Voertuig Officier van Dienst Bevolkingszorg

Auteur Topic: Voertuig Officier van Dienst Bevolkingszorg  (gelezen 47133 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SdV

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
Reactie #30 Gepost op: 15 november 2014, 21:55:03
Dat was inderdaad ook de vraag die bij mij op kwam. Dan kan van elk OVD voertuig die blauwe balk wel van het dak af....
Met vriendelijke groet,  Sander


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #31 Gepost op: 15 november 2014, 22:45:16
Een OvD-bevolkingszorg is vaak alleen werkzaam binnen zijn eigen gemeente waardoor er ook zonder OGS een redelijke aanrijtijd is. De overige OvD'en hebben vaak een groter gebied en redden juist niet de opkomsttijden zonder gebruik van OGS.


SdV

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
Reactie #32 Gepost op: 16 november 2014, 08:23:33
in NHN zijn ze nu bezig de bevolkingszorg op te tuigen. Komt volledig in handen van de veiligheidsregio. Ik heb begrepen dat de regio wordt opgedeeld in oost en west en in elk gebied komt 1 dienstdoende OVD.
Met vriendelijke groet,  Sander


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #33 Gepost op: 16 november 2014, 11:28:57
In steeds meer regio's wordt OvD-Bz  een regiofunctie. En met verantwoordelijkheden als milieu en evacuatie en bouwkunde kunnen er zo maar erg spoedeisende klussen zijn.
CN NRK


Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Reactie #34 Gepost op: 16 november 2014, 12:09:06
Citaat van: RAdeR link=msg=1308568 date=1416084332
Alle andere personenauto's die zich met OGS naar copi en ROT, of wachtende journalisten begeven wel?

In een aantal regio's rijden sommige piketfunctionarissen (zoals persvoorlichting, InformatieManager, plotter) al zonder optische en geluidssignalen naar het incident.
Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #35 Gepost op: 16 november 2014, 12:10:13
Citaat van: SdV link=msg=1308543 date=1416068100
Op P2000 zie je dat ze prio1 mee gealarmeerd worden net als hun gesprekspartners bij het Copi

Ja, die discussie is echt al tig keren gevoerd in verschillende topics met uiteenlopende onderwerpen. Het incident an sich is een Prio 1 incident. Alles wat vervolgens wordt gealarmeerd is automatisch Prio 1, tenzij anders aangegeven en dat laatste gebeurt niet/nauwelijks omdat het in die fase van het incident vaak niet mogelijk is om de kleinste puntjes op de i te zetten. Zelfs eenheden van de brandweer zelf (bijv. ademlucht) kunnen mobilofonisch doorkrijgen (of weten bij dergelijke meldingen standaard) dat ze zonder OGS mogen rijden.

Zo zou ik jou kunnen vragen, zou de pers bij onderstaande melding daadwerkelijk met OGS (als ze die al hebben) ter plaatse gaan?

p2kflex
07:06:55 16-11-14 ALPHA Prio 1 Delft - N470 4,0 DLT Wegvervoer voertuig te water (personenauto)
1530875POL Haaglanden (Persinfo)


Het is het type melding wat (automatisch) de prioriteit bepaalt, niet de gealarmeerde eenheden.


JWR

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #36 Gepost op: 16 november 2014, 19:36:42
In Zuid-Holland Zuid kent de OvD-Bz voor 17 gemeenten 4 piketgebieden. De tijd van alleen piket draaien voor de eigen gemeente is hiermee al lang verleden tijd!


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #37 Gepost op: 17 november 2014, 07:07:52
We, OVD-BZ's, hebben regionaal een aanrijtijd richting COPI van 30 min. Dezelfde tijd als de andere (H)OVD's, verschil is dat er vanuit gegaan wordt dat we 80% van de incidenten op tijd zijn. We hebben dus wat ruimte bij het aanrijden. Zodoende ook geen OGS, wél zijn we voorzien van RVV ontheffingen om praktische redenen, maar geen snelheid en rood licht.


SdV

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
Reactie #38 Gepost op: 17 november 2014, 09:35:07
Aan wat voor ontheffingen moeten we dan denken?
Met vriendelijke groet,  Sander


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #39 Gepost op: 17 november 2014, 13:10:47
Binnen het district waar ik als OvD-Bz werkzaam ben heb ik voor iedere gemeente (6 in totaal) een aparte ontheffing RVV waarbij de ontheffingen op kleine zaken afwijkend zijn.
In grote lijnen komt het erop neer dat ik in al deze gemeenten overal mijn auto mag parkeren (m.u.v. gehandicaptenparkeerplaats en uiteraard niet gevaarlijk of hinderlijk), door
geslotenverklaringen mag rijden, gebruik mag maken van fietspaden, door het voetgangersgebied mag rijden en gebruik mag maken van busbanen e.d.

Bovenstaande uiteraard alleen als dit voor het uitvoeren van mijn taak noodzakelijk is.
Servo Per Amikeco