Wel of geen inzet brandweer en DPU bij (extreme) wateroverlast

Auteur Topic: Wel of geen inzet brandweer en DPU bij (extreme) wateroverlast  (gelezen 17254 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2013, 22:23:40
Kjjk eens wat er aan capaciteit is bij jongens als Damen, Boskalis en Van Oord....
Mister Livingstone, I presume?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #11 Gepost op: 14 oktober 2013, 22:28:32
Citaat van: Walker link=msg=1209891 date=1381782220
Kjjk eens wat er aan capaciteit is bij jongens als Damen, Boskalis en Van Oord....

De grotere pompenverhuurders als Eekels etc. en vooral de duizenden landbouwers en loonbedrijven met tractoren geschikt voor het aankoppelen van pompen van 1350 m3/uur (vermogensbehoefte 50 pK) afvoer 400 mm en mogelijk grotere pompen en direct inzetbaar met ook nog eens geschikt personeel.


redder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
Reactie #12 Gepost op: 14 oktober 2013, 22:57:14
eekels heeft niet veel,  98uiye er zijn in Nederland maar een paar grote jongens  O0

van der Kamp in Zwolle www.vdkamp.eu
van het Heck in Noordwolde www.vanheckgroup.nl
Hertog polderbemaling www.hertogpolderbemalingen.nl/verhuur

en dan nog een paar kleine bedrijven die zich bezig houden met pompenverhuur specifiek voor dit soort gevallen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 15 oktober 2013, 08:31:09
Citaat van: Thor link=msg=1209881 date=1381780614
Nu kun je de systemen niet altijd uitleggen op extreme situaties maar wat wel te verwijten is dat de waterschappen pas redelijk laat met echte maatregelen zijn gekomen, misschien vanwege de zondag, maar in ieder geval 24 uur te laat.
Makkelijk redeneren. De gemalen hier in de omgeving draaiden al volop, ookal omdat de vrijdag ervoor al een grote bak water was gevallen. En de gebieden dus al verzadigt waren. Die pech heb je dan gewoon, niks aan te doen.

Citaat van: Thor link=msg=1209894 date=1381782512
De grotere pompenverhuurders als Eekels etc. en vooral de duizenden landbouwers en loonbedrijven met tractoren geschikt voor het aankoppelen van pompen van 1350 m3/uur (vermogensbehoefte 50 pK) afvoer 400 mm en mogelijk grotere pompen en direct inzetbaar met ook nog eens geschikt personeel.
Wat denk je nu, dat landbouwers en loonbedrijven een groot scala aan pompen hebben staan? Ik denk dat ik je moet teleurstellen. En als ze die al hebben gebruiken ze die echt om zich zelf droog te houden. Pompenverhuurders hebben ook niet altijd alles zomaar en direct op voorraad, daar zijn ze verhuurbedrijven voor. En pompen klaar laten staan voor iets wat misschien eens in de zoveel ajaar gebeurt doen ze echt niet. Kost alleen maar geld, en levert niks op.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #14 Gepost op: 15 oktober 2013, 09:25:27
Citaat van: Peter71 link=msg=1209953 date=1381818669
Wat denk je nu, dat landbouwers en loonbedrijven een groot scala aan pompen hebben staan? Ik denk dat ik je moet teleurstellen. En als ze die al hebben gebruiken ze die echt om zich zelf droog te houden. Pompenverhuurders hebben ook niet altijd alles zomaar en direct op voorraad, daar zijn ze verhuurbedrijven voor. En pompen klaar laten staan voor iets wat misschien eens in de zoveel jaar gebeurt doen ze echt niet. Kost alleen maar geld, en levert niks op.
Volgens mij passen er een stuk of 8 van die pompen voor achter een trekker in een haakarmbak container met voldoende slangen. Als waterschappen gezamenlijk twee pompdepots oprichten met ieder 4 containers en met lokale loonbedrijven afspraken maakt voor de inzet van trekkers kun je binnen 2/3 uur een enorme pompcapaciteit optuigen. Brandweer verplaatst de bakken (zij hebben altijd de vrachtwagens beschikbaar staan en mogen het snelste rijden). Samen met de grote pompen van RWS heb je voor niet heel veel geld een mobiel en flexibel in heel Nederland inzetbare pompreserve. Volgens mij hoeft dit niet heel erg veel te kosten. Per depot heb je dan 38000 m3 per uur beschikbaar. De brandweer GWT kun je dan inzetten op plekken waar je water over grotere afstanden wilt verplaatsen, bijvoorbeeld uit bebouwde kommen naar open water om het riool te ontlasten.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #15 Gepost op: 15 oktober 2013, 09:54:37
Citaat van: Peter71 link=msg=1209953 date=1381818669
Makkelijk redeneren. De gemalen hier in de omgeving draaiden al volop, ookal omdat de vrijdag ervoor al een grote bak water was gevallen. En de gebieden dus al verzadigt waren. Die pech heb je dan gewoon, niks aan te doen.
Wat denk je nu, dat landbouwers en loonbedrijven een groot scala aan pompen hebben staan? Ik denk dat ik je moet teleurstellen. En als ze die al hebben gebruiken ze die echt om zich zelf droog te houden. Pompenverhuurders hebben ook niet altijd alles zomaar en direct op voorraad, daar zijn ze verhuurbedrijven voor. En pompen klaar laten staan voor iets wat misschien eens in de zoveel ajaar gebeurt doen ze echt niet. Kost alleen maar geld, en levert niks op.

Sterker nog, als het neerslaggebied op de verwachtingenkaarten van de meteorologen 1 centimeter verder naar links had gelegen was de neerslag in zee gevallen. In Nederland hebben we waterhuishouding zeer goed onder controle, zelfs bij hevige neerslag. In het buitenland vallen bij vergelijkbare hoeveelheden vaak doden en spoelen complete dorpen weg.


Betuwe

  • MVK, HVK en bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Geniet van elke dag.
Reactie #16 Gepost op: 15 oktober 2013, 10:01:25
Citaat van: JJ75 link=msg=1209963 date=1381821927
Volgens mij passen er een stuk of 8 van die pompen voor achter een trekker in een haakarmbak container met voldoende slangen. Als waterschappen gezamenlijk twee pompdepots oprichten met ieder 4 containers en met lokale loonbedrijven afspraken maakt voor de inzet van trekkers kun je binnen 2/3 uur een enorme pompcapaciteit optuigen. Brandweer verplaatst de bakken (zij hebben altijd de vrachtwagens beschikbaar staan en mogen het snelste rijden). Samen met de grote pompen van RWS heb je voor niet heel veel geld een mobiel en flexibel in heel Nederland inzetbare pompreserve. Volgens mij hoeft dit niet heel erg veel te kosten. Per depot heb je dan 38000 m3 per uur beschikbaar. De brandweer GWT kun je dan inzetten op plekken waar je water over grotere afstanden wilt verplaatsen, bijvoorbeeld uit bebouwde kommen naar open water om het riool te ontlasten.

Dus de waterschappen moeten volgens jou contracten gaan sluiten met loonbedrijven. Waterschappen moeten afspraken gaan maken de regionale brandweer. En de waterschappen moeten ik weet niet hoeveel pompen gaan inkopen. Ik weet niet of je het weet maar het is crisis?

Waterschappen moeten gaan bezuinigen. Veiligheidsregios moeten gaan bezuinigen. Loonbedrijven proberen hun slaatje teslaan omdat ze geen afspraken willen maar contracten (je moet het namelijk goed vast leggen in die contracten. Want je vraagt wel veel van die loonbedrijven).
En de waterschappen moeten voor ik weet niet hoeveel aan pompen gaan kopen.

Als jij dit er door krijgt, ben jij een top gozer. Maar ik denk dat ik jou flink moet teleurstellen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 15 oktober 2013, 10:12:31
Ik heb het al meer geroepen, maar er wordt nog steeds aan voorbij gegaan. De inzet van de brandweer is nu nog steeds assistentie aan waterschappen. De waterschappen draaien nu zelf overuren met hun noodpompen en gemalen. De brandweer wil zelf ook zo snel mogelijk van de klus af zijn, maar zal in eerste lijn altijd als eerste  aan de bak moeten om de nood te verlagen. Kunnen we hoog of laag springen, maar dit zal altijd zo blijven. Zeker omdat de pompen waar men nu over praat niet in korte tijd inzetbaar zijn. Buizen moeten uitgelegt en gekoppeld moeten worden. Een GWT kan binnen een half uur ingezet zijn, dat gaat geen enkel bedrijf redden.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #18 Gepost op: 15 oktober 2013, 10:29:15
Als ik uit ga van 100.000 per container voor aanschaf materiaal en inrichten. Kosten totaal 800.000 euro. Er zijn 20 waterschappen als ik goed geteld heb. Is 40.000 euro per waterschap. Regelen afspraken met loonbedrijven: Opstellen standaard contract met goede draai uur en brandstof vergoedingen 10.000 euro, 500 euro per waterschap. Maken afspraken met loonbedrijven door waterschap per waterschap: 0,5 manjaar 30.000 euro. Bestuurlijk gedoe 30.000 euro.
Kosten per waterschap om het op te tuigen: 100.500 euro.  Dat is voor waterschappen toch wel te dragen?

Dan heb je nog jaarlijkse kosten voor stalling en onderhoud en vervanging. Moet toch voor 200.000 euro kunnen. Per waterschap is dat 10.000 euro.

Dat is heel wat goedkoper dan het bouwen van 1 gemaal.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 15 oktober 2013, 10:34:03
Citaat van: JJ75 link=msg=1209974 date=1381825755
Als ik uit ga van 100.000 per container voor aanschaf materiaal en inrichten. Kosten totaal 800.000 euro. Er zijn 20 waterschappen als ik goed geteld heb. Is 40.000 euro per waterschap. Regelen afspraken met loonbedrijven: Opstellen standaard contract met goede draai uur en brandstof vergoedingen 10.000 euro, 500 euro per waterschap. Maken afspraken met loonbedrijven door waterschap per waterschap: 0,5 manjaar 30.000 euro. Bestuurlijk gedoe 30.000 euro.
Kosten per waterschap om het op te tuigen: 100.500 euro.  Dat is voor waterschappen toch wel te dragen?

Dan heb je nog jaarlijkse kosten voor stalling en onderhoud en vervanging. Moet toch voor 200.000 euro kunnen. Per waterschap is dat 10.000 euro.

Dat is heel wat goedkoper dan het bouwen van 1 gemaal.
Een hoop kosten voor een gebruik 1x in de zoveel jaar. 1 gemaal draait met grote regelmaat om de waterstand op peil te houden. ::)