Als verkeersregelaar stopteken geven aan hulpverleningsvoertuigen met alleen optische signalen

Auteur Topic: Als verkeersregelaar stopteken geven aan hulpverleningsvoertuigen met alleen optische signalen  (gelezen 67036 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Citaat van: aZuL2001 link=msg=1352420 date=1432628733
Volgorde.

Marktkraamwagen is al bezig en staat al dwars op de weg.
Dan pas voorrangsvoertuig in aantocht.


En ja dan zijn we al bezig om die marktkraamwagen ruimte te laten maken.
Anticiperen zat dan niet in zijn rijbewijs E
Hobby Bobby eenheid Den Haag


en-er-gy

  • Uit de hand gelopen hobby: Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
De chauffeur was al bezig met een bijzondere verrichting en kan deze niet afbreken anders staat het complete dorp vast. Dan kan in mijn ogen het voorrangsvoertuig 2 dingen doen:
a. zelf een route kiezen en bedanken voor medewerking.
b. 2 minuten wachten. De meeste voorrangsvoertuigen komen ook bij calamiteiten niet binnen 1 minuut na melding ter plaatse. Bij een reanimatie rijdt in de meeste dorpen/steden ook nog eens 2 motormuizen mee die al kunnen beginnen. Of er zijn elders mogelijkheden die gebruikt kunnen worden.


DJester

  • Verkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Citaat van: moppersmurf link=msg=1352388 date=1432591653
Het kan aan mij liggen maar snap je nou niet wat een voorrangsvoertuig is of wil je het niet snappen? Het principe is heel simpel: IK bepaal en niet jij! Dat is niet in persoon of denigrerend maar gewoon dat wat in de wet bepaald is. JIJ gaat aan de kant, ik ga voor. Hoe duidelijk wil je het hebben? Daar is geen ruimte voor discussie, die tijd is er immers niet. Wij (blauw/ geel en rood) hebben met aanrijdtijden te maken en die worden door de regering opgelegd. Dat is dus geen keuze van onze kant maar de keuze die jij maakt bij het stemburo. Als Blauw met meer personeel beschikbaar is, kunnen we rustiger aan doen. Maar omdat we moeten bezuinigen is er dus minder blauw op straat... dus moeten we sneller rijden. Tot ergernis van de stemmer  O0 Die stemt dus voor minder  :D

Snap jij een voorrangsvoertuig niet of wil jij het niet snappen? Heel simpel, voorrang KRIJG je en NEEM je niet. Ook niet als voorrangsvoertuig. Die VKR staat daar voor de veiligheid van het passerende verkeer, dus ook voor JOUW veiligheid. Als jij zo kortzichtig wil zijn om door te rijden en daarmee een aanrijding te veroorzaken, dan wens ik je heel veel succes op het strafbankje.

Daarnaast is het excuus van aanrijdtijden een slappe en een vorm van 'de schuld bij een ander leggen', maar nooit eens hand in eigen boezem steken.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: moppersmurf link=msg=1352388 date=1432591653
Het kan aan mij liggen maar snap je nou niet wat een voorrangsvoertuig is of wil je het niet snappen? Het principe is heel simpel: IK bepaal en niet jij! Dat is niet in persoon of denigrerend maar gewoon dat wat in de wet bepaald is. JIJ gaat aan de kant, ik ga voor. Hoe duidelijk wil je het hebben? Daar is geen ruimte voor discussie, die tijd is er immers niet. Wij (blauw/ geel en rood) hebben met aanrijdtijden te maken en die worden door de regering opgelegd. Dat is dus geen keuze van onze kant maar de keuze die jij maakt bij het stemburo. Als Blauw met meer personeel beschikbaar is, kunnen we rustiger aan doen. Maar omdat we moeten bezuinigen is er dus minder blauw op straat... dus moeten we sneller rijden. Tot ergernis van de stemmer  O0 Die stemt dus voor minder  :D
Eeuuhhmmm, dit is een situatie die wij nogal eens tegenkomen. Slaat een paard op hol door de sirenes, heb je echt een probleem erbij. Een probleem die je echt niet in de hand hebt, en die wellicht voor slachtoffers kan gaan zorgen. In alle gevallen heb je zeker gelijk, maar in het geval van paarden is toch enige voorzichtigheid geboden. ;)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: en-er-gy link=msg=1352455 date=1432640822
De chauffeur was al bezig met een bijzondere verrichting en kan deze niet afbreken anders staat het complete dorp vast. Dan kan in mijn ogen het voorrangsvoertuig 2 dingen doen:
a. zelf een route kiezen en bedanken voor medewerking.
b. 2 minuten wachten. De meeste voorrangsvoertuigen komen ook bij calamiteiten niet binnen 1 minuut na melding ter plaatse. Bij een reanimatie rijdt in de meeste dorpen/steden ook nog eens 2 motormuizen mee die al kunnen beginnen. Of er zijn elders mogelijkheden die gebruikt kunnen worden.

