top 10 irritaties van VKR's, bergers en andere professionals die op de weg staan

Auteur Topic: top 10 irritaties van VKR's, bergers en andere professionals die op de weg staan  (gelezen 11449 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, lid honden zoekgroep
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Een top 10 aan irritaties?
Ik zal mijn best doen het te beperken tot een 5 tal in willekeurige volgorde  ;):
- Alarmlichten inschakelen als je een stopteken geeft waardoor de auto erachter gaat inhalen omdat hij niet verder dan de bumper van de auto voor hem kijkt.
- "Imitatie-verkeersregelaars", lees: wegwerkers, bouwvakkers, straatvegers, fietscoaches, etc. etc. die het verkeer staan te regelen in een geel of oranje hesje. Dat is 1. niet hun taak, 2. niet hun verantwoordelijkheid, 3. niet hun vak, 4. niet waar ze voor verzekerd zijn, 5. gewoon niet toegestaan. (overigens: niemand die het verschil ziet, zelfs vrienden van mij niet  :'( )
- Mensen die niet weten hoe een verkeersregelaar er sinds de regeling verkeersregelaars 2009 uit hoort te zien. "er staat geen verkeersregelaar op je hesje" of "bij de berichten in de krant staat een ander hesje" of erger nog: "jij mag geen boete geven, dus ik rij lekker door" (deel 1 hebben ze dan gelijk in, maar deel 2 gaat bij een stopteken echt niet op).
- ongeduldige automobilisten (gek genoeg overkomt me dat bijna alleen in Amsterdam...).
- Collega's die graag de binnenkant van hun auto bekijken, en gewoon helemaal niks uitvoeren.
- Geen richting aangeven (in dat geval ga je bij mij rechtdoor, is dat afgesloten dan kies ik willekeurig een kant voor je. Zo reed er eens iemand tot 2x toe rechtdoor over een kruising, terwijl hij de eerste keer nog vroeg waarom hij er niet in mocht en ik antwoordde dat hij geen richting aangaf...)
- Mensen die denken dat ze haast hebben. (Kom je mij tegen en heb je haast: jaag me niet op, dat werkt averechts. Mijn collega heeft vast wel een auto die graag eerst mijn kant uit komt...)
- Politievoertuigen (opvallend én onopvallend) die het blauw aanzetten alleen voor de kruising waar jij staat te regelen. In Beverwijk hadden ze er nogal een handje van (2 jaar geleden). Hiermee heb ik trouwens 1 belangrijk probleem: blauwblauw kennelijk zonder reden had ook kunnen wachten. Blauwblauw met een reden zal vast ook wel heel effies kunnen wachten, je weet immers nooit of ze een reden hebben...
- Mensen die een vkr-hesje gebruiken voor van alles, behalve voor het regelen van verkeer. Denk hierbij aan: 1. vlag bij uitstekende lading (want heeft een driehoek  :o) 2. over de stoel van een scootmobiel (want heeft een driehoek en valt lekker op :( ) 3. als veiligheidshesje in de auto (kwam laatst een heel gezin in vkr-hes tegen dat (kennelijk) met pech stond.

Nou goed... 9 stuks zijn het er geworden 98uiye, binnen de top 10 in ieder geval :).

Daarnaast hanteer ik een soort ijshockey strafsysteem  998765 .
- Heb ik een handheld-beller, dan blijft deze staan, bij voorkeur tot de telefoon weggelegd word, anders tot er vragen komen en ik het even uit kan leggen.
- Heb ik iemand die agressief doet door bijvoorbeeld met het gas te spelen, te toeteren, of te schreeuwen: dan blijft die persoon in het geval van een om-en-ommetje even staan en gaat het verkeer van mijn collega voor. (erg leuk als iemand dan toch doorrijd en de collega een mooie witte Touran met streepjes en een blauw geval op het dak heeft staan :P ) Uitzondering hierop is het wanneer mijn eigen veiligheid in het geding dreigt te komen (agressieniveau bijv. te hoog).
- Andere ongein zorgt er meestal voor dat ander verkeer voorrang krijgt op de "lastpak". Bij een kruising kan het betekenen dat de lastpak een keer word overgeslagen als hij alleen staat op die poot en anders stuurt de collega maar wat.

En tot slot zou ik graag zien dat de politie ook in vkr hes het verkeer gaat regelen. Misschien ontstaat er dan een duidelijker beeld in het verkeer, kan er wat vaker voor negeren aanwijzing geschreven worden en het werkte met de CAO-bijeenkomst in Den Haag ook prima.
common sense is not so common...


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: Bas1988 link=msg=1355226 date=1433986700
- Politievoertuigen (opvallend én onopvallend) die het blauw aanzetten alleen voor de kruising waar jij staat te regelen. In Beverwijk hadden ze er nogal een handje van (2 jaar geleden). Hiermee heb ik trouwens 1 belangrijk probleem: blauwblauw kennelijk zonder reden had ook kunnen wachten. Blauwblauw met een reden zal vast ook wel heel effies kunnen wachten, je weet immers nooit of ze een reden hebben...
Je gaat er al meteen vanuit dat ze geen reden hebben, maar de politie rijdt regelmatig zonder OGS naar prio 1 meldingen waarbij ze gebruik maken van hun ontheffingen zoals door rood rijden etc. Dat ze voor de duidelijkheid voor jou even blauw aan doen maakt niet dat het geen reden heeft, of dat het volgende kruising ook niet moet.

