Wel of geen inzet brandweer en DPU bij (extreme) wateroverlast

Auteur Topic: Wel of geen inzet brandweer en DPU bij (extreme) wateroverlast  (gelezen 17250 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bomby

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=78932
 
Is het nu niet handiger om particuliere bedrijven of boeren in te roepen met pompen die vele malen meer water kunnen verplaatsen dan die van de brandweer.
Nu staan weet ik hoeveel gebieden/regio's zonder dpu's.




Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #1 Gepost op: 14 oktober 2013, 15:14:25
Citaat van: Bomby link=msg=1209748 date=1381755619
Is het nu niet handiger om particuliere bedrijven of boeren in te roepen met pompen die vele malen meer water kunnen verplaatsen dan die van de brandweer.
Nu staan weet ik hoeveel gebieden/regio's zonder dpu's.

Ik denk dat de lokale boeren/bedrijven/waterschappen ook druk aan het pompen zijn.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2 Gepost op: 14 oktober 2013, 16:42:48
Het is toch wel vreemd dat ook vandaag DPU units van de brandweer van verre moeten worden gemobiliseerd terwijl er natuurlijk bij bedrijven etc. legio geschikte pompcapaciteit beschikbaar is, maar je moet natuurlijk wel de weg weten.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2013, 16:47:49
Citaat van: Thor link=msg=1209792 date=1381761768
Het is toch wel vreemd dat ook vandaag DPU units van de brandweer van verre moeten worden gemobiliseerd terwijl er natuurlijk bij bedrijven etc. legio geschikte pompcapaciteit beschikbaar is, maar je moet natuurlijk wel de weg weten.
Is het geen onwetendheid/laksheid? Iets waar men als Overheid nog nooit "bewust" over nagedacht heeft?

Natuurlijk zijn er bedrijven die in no-time dit soort voorzieningen kunnen leveren.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2013, 19:00:40
Terechte opmerking! De pompen van de gemiddelde loonwerker verpompen heel veel meer water dan een DPU van de brandweer.

Tijdens mijn opleiding bevelvoerder moest je een presentatie houden. Een collega cursist uit het Westland hield een betoog over de onzin van het inzetten van een DPU bij grote wateroverlast. Hij had een berekening gemaakt hoeveel water er in een bepaalde polder viel tijdens hevige regen. Dat waren getallen met heul veul nullen. En kijk dan hoeveel een DPU slechts kan verpompen. Helaas heb ik de cijfers niet meer maar het heeft mij overtuigd dat het inzetten van DPU's bij zulke grote wateroverlast alleen leuk voor het publiek is. Ter geruststelling zeg maar.......

Citaat van: Bomby link=msg=1209748 date=1381755619
Is het nu niet handiger om particuliere bedrijven of boeren in te roepen met pompen die vele malen meer water kunnen verplaatsen dan die van de brandweer.
Nu staan weet ik hoeveel gebieden/regio's zonder dpu's.


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2013, 19:39:13
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1209830 date=1381770040
Terechte opmerking! De pompen van de gemiddelde loonwerker verpompen heel veel meer water dan een DPU van de brandweer.

Tijdens mijn opleiding bevelvoerder moest je een presentatie houden. Een collega cursist uit het Westland hield een betoog over de onzin van het inzetten van een DPU bij grote wateroverlast. Hij had een berekening gemaakt hoeveel water er in een bepaalde polder viel tijdens hevige regen. Dat waren getallen met heul veul nullen. En kijk dan hoeveel een DPU slechts kan verpompen. Helaas heb ik de cijfers niet meer maar het heeft mij overtuigd dat het inzetten van DPU's bij zulke grote wateroverlast alleen leuk voor het publiek is. Ter geruststelling zeg maar.......

de 19 DPU's van 8000 liter/minuut die daar nu staan en onderweg naar toe zijn verpompen samen ongeveer 9 miljoen liter water per uur. Plaatselijk kan dat wel het verschil maken.


guest12562

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2013, 21:53:44
Volgens mij betalen we dik belasting om dit soort problemen te voorkomen, mooie verhalen verkopen ze met die heffing elke keer, maar elke keer wordt weer bewezen dat ze hun werk of niet aan kunnen of niet goed doen. Hoogheemraadschap heb ik het dan over.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2013, 21:56:54
Citaat van: Breathe link=msg=1209879 date=1381780424
Volgens mij betalen we dik belasting om dit soort problemen te voorkomen, mooie verhalen verkopen ze met die heffing elke keer, maar elke keer wordt weer bewezen dat ze hun werk of niet aan kunnen of niet goed doen. Hoogheemraadschap heb ik het dan over.

Nu kun je de systemen niet altijd uitleggen op extreme situaties maar wat wel te verwijten is dat de waterschappen pas redelijk laat met echte maatregelen zijn gekomen, misschien vanwege de zondag, maar in ieder geval 24 uur te laat.


guest12562

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2013, 22:07:47
En dat komt elke keer terug en wat extreme situaties betreft, dit is toch al vaker voorgekomen? Het komt met regelmaat terug niet elk jaar uiteraard.  ;)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2013, 22:22:42
Voor "noodsituaties"

RWS heeft tbv de gladheidsbestrijding sneeuwschuivers en zoutstrooiers in depots. Met verschillende zandtransportbedrijven en anderen met geschikt materieel zijn contracten voor de inzet.
Verschillende gemeenten hebben al contracten met landbouwers voor sneeuwschuivers en sneeuwvegers die kunnen worden gekoppeld op tractoren.

RWS zou een groot aantal pompen van 1350 m3/uur en meer strategisch in voorraad kunnen houden of bij de bedrijven die geschikt materieel hebben kunnen stallen.
Deze pompen kunnen uitermate snel op de geschikte tractoren worden gekoppeld en vervolgens bemand door de landbouwers snel worden ingezet.
Dat levert binnen korte tijd een aanzienlijke pompcapaciteit, groter dan de DPU units en aanmerkelijk sneller en aanzienlijk minder belastend voor de brandweer.

Zie filmpje (voorbeeld) voor een dergelijke inzet van een tractor met aangekoppelde pomp.


Wateroverlast Zuid-Holland van bovenaf

Ook kan het aantal RWS pompen (5000 m3/uur of meer) moeten worden uitgebreid.

Waterschap Hollandse Delta werkt hard aan wateroverlast Goeree-Overflakkee.