Als verkeersregelaar stopteken geven aan hulpverleningsvoertuigen met alleen optische signalen

Auteur Topic: Als verkeersregelaar stopteken geven aan hulpverleningsvoertuigen met alleen optische signalen  (gelezen 66420 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Citaat van: Joost link=msg=1207038 date=1380881911
Of je geeft de VKR BOA bevoegdheid (na cursus), en geef motorclubs die zich aan de wet houden het regelen vanaf de motor weer terug.  998765
Als je je aan de wet houdt regel je niet vanaf een motorvoertuig. Ik zie niet in hoe dat anders zou kunnen zijn..


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Je kunt een discussie als deze altijd opsplitsen in 3 zaken:

1: Hoe staat het letterlijk in de wet omschreven?
2: Welke uitleg is er door de Procureur-generaal aan de wet gegeven / welke jurisprudentie is er?
3: Wat zijn de aanvullende regels binnen de organisatie of regio?

1: Een voorrangsvoertuig is dat alleen als ze verlichting en sirene voert. Anders niet. Een politieagent mag als dat nodig is voor de uitoefening van zijn functie de wegenverkeerswet overtreden (muv art. 5).

2: Ben ik niet voldoende mee bekend.

3: Bij een prio 1 rit waarbij het van belang is om niet gehoord te worden als je aan komt rijden kan men besluiten de sirene uit te zetten, echter is men geen voorrangsvoertuig meer. Een agent mag dus wel een stopteken negeren als dat voor zijn functie noodzakelijk is. Los van het feit of dat verstandig is. Een tussenweg is het aanzetten van zwaailichten (die op zichzelf het geen voorrangsvoertuig maken) om de verkeersregelaar in te seinen van het feit dat de agent wil afwijken van de verkeersregels ivm het uitvoeren van zijn functie. Men kan echter nooit voorrang (op)eisen. Dat doet een voorrangsvoertuig ook niet, daar zijn anderen verplicht hem voorrang te verlenen.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Voorlopig kom ik meer VKR's tegen die al doen alsof ze bonnen (mogen) uitschrijven en vanaf de motor het verkeer (mogen) regelen dan gewone VKR's die verkeersinzicht hebben en gewoon hun werk goed doen. Eerst maar het merendeel kwalitatief goed hun werk laten werken, dan kan er altijd naar uitbreiding van het 'takenpakket' worden gekeken. En anders lekker bij de politie solliciteren, als je bonnen wilt uitschrijven en het verkeer vanaf de motor wilt regelen.

Oh, vergeet uw zwaailichten op de motor niet! Bij de politie zijn die blauw, en dan is het legaal!


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Citaat van: Haageneesch link=msg=1207089 date=1380894631
Voorlopig kom ik meer VKR's tegen die al doen alsof ze bonnen (mogen) uitschrijven en vanaf de motor het verkeer (mogen) regelen dan gewone VKR's die verkeersinzicht hebben en gewoon hun werk goed doen. Eerst maar het merendeel kwalitatief goed hun werk laten werken, dan kan er altijd naar uitbreiding van het 'takenpakket' worden gekeken. En anders lekker bij de politie solliciteren, als je bonnen wilt uitschrijven en het verkeer vanaf de motor wilt regelen.

Oh, vergeet uw zwaailichten op de motor niet! Bij de politie zijn die blauw, en dan is het legaal!
Een agent in uniform die op een burgermotor rijdt is toch ook bevoegd om aanwijzingen vanaf het voertuig te geven? ;)


BVR den haag

  • verkeersregelaar, medewerker tramspoorveiligheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Citaat van: Haageneesch link=msg=1207089 date=1380894631
Voorlopig kom ik meer VKR's tegen die al doen alsof ze bonnen (mogen) uitschrijven en vanaf de motor het verkeer (mogen) regelen dan gewone VKR's die verkeersinzicht hebben en gewoon hun werk goed doen. Eerst maar het merendeel kwalitatief goed hun werk laten werken, dan kan er altijd naar uitbreiding van het 'takenpakket' worden gekeken. En anders lekker bij de politie solliciteren, als je bonnen wilt uitschrijven en het verkeer vanaf de motor wilt regelen.

