Als verkeersregelaar stopteken geven aan hulpverleningsvoertuigen met alleen optische signalen

Auteur Topic: Als verkeersregelaar stopteken geven aan hulpverleningsvoertuigen met alleen optische signalen  (gelezen 66978 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

p.i.m.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Als afdeling hebben we regelmatig kleine en wat grotere rondjes om de kerk/dorp, is het de gewoonte afhankelijk van de situatie om: een (grote) hoofdpost, te hebben, volgwagen parcours, loopposten, 2 stuks fietsposten, hv/ambu voertuig en natuurlijk porto/mob. Ook als er evt. 112 meldingen in het gebied komen en we krijgen info/melding dan gaan we gewoon op de melding af om ehv op te starten en evt volgens abcde/sitrap melding te maken aan ncs voor evt. gmk, assistentie/cancel en er wordt NOOIT tegen de richting in gereden, ten alle tijden tijdens de koers met de richting mee. We hebben namelijk het recht niet om de koers stil te leggen aangezien het parkoers ontheven is van het openbaar verkeer, alleen de jury kan de ronde tijdelijk stilleggen. Bij de grotere rondes zijn de ghorcombinatie /hoofdpost als overnameplaats, moet een renner van het parcours worden gehaald afhankelijk van soort letsel,/advies-behandeling arts wachten we op de rav, die gewoon achter de stoet aansluit en voertuig bij tp aan 1 zijde krap parkeert, zodat het peloton door kan, anders evt. overbrenging naar hoofdpost. Hier zijn bij veel wielerrondes al jaren goede afspraken over.
pim


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
:P Ik heb vandaag een mooie auto met lampjes aan stil gezet.... netjes aan de beste man gevraagd waarom hij stil bleef staan in de rij wachtende auto's. "Hoezo, jij gaf toch een stopteken aan de voertuigen voor mij", "Ja, maar jij hebt je blauwe lampen aan en dus houd ik het andere verkeer tegen en laat jullie eerst gaan". De agent in kwestie kleurde rood, hem was verteld dat door een storing op het dashboard niet te zien was of de lampen aan stonden, de stand ism sirene werkte wel. Hij reed dus met blauw aan zonder het in de gaten te hebben want "Ja wij zijn ook net mensen".  >:D 0098
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


PatrickWinter220687

  • Verkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
    • Team Intro
ik mag misschien vers zijn ondertussen maar zoals ik de cursus heb doorstaat staat toch duidelijk vast dat zolang de voorrangs-voertuigen niet optische signalen en optische verlichting aan hebben horen ze zich aan de verkeersregels te houden dus kunnen ze niet en mogen ze niet de verkeersrgelaar negeren omdat ze dan zelf een gevaarlijke situatie veroorzaken tenslotte hebben ze een voorbeeld functie dit is overigens een eindeloze discussie


sylvester1986

  • Gast
Citaat van: PatrickWinter220687 link=msg=1240264 date=1390847764
Staat toch duidelijk vast dat zolang de voorrangs-voertuigen niet optische signalen en optische verlichting aan hebben horen ze zich aan de verkeersregels te houden
Niet altijd: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: PatrickWinter220687 link=msg=1240264 date=1390847764
ik mag misschien vers zijn ondertussen maar zoals ik de cursus heb doorstaat staat toch duidelijk vast dat zolang de voorrangs-voertuigen niet optische signalen en optische verlichting aan hebben horen ze zich aan de verkeersregels te houden dus kunnen ze niet en mogen ze niet de verkeersrgelaar negeren omdat ze dan zelf een gevaarlijke situatie veroorzaken tenslotte hebben ze een voorbeeld functie dit is overigens een eindeloze discussie

Ik zou je geld terugvragen, want je opleiding deugt dus niet helemaal.

En dit topic van begin tot eind doorlezen:

Citaat van: Sylvester link=msg=1240268 date=1390848004
Niet altijd: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!.

