'Kwaliteit EHBO'ers onder de maat'

Auteur Topic: 'Kwaliteit EHBO'ers onder de maat'  (gelezen 20346 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Gepost op: 3 oktober 2013, 12:42:06
Op nu.nl en in diverse andere media vandaag de kop: 'Kwaliteit EHBO'ers onder de maat'. Dat stelt stichting LPEV over Eerste Hulpverlening op evenementen.

http://www.nu.nl/binnenland/3591695/kwaliteit-ehboers-maat.html

Lijkt me een mooi uitgangspunt voor discussie. Zijn jullie het met de van LPEV stelling eens? En waarom?




JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #1 Gepost op: 3 oktober 2013, 12:44:30
Ja


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 3 oktober 2013, 12:53:55
De traditionele EHBO-opleidingen zijn de afgelopen jaren steeds simpeler en algemener geworden. Ze zijn volgens de stichting alleen toereikend voor eenvoudige huis-tuin-en-keukenongevallen en kleinere, lichte bedrijfsongevallen.

Is het dan nog wel verantwoordt om EHBOers te vragen voor projecten als hart slag nu of de landelijke SOS hulpdienst, waar al veel om te doen is?


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #3 Gepost op: 3 oktober 2013, 12:56:48
Citaat van: Peter71 link=msg=1206691 date=1380797635
Is het dan nog wel verantwoordt om EHBOers te vragen voor projecten als hart slag nu of de landelijke SOS hulpdienst, waar al veel om te doen is?
Dat is een vraag die ook rijst.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #4 Gepost op: 3 oktober 2013, 12:59:27
Er moet wel een onderscheid worden gemaakt tussen evenementenhulpverlening en huis-tuin-en-keuken ehbo.
Zowel bij hartslagnu als sos hulpdienst zal er niet meer gevraagd worden van de basiskennis van de ehbo-er of bhv-er dan waarvoor hij/zij is opgeleid.
Bij evenementen kan je verwachten dat je uitgebreidere kennis nodig zult hebben onder andere op het gebied van drank en drugs.
Dus in mijn ogen is dit appels met peren vergelijken.

Ruud


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #5 Gepost op: 3 oktober 2013, 13:04:57
ach ja....

zou me niets verbazen als de Stichting LPEV zijn markt wil vergroten gezien de economische situatie. Het is gewoon een particulier bedrijf dat inkomsten moet genereren.
Net zoals een aantal "particuliere ambulancediensten" (zoals EHBO-Team Nederland en Service Medical) dit doen.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #6 Gepost op: 3 oktober 2013, 13:11:28
Citaat van: Lunatum link=msg=1206685 date=1380796926
Op nu.nl en in diverse andere media vandaag de kop: 'Kwaliteit EHBO'ers onder de maat'. Dat stelt stichting LPEV over Eerste Hulpverlening op evenementen.

http://www.nu.nl/binnenland/3591695/kwaliteit-ehboers-maat.html

Lijkt me een mooi uitgangspunt voor discussie. Zijn jullie het met de van LPEV stelling eens? En waarom?

Nee en ja. Voor huis-tuin-en-keuken ongevallen is de huidige EHBO-cursus prima. Voor daarbuiten vind ik de EHBO-cursus zeer ontoereikend. De cursus is echt maar te basaal om echt wat aan te hebben tijdens evenementen en andere activiteiten.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #7 Gepost op: 3 oktober 2013, 13:28:29
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1206697 date=1380798297
zou me niets verbazen als de Stichting LPEV zijn markt wil vergroten gezien de economische situatie. Het is gewoon een particulier bedrijf dat inkomsten moet genereren.

Helemaal mee eens. Dit is een mooie manier om aandacht te vragen voor je eigen stichting.

Eerlijk gezegd vind ik de redeneringen van deze stichting wel erg verwarrend.
In eerste instantie worden alle EHBO-ers over 1 kam geschoren waarbij gezegd wordt dat ze niet inzetbaar zijn grootschalige inzetten zoals evenementen en rampenhulpverlening. Volgens mij is dit ook niet iets waar je een individuele eerste hulpverlener voor opleidt.
Wat ze eigenlijk ook zelf zeggen twee regels later.

En nog iets verder op roepen ze op om mensen op te leiden tot een niveau wat binnen de eigen organisatie noodzakelijk.

Kortom, net als mijn antwoord, een hoop geblaat en weinig wol maar een mooie manier om zieltjes te winnen en de aandacht te vestigen op de LPEV club, waar ik tot het moment van deze post nog nooit van gehoord had  :D :D


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #8 Gepost op: 3 oktober 2013, 13:52:04
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1206697 date=1380798297
ach ja....

zou me niets verbazen als de Stichting LPEV zijn markt wil vergroten gezien de economische situatie. Het is gewoon een particulier bedrijf dat inkomsten moet genereren.
Net zoals een aantal "particuliere ambulancediensten" (zoals EHBO-Team Nederland en Service Medical) dit doen.
Sluit ik mij bij aan. Ofschoon de boodschap misschien wel een kern van waarheid bevat, is het motief van het persbericht waarschijnlijk van commerciële aard. Tot op heden lijkt het succes van LPEV beperkt te zijn.


helm

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 3 oktober 2013, 14:26:09
Wij zijn blij met de roep uit het veld voor betere kwaliteit van BHV en EHBO. Word ook NedCert Instructeur. http://www.nedcert.nl/bhv-blog/hoe-word-ik-bhv-instructeur/