Ik schrijf soms wel kentekens op van auto's die op mij onrustig over komen.
In die gevallen bedoel ik na een stopteken dat ze stilstaan maar het gas aan tippen, rem los laten en rollen, of verbaal/nonverbaal te kennen geven niet blij te zijn dat ik ze stil zet.
Verder snap ik wel wat je bedoeld.
 

Citaat van: Joost link=msg=1207038 date=1380881911
Of je geeft de VKR BOA bevoegdheid (na cursus), en geef motorclubs die zich aan de wet houden het regelen vanaf de motor weer terug.  998765
Ik denk niet dat dat wenselijk is.
Hoewel ik zelf soms ook denk die had ik graag een boete gegeven.
Denk ik dat het dan een zooitje word zeker omdat er regelaars zijn die dat iets te fanatiek worden.
Maar belangrijker nog het komt de verkeersveiligheid niet ten goede.
De agressie naar regelaars zal dan alleen maar erger worden.
Mij lijkt een betere oplossing om steeksproef gewijs politie of boa voor bij de kruising te zetten.
Die luistert dan mee op het portokaal en de regelaars geven alleen kenteken merk en keur door.
 

Maar we dwalen weer af.
Ik blijf er bij dat naast professioneel inzicht.
Je ook gewoon reeel blijft laat gewoon alles wat met blauw rijd door geluid of niet.
Had vandaag een ambu die uit een zijstraat met alleen blauw mijn richting op kwam.
Gelijk blauw-blauw door porto geroepen.
Mijn collega en ik gelijk kruising vrijgemaakt.
pas bij het naderen zetten de ambu geluid aan.
Het bleek een A1 rit naar het zkh te zijn.
Maar begrijpelijk dat het voor zowel patient als de verpleegkundige comfortabeler rijd en werkt zonder herrie(of zie ik dat verkeerd witte kolom?).
Soms heb ik het idee dat er in nederland als je een auto koopt. Gelijk een rijbewijs erbij kado krijgt. Kom op je wilt me toch niet zeggen dat al deze


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Citaat van: petre link=msg=1207088 date=1380894511
1: Een voorrangsvoertuig is dat alleen als ze verlichting en sirene voert. Anders niet. Een politieagent mag als dat nodig is voor de uitoefening van zijn functie de wegenverkeerswet overtreden (muv art. 5).
Gelukkig mogen we dan nog wel iemand kapot rijden (art 6), plaats ongeval verlaten (art 7) of met alcohol achter het stuur kruipen (art 8 )...

Oftewel, je uitspraak is onjuist. De politie heeft geen vrijstelling van de Wegenverkeerswet, slechts van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens. Als je het woord 'politie' in je forumprofiel zet, wordt er wel enige nauwkeurigheid in je posts verwacht O0


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
@bvr:
Het rijden met zwaailicht en sirene lijkt mij, zeker voor een ambu, veel prettiger. Simpelweg omdat je eerder opvalt, het verkeer beter anticipeert en daardoor kan je weer veel gelijkmatiger en soepeler doorrollen..

En ik mag hopen dat ook ambu's tegenwoordig zo goed geďsoleerd zijn dat het geluid geen probleem meer is. Nog afgezien van de juridische consequentie:
Ik had een keer 'het geluk' dat ik een ambulancechauffeur mocht vervolgen voor art 5 WvW. Stak door het rood met enkel 'blauw' de kruising over met een aanrijding tot gevolg..

Maar laten we niet afdwalen..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Citaat van: Frank. link=msg=1207131 date=1380905035
Gelukkig mogen we dan nog wel iemand kapot rijden (art 6), plaats ongeval verlaten (art 7) of met alcohol achter het stuur kruipen (art 8 )...

Oftewel, je uitspraak is onjuist. De politie heeft geen vrijstelling van de Wegenverkeerswet, slechts van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens. Als je het woord 'politie' in je forumprofiel zet, wordt er wel enige nauwkeurigheid in je posts verwacht O0
Bij de politie loopt meer rond dan opsporingsambtenaren ;). Ik verkondig nergens alles te weten.. ben immers ook menselijk. Je hebt verder helemaal gelijk. Al vind ik het jammer dat je niet op de strekking van mijn post in gaat over het wel of niet negeren van een teken van een verkeersregelaar..


