'Kwaliteit EHBO'ers onder de maat'

Auteur Topic: 'Kwaliteit EHBO'ers onder de maat'  (gelezen 20749 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #80 Gepost op: 13 mei 2015, 16:01:33
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1349879 date=1431455036
Dat is wel een heel slap excuus. Omdat de instructeurs het saai vinden gaan ze wat ze wel mogen en kunnen instrueren ineens slecht doen... Dan gaan ze toch lekker een ander vak doen. Niemand verplicht ze toch? De slager verkoopt toch ook nog steeds biefstuk en niet alleen half om half gehakt omdat hij de koeien toch niet meer zelf mag slachten?

Ik ken toevallig alleen maar heel gedreven instructeurs die ondanks zogenaamde beperkingen van het oranje kruis hun stinkende best doen om hun leerlingen zo goed mogelijk op te leiden. Ik ken er een redelijk aantal inmiddels dus durf te zeggen dat de meerderheid goed gemotiveerd is.
Maakt niet uit in welk vak(gebied) je zit of welke opleidingen je ook aanbied, als iemand inderdaad jaren achtereen hetzelfde verkoopt en/of ergens les in geeft en hij orienteert en richt zich niet op andere producten en diensten, dan is hij eigenlijk hopeloos en kansloos verloren en raakt vastgeroest in een eigen beperkte denkwereldje.
Ik ken veel EHBO instructeurs en bestuursleden van EHBO verenigingen en organisaties die in deze vastgeroeste eindfase zitten en zich halsstarrig en koppig blijven vastbijten in hun eigen vooral vertrouwde EHBO omgeving.

EHBO verenigingen en alle commerciele opleidingsinstituten prijzen en verkopen daarom allemaal dezelfde EHBO opleidingen met allemaal dezelfde inhoud en dezelfde lesstof (of daaraan sterk gelijkend).
Doet me sterk denken aan die beroemde reclame van die ene Nederlandstalige zanger die een winkel bezoekt waarin slechts één CD (van hem zelf!) kan worden gekocht. Veel keuze mogelijkheden uit slechts één product. (Doe maar die maar!)
Heel Nederland begrijpt de (onderliggende) boodschap van die reclame. De Nederlandse EHBO wereld (nog) niet.

Een EHBO instructeur kan ongetwijfeld een echte kei zijn in het verzorgen van precies die ene EHBO opleiding die hij altijd verzorgd, maar zal totaal kansloos zijn bij het verzorgen van andere vormen van EHBO opleidingen als hij daar niet voor is opgeleid. Dat kan worden beschouwd of gezien als jezelf een beperking opleggen.
Beter is het om te kijken of de EHBO instructeur en de organisatie waar iemand les voor geeft, de horizon kan verruimen met het aanbieden en verzorgen van andere EHBO opleidingen. Juist om uit de sleur van steeds hetzelfde, hetzelfde, hetzelfde en hetzelfde te komen. (Veel gehoorde klacht)
Een ander vak zoeken is daarom wat kort door de bocht.

Er is zoveel meer aan moois en leerzaams buiten dat eigen beperkte EHBO wereldje. Al is het alleen maar voor verrijking van kennis en het opdoen van nieuwe ervaringen. Stimuleert zowel de EHBO instructeur als uiteindelijk alle cursisten die er weer zin in krijgen om eindelijk iets anders te doen in plaats van steeds weer hetzelfde, hetzelfde, hetzelfde, hetzelfde.......

Als het om kwaliteit gaat, dan is er nog veel te doen en te ontdekken in de Nederlandse EHBO wereld.
M.a.w. veranderings-managers hebben een extreem stevige kluif aan de Nederlandse EHBO.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #81 Gepost op: 13 mei 2015, 16:19:01
De instructeurs die ik ken zoeken zowel binnen als buiten het boekje van het OK/RK verdieping en verbreding. Ik hoor van hen dat zij verdieping zoeken, maar hier eigenlijk geen geschikte manier voor is (SIGMA is ongeveer het 'hoogsthaalbare', voor uitbereiding van (theoretische) kennis zonder een (fulltime)-opleiding te volgen). Misschien kunnen OK en RK eens kijken of hierin iets te winnen is.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #82 Gepost op: 14 mei 2015, 10:56:41
Citaat van: Achterkamp link=msg=1349698 date=1431423880
...

Is er dus nog wel enige uitdaging voor de huidige eerstehulp instructeurs en EHBO-ers gezien het alsmaar toenemende (beperkende) regeltjes bij het oranje kruis?
Jij doet alsof Het Oranje Kruis bepaalt wat een instructeur wel of niet mag. Kan je eens laten zien waar dat staat? Een instructeur kan het Oranje Kruis boekje doceren, maar er zijn genoeg alternatieve methodes te vinden die hij ook kan onderwijzen. En zo zijn er genoeg die meerdere methoden hanteren en zelf zorgen voor verdieping. Afstomping ligt aan de individuele instructeur.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #83 Gepost op: 14 mei 2015, 10:58:57
Citaat van: Job45 link=msg=1350104 date=1431526741
De instructeurs die ik ken zoeken zowel binnen als buiten het boekje van het OK/RK verdieping en verbreding. Ik hoor van hen dat zij verdieping zoeken, maar hier eigenlijk geen geschikte manier voor is (SIGMA is ongeveer het 'hoogsthaalbare', voor uitbereiding van (theoretische) kennis zonder een (fulltime)-opleiding te volgen). Misschien kunnen OK en RK eens kijken of hierin iets te winnen is.
SIGMA is geen verdieping voor instructeurs! Het is een nuttige opleiding, maar niet bedoeld om instructeurs meer bagage te geven. Daarvoor zijn betere opleidingen te verzinnen. Als je SIGMA ziet als 'het hoogst haalbare' dan leef je in een beperkte wereld ;)...


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #84 Gepost op: 14 mei 2015, 12:59:18
Zo bedoel ik hem niet helemaal. SIGMA zorgt voor een stukje extra theoretische kennis en praktische vaardigheden die in de lesstof meegenomen kunnen worden.

Welke opleidingen zou je adviseren voor een instructeur die meer verdieping zoekt?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #85 Gepost op: 16 mei 2015, 15:30:55
Citaat van: Lunatum link=msg=1350215 date=1431593937
Daarvoor zijn betere opleidingen te verzinnen.

Vertel...
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #86 Gepost op: 16 mei 2015, 15:52:22
Nou ik denk misschien instructeur evenementenhulpverlening met alle uitbreidingen.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #87 Gepost op: 16 mei 2015, 20:18:59
Citaat van: jelte link=msg=1350642 date=1431784342
Nou ik denk misschien instructeur evenementenhulpverlening met alle uitbreidingen.

En die opleiding wordt door wie verzorgt?
(Ik ken allen het boek Gevorderde Eerste Hulp van Pim de Ruijter.)
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #88 Gepost op: 16 mei 2015, 21:50:14
Sorry ben te snel geweest want na wat googlen is daar volgens mij is daar geen opleiding voor. Bij vacatures voor deze instructeurs is vooral de eis AVP of SEH pleeg met aantoonbare recente ervaring. Voor de rest werd geen opleiding gevraagd of geboden. Deze profielschetsen waren wel van 2010 maar kon niks anders vinden.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #89 Gepost op: 19 mei 2015, 12:55:13
Bedankt voor je reactie, helaas niet wat ik graag gehoord had..
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.