Overigens; Leestekens zijn welkom. En ja, het is een eindeloze discussie als je niet weet waar je het over hebt.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Citaat van: PatrickWinter220687 link=msg=1240264 date=1390847764
ik mag misschien vers zijn ondertussen maar zoals ik de cursus heb doorstaat staat toch duidelijk vast dat zolang de voorrangs-voertuigen niet optische signalen en optische verlichting aan hebben horen ze zich aan de verkeersregels te houden dus kunnen ze niet en mogen ze niet de verkeersrgelaar negeren omdat ze dan zelf een gevaarlijke situatie veroorzaken tenslotte hebben ze een voorbeeld functie dit is overigens een eindeloze discussie

In tegenstelling tot Haageneesch kraak ik niet gelijk de opleiding af maar vraag ik mij af welke opleiding je hebt doorstaan? In ieder geval heb je een klein stukje gemist
  • Een voorrangsvoertuig is pas een voorrangsvoertuig als hij OGS aan heeft
  • Als ik OGS aan heb, moet een verkeersregelaar mij voorrang te geven
  • Als ik geen voorrangsvoertuig ben heb ik vrijstelling en dient een verkeersregelaar mij voorrang te verlenen als ik dat opeis (oftewel ik negeer zijn/haar aanwijzing)

Er staat nergens maar dan ook werkelijk nergens dat een verkeersregelaar boven de verkeerswetgeving staat. En aangezien een politievoertuig, indien noodzakelijk, vrijstelling heeft voor het RVV zal de verkeersregelaar daarop in moeten spelen. Dat scheid ook de goede verkeersregelaar van de slechte.

FF terug naar school dus denk ik.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Citaat van: PatrickWinter220687 link=msg=1240264 date=1390847764
ik mag misschien vers zijn ondertussen maar zoals ik de cursus heb doorstaat staat toch duidelijk vast dat zolang de voorrangs-voertuigen niet optische signalen en optische verlichting aan hebben
Akoestische signalen hoor je beter hoor!!  ;)
1:87 modelletjes:  


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: PatrickWinter220687 link=msg=1240264 date=1390847764
ik mag misschien vers zijn ondertussen maar zoals ik de cursus heb doorstaat staat toch duidelijk vast dat zolang de voorrangs-voertuigen niet optische signalen en optische verlichting aan hebben horen ze zich aan de verkeersregels te houden dus kunnen ze niet en mogen ze niet de verkeersrgelaar negeren omdat ze dan zelf een gevaarlijke situatie veroorzaken tenslotte hebben ze een voorbeeld functie dit is overigens een eindeloze discussie

Ik denk dat je het verkeerd hebt begrepen in de les. De lesstof is dat ze je niet mogen negeren als ze daarmee een gevaarlijke situatie veroorzaken. Alleen mogen ze dat nooit, een gevaarlijke situatie voor zichzelf, een ander of de omgeving veroorzaken ( iets met art. 5 geloof ik ).

En in de praktijk is mijn ervaring dat de meeste agenten gewoon je aanwijzingen opvolgen omdat die ook weten dat ongewild het klootjesvolk jou ook gaat negeren als hun dat doen.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Citaat van: HIT link=msg=1240397 date=1390902349
En in de praktijk is mijn ervaring dat de meeste agenten gewoon je aanwijzingen opvolgen omdat die ook weten dat ongewild het klootjesvolk jou ook gaat negeren als hun dat doen.  O0

mooi verwoord!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: moppersmurf link=msg=1240399 date=1390902558
mooi verwoord!

hmmm, op 1 puntje na dan, ik begrijp wat je wil zeggen, maar toch is het als verkeersregelaar niet zo netjes om iedereen die niet in een wagen met blauwe pitten rondrijdt bij voorbaat al deze diskwalificatie mee te geven...  ;)

Citaat van: HIT link=msg=1240397 date=1390902349
het klootjesvolk
Samen sterk in de hulpverlening!