Huidige ontwikkelingen binnen RN; positief of negatief?

Auteur Topic: Huidige ontwikkelingen binnen RN; positief of negatief?  (gelezen 7826 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2013, 13:09:12
Toen ik de topictitel las wilde ik meteen mijn mening geven over een aantal ontwikkelingen, maar heb even de eerste reacties afgewacht en ga ik het nu toch niet doen.  In ieder geval zoals ik eerst van plan was  ::)

En ik zal ook uitleggen waarom: Reddingsbrigade Nederland is een koepelorganisatie die bestaat van, voor en door de aangesloten brigades en leden. Dat betekent dat we samen Reddingsbrigade Nederland maken en zijn. Wat ik in de reacties hiervoor merk, maar ook bij brigades en brigadeleden die ik spreek in het land, is dat ze vooral een sterke mening hebben over wat er niet goed gaat, maar zelf totaal niet geinteresseerd zijn om daar iets aan te doen. Sterker nog: zowel brigades als individuele leden roepen dingen waaruit blijkt dat ze gewoon niet goed op de hoogte zijn, terwijl ze dat wel zouden kunnen zijn. De transparantie van RN is de afgelopen jaren naar mijn idee stukken verbeterd en als je wilt kun je gewoon weten hoe dingen zitten en waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Daarvoor moet je je wel abonneren op nieuwsbrieven, ze ook lezen, vergaderingen bijwonen, notulen lezen etc. En hoe leuk: omdat het een vereniging is kun je als brigade zelfs invloed hebben op die keuzes  098uo

Ja, ik ben het met een aantal ontwikkelingen binnen RN niet eens, en met een groot aantal wel. En ik probeer dat te beinvloeden door soms hier mijn mening neer te zetten (want ja, er wordt meegelezen), soms gewoon een mail te sturen naar bestuursleden of medewerkers, en soms door met mijn brigade officieel de bond ergens op te wijzen of terecht te wijzen.

Uiteindelijk bestaat Reddingsbrigade Nederland maar uit een klein deel betaalde krachten en een groot deel vrijwilligers, waaronder het bestuur. En die hebben een beperkte capaciteit, in tijd en geld. Zolang wij als brigades niet meer willen betalen en niet meer vrijwilligers 'leveren' aan landelijke commissies en werkgroepen, zal het niet meer worden dan het nu is.

Ter vergelijking: binnen NOC*NSF is RN de bond met de laagste afdracht per lid aan de koepel. Scouting Nederland vraagt per individueel lid 3x zoveel bijdrage van de lokale groepen. Die hebben dus ook ruim 3x zoveel betaald personeel. Een deel van dat personeel kan zich daardoor bezig houden met vrijwilligers werven, coordinatie en secretariaat van werkgroepen vrijwilligers etc. Daardoor hebben zij in verhouding veel meer landelijke vrijwilligers per lid. De kwaliteit van de ondersteuning gaat daarmee enorm omhoog en dat betaalt zich op lokaal niveau dubbel en dwars terug. Daar staat wel tegenover dat Scouting heel duurzaam en efficient met geld omgaat en dat de lokale groepen ook vertrouwen hebben in de besteding ervan, iets waar RN denk ik nog wel iets te leren heeft... RN heeft ooit een voorstel gedaan voor een flinke ophoging: is finaal afgeschoten in de ALV. Maar daar miste ook de onderbouwing van de meerwaarde, dus van 2 kanten de plank misgeslagen. In de laatste ALV bleek zelfs dat  brigades proberen hun ledenaantallen kunstmatig laag te houden om minder af te hoeven dragen. Dat is het failissement van je organisatie....

Citaat van: De reddende engel link=msg=1212169 date=1382341689
De coördinator van het landelijke beheer, oefeningen en inspecties is niet meer werkzaam bij redned. Dit was een fulltime job die nu door iemand erbij wordt gedaan. Ik wil geen namen noemen, maar er was altijd wel een redelijke strijd binnen redned, waarin deze coördinator vooral de belangen van de reddingsbrigades hoog wilde houden.

Wat ik er vooralsnog van mee heb gekregen, is dat de prijzen van de boten bij redned significant zijn gestegen! Zo erg dat het nu het overwegen waard is om ''buiten de deur'' te gaan kijken.

Daarnaast zijn er wat verschuivingen van functies en zijn er wat nieuwe gezichten welke vooral de RVR's regelen en ik geloof dat er een nieuwe fondsenwerver actief is.

Vooral deze post van "De Reddende engel" vind ik erg suggestief. Mijn handen jeuken om er inhoudelijk op in te gaan, maar dan wordt het moddergooien en daar heb ik geen zin in. Aan je paar reacties tot nu toe te zien weet je meer dan je doet voorkomen en krijg ik echt het gevoel dat je probeert om reacties uit te lokken. Wellicht dat we IRL het gesprek nog eens kunnen aangaan als je je bekend durft te maken  98uiye

Voor de rest van deze discussie zou ik willen zeggen: kom vooral met opbouwende kritiek, verbeteringen, oplossingen!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2013, 17:34:45
Ik ben het grotendeels met je eens. De individueel aangesloten reddingsbrigades hebben veel rechten, indirect hebben zij het voor het zeggen. Alleen merk ik wel op dat volgens mij maar een fractie hiervan dit ook echt doet.

