Als verkeersregelaar stopteken geven aan hulpverleningsvoertuigen met alleen optische signalen

Auteur Topic: Als verkeersregelaar stopteken geven aan hulpverleningsvoertuigen met alleen optische signalen  (gelezen 66429 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Citaat van: Vroemvroem link=msg=1357128 date=1434790110
Aparte beeldspraak ;D

Je schrijft exact op wat ik zeg. Als je een A1 urgentie hebt en je gebruikt je (O)GS niet, dan ben je geen voorrangsvoertuig. Krijg je een aanrijding, dan ben je de (stieren)lul.

Echter blijft je vrijstelling RVV staan, ook al gebruik je alleen OG, want die is gekoppeld aan je urgentie, niet aan je lampje. Rij ik door rood tijdens een A1-rit zonder GS of zonder OGS in z'n geheel, en ik wordt geflitst. Dan zal de beschikking alsnog geseponeerd worden, dat probeer ik uit te leggen.
Artikel 91 RVV1990 heeft het toch echt over bestuurders van een voorrangsvoertuig.
Zonder O én G ben je geen bestuurder van een voorrangsvoertuig en is er geen sprake van een algehele vrijstelling RVV. Behalve voor de blauwe kolom, maar dat is hier hopelijk wel bekend.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Dion, wat vreomvroem probeert te zeggen is dat als een ambulance een A1 rit heeft, hij wel degelijk vrijstelling heeft van het RVV zonder ogs, net als de politie. (Als ik het goed begrijp!). De vrijstelling is in dat geval niet gekoppeld aan het voeren van OGS maar aan de status van A1 rit. Of het handig is om dan als voorrangsvoertuig te gaan rijden is een ander verhaal!

Zie het als een rit die de politie maakt richting een inbraak melding. Dan rijd je ook zonder blauw en geluid, maar ben je wel degelijk met een spoed rit bezig. Al is het dan voor de gemiddelde automobilit dan weer niet te snappen!   0098


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Ja, dat zei ik maar dat is dus onjuist. Dion geeft terecht aan dat er sprake moet zijn van een voorrangsvoertuig, en dat met betekend met OGS


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Citaat van: Vroemvroem link=msg=1369024 date=1440663189
Ja, dat zei ik maar dat is dus onjuist. Dion geeft terecht aan dat er sprake moet zijn van een voorrangsvoertuig, en dat met betekend met OGS
''

Ok!  998765


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
De politie, brandweer ambulance mogen zonder (en met) OGS 'overtredingen' begaan als dat nodig is voor het uitvoeren van hun taak. Foutparkeren 1 richtingsverkeer negeren, weet ik niet wat. Wel moet altijd de veiligheid voorop blijven staan. Pas met OGS aan is het een voorrangsvoertuig, dat staat los van de ontheffing van RVV.
 
Ook kunnen er afspraken zijn gemaakt met politie en veiligheidsregio over toegestane rijrichtingen voor hulpdiensten ivm veiligheid. Ik ga ervan uit dat dit boven de vrijstelling uitgaat.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Citaat van: JJ75 link=msg=1369033 date=1440664435
De politie, brandweer ambulance mogen zonder (en met) OGS 'overtredingen' begaan als dat nodig is voor het uitvoeren van hun taak. Foutparkeren 1 richtingsverkeer negeren, weet ik niet wat. Wel moet altijd de veiligheid voorop blijven staan. Pas met OGS aan is het een voorrangsvoertuig, dat staat los van de ontheffing van RVV.
 
Ook kunnen er afspraken zijn gemaakt met politie en veiligheidsregio over toegestane rijrichtingen voor hulpdiensten ivm veiligheid. Ik ga ervan uit dat dit boven de vrijstelling uitgaat.
Klopt gedeeltelijk. Rood licht negeren en snelheid overschrijden staan niet beschreven in de vrijstelling voor ambulance en brandweer. Men zal dus altijd voor het rode licht moeten wachten. De politie heeft daarintegen een algehele vrijstelling rvv1990. Er zit dus een groot versschil tussen de vrijstelling van de politie en die van de ambulance/brandweer


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Dat is ook de reden dat in de VRR examens worden afgenomen onder verantwoording van de politie. OvD-B die een collega van mij is geeft aan dat hij als OvD zijn examen in politiebusje heeft gedaan en politie instructeur naast hem.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Citaat van: Bollie link=msg=1369677 date=1440967603
Dat is ook de reden dat in de VRR examens worden afgenomen onder verantwoording van de politie. OvD-B die een collega van mij is geeft aan dat hij als OvD zijn examen in politiebusje heeft gedaan en politie instructeur naast hem.
Op welk examen doel je?