Als verkeersregelaar stopteken geven aan hulpverleningsvoertuigen met alleen optische signalen

Auteur Topic: Als verkeersregelaar stopteken geven aan hulpverleningsvoertuigen met alleen optische signalen  (gelezen 67803 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Citaat van: moppersmurf link=msg=1356259 date=1434403955
Heb ik geen ogen en oren dan als ik OGS gebruik? Ik heb vooorrang! Dus ik negeer de verkeersregelaar, geen twijfel mogelijk. Een vrachtwagen (ongeacht lading) zal ik uiteraard wél voorrang verlenen, daarom rij je een kruising op met maximaal 30km/u. Ten minste als je hersens hebt en nadenkt over wat je doet.

Ben ik nou te bot?

Tis niet zo zwart-wit als dat jij voor doet komen. Ieder mens heeft verstand en kan zelf nadenken. Ten minste dat mag je verwachten, dat de helft doet alsof men dat niet kan en een kwart wegloopt voor die verantwoordelijkheid is niet mijn probleem. Ik hou alleen rekening met die "slappe soep"

Het is vrij simpel eerlijk gezegd. Nader je een kruising, ben je inderdaad voorrangsvoertuig en kun je dat nemen ook. En zullen we er ook alles aan doen om je over kruising heen te helpen.

Is er echter sprake van een afzetting vóórbij de kruising, zul je toch moeten stoppen, want dan staan er meestal wel hekken over de weg.

En anders let ik voortaan extra op in jouw regio. Als ik politie auto met iets blauws en witte muts achter het stuur zie, doe ik niets meer.  lol 098uo


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Citaat van: moppersmurf link=msg=1356259 date=1434403955
Heb ik geen ogen en oren dan als ik OGS gebruik? Ik heb voorrang! Dus ik negeer de verkeersregelaar, geen twijfel mogelijk.
Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan. Hier ben ik het met je eens.

Dat je een 'VKR negeert welke om een bepaalde redenen je een stopteken geeft, ben ik het niet mee eens. Ik zal dit niet zomaar negeren.
Ik heb laatst zelf een politievoertuig met signalen een wegafzetting en een VKR zien negeren welke zich compleet vast reed in het zand. Het was namelijk heel slecht zichtbaar dat de bestrating ophield in de werkzaamheden.
Als de desbetreffende agent 5 seconden zijn ego op de achterbank had gelaten en had geluisterd, was dit niet gebeurd en had hij op een simpele en doeltreffende wijze dit kunnen voorkomen en met een geringe vertraging zijn weg kunnen volgen.

Citaat
Ik hou alleen rekening met die "slappe soep"
Net als die VKR.  98uiye
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Vider link=msg=1356312 date=1434450008
Ik heb laatst zelf een politievoertuig met signalen een wegafzetting en een VKR zien negeren welke zich compleet vast reed in het zand.
Leuk, als we met voorbeelden gaan komen dan ben ik van de partij:

Ik had laatst een spoedrit en kreeg een "stopteken" van een VKR. Eigenlijk was het meer gewapper van de zijkant aangezien hij drukker was met zijn telefoon als met het verkeer. Nou was ik kennelijk beter van de situatie op de hoogte als deze man, en wist ik dat ik ondanks de open trambaan en de hekwerken nog kon doorsteken naar een fietspad. dus ik ben hem gewoon voorbij gereden en heb mijn eigen weg gezocht.

Oftewel: voorbeelden voegen weinig toe in de discussie. ;) Ik snap alle punten in deze discussie. Maar, het is wettelijk gezien gewoon zo dat het voorrangsvoertuig de VKR mag negeren, en dat hij dat stopteken niet hoeft op te volgen. En er zit dus ook een stukje eigen verantwoordelijkheid in. Die agent die het zand in rijd maakt een fout doordat hij niet goed op de wegsituatie heeft gelet, niet omdat hij de VKR heeft genegeerd. ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Red,

1) Géén goede vkr. Als ik of een van mijn collega's sirene's horen, proberen we te bepalen waar het vandaan komt en of het onze kant uit komt.
2) Als jij een mogelijkheid ziet als ik ergens sta te regelen:Prima! Maar wij zullen er alles aan doen om je erlangs te helpen.

Het punt hier is:Kom jij bij een vkr die bij een hek staat, waar je eventueel langs kunt via het gedeelte wat open staat voor werkverkeer, en ik geef je een stopteken. Rij je dan door of denk je toch bij jezelf dat ik dat niet voor niets doe? Toch maar even overleggen. Kost een paar seconden, maar kan wel hulpvol zijn.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: Red link=msg=1356315 date=1434450645
Die agent die het zand in rijd maakt een fout doordat hij niet goed op de wegsituatie heeft gelet, niet omdat hij de VKR heeft genegeerd. ;)
Misschien in dit geval wel Red, maar ik heb het voorbeeld van de A9 al eens ergens genoemd. Nergens had de agent in kwestie dit  kunnen zien, weg liep op en ter hoogte van de brug overgang was een sleuf van 2m diep over de hele breedte van de brug weggehaald. Als deze agent even had gestopt had hij te horen gekregen dat hij tegen het verkeer in wel kon rijden. Nu hebben zijn collegae in de bus die erna kwam hartelijk gelachen na eerst mij uit de pan hebben geveegd omdat ik de bots dwars over de oprit had gezet ( "Rot op met die auto, ik moet er langs", ik: "Ja, dat wilde je collega net ook, maar... ", "Ik sommeer je nu om de auto weg te rijden", ik: "zodat je ook net als je collega in een gat van 2m diep kunt rijden?", "U zegt???? " ik: "zie je die achterlichten daar die de lucht in schijnen?, dat is uw collega" ) . Ik vond namelijk 1 auto total los wel genoeg. Later ook met de heren die hun volvo definitief hadden geparkeerd er wel nog over na gepraat en we kwamen tot dezelfde conclussie: Als we allemaal rustiger ons werk doen komt het onze gezondheid ten goede.

Maar het wordt hier weer een topic van "Ik ben agent en ik ben de wereld", ik ga hier in dit topic dus ook niet meer reageren. Veel agenten zullen VKR's altijd blijven zien als een slechte ontwikkeling in plaats van dat ze terug kijken naar de tijd dat ze het werk zelf moesten opknappen. De ergernissen van de VKR nu waren toen die van de agenten met als enige verschil dat het verkeer iets beter oplette als er een agent staat.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Red link=msg=1356315 date=1434450645
Leuk, als we met voorbeelden gaan komen dan ben ik van de partij:

Ik had laatst een spoedrit en kreeg een "stopteken" van een VKR. Eigenlijk was het meer gewapper van de zijkant aangezien hij drukker was met zijn telefoon als met het verkeer. Nou was ik kennelijk beter van de situatie op de hoogte als deze man, en wist ik dat ik ondanks de open trambaan en de hekwerken nog kon doorsteken naar een fietspad. dus ik ben hem gewoon voorbij gereden en heb mijn eigen weg gezocht.

Oftewel: voorbeelden voegen weinig toe in de discussie. ;) Ik snap alle punten in deze discussie. Maar, het is wettelijk gezien gewoon zo dat het voorrangsvoertuig de VKR mag negeren, en dat hij dat stopteken niet hoeft op te volgen. En er zit dus ook een stukje eigen verantwoordelijkheid in. Die agent die het zand in rijd maakt een fout doordat hij niet goed op de wegsituatie heeft gelet, niet omdat hij de VKR heeft genegeerd. ;)

Dus je rijdt liever een auto in de prak met eventueel agenten/collega's die gewond zijn dan dat de vkr je door de versperring heen helpt?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1356330 date=1434455708
Dus je rijdt liever een auto in de prak met eventueel agenten/collega's die gewond zijn dan dat de vkr je door de versperring heen helpt?
En waar in mijn verhaal heb ik dit beweerd?
Citaat van: HIT link=msg=1356328 date=1434455336
Maar het wordt hier weer een topic van "Ik ben agent en ik ben de wereld", ik ga hier in dit topic dus ook niet meer reageren. Veel agenten zullen VKR's altijd blijven zien als een slechte ontwikkeling in plaats van dat ze terug kijken naar de tijd dat ze het werk zelf moesten opknappen. De ergernissen van de VKR nu waren toen die van de agenten met als enige verschil dat het verkeer iets beter oplette als er een agent staat.  O0
Nou nou, niet overdrijven. Ik heb het al eerder aangegeven volgens mij in dit topic. Ik wil best even stoppen en vragen waar ik langs kan. Maar puur kijkend naar het juridische aspect, men is dit niet verplicht.

Ik zie VKR's niet als een slechte ontwikkeling, al kom ik er tijdens mijn werk maar weinig tegen waarbij ik denk: "Die doet het top." Maar dat kan ook komen door het werkgebied waar ik werk.

Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Citaat van: Red link=msg=1356331 date=1434455792
Maar puur kijkend naar het juridische aspect, men is dit niet verplicht.

Kijk en daar hebben we het, je moet in deze kwestie dus niet kijken naar het juridische aspect, maar naar het menselijk. Dat wordt hier te weinig gedaan. IK MAG DIT WANT IK BEN POLITIE! Ja klopt heb je helemaal gelijk in, rij maar verder. Beter kun je denken, hmm hij zal me niet zomaar laten stoppen.

Als je de situatie kent die er op dat moment is zoals jij als voorbeeld gaf is dat prima, maar in het voorbeeld van de agent die niet op de hoogte was, was het stom.

Oftewel, weet je niet waarom een vkr je een aanwijzing geeft, stop. Weet je het wel, doe wat je wil ( of stop, roep ik weet hoe ik er langs kan) en rij door.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Je snapt het nog steeds niet. Lees nog eens goed naar wat Red zegt wat hij MAG doen, en wat hij ZAL doen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: DaMook link=msg=1356445 date=1434490736
Kijk en daar hebben we het, je moet in deze kwestie dus niet kijken naar het juridische aspect, maar naar het menselijk. Dat wordt hier te weinig gedaan. IK MAG DIT WANT IK BEN POLITIE! Ja klopt heb je helemaal gelijk in, rij maar verder. Beter kun je denken, hmm hij zal me niet zomaar laten stoppen.

Als je de situatie kent die er op dat moment is zoals jij als voorbeeld gaf is dat prima, maar in het voorbeeld van de agent die niet op de hoogte was, was het stom.

Oftewel, weet je niet waarom een vkr je een aanwijzing geeft, stop. Weet je het wel, doe wat je wil ( of stop, roep ik weet hoe ik er langs kan) en rij door.

Het grote verschil is dat die politieagenten wel in de auto zitten en een klein gedeelte van de VKR's er o zo graag in zouden willen zitten.
Dat dat die VKR kennelijk niet/nooit is gelukt, tja daar kunnen die betreffende agenten in die auto echt niets aan doen.

Politieagenten komen wel vaker in onverwachte en onbekende situaties waarin ze moeten improviseren, snel beslissingen moeten nemen, daartoe zijn ze opgeleid en hebben ze de nodige kennis en ervaring opgedaan.