Als verkeersregelaar stopteken geven aan hulpverleningsvoertuigen met alleen optische signalen

Auteur Topic: Als verkeersregelaar stopteken geven aan hulpverleningsvoertuigen met alleen optische signalen  (gelezen 66425 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1207808 date=1381169945
Kun je deze info betreffende ontheffingen zónder OGS staven? Waar is dit terug te vinden, zou dat erg interessante info vinden.
Ik denk dat hij doelt op de ontheffingen zoals o.a. ambulance's van Ambulance Amsterdam deze hebben.
Zoals rijden over de bus/trambaan, het negeren van een inrijdverbod, parkeren buiten parkeervakken etc etc.


Gast

  • Gast
Ik wil het graag zeker weten, feitelijk, en niet "denken dat hij ergens op doelt", er wordt specifiek gesproken over ontheffingen die ook gelden bij A2 ritten, daarvan zou ik wel graag documentatie of linkjes naar artikelen willen zien. De ontheffingen voor hulpverleningsvoertuigen in Amsterdam ben ik mee bekend  O0  O0


Sebastiaan

  • Ambulance Actueel (Twitter)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
  • Landelijk ambulancenieuws voor professionals
    • AmbulanceBLOG, het portaal voor de professional
Op dit moment heb ik geen handzaam digitaal document voor handen voor de ontheffingen bij A2 en B.
In de ‘Rijtechnische Richtlijnen Ambulancezorg’ is beschreven welke vrijstellingen gelden bij A2-urgentie zonder optische en geluidssignalen en bij B-vervoer. Dit is natuurlijk een boekwerk van de Academie voor AmbulanceZorg. Ik ga eea voor jullie digitaliseren. Ergens deze week zet ik het op dit forum oké. Of je gaat gewoon die opleiding doen ;-)

Linkjes met betrekking tot de motie vrije baan voor ambulances en het antwoord van de minister daar op staan gewoon op onze site www.ambulanceactueel.nl  Kijk maar eens onder documenten. In principe bepaalt de ambulancechauffeur waar hij rijdt, wara hij dat noodzakelijk acht. Een en ander wel gevangen in regelingen.

Let op: in de brancherichtlijn Optische- en Geluidssignalen is al duidelijk omschreven dat een A2 rit een impliciete toestemming is om OGS te voeren, dit wordt door de meldkamer geregistreerd en ALTIJD gehonoreerd (lees de richtlijn maar). Dus als een ambulance met een A2 rit (ook voorwaardenscheppende) dus in jouw file beland zal hij ook op basis van zijn bevoegdheden gewoon OGS in kunnen schakelen. Dat meldt hij zo snel mogelijk aan de MKA, maar het is niet zo dat hij eerst de MKA om toestemming hoeft te vragen (bij A2). Deze richtlijn tref je ook op onze site.

Mensen die de digitale ontheffingen van het RVV voor ambulancevoertuigen (bij A2 en B) willen ontvangen kunnen ons ook mailen. Zodra beschikbaar krijgen ze een uitnodiging deze te downloaden op onze site.

Excuus dat we hem nu niet direct voor handen hebben ;-)
Actualiteiten voor de beroepsgroep. Geen alarmeringen, wel heel veel nieuws voor hoogwaardige AmbulanceZorg in Nederland.  AmbulanceBLOG.nl


Gast

  • Gast
Citaat van: Sebastiaan link=msg=1207826 date=1381174275
Ergens deze week zet ik het op dit forum oké. Of je gaat gewoon die opleiding doen ;-)


Dank daarvoor alvast!
En nee, naast assistent-verkeersleider en parttime chauffeur bij METR/Sanquin heb ik geen behoefte aan nog een opleiding of baan ernaast ;)
Maar, op basis van die parttime functie, en vallende onder de  Brancherichtlijn optische en geluidssignalen Spoedeisende medische hulpverlening ben ik wel benieuwd naar deze info, vandaar.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Volgens mij kan je niet "vallen onder de brancherichtlijn". Het feit dat Sanquin met OGS mag rijden en heeft besloten de Brancherichtlijn van de ambulance daarbij te volgen, betekent niet automatisch dat je van dezelfde ontheffingen gebruik mag maken. OF je dat mag, zou moeten blijken uit het (ministiriële ?) besluit waarin de ontheffing is vastgelegd. Welke dat precies is, moet ik je nog even schuldig blijven. In die van de brandweer is e.e.a. nadrukkelijk beschreven, dit kan ik mij echter niet herrinneren vanuit de ambulancerichtlijn..
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Gast

  • Gast
Ik WIL het ook niet, ik ben altijd benieuwd naar feitelijke onderbouwingen, documenten, naslagwerken. Beroepsdeformatie vanuit mijn primaire baan, iedereen kan wel wat zeggen, ik wil het graag zien en kunnen vinden. Ik heb verder geen enkele behoefte om me anders dan de door Sanquin opgedragen richtlijnen in het verkeer te begeven, laat dat duidelijk zijn  O0


Sebastiaan

  • Ambulance Actueel (Twitter)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
  • Landelijk ambulancenieuws voor professionals
    • AmbulanceBLOG, het portaal voor de professional
Hallo allemaal,

We hebben een documentje overgenomen uit het Leerboek Vervoerstechnisch Ambulancechauffeur van AmbulanceZorg Nederland (deel 1, druk januari 2010). Er is een heel hoofdstuk geschreven natuurlijk, maar we hebben even de feiten er uit gehaald en weergegeven in een document. Grafisch een beetje slordig, we hebben AZN gevraagd of er geen flyer beschikbaar is. Dit omdat er best veel vraag is, ook onder de professionele ambulancebestuurders zelf zo blijkt.

