'Kwaliteit EHBO'ers onder de maat'

Auteur Topic: 'Kwaliteit EHBO'ers onder de maat'  (gelezen 20552 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #30 Gepost op: 3 oktober 2013, 17:50:27
Citaat van: BVR den haag link=msg=1206815 date=1380814344
...
En bij een te hoog of te laag bloedsuiker is vaak niet eens een ambu nodig mits familie, zorgpersoneel of een toevallige omstander die ook diabeet is de juiste stappen onderneemt.

Bloedsuiker prikken heb ik geleerd en het is niet heel complex.
Insuline of glucose toe dienen vraagt meer kennis maar lijkt mij ook niet heel moeilijk.
Aangezien veelal de eerder genoemde familie het ook vaak voor de suikerpatient doet
Dat valt wat mij betreft buiten elke vorm van Eerste Hulp door leken.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #31 Gepost op: 3 oktober 2013, 17:54:59
Citaat van: BVR den haag link=msg=1206815 date=1380814344

Onder basis zou ik graag zien:
eventueel aangevuld met AED en reanimatie.

Dit wordt binnen de EHBO bijna gezien als het belangrijkste en er wordt veel aandacht aan besteed. Bij elke cursus die je volg van aed-diploma tot bhv en van brandweerman tot ambulance verpleegkundige wordt de reanimatie je aangeleerd.
Dit wordt niet zomaar gedaan dus om dit weg te laten uit de basis EHBO?
Lijkt mij niet heel slim.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #32 Gepost op: 3 oktober 2013, 19:57:53
Citaat van: BVR den haag link=msg=1206815 date=1380814344
...
Bloedsuiker prikken en vervolg stappen (insuline of glucose geven)
...
En bij een te hoog of te laag bloedsuiker is vaak niet eens een ambu nodig mits familie, zorgpersoneel of een toevallige omstander die ook diabeet is de juiste stappen onderneemt.

Bloedsuiker prikken heb ik geleerd en het is niet heel complex.
Insuline of glucose toe dienen vraagt meer kennis maar lijkt mij ook niet heel moeilijk.
Aangezien veelal de eerder genoemde familie het ook vaak voor de suikerpatient doet

Ik weet niet hoe de leden van de witte vlag hier over denken dus dat hoor ik graag
Maar het lijkt mij een goede stap in een betere ehbo voorziening.


Wist je dat...
- mensen met een hyperglycaemie vaak meer behoefte hebben aan vocht dan aan insuline? Ze zijn namelijk vaak uitgedroogd doordat ze vocht uitplassen met het teveel aan suiker. Als je vocht toedient, daalt tevens de bloedglucose door verdunning. Dat is mooi meegenomen.
- dit vocht (steriel 0.9% NaCl) via een infuus kan worden toegediend?
- iedereen anders reageert op een bepaalde dosis insuline?
- je in coma kunt raken van een hypoglycaemie?
- elke soort insuline een bepaalde werkingsduur heeft en uiteraard niet binnen een paar minuten maximaal effect heeft?
- het risico op een hypoglycaemie reëel is als je zonder strikte controle insuline toedient?
- medicijnen, glucose of vocht toedienen via een infuus een voorbehouden handeling is?
- glucagon en insuline alleen op doktersrecept verkrijgbaar zijn? Misschien is daar een reden voor.
- iemand prikken zonder diens toestemming óf een (op dat moment noodzakelijke) voorbehouden handeling is, óf zware mishandeling?
- er weinig bijwerkingen beschreven zijn van glucagon (wat je subcutaan kunt toedienen), maar dat braken er een van is?
- brakende mensen met een verminderd bewustzijn kunnen stikken?
- als ze niet meteen stikken, ze toch een hoog risico hebben op een levensbedreigende longontsteking?
- mensen met diabetes mellitus die bij bewustzijn zijn, zelf maatregelen kunnen nemen zonder medicatietoediening door een EHBO'er?
- mensen met een hypoglycaemie en ondervoeding met vitaminetekort (bijvoorbeeld alcoholisten) ernstige blijvende hersenbeschadiging kunnen oplopen wanneer je wel glucose toedient, maar op datzelfde moment geen thiamine?

Ik vind het goed dat je erover nadenkt, maar het gaspedaal van een auto indrukken lijkt me ook vrij simpel en toch kost het een X aantal rijlessen en een pittig examen om ook maar beginnend bestuurder te worden.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #33 Gepost op: 3 oktober 2013, 20:03:42
Citaat van: owning31 link=msg=1206824 date=1380815699
Dit wordt binnen de EHBO bijna gezien als het belangrijkste en er wordt veel aandacht aan besteed. Bij elke cursus die je volg van aed-diploma tot bhv en van brandweerman tot ambulance verpleegkundige wordt de reanimatie je aangeleerd.
Dit wordt niet zomaar gedaan dus om dit weg te laten uit de basis EHBO?
Lijkt mij niet heel slim.

Ben ik het mee eens... Zou naar mijn mening niet best zijn als ze dit zouden weg laten...
Denk dat namelijk qua kostenplaatje tussen de basis en de gevorderden wel een redelijk verschil in zou gaan zitten qua opleiding.
Dus dan kiest men toch sneller voor het basispakket en dan zou het niet best zijn dat men dan geen reanimatie meer zou krijgen.
Kun je wel alle HartslagNu en AED-alert etc gaan opdoeken als dat alleen voor de gevorderden zou zijn...
In de tegenwoordige tijd is het toch voor ieder te duur om de cursus te betalen.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #34 Gepost op: 3 oktober 2013, 20:20:57
Ik ben het geheel met de stelling eens. Aan de ene kant zou ik graag zien dat de opleidingen behoorlijk worden uitgebreid voor BLS-hulpverleners die "professioneel" met dit werk te maken hebben. Dit mag van mij worden uitgebreid tot het niveau van SIGMA medewerkers, waarbij de medisch ondersteunende handelingen uiteraard niet zelfstandig kunnen worden uitgevoerd. Aan de andere kant moet de patiënt beschermt worden tegen EHBOers die met een complete traumatas aan komen zeulen, terwijl ze eigenlijk geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Ik heb op straat dingen zien gebeuren waar je broek van zal afzakken.

Wat me vooral opvalt is dat veel EHBOers die zich profileren als ervaren en goed opgeleid een enorme berg met speeltjes meezeulen. Waarom? Om serieuzer genomen te worden?! Ken je rol en ontwikkel je binnen het BLS domein. Dat is al ingewikkeld genoeg voor iemand zonder medische opleiding.

Ik klus zo nu en dan wel eens bij op veelal risicovolle objecten of evenementen, wat draag ik zoal bij me? Handschoenen, een pupillampje en een maaltijdsalade voor tijdens de nacht. Ja, ik sta ook regelmatig met infuuszakken en een monitor in m'n handen, echter puur als ondersteuning aan het ALS personeel.

Zie je dan ook wel eens een ehbo-er lopen met een stethoscoop op zak? Ja. Is dat een schande? Nee, dat zijn in ons geval studenten die bezig zijn deze vaardigheden te leren op hun studie en willen vooral leren door met een ALS verpleegkundige/arts mee te luisteren. Zij weten prima hun plaats in de keten, het gevaar ligt bij de wannabe die totaal geen verstand van zaken heeft en ooit is opgeleid door een of andere instructeur die er net zoveel of nog minder verstand van heeft.

Kortom:

- Opleidingsdifferentatie van levensreddend handelen tot professionele BLS hulpverlener. (Voornamelijk gericht op kennis en triage vaardigheden, niet op speeltjes)
- Regelgeving en controle omtrent organisaties die opleidingen en diensten aanbieden.


BVR den haag

  • verkeersregelaar, medewerker tramspoorveiligheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #35 Gepost op: 3 oktober 2013, 20:50:09
@kanarie:
Ik weet alleen de basis van diabetus:)
Daarom ook mijn vraag aan jullie die er wel verstand van hebben.
Van de Voorbehouden handelingen ben ik op de hoogte.
Dankzij je info weet ik nu dat ingrijpen bij een tehoog of telaag bloedsuiker te complex is.
Dus die schrappen we.

Nu heb ik gelijk een vraag?
Kan je aan de bloedsuiker spiegel zien of iemand te hoog/te laag zit of gewoon ladderzat is.
Soms lijken de symptomen erg op elkaar.
Als je dit duidelijk kan zien is het mogen/kunnen meten van de bloedsuikerspiegel voor evenementen
ehbo-ers een goede aanvulling.

Over wat er in basis en vol zou moetten is natuurlijk niet even uit de mouw geschud.
De kosten zijn natuurlijk ook een belangrijk punt.

Wat betreft de aed ben ik het helemaal eens dat die eigelijk nog het belangrijkst is.
Eigelijk zou die gewoon landelijk moetten worden geleerd.
maar dan kom je snel uit bij de kosten wat het onmogelijk maakt.
anders zou je zeggen voeg het toe aan het rijbewijs, geeft het bij opleidingen vanaf mbo of zelfs
in het eindexamen jaar van voortgezetonderwijs.
Maar we dwalen af.

persoonlijk vind ik dat de ehbo in nederland veel beter kan en moet.
Zelfs in het zkh.
Klein voorbeeld mijn moeder had ongemerkt een splinter in haar vinger.
De volgende avond kon ze deze niet meer buigen en was rood en dik.
Bij de eerst hulp in het zkh werd ze snel geholpen maar de pinceten ware te groot.
Uiteindelijk gaf mijn moeder haar smalle pincet uit haar nagel setje.
Is dit uitzonderlijk?
Soms heb ik het idee dat er in nederland als je een auto koopt. Gelijk een rijbewijs erbij kado krijgt. Kom op je wilt me toch niet zeggen dat al deze


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #36 Gepost op: 3 oktober 2013, 20:55:52
Citaat van: BVR den haag link=msg=1206899 date=1380826209
@kanarie:
Ik weet alleen de basis van diabetus:)
Daarom ook mijn vraag aan jullie die er wel verstand van hebben.
Van de Voorbehouden handelingen ben ik op de hoogte.
Dankzij je info weet ik nu dat ingrijpen bij een tehoog of telaag bloedsuiker te complex is.
Dus die schrappen we.

Nu heb ik gelijk een vraag?
Kan je aan de bloedsuiker spiegel zien of iemand te hoog/te laag zit of gewoon ladderzat is.
Soms lijken de symptomen erg op elkaar.
Als je dit duidelijk kan zien is het mogen/kunnen meten van de bloedsuikerspiegel voor evenementen
ehbo-ers een goede aanvulling.



Natuurlijk kun je aan de bloesuikerspiegel zien of hij (veel) te hoog of te laag is; daarom meet je hem. ;) Voor "ladderzat" zou je een blaastest moeten doen. Te verkrijgen bij de politie. De vraag is of deze metingen veel toevoegen aan je handelen. Als je iemand aantreft die in de war is, zijn er meer mogelijke oorzaken, zoals een hersenberoerte, een delier (uitgelokt door??) of een psychiatrisch toestandsbeeld.


BVR den haag

  • verkeersregelaar, medewerker tramspoorveiligheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #37 Gepost op: 3 oktober 2013, 21:03:10
oke helder.
Met name een delier ken ik uit mijn vig tijd.
Dat deze door een blaasontsteking en/of uitdroging kan ontstaan.

Uitdroging kan weer door drugs gebruik komen.
Dus zijn we weer aangekomen bij het door meerdere genoemde drugs en alchohol onderwerp.
Iets wat veel op evenementen kan voor komen.
Hoewel bij teveel alcohol of drugs een ehbo-er weinig kan en mag doen.
zou het leren herkennen een bijdragen zijn?
Soms heb ik het idee dat er in nederland als je een auto koopt. Gelijk een rijbewijs erbij kado krijgt. Kom op je wilt me toch niet zeggen dat al deze


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #38 Gepost op: 3 oktober 2013, 21:38:43
Citaat van: BVR den haag link=msg=1206909 date=1380826990
oke helder.
Met name een delier ken ik uit mijn vig tijd.
Dat deze door een blaasontsteking en/of uitdroging kan ontstaan.

Uitdroging kan weer door drugs gebruik komen.
Dus zijn we weer aangekomen bij het door meerdere genoemde drugs en alchohol onderwerp.
Iets wat veel op evenementen kan voor komen.
Hoewel bij teveel alcohol of drugs een ehbo-er weinig kan en mag doen.
zou het leren herkennen een bijdragen zijn?

Je gooit nu een hoop ingewikkelde ziektebeelden door elkaar...

We zijn het met zn allen eens dat de basis EHBO cursussen te beperkt zijn voor grote evenementen. Er zijn een hoop commerciele aanbieders van uitgebreidere cursussen, en die hebben er vooral financieel belang bij als men gevorderde cursussen bij hen gaan volgen.
Ik heb in 10 jaar een heleboel soorten hulpverleners gezien, waaronder goede, slechte, cowboys en verlegen muurbloempjes. Sommigen hebben veel baat bij extra opleiding en kunnen die informatie ook goed gebruiken, anderen gooien hun geld er mee weg omdat ze het toch nooit zullen kunnen leren.

Bottom line: "De" eerste hulpverlener bestaat niet, en de huidige berichtgeving wordt gevoed door commerciële motieven.
Arts  www.alphalog.nl


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #39 Gepost op: 4 oktober 2013, 07:59:47
Na mijn idee is de huidige opleiding inderdaad ontoereikend.
Ik ben al ongeveer 15 jaar aktief in de evenementen hulpverlening en heb al het nodige meegemaakt.
Bijv div. Breuken hersenletsel en ook een reanimatie. Verder hulp verleend bij div. Ongevallen waar van 1 met dodelijke afloop. Slachtoffer overleed onder onze handen.
De huidige opleiding voldoet na mijn idee niet meer aan de praktijk.
Ik vindt dat er voor evenementen hulpverlening aanvullende cursussen moeten komen.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.