Eerst nog even op jouw laatste stuk: Het is zo dat ik weleens een verhaal hoor. Helaas hoor je niet altijd de feiten, want die worden niet altijd naar buiten gebracht, of alleen aan een select aantal mensen. Ik hou er niet van om zelf verhalen te verspreiden waar ik niet weet of het de waarheid is. Echter weet ik het verhaal met betrekking tot de personeelsverschuiving wel, waarmee ik iemand informeer die hier niet van op de hoogte is. (dit weet ik trouwens uit de, eerder door jou besproken, nieuwsbrief)

Wat ik er zelf van vind, om een mooie discussie aan te maken, is het volgende. Ik vind dat ze wel degelijk goed op weg is om professioneler te worden. Vooral op gebied van het materiaal heeft het de afgelopen (10?) jaar echt een grote verandering meegebracht. Ook de RVR's en samenwerkingen vind ik bijzonder nuttig en handig. Al moeten we allemaal denk ik nog zien hoe dit zich in de toekomst in de praktijk gaat gedragen.

Zoals jij vraagt: wat zijn nou echt verbeterpunten? Op 2 vlakken kan er nog echt verbeterd worden. Ik denk, en dat is een gevoelig punt, dat een samenwerking op hoger niveau met de KNRM echt een groot voordeel zal zijn. Op operationeel vlak is deze samenwerking al goed of prima, maar volgens mij kan het op hoger niveau veel beter. Uitwisseling van materiaal, kennis en opleidingen lijkt me een goede verbetering.
Tenslotte vind ik de nieuwe opleidingen goed. Alleen jammer dat weinig ruimte is om naar individuen te kijken. Waarom mag een politieagent zonder lifeguard papieren niet met blauw rijden? Waarom kan een topzwemmer die zeer slecht kan leren geen lifeguard diploma halen?

Overigens is het laatste punt een maatschappelijk probleem, aangezien dit tegenwoordig in alle sectoren zo gaat. Helaas..


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #12 Gepost op: 23 oktober 2013, 13:50:27
Kijk, nu komt het een beetje los ;)

Citaat van: De reddende engel link=msg=1212535 date=1382456085
Ik ben het grotendeels met je eens. De individueel aangesloten reddingsbrigades hebben veel rechten, indirect hebben zij het voor het zeggen. Alleen merk ik wel op dat volgens mij maar een fractie hiervan dit ook echt doet.

Klopt helemaal, en naar mijn idee zit dat niet alleen bij de brigades zelf, maar ook in de manier waarop het landelijk bestuur deze 'democratie' faciliteert. De laatste bijeenkomsten waren al wat interactiever, maar op een ALV kun je nooit een goede discussie krijgen als de stukken (te) laat worden aangeleverd. Ook hier kan de RVR trouwens een leuke bijdrage leveren: bij ons ligt er een voorstel om als RVR gezamenlijk op te trekken naar RN, niet alleen in stemmingen op de ALV, maar ook voor bijvoorbeeld het indienen van voorstellen. Deze 'fractievorming' kan een leuke boost geven aan de 'democratie' ;)

Citaat van: De reddende engel link=msg=1212535 date=1382456085
Eerst nog even op jouw laatste stuk: Het is zo dat ik weleens een verhaal hoor. Helaas hoor je niet altijd de feiten, want die worden niet altijd naar buiten gebracht, of alleen aan een select aantal mensen. Ik hou er niet van om zelf verhalen te verspreiden waar ik niet weet of het de waarheid is. Echter weet ik het verhaal met betrekking tot de personeelsverschuiving wel, waarmee ik iemand informeer die hier niet van op de hoogte is. (dit weet ik trouwens uit de, eerder door jou besproken, nieuwsbrief)

Het ging me om de bijzin of toevoeging die je er steeds achter zet: die personeelsverschuiving is een feit en openbare informatie. Tegenover jouw toegevoegde mening dat deze persoon de belangen van de brigades hoog hield kan ik ook genoeg mensen vinden die precies de omgekeerde mening zijn toegedaan. En een zin als 'ik geloof dat er nieuwe fondsenwerver actief is' suggereert ook onduidelijkheid die er niet is: Robert van Boven heeft zich zo uitgebreid voorgesteld in alle nieuwsbrieven, websites en bijeenkomsten, daar kon je naar mijn idee als brigadebestuurder gewoon niet omheen. Nieuws brengen en informeren is prima, maar dat kan ook objectief of zelfs positief  8)

Citaat van: De reddende engel link=msg=1212535 date=1382456085
Wat ik er zelf van vind, om een mooie discussie aan te maken, is het volgende. Ik vind dat ze wel degelijk goed op weg is om professioneler te worden. Vooral op gebied van het materiaal heeft het de afgelopen (10?) jaar echt een grote verandering meegebracht. Ook de RVR's en samenwerkingen vind ik bijzonder nuttig en handig. Al moeten we allemaal denk ik nog zien hoe dit zich in de toekomst in de praktijk gaat gedragen.

Zoals jij vraagt: wat zijn nou echt verbeterpunten? Op 2 vlakken kan er nog echt verbeterd worden. Ik denk, en dat is een gevoelig punt, dat een samenwerking op hoger niveau met de KNRM echt een groot voordeel zal zijn. Op operationeel vlak is deze samenwerking al goed of prima, maar volgens mij kan het op hoger niveau veel beter. Uitwisseling van materiaal, kennis en opleidingen lijkt me een goede verbetering.
Tenslotte vind ik de nieuwe opleidingen goed. Alleen jammer dat weinig ruimte is om naar individuen te kijken. Waarom mag een politieagent zonder lifeguard papieren niet met blauw rijden? Waarom kan een topzwemmer die zeer slecht kan leren geen lifeguard diploma halen?


Ik deel die eerste bevindingen met je: een professionaliteitsverbetering vooral zichtbaar op het vlak van materiaal, maar ook wel van uitstraling en zichtbaarheid. De uitrolsnelheid van het uