'Kwaliteit EHBO'ers onder de maat'

Auteur Topic: 'Kwaliteit EHBO'ers onder de maat'  (gelezen 20503 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #90 Gepost op: 4 juni 2015, 12:57:19
Het Oranje Kruis blijft toch altijd de organisatie van algemene laagdrempelige EHBO voor iedereen. Daar hebben ze voor gekozen. Dat wat ze aan EHBO en uitermate beperkt aan ABCDE neerzetten is mijn inziens niet of nauwelijks diepgaand genoeg om echt serieus genomen te worden buiten het huis-tuin-keuken EHBO zoals voor evenementen EHBO.

Zolang het rode kruis, fai, efr mfa, verenigingen en BHV instituten zich blijven conformeren aan de oranje kruis richtlijnen, blijven wij in Nederland met algemene laagdrempelige EHBO opgescheept zitten en massaal op dat algemene laagdrempelige niveau hangen.

Gelukkig zijn er ook anders denkenden in EHBO land. Landelijk gezien stijgt als een van de weinige organisaties LPEV boven het algemene niveau van het oranje kruis uit. Dat is goed, nieuwe tegenspelers van het Oranje Kruis.

Wat mijn ouders altijd zeiden: soms moet je iets los durven en vooral willen laten om iets nieuws te ontdekken en te ervaren. Dat moet ook voor EHBO opleidingen van toepassing zijn.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #91 Gepost op: 4 juni 2015, 15:30:42
Citaat van: Achterkamp link=msg=1353956 date=1433415439

Zolang het rode kruis, fai, efr mfa, verenigingen en BHV instituten zich blijven conformeren aan de oranje kruis richtlijnen, blijven wij in Nederland met algemene laagdrempelige EHBO opgescheept zitten en massaal op dat algemene laagdrempelige niveau hangen.



Volgens mij conformeren de diverse opleidingsinstituten zich aan de EFAM-richtlijnen en niet aan het Oranje Kruis. Volgens mij is daar niets mis mee aangezien er daardoor een minimale kwaliteit van eerste hulpverleners is geborgd. Het Rode Kruis heeft de evenementen/noodhulpteamopleiding die echt een stuk verdiepender is. De LPEV is echt niet uniek.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


bdneema

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #92 Gepost op: 4 juni 2015, 16:00:08
En ook het Oranje Kruis is bezig met het een pilot:

Pilot Georganiseerde Eerste Hulp afgerond

 1 juni 2015

Eind februari is aangekondigd dat Het Oranje Kruis met het Diploma Georganiseerde Eerste Hulp komt. Ter voorbereiding van deze nieuwe certificering is er een pilot uitgevoerd. Deze is afgelopen zaterdag 30 mei afgerond met een examen. De uitkomsten van deze pilot worden geëvalueerd, waarna besluitvorming volgt. Via www.hetoranjekruis.nl blijft u op de hoogte van het laatste nieuws met betrekking tot het Diploma Georganiseerde Eerste Hulp.

Bron:
http://www.hetoranjekruis.nl/nieuws/artikel/pilot-georganiseerde-eerste-hulp-afgerond/

Ik be wel benieuwd naar de inhoud van deze opleiding.
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #93 Gepost op: 4 juni 2015, 22:43:59
Citaat van: RemRoof link=msg=1354006 date=1433424642
Volgens mij conformeren de diverse opleidingsinstituten zich aan de EFAM-richtlijnen en niet aan het Oranje Kruis. Volgens mij is daar niets mis mee aangezien er daardoor een minimale kwaliteit van eerste hulpverleners is geborgd.....

RemRoof
EFAC is een gezamenlijk project van alle Europese Rode Kruis verenigingen om te komen tot gezamenlijke EHBO richtlijnen geldend binnen de Europese Rode Kruis verenigingen. EFAC/EFAM zijn beslist geen EU richtlijnen o.i.d. (!).
De EFAM (Rode Kruis EHBO Handboek) is het directe voortvloeisel uit de EFAC. De EFAC richtlijnen zijn simpelweg te zien als de eigen minimale kwaliteitseisen van eerstehulp voor de eigen (interne) EHBO opleidingen binnen het Rode Kruis.
(P.S. het Oranje Kruis is "als vreemde eend in de bijt" zelfs enkele jaren geleden uit de EFAC geknikkerd omdat zij geen Rode Kruis organisatie was en binnen EFAC een (te) dominerende rol wilde spelen!)

Het Oranje Kruis en Rode Kruis zijn (gelukkig!) twee verschillende organisaties met elk eigen EHBO richtlijnen, zoals ook LPEV, MFA, FAI, EFR en andere organisaties ook eigen EHBO richtlijnen hebben.

Citaat van: RemRoof link=msg=1354006 date=1433424642
Het Rode Kruis heeft de evenementen/noodhulpteamopleiding die echt een stuk verdiepender is. De LPEV is echt niet uniek.
RemRoof
Niets mis mee dat het Nederlandse Rode Kruis (hopelijk eindelijk zonder Oranje Kruis bemoeienis) verdiepender dan de minimale EFAM gaat opleiden. Het Rode Kruis heeft te lang aan de Oranje Kruis handjes gelopen en vindt nu eindelijk haar eigen weg.

Citaat van: Achterkamp link=msg=1353956 date=1433415439
Zolang het rode kruis, fai, efr mfa, verenigingen en BHV instituten zich blijven conformeren aan de oranje kruis richtlijnen, blijven wij in Nederland met algemene laagdrempelige EHBO opgescheept zitten en massaal op dat algemene laagdrempelige niveau hangen.
Inderdaad, BHV opleidingsinstituten en EHBO verenigingen conformeren zich uit traditie tot op heden nagenoeg allemaal aan de Oranje Kruis richtlijnen (en opleidingen). Hiermee leggen opleidingsinstituten en zeker de EHBO verenigingen zich zelf vast aan wat eerder wordt genoemd "algemene en laagdrempelige EHBO".
:(
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we