Als verkeersregelaar stopteken geven aan hulpverleningsvoertuigen met alleen optische signalen

Auteur Topic: Als verkeersregelaar stopteken geven aan hulpverleningsvoertuigen met alleen optische signalen  (gelezen 33553 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: JJ75 link=msg=1208665 date=1381477852
Geld dit ook als het een (tijdelijk) voor verkeer gesloten parcours is waarop een wielerwedstrijd aan de gang is? Hoe kunnen/mogen wij kennis van de situatie overdragen zodat de chauffeur dit mee kan nemen in zijn keuze? Of is het zinvoller vooraf een kaarsje op te steken in de kerk? Lijkt mij dat een chauffeur wel een groot probleem heeft als hij ons negeert en er klapt een wielrenner/ster op zijn ambu.
De hulpverlening gaat ten alle tijden voor op een bv wielerwedstrijd. En is in de vergunning opgenomen dat hulpdiensten ten alle tijden het parcours op mogen. Als er ergens een wielerwedstrijd gaande is, zijn de hulpdiensten daar van op de hoogte, en zullen er zeker rekening mee houden tijdens het aanrijden. Dus zij weten dit wel van te voren.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Citaat van: Peter71 link=msg=1208666 date=1381478192
De hulpverlening gaat ten alle tijden voor op een bv wielerwedstrijd. En is in de vergunning opgenomen dat hulpdiensten ten alle tijden het parcours op mogen. Als er ergens een wielerwedstrijd gaande is, zijn de hulpdiensten daar van op de hoogte, en zullen er zeker rekening mee houden tijdens het aanrijden. Dus zij weten dit wel van te voren.
Aan den lijfe ondervonden en is dus (in mijn geval) correct!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Ik heb het helaas tot twee keer toe aan den lijve ondervonden dat dit dus niet zo was. De eerste keer bij een carnavalsoptocht waarbij de ambulance zich door de optocht heen probeerde te wurmen ondanks eerder gemaakte afspraken dat omrijden makkelijker was. Carnavals wagens zijn iets of wat moeilijk aan de kant te rijden en plaats te laten maken namelijk.... De tweede keer was bij een pretpark wat daar al zo'n 60 jaar ligt en waarvan de aanrijdroute al 10 jaar hetzelfde is, maar die ambu stond wel mooi aan de verkeerde kant van dat paaltje.... Blijkbaar stond het wel in de aanrijdroute voor de ambu maar de ACH dacht zelf de weg te kennen omdat "ik vorige week zelf in het park geweest ben". Dus ondanks dat er goede afspraken gemaakt worden zijn mensen wel eens eigenwijs....
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geďnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,261
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Koekerdt link=msg=1209583 date=1381702347
De tweede keer was bij een pretpark wat daar al zo'n 60 jaar ligt en waarvan de aanrijdroute al 10 jaar hetzelfde is, maar die ambu stond wel mooi aan de verkeerde kant van dat paaltje.... Blijkbaar stond het wel in de aanrijdroute voor de ambu maar de ACH dacht zelf de weg te kennen omdat "ik vorige week zelf in het park geweest ben". Dus ondanks dat er goede afspraken gemaakt worden zijn mensen wel eens eigenwijs....

Is dat een conclusie na aanleiding van wat je zelf waargenomen hebt of heeft de chauffeur dat zo tegen jou gezegd?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
De woorden van de chaufeur terwijl die naar een schermpje wees: "oh ja, hier staat het ook, we hadden via straat X en Y gemoeten. Tja, ik dacht dat dit sneller was want hier (wijzend naar de omgeving) ben ik laatst pas geweest"
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geďnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,002
    • Harm Infra Transport
Enige wat ik weet is dat de Ambulance vorige week in Wormerveer erg blij was dat ik hem tegen hield.

ACH "Man je mag me niet stoppen ik heb alles aan"
ik "Ja dat weet ik, alleen....'
ACH "hou je mond dan en laat me door"
ik "Je komt hierlangs niet verder! Er ligt een Buis van 50cm doorsnee over de weg en die is 250m lang!"
ACH, met schaamrood "dus de snelweg is zo niet te bereiken?"
ik "nee sorry maar anders had je niet eens kunnen keren en dit is nog steeds ff sneller zo"
ACH "sorry je hebt gelijk" hij keerde om en zocht een andere weg.

Je kan eigenwijs doorrijden, in dit geval had het betekend dat de ambu gewoon 450m achteruit door een smal straatje had moeten laveren voor hij kon keren en de rest kon terugrijden. Dat had meer dan een kwartier tijd gekost. Nu nog geen twee minuten.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bremmie

  • Eigenaar Van de Veer Infratransport, verkeersregelaar, specialist verkeersmaatregelen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • Alleen de mens is tot het onmogelijke in staat.
Ach ja,
De vkr staat geregeld voor de lol iedereen om te leiden.
Helaas zijn enkelen van ons (vkr) niet in staat fatsoenlijk in kort, helder Nederlands uit te leggen waarom niet. In plaats hiervan reageren zij explosief als een hulpvoertuig door hun afzetting wil rijden.

Ik heb totnogtoe gelukkig nog maar enkele verhalen gehoord over hulpverleningsvoertuigen die, ondanks dringende en herhaalde aanmaningen, toch zijn doorgereden en een berger nodig hebben gehad om op hun bestemming aan te kunnen komen. 998765

Ondanks veel vooroordelen over de vkr gaat het slechts om enkelen, op het gehele totaal, die niet goed hun werkzaamheden uitvoeren en ten onrechte hulpverleningsvoertuigen stil laten staan of de verkeerde rijstromen laten rijden.
Collega's hebben betoogd dat inzicht niet aan te leren is, maar daar ben ik het niet mee eens. Je kunt ook een bewustzijn creëren om mensen duidelijk te kunnen maken wat voor invloed je werk heeft op de aanrijtijden en aanrijdroutes van hulpverleningsvoertuigen en hun 'bagage', c.q. passagiers.
Er is niets dat zo onkennelijk van zichzelf vervreemdt als een mens die in een groep belandt. Bron: Het begeren


RenéB

  • MotorVerkeersRegelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • rustig aan, we hebben haast
Citaat van: JJ75 link=msg=1206785 date=1380810742
Mag je een ambulance dan wel weigeren tegen de rijrichting van een wielerronde (rondje rond de kerk) te laten rijden? Ons is verteld van wel omdat de renners dit niet verwachten en vol op de ambu kunnen knallen. Ik zou dan graag bij zo'n evenement vooraf door de MK gewaarschuwd worden zodat de wedstrijd gestopt kan worden.

Recent nog een situatie meegemaakt waarin een ambu met toeters en bellen aan op een adres gelegen in het rondje rond de kerk moest zijn. E.e.a. werd keurig vooraf door de meldkamer met de organisatie gecommuniceerd. Vervolgens is de wielerronde bevroren tot het moment dat de ambu weer weg was.
Voorzitter BMW Motorbegeleidingsteam Nederland (BMTN)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Kijk dat is de ideale situatie zoals het zou moeten gaan. Ambulance kan snel de snelste route rijden en renners zijn gewaarschuwd aan de kant.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: RenéB link=msg=1217353 date=1383657805
Recent nog een situatie meegemaakt waarin een ambu met toeters en bellen aan op een adres gelegen in het rondje rond de kerk moest zijn. E.e.a. werd keurig vooraf door de meldkamer met de organisatie gecommuniceerd. Vervolgens is de wielerronde bevroren tot het moment dat de ambu weer weg was.
Ik zeg, een zeer strakke samenwerking tussen hulpdiensten en organisatie. O0