Citaat van: Bas1988 link=msg=1355226 date=1433986700
Daarnaast hanteer ik een soort ijshockey strafsysteem  998765 .
- Heb ik een handheld-beller, dan blijft deze staan, bij voorkeur tot de telefoon weggelegd word, anders tot er vragen komen en ik het even uit kan leggen.
- Heb ik iemand die agressief doet door bijvoorbeeld met het gas te spelen, te toeteren, of te schreeuwen: dan blijft die persoon in het geval van een om-en-ommetje even staan en gaat het verkeer van mijn collega voor. (erg leuk als iemand dan toch doorrijd en de collega een mooie witte Touran met streepjes en een blauw geval op het dak heeft staan :P ) Uitzondering hierop is het wanneer mijn eigen veiligheid in het geding dreigt te komen (agressieniveau bijv. te hoog).
- Andere ongein zorgt er meestal voor dat ander verkeer voorrang krijgt op de "lastpak". Bij een kruising kan het betekenen dat de lastpak een keer word overgeslagen als hij alleen staat op die poot en anders stuurt de collega maar wat.

En tot slot zou ik graag zien dat de politie ook in vkr hes het verkeer gaat regelen. Misschien ontstaat er dan een duidelijker beeld in het verkeer, kan er wat vaker voor negeren aanwijzing geschreven worden en het werkte met de CAO-bijeenkomst in Den Haag ook prima.

Hierop zeg ik alleen: schoenmaker blijf bij je leest. Wie ben jij om iemand te straffen voor mobiel bellen door hem te laten staan?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Zolang je stilstaat mag je ook gewoon mobiel bellen...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DJester

  • Verkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Citaat van: DiNozzo link=msg=1355233 date=1434004414
Hierop zeg ik alleen: schoenmaker blijf bij je leest. Wie ben jij om iemand te straffen voor mobiel bellen door hem te laten staan?

Iets met eigen veiligheid. Heb een week of wat terug ook een mobiele beller gehad welke eerst mijn collega 'vergat' om te zien. Bij mij mag deze dan toch echt wachten. Stilstaan is het minste risico.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Op het moment dat hij al stilstaat ben je al gezien, en gaat dat dus ook niet meer op.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Herken geen enkele punten. Samenwerking met politie gaat hier vanuit de verkeersregelaars organisatie super.
Enige last die wij soms hebben is het gedram en de ongeduldigheid van automobilisten. Tsja, hoe drukker je je er om maakt hoe langer het voor je gevoel duurt.
Of een straat die dicht is, maar men moet er toch in. "Ja maar ik moet daar zijn" en dan kostte wat het kost moeten ze er gewoon in.
Doorrijders hebben we hier ook regelmatig, maar dat is gewoon een kwestie van kenteken noteren.  O0


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
De reacties van @Bas spreken boekdelen over een onjuiste mentaliteit,onjuiste opvattingen en verwerpelijke optredens.
Dit soort figuren kunnen aanleiding geven tot hoog oplopende conflicten.
De goedmoedige en doortastende verkeersregelaar kan daar helaasr alleen maar last van ondervinden.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
@Bas1988 man man man... wat een slecht verhaal. Niet bepaald reclame voor je vak deze uitspraken en mentaliteit!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


RenéB

  • MotorVerkeersRegelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • rustig aan, we hebben haast
Op zich wel goed om duidelijk te krijgen dat een VKR ook maar een mens is.  998765

Maar....als VKR wordt je geacht kalm te blijven, overzicht te houden, duidelijk te zijn en ga zo maar door.
Als je VKR wordt, dan weet je één ding absoluut zeker: weggebruikers zijn niet in alle gevallen blij met je. Iets waar je op dient te anticiperen door je eigen gedrag aan te passen, daar zijn trainingen voor. Veiligheid van jezelf en andere weggebruikers gaat voor is daarbij de basisgedachte, met een escalatie is niemand gebaat.
Voorzitter BMW Motorbegeleidingsteam Nederland (BMTN)


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, lid honden zoekgroep
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
@Thor: Je trekt een tikkeltje overhaaste conclusies ben ik bang...
Ik zou graag een keer met / bij je op de weg staan om wat dingen van je te leren, en wie weet vormen we ons dan een andere mening.

Over de blauwe zwaailichten het volgende: In Beverwijk was het zo dat letterlijk elk politievoertuig  zijn blauwe lampen aanzette bij de vkr's. Toen er 1 was die dat niet deed viel het op. Het was een klus van een uurtje of 8 en ik kan me moeilijk voorstellen dat men in alle gevallen haast had. Neemt niet weg dat blauwblauw altijd voorgaat, het is immers niet aan mij om te bepalen of er haast bij is.

En jongens, denk niet te heftig over dat "tijdstraffen", dat klinkt allemaal spannender dan het in de praktijk is. (en ik was 1. vooral benieuwd hoe mensen zouden reageren hierop  998765 2. benieuwd of men mij zou afbranden of er wel heil in zou zien.) En gezien de reacties zal ik mij daar zeker niet mee bezig gaan houden.

Voordat mensen trouwens denken dat ik boetes door vkr een goed idee zou vinden: daar heb ik ernstige twijfels bij.  98uiye

Uiteindelijk heb ik mijn reactie te heftig / overtrokken neergezet 98uiye, ik ben ook maar een mens... toch wel 998765. Het laatste stuk zo terug lezend sta ik eerder aan de kant van silque en Thor, maar het mooie is wel dat er een beetje reuring in dit topic is ontstaan  998765.
common sense is not so common...