Machinisten woedend over reclamespotje Donorstichting

Auteur Topic: Machinisten woedend over reclamespotje Donorstichting  (gelezen 11529 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #20 Gepost op: 15 oktober 2013, 08:47:01
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1209868 date=1381777636
Ondanks dat zie ik echter ook niet de toegevoegde waarde van het shotje in deze video. ... Het doneren van organen heeft immers ook verder geen enkele verbintenis met het lopen over gesloten overgangen.

Klopt.
Op het moment dat het net niet goed gaat blijft er weinig over om te doneren.
Is er trouwens geen brugwachter (brug bedienaar op afstand) die zich aangesproken voelt?
Ik als donor zou het wel op prijs stellen als er na mijn dood een leven met mijn organen gered kan worden ... maar nog meer als degene die mijn gouden hart krijgt er een beetje zuinig op is.
(Ben ik zelf ook namelijk)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #21 Gepost op: 15 oktober 2013, 12:20:56
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1209868 date=1381777636
Ik twijfel in hoeverre mensen na het zien van deze video beïnvloed worden om onder het spoor door te lopen. Ik denk dat het namelijk meer een geduldskwestie is en een gebrek aan gevareninzicht in plaats van meeloopgedrag (Leuke woordspeling  :) )

Onder het spoor doorlopen, lijkt mij niet zo problematisch. Er is dan immers vaak een tunnel aanwezig  ;)
In alle ernst, je moet er eens op letten hoeveel voetgangers het rode licht negeren eenmaal een 'collega-voetganger' het veilig acht om over te steken. Ongetwijfeld zal dit kopieergedrag bij kinderen in groep eens zo hard aanwezig zijn.


Dennis Kempers

  • Brandweervrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Manschap A - Post Soest
Reactie #22 Gepost op: 15 oktober 2013, 12:51:36
Het kopieergedrag bij kinderen in een groep is altijd aanwezig, vaak vanwege "stoer doen". Dat de Donorstichting met dit soort filmpjes dan ook nog eens het voorbeeld gaat geven vind ik wel erg slecht.


Traindriver

  • Machinist op de trein
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
  • Do or do not, there is no try! ( Yoda )
Reactie #23 Gepost op: 15 oktober 2013, 17:12:17
Citaat van: skippy02 link=msg=1209943 date=1381808722
---knip---
Eigenlijk zou je een tegenoffensief moeten bedenken. Posters uitbrengen met de vraag: "Ga jij het winnen van een trein?"
Maar nog beter is natuurlijk om het spotje van TV te krijgen.


Er loopt al een campagne van NS en prorail ( gefinancierd door de zelfde overheid )

zie : http://www.youtube.com/watch?v=YDH27yyi9Ik


Traindriver

  • Machinist op de trein
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
  • Do or do not, there is no try! ( Yoda )
Reactie #24 Gepost op: 15 oktober 2013, 17:15:33
en in hoeverre deze spot "kwaadaardig" is blijkt wel uit deze status update van een collega op facebook ( letterlijk knip en plak werk )

---
Na het bewuste donor ja/nee campagne zit ik op mijn rustdag te brainstormen.
De politieke dame die achter het fimpje staat; ze vind het spannend en prikkelend.
Hopelijk worden hierover kamervragen gesteld! Na mijn persoonlijke ervaringen met bijna aanrijdingen en aanrijdingen met dodelijke afloop. En met hulp van psychologen en maatschappelijk werkers zit ik weer op de bok.
Het vreet me op, het liefst hang ik dat mens aan de hoogste boom. Zou ze ook emdr therapie willen ondergaan of uren aan de verhoortafel zitten als getuige wat meer aanvoelt als verdachte!
Gisteren las ik op fb dat ik niet veiligheidsongeschikt geschikt ben en onmenselijk.

Hopelijk beseft deze politieke dame dat er na een aanrijding weinig overblijft om als donor te kunnen fungeren, om het cru te bewoorden is het meer döner.