Download het documentje hier: http://www.ambulanceactueel.nl/Documenten/Ambulancechauffeur/
Drie aanvullingen:
1) Alleen mét OGS bestaat er een vrijstelling voor de aanwijzingen van een verkeersregelaar (!).
2) De motie van de Tweede Kamer der Staten Generaal van november 2011 heeft op een aantal vlakken een positieve afwijking gegeven op de al bestaande vrijstellingen. Kort gezegd is het zo dat de bestuurder van de ambulance zelf mag rijden en stilstaan waar hij of zij dit noodzakelijk acht.
3) De regelingen voor A1 urgentie zijn niet alleen van toepassing op de huidige patiënt maar ook op de toekomstige patiënt. Dit maakt dat ambulances vrij vlot tot voorrangsvoertuig opgewaardeerd kunnen worden  (Minister mw. drs. M.H. Schultz van Haegen, 8 november 2012).
Actualiteiten voor de beroepsgroep. Geen alarmeringen, wel heel veel nieuws voor hoogwaardige AmbulanceZorg in Nederland.  AmbulanceBLOG.nl


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Even de letterlijke tekst van de beschikking RVT 90019 erbij gezocht en die is vrij duidelijk:
Citaat van: BESCHIKKING van de Minister van Verkeer en Waterstaat van 27 december 1978,
nr. RVT 90019
[...] voertuigen die worden gebruikt voor ziekenvervoer en kennelijk en uitsluitend zijn ingericht voor dit vervoer[...]
HAP-vervoer, orgaanvervoer (al zal dit al snel gewoon A1 zijn) en vervoer van bloed(producten) vallen hier in mijn ogen duidelijk niet onder. Dit betekend dan ook dat deze ontheffing voor deze groep dan ook niet van toepassing is, en we het moeten hebben van de ontheffing RVV middels OGS en de eventuele extra ontheffingen die we van wegbeheerders hebben gekregen voor het uitvoeren van onze werkzaamheden (op verschillende HAP's beschikt men over ontheffingen voor parkeerverboden/betaald parkeren, het inrijden van autovrije zone's en dergelijke).



Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1207841 date=1381177721
Ik WIL het ook niet, ik ben altijd benieuwd naar feitelijke onderbouwingen, documenten, naslagwerken. Beroepsdeformatie vanuit mijn primaire baan, iedereen kan wel wat zeggen, ik wil het graag zien en kunnen vinden. Ik heb verder geen enkele behoefte om me anders dan de door Sanquin opgedragen richtlijnen in het verkeer te begeven, laat dat duidelijk zijn  O0
Het was ook geen "aanval" naar jou toe hoor, puur ter verduidelijking. Ik waardeer je punctualiteit t.a.v. je werk, wel zo prettig om te weten dat men het vliegverkeer regelt op basis van vastgelegde afspraken en niet op "ja, maar hij zei....."   ;D

Citaat van: Sebastiaan link=msg=1208317 date=1381347321
[...] We hebben een documentje[...]
Sebastiaan, bedankt voor het plaatsen hiervan, dat maakt e.e.a. weer duidelijker. Helaas heb ik als HAP-chauffeur geen toegang tot deze boekwerken en daarom niet verder kwam.  O0
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Man man man wat een discussie  :o.

Regels zijn er om nageleefd te worden. Zo simpel is het! Alleen heeft ieder mens op deze aardkloot wel een reden om een of meer regels te negeren, veelal in eigen belang en soms in maatschappelijk belang. Daarvoor zijn we mens. We denken zelf ná, soms niet al te ver en soms veel te ver, maar we kunnen het in ieder geval wel. Dat heeft ook tot gevolg dat er afwegingen/ keuzes gemaakt worden, vroeger was er ook een spelletje speciaal op die persoonlijke afweging/keuze gericht: "doet ie t of doet ie t niet"

Als (ALS) je de keus maakt een regel (ongeacht of dat huishoudelijk is of wettelijk of wat dan ook) te negeren dan zal je stil moeten staan bij de consequenties die dat zou kunnen hebben en als je dan een keuze maakt zal je die consequenties die daar aan vast zitten ook moeten accepteren.

Zo simpel is het! ;D

Maakt de VKR de keus een voertuig met alleen blauw-blauw een stopteken te geven zou het zomaar kunnen zijn dat dat voertuig doorrijdt. Hou daar dus rekening mee. Of het nu mag of niet, een consequentie zit er niet aan vast totdat de bestuurder van dat voertuig iets of iemand aanrijdt (maar dat geld ook voor een burger die door rood rijdt). En dus zal die bestuurder nagedacht moeten hebben over zijn/ haar gedrag en wat uit te leggen hebben als er gevolgen zitten aan dat gedrag.

Maar in dit geval: steek op zijn minst even een handje op van sorry/ bedankt. Da's wel zo netjes, beleefd en respectvol want iedereen doet wat hij of zij hoort te doen. En soms kan of moet dat niet helemaal volgens de regels, ach ja. Dat is het leven


(en zo zal het altijd blijven)


Hoe meer regels, destemeer meer overtredingen
hoe minder regels, destemeer tranen
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Geld dit ook als het een (tijdelijk) voor verkeer gesloten parcours is waarop een wielerwedstrijd aan de gang is? Hoe kunnen/mogen wij kennis van de situatie overdragen zodat de chauffeur dit mee kan nemen in zijn keuze? Of is het zinvoller vooraf een kaarsje op te steken in de kerk? Lijkt mij dat een chauffeur wel een groot probleem heeft als hij ons negeert en er klapt een wielrenner/ster op zijn ambu.