Jij snapt hem echt niet. 2 minuten wachten? Ik ga er langs, over de stoep of niet en anders rijdt de wagen die zijn bijzondere verrichting maakt maar even een paar meter op zij. Er is een reden dat voorrangsvoertuigen een speciale vrijstelling in het RVV krijgen en dat is niet voor koude frietjes.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: DJester link=msg=1352460 date=1432643607
Snap jij een voorrangsvoertuig niet of wil jij het niet snappen? Heel simpel, voorrang KRIJG je en NEEM je niet. Ook niet als voorrangsvoertuig. Die VKR staat daar voor de veiligheid van het passerende verkeer, dus ook voor JOUW veiligheid. Als jij zo kortzichtig wil zijn om door te rijden en daarmee een aanrijding te veroorzaken, dan wens ik je heel veel succes op het strafbankje.

Ik vraag mij af wie hier kortzichtig is. Je gaat er ook meteen vanuit dat er een aanrijding ontstaat terwijl 99 van de 100 keer er best wel een gaatje gemaakt kan worden waar de ambulance, brandweerwagen of politievoertuig door past.

Het is anders als je bij wegwerkzaamheden staat naast vers beton, maar dan hoef je het voertuig geen stopteken te geven alleen te verwijzen naar een alternatieve route. Meestal komt de stoet er via een fietspad er wel langs.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Ja, rij maar lekker door, dan kom je sowieso nergens anders meer aan  98uiye .

http://www.youtube.com/watch?v=UKY3scPIMd8#ws

Nou weet ik niet of daar een verkeersregelaar stond, maar als die er stond zal die vast wel een stopteken geprobeerd hebben te geven.

Dat jullie recht hebben op en dat dan ook perse willen is een zeeer slechte instelling, een vkr zal dat echt niet onnodig doen hoor  :o .


EDIT:

Citaat van: DiNozzo link=msg=1352513 date=1432655603
Ik vraag mij af wie hier kortzichtig is. Je gaat er ook meteen vanuit dat er een aanrijding ontstaat terwijl 99 van de 100 keer er best wel een gaatje gemaakt kan worden waar de ambulance, brandweerwagen of politievoertuig door past.

Het is anders als je bij wegwerkzaamheden staat naast vers beton, maar dan hoef je het voertuig geen stopteken te geven alleen te verwijzen naar een alternatieve route. Meestal komt de stoet er via een fietspad er wel langs.
Dit bericht had ik nog niet gelezen, maar volgens mij had jij dit filmpje dan vast al gezien :P .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Misschien goede link erin zetten?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: kaasje link=msg=1352448 date=1432639723
Anticiperen zat dan niet in zijn rijbewijs E
Ik zal niet snel het oneens zijn met je, maar bij de werkzaamheden waar ik veelal aanwezig ben gaat het niet meer om anticiperen.
De chauffeur wordt ondersteund juist door die VKR's die ervoor zijn opgetrommeld, dit omdat de gewichten en afmetingen vaak dusdanig zijn dat "even" ruimte maken geen optie is. Dit omdat het gewicht het niet toelaat om maar "even" op te trekken of de afmetingen het niet toelaten om "even" aan de kant te gaan.

Citaat van: moppersmurf link=msg=1352388 date=1432591653
Het kan aan mij liggen maar snap je nou niet wat een voorrangsvoertuig is of wil je het niet snappen? Het principe is heel simpel: IK bepaal en niet jij!
Ik heb geloof ik ergens al eens een voorbeeld gegeven waarbij jij ook moest erkennen dat luisteren naar een VKR soms best heel handig kan zijn. En ik lees je reactie's nu al een tijdje en ik weet bijna zeker dat jij in genoemde geval met de paarden ook blij zou zijn geweest met deze aanwijzing want:
Citaat van: Peter71 link=msg=1352511 date=1432653530
Eeuuhhmmm, dit is een situatie die wij nogal eens tegenkomen. Slaat een paard op hol door de sirenes, heb je echt een probleem erbij. Een probleem die je echt niet in de hand hebt, en die wellicht voor slachtoffers kan gaan zorgen. In alle gevallen heb je zeker gelijk, maar in het geval van paarden is toch enige voorzichtigheid geboden. ;)
Eens, en geen verzinsel maar klare realiteit vooral in buitengebieden met veel bos.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Ik kan me een verhaal herinneren van een politiewagen die langs de vkr reed en de 2e politiewagen, die niet blij was dat hij een stopteken kreeg, toch wel blij was dat hij NIET was door gereden omdat de weg verderop geblokkeerd was of iets dergelijks.

Een vkr spits zijn oren al als hij sirenes hoort en probeert uit te vogelen of jullie zijn kant uit komen. Is dit het geval, zal hij er alles aan doen om jullie vrij baan te geven of in ieder geval zo gemakkelijk mogelijk te maken om te passeren.

Geeft een vkr een HV met OGS een stopteken, zal er over het algemeen een goede reden zijn om dit te doen!