dat er in nederland als je een auto koopt. Gelijk een rijbewijs erbij kado krijgt. Kom op je wilt me toch niet zeggen dat al deze


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: BVR den haag link=msg=1206795 date=1380811298
Ik ben het met bremmie eens dat een berger ook een zekere vorm van recht heeft op voorrang.

Misschien gedeeltelijk offtopic, maar is hier ook een wettelijke basis voor? Zeker langs de snelweg is die berger broodnodig en zal die over de vluchtstrook passeren. Maar is daar ook een wettelijke grondslag van, of zou de berger heel theoretisch een boete kunnen krijgen? En zo nee, welke diensten hebben daar dan vrijstelling voor? Rijkswaterstaat, IM-bergers, Bergers ansich, Zoab-Cleaners, etc. etc.


Misschien in deze trant wel leuk, hoe gaan verkeersregelaars om met meerdere prio 1 voertuigen die dezelfde kant op gaan, dus 1 incident. Mij lijkt het verstandig dat als je weet dat het voertuig rechtdoor moet, dat je het voorsorteer vak naar links of naar rechts snel leeg probeert te krijgen. Voertuig kan dan via de verkeerde voorsorteer vak passeren, en heeft daarna geen verkeer voor zich wanneer hij gewoon rechtdoor rijd, scheelt behoorlijke tijdwinst denk ik.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Mijn voorbeeld is gebaseerd op een echt gebeurd geval. Hulpvraag bij boerderij lang het parcours.


BVR den haag

  • verkeersregelaar, medewerker tramspoorveiligheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Oke dan is het een ander verhaal.
ik denk dat de mk en bestuurders van blauw-blauw weten van de route en pacours.
ik denk dat ze met gepaste snelheid en bewust van de situatie hun manier van rijden aanpassen.

Mij is geleerd dan je nooit een ogs voerende hulpverlener mag stoppen.
Met 1 uitzondering dat weg waar je staat niet berijdbaar is.
Denk aan net gestort beton, opengebroken met diepe kuilen e.d.

Ik heb wel een berger, een hijskraan en milieu incidenten wagen gezien die zowel blauw als amber hadden.
Of dit legaal was weet ik niet.
 ik kan me voorstellen dat in kleinere gemeenten of regio's particuliere of gemeentelijke voertuigen zo een dubbele taak hebben.
Soms heb ik het idee dat er in nederland als je een auto koopt. Gelijk een rijbewijs erbij kado krijgt. Kom op je wilt me toch niet zeggen dat al deze


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Ik heb (zoals ik al in een ander topic geschreven heb) 1x een politieauto met ogs stil gezet.
Dit was omdat er gelijktijdig een ambulance vanaf een andere poot kwam.

Ik zet normaal hele kruising stil als er een dienst met OGS langs moet. Als er geen vrije ruimte is creëer ik deze.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: BVR den haag link=msg=1206845 date=1380819605
Oke dan is het een ander verhaal.
ik denk dat de mk en bestuurders van blauw-blauw weten van de route en pacours.
ik denk dat ze met gepaste snelheid en bewust van de situatie hun manier van rijden aanpassen.
Ja; veel hulpverleners weten dát er wat is, en wáár dat ongeveer is. Maar exact de route, en de 'doorkomstposten' (die veelal op niet al te logische plekken liggen) is niet iets wat wordt doorgegeven; bij sommige evenementen is er wel eens 10 minuten voor het startschot iets omgelegd.. zit je dan met je planning.

Bovenal: Hulpverlening en doorgang van voorrangsvoertuigen gaat ALTIJD boven het evenement! Dan worden de (wiel)renners maar stilgezet: het kan niet zo zijn dat een HV-voertuig moet slalommen tussen de deelnemers...

Citaat van: BVR den haag link=msg=1206845 date=1380819605
Mij is geleerd dan je nooit een ogs voerende hulpverlener mag stoppen.
Met 1 uitzondering dat weg waar je staat niet berijdbaar is.
Denk aan net gestort beton, opengebroken met diepe kuilen e.d.
Als jij denkt dat het niet verstandig is om voor de hulpverlener om door te rijden, moet je hem een stopteken geven. Dan ziet die hulpverlener vanzelf dat er iets aan de hand is, en kan daar op anticiperen.

Citaat van: BVR den haag link=msg=1206845 date=1380819605
Ik heb wel een berger, een hijskraan en milieu incidenten wagen gezien die zowel blauw als amber hadden.
Of dit legaal was weet ik niet.
 ik kan me voorstellen dat in kleinere gemeenten of regio's particuliere of gemeentelijke voertuigen zo een dubbele taak hebben.
Nee, particuliere of gemeentelijke bergers, hijskranen en milieu-incidenten-wagens mogen geen blauw licht of sirene voeren. Brandweerkranen etc uiteraard wel. Of het nu handig is of niet; zolang ze niet in de wet omschreven staan mag er geen blauw vanaf komen.


BVR den haag

  • verkeersregelaar, medewerker tramspoorveiligheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Citaat van: DeMassel link=msg=1206850 date=1380820086
Ik heb (zoals ik al in een ander topic geschreven heb) 1x een politieauto met ogs stil gezet.
Dit was omdat er gelijktijdig een ambulance vanaf een andere poot kwam.

Ik zet normaal hele kruising stil als er een dienst met OGS langs moet. Als er geen vrije ruimte is creëer ik deze.
Is ook een optie wij doen het in zoon situatie zo:
1 rijbaan vrij maken van de richtingen waar de ogs voertuigen vandaan komen.
Ze dan gebaren dat ze de ruimte hebben.
De rest laten we aan hun over.
Soms heb ik het idee dat er in nederland als je een auto koopt. Gelijk een rijbewijs erbij kado krijgt. Kom op je wilt me toch niet zeggen dat al deze


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Citaat van: BVR den haag link=msg=1206859 date=1380821095
Ze dan gebaren dat ze de ruimte hebben.
Echt gebaren doe ik niet.

Ik ga in zicht staan van de naderende hulpdienst en steek dan mijn rechterhand schuin omhoog als teken dat ik hem heb opgemerkt
en dus rekening houd met hem.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


sylvester1986

  • Gast
Vandaag nog diverse keren de kruising Sontweg/Bornholmstraat in Groningen vrij gemaakt (verkeer stopzetten) ivm prio 1 voertuigen en zorgen dat ik zo sta dat het betreffende voertuig mij ziet. Dat helpt bij mij altijd prima.

*Kruising Sontweg/Bornholmstraat is voor de ambulancepost/brandweerkazerne.