Sebastiaan

  • Ambulance Actueel (Twitter)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
  • Landelijk ambulancenieuws voor professionals
    • AmbulanceBLOG, het portaal voor de professional
Citaat van: petre link=msg=1207088 date=1380894511

1: Een voorrangsvoertuig is dat alleen als ze verlichting en sirene voert. Anders niet. Een politieagent mag als dat nodig is voor de uitoefening van zijn functie de wegenverkeerswet overtreden (muv art. 5).

Even voor de juiste beeldvorming: Ambulances hebben óók zonder het voeren van OGS veel vrijstellingen. Bij een A2 prioriteit hebben ambulances ongeveer alle ontheffingen behalve die van "snelheid" en het "passeren van een rood (verkeers)licht". Onder B-urgentie hebben ze zelfs een aantal vrijstellingen (maar niet zo veel als bij A2). Dus: zie je een ambulance over een fietspad rijden, een afslag nemen, een andere positie op de weg dan de aangegeven verplichte rijrichting: de ambulancechauffeur maakt dan waarschijnlijk gebruik van zijn normale ontheffingen.

Het is voor derden vrijwel onmogelijk om te bepalen of de bestuurder van een ambulance een bepaalde prioriteit heeft waarbij het gebruik van bepaalde vrijstellingen is geregeld. Er zit immers geen lichtkrant op een ambulance.

Daarnaast is het zelfs zo dat ambulancepersoneel zélf bepaald of de OGS voeren. De meldkamer bepaald de A1 urgentie náár het incident toe. Als ambulancebemanning een A2 urgentie krijgt én ze de inschatting maken dat ze daar niet binnen 30 minuten kunnen zijn dan mogen ze daar zelf een A2-OGS van maken. In sommige regio's wil men dat bij een meldkamer laten muteren, maar daar is geen enkele wettelijke basis voor. Onthoud: ook de ambulancechauffeur kan dit bedenken, niet perse de verpleegkundige (al is teamwork wel handig natuurlijk).
Bij het vervoeren van een patiënt bepaald de ambulanceverpleegkundige de urgentie en niet de meldkamer.

Bij situaties waarbij verkeersregelaars betrokken zijn is het statistisch waarschijnlijk dat de ambulance onder prio A2 of B rijdt. In beide gevallen beschikken ze over ruime bevoegdheden om via bijvoorbeeld een busbaan of vluchtstrook een alternatieve route te kiezen. Ik verwijs naar de motie van de Tweede Kamer der Staten Generaal van november 2011. Overigens heeft de minister daar ook op gereageerd en aangegeven dat elke ambulance in potentie een urgentie heeft omdat ook toekomstige spoedritten een reden kunnen zijn voor het gebruik van bijzondere ontheffingen (bekend voorbeeld: voorwaarde scheppende ritten bij capaciteitsherverdeling in de regio's). Met andere woorden: natuurlijk zal iemand wel eens niet zo netjes reageren en iets te handig gebruik maken van zijn of haar bevoegdheden. Ik ben er echter van overtuigd dat de meeste professioneel genoeg zijn en samen met de verkeersregelaar werken aan een veilige verkeerssituatie met daarin afgewogen de algemene belangen, dus ook die van de al dan niet toekomstige patiënt.
Actualiteiten voor de beroepsgroep. Geen alarmeringen, wel heel veel nieuws voor hoogwaardige AmbulanceZorg in Nederland.  AmbulanceBLOG.nl


Gast

  • Gast
Citaat van: Sebastiaan link=msg=1207806 date=1381169763
Even voor de juiste beeldvorming: Ambulances hebben óók zonder het voeren van OGS veel vrijstellingen. Bij een A2 prioriteit hebben ambulances ongeveer alle ontheffingen behalve die van "snelheid" en het "passeren van een rood (verkeers)licht". Onder B-urgentie hebben ze zelfs een aantal vrijstellingen (maar niet zo veel als bij A2).  


Kun je deze info betreffende ontheffingen zónder OGS staven? Waar is dit terug te vinden, zou dat erg interessante info vinden.