Ik zweet als een otter en zweet in mijn handen. Onbegrip en woede ten top.
Bij de gedachte dat de psycholoog aan mij durft te vragen of ik begrip op kan brengen. Nee, volgens het geloof kom je in het hiernamaals in de hel. Laat deze Springer mijn nachtmerries ook maar mee nemen.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #25 Gepost op: 15 oktober 2013, 19:11:06
Citaat van: Traindriver link=msg=1210143 date=1381849937
Er loopt al een campagne van NS en prorail ( gefinancierd door de zelfde overheid )

zie : http://www.youtube.com/watch?v=YDH27yyi9Ik

Heftig spotje, ik had hem nog niet gezien.
Vooral die laatste secondes. Brrr, moet er niet aan denken.

Knalt er wel ff in. (pffttt)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #26 Gepost op: 15 oktober 2013, 22:07:47
ik heb de hele film al gezien in de 2e van het VMBO(ongeveer 4á5 jaar geleden) in de spotjes hoor niet de gedachten van de machinist terwijl je dat wel hoort in de film. dit is wel een heftige film inderdaad, en dat te bedenken dat dit bijna dagelijks een machinist overkomt. :o
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #27 Gepost op: 17 oktober 2013, 22:32:24
En het spotje gaat van de buis!  O0


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #28 Gepost op: 17 oktober 2013, 23:10:34
DE RECLAME CODE COMMISSIE ACHT DONOR-COMMERCIAL IN STRIJD MET DE RECLAME CODE

Aan de Reclame Code Commissie is de Donor-commercial - waarin wordt opgeroepen je als donor te registreren - ter beoordeling voorgelegd.
Het betreft een niet-commerciële reclame-uiting van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

De Commissie acht de commercial in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) de goede smaak en artikel 4 NRC nodeloos kwetsend.

Strijd met de goede smaak, omdat van de spot de suggestie uitgaat dat het "risicovolle" gedrag van de triatleet stoer is en een mens het uiterste uit zijn leven haalt als hij risico's, die zijn leven in gevaar brengen, neemt.

Nodeloos kwetsend, omdat de Commissie – anders dan het ministerie – van oordeel is dat de getoonde beelden niet als fictieve situaties herkenbaar zijn. Daar waar de atleet de spoorwegovergang oversteekt op het moment dat de slagbomen sluiten en een trein met hoge snelheid nadert, wordt – ook door de geluiden – op realistische wijze een levensgevaarlijke situatie getoond.

Het is algemeen bekend dat dergelijke situaties in de praktijk voorkomen en daarvoor wordt ook door de overheid regelmatig gewaarschuwd.  De beelden brengen zowel bij machinisten als ook bij andere groeperingen in de samenleving die betrokken zijn (geweest) bij ongelukken op het spoor een schokeffect teweeg. Van de overheid had mogen worden verwacht dat zij met deze gevoelens rekening zou hebben gehouden.

Bij overtreding van de Reclame Code in een niet-commerciële reclame-uiting kan de Commissie, i.v.m. de vrijheid van meningsuiting, de adverteerder uitsluitend adviseren om de uiting niet langer openbaar te maken.

Tegen deze beslissing van de Commissie kan beroep worden aangetekend bij het College van Beroep tot uiterlijk 24 oktober 2013.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Ministerie stopt met donorspotje

Gepubliceerd: 17 oktober 2013 19:59

Het spotje van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de donorweek verdwijnt zo snel mogelijk van de televisie.

Dat meldt de commissie donderdag.
Het ministerie reageert daarmee op het oordeel van de Reclame Code Commissie. "Wij leggen ons neer bij de uitspraak van de Reclame Code Commissie'', aldus een woordvoerster van het ministerie.

Lees verder: http://www.nu.nl/binnenland/3604985/ministerie-stopt-met-donorspotje.html
Samen sterk in de hulpverlening!