'Kwaliteit EHBO'ers onder de maat'

Auteur Topic: 'Kwaliteit EHBO'ers onder de maat'  (gelezen 20362 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #10 Gepost op: 3 oktober 2013, 14:36:43
Ze zijn tegen HartslagNU en SOS Alarm en de Help App maar eens met zoals ze zelf zeggen

"De organisatie voelt wel wat voor de oprichting van een oproepnetwerk vergelijkbaar met Burgernet, waarbij goed opgeleide EHBO'ers direct in hun buurt kunnen worden ingeschakeld."

Uhm HartslagNu e.d. is toch netzoiets als BurgerNet...

En wat is voor hun een goed opgeleide EHBO'er? Iemand die alleen bij hun de opleiding gevolgd heeft zeker...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #11 Gepost op: 3 oktober 2013, 14:40:52
Citaat van: René van der Helm link=msg=1206721 date=1380803169
Wij zijn blij met de roep uit het veld voor betere kwaliteit van BHV en EHBO.

Hoe meet je kwaliteit van een eerste hulpverlener?
Als je zegt dat de kwaliteit beter moet dan moet je dus kunnen meten, of heb je het over het onderwijs in BHV en EHBO?

Volgens mij is een eerste hulpverlener nog altijd een leek en is alles wat hij of zij doet goed. Uiteraard zolang je het probleem niet erger maakt.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #12 Gepost op: 3 oktober 2013, 14:46:13
Kwaliteit van EHBO is moeilijk meetbaar. Een cursus kun je toetsen. Echter de inzet in de praktijk is veel moeilijker in kaart te brengen. Wie bepaalt immers wat kwaliteit is? Aan de hand van welke criteria?


helm

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 3 oktober 2013, 15:07:58
Citaat van: Rood123 link=msg=1206729 date=1380804052
Volgens mij is een eerste hulpverlener nog altijd een leek en is alles wat hij of zij doet goed. Uiteraard zolang je het probleem niet erger maakt.

Zo simpel is het inmiddels al niet meer en dan met name voor degene die BHV'er zijn of op een evenement staan. BHV is binnen een organisatie een normaal onderdeel van de bedrijfsvoering en als BHV'er kan je op je fouten afgerekend worden.


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #14 Gepost op: 3 oktober 2013, 15:12:29
Misschien moeten we eens beginnen met het maken van een onderscheid tussen eerste hulpverleners en evenementen hulpverleners.

Blijft nog steeds de vraag staan hoe je de kwaliteit van een eerste hulpverlener meet.
Want dat is waar dit hele verhaal mee begon, het is onder de maat dus is het blijkbaar te meten.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #15 Gepost op: 3 oktober 2013, 15:17:00
van alles wat georganiseerd is (zoals evenementen en bhv) kun je toetsen en een kwaliteitssysteem aanhangen.

bij iets wat niet georganiseerd is (zoals de EHV'er die om de hoek woont en toevallig langskomt) kun je er vanuit gaan dat men naar beste eer-en-geweten handelt. Oftewel...ze doen hun best. En daar mag je iemand NOOIT op afrekenen.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #16 Gepost op: 3 oktober 2013, 15:18:15
Citaat van: thetwin84 link=msg=1206726 date=1380803803
Ze zijn tegen HartslagNU en SOS Alarm en de Help App maar eens met zoals ze zelf zeggen

"De organisatie voelt wel wat voor de oprichting van een oproepnetwerk vergelijkbaar met Burgernet, waarbij goed opgeleide EHBO'ers direct in hun buurt kunnen worden ingeschakeld."

Uhm HartslagNu e.d. is toch netzoiets als BurgerNet...

En wat is voor hun een goed opgeleide EHBO'er? Iemand die alleen bij hun de opleiding gevolgd heeft zeker...
Dit is een citaat in het artikel van het NRK, en Nee, Hartslag nu is niet hetzelfde als burgernet, Burgernet is ge-organiseerd door de overheid en landelijk dekkend, terwijl, Hartslag nu, Hartveilig wonen en SOS particuliere initiatieven zijn die niet overal actief zijn. Burgerhulp naast Burgernet lijkt mij een Prima Idee!

Ik ben eigenlijk wel van mening dat de huidige ehbo opleidingen van een te laag niveau zijn. Er worden steeds minder skills aangeleerd en al helemaal geen achtergrond meer geleerd over het hoe en waarom van die skills. De mensen moeten simpelweg een flowchart uit het hoofd leren en valt de situatie hierbuiten wordt er veel sneller professionele hulp ingeschakeld. Ik vrees dat mensen met een GBV net zo goed hulp kunnen verlenen als mensen met een recent behaald ehbodiploma.

Ik heb het niet eens over evenementenhulp, maar over huis, tuin en keuken hulp en eventuele hulpverlening op straat bij een ongeval/ of een oproep van bijvoorbeeld een Burgerhulp.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #17 Gepost op: 3 oktober 2013, 15:20:12
Citaat van: Golly link=msg=1206745 date=1380806295
.....

Ik ben eigenlijk wel van mening dat de huidige ehbo opleidingen van een te laag niveau zijn. Er worden steeds minder skills aangeleerd en al helemaal geen achtergrond meer geleerd over het hoe en waarom van die skills. De mensen moeten simpelweg een flowchart uit het hoofd leren en valt de situatie hierbuiten wordt er veel sneller professionele hulp ingeschakeld. Ik vrees dat mensen met een GBV net zo goed hulp kunnen verlenen als mensen met een recent behaald ehbodiploma.

Ik heb het niet eens over evenementenhulp, maar over huis, tuin en keuken hulp en eventuele hulpverlening op straat bij een ongeval/ of een oproep van bijvoorbeeld een Burgerhulp.

dit geldt ook voor alle basis-opleidingen in de zorg. Ook daar is het kennisniveau ver onder de maat.


helm

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 3 oktober 2013, 15:20:49
Citaat van: Lunatum link=msg=1206732 date=1380804373
Kwaliteit van EHBO is moeilijk meetbaar. Een cursus kun je toetsen. Echter de inzet in de praktijk is veel moeilijker in kaart te brengen. Wie bepaalt immers wat kwaliteit is? Aan de hand van welke criteria?

Mee eens. Vanuit NedCert hebben wij daar echter veel ervaring mee. Het examineren en certificeren is opgezet volgens ISO 17024 (een internationale norm voor de certificatie-instelling). Wat niet wegneemt dat het examen een momentopname is, en mogelijk niks zegt over het uiteindelijke handelen van een persoon in een hulpverleningssituatie.
Desalniettemin is het op dit moment de enige standaard voor het toetsen van personen.

Wat inderdaad wel duidelijkheid geeft is de gebruikte lesstof bij een cursus en die is bij NedCert goed.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #19 Gepost op: 3 oktober 2013, 15:34:14
Citaat van: René van der Helm link=msg=1206749 date=1380806449
Mee eens. Vanuit NedCert hebben wij daar echter veel ervaring mee. Het examineren en certificeren is opgezet volgens ISO 17024 (een internationale norm voor de certificatie-instelling). Wat niet wegneemt dat het examen een momentopname is, en mogelijk niks zegt over het uiteindelijke handelen van een persoon in een hulpverleningssituatie.
Desalniettemin is het op dit moment de enige standaard voor het toetsen van personen.

Wat inderdaad wel duidelijkheid geeft is de gebruikte lesstof bij een cursus en die is bij NedCert goed.

Nou Rene...

Hoe goed je het ook bedoelt...volgens mij is dit forum niet bedoelt om reclame te gaan maken.
Dus als je zo vriendelijk zou willen zijn om te stoppen met al je reclame mbt NedCert want dat is ook gewoon een particulier bedrijf die predikt voor zijn eigen belang.

En daarbij..er zijn wel meer (inter) nationale standaarden mbt het toetsen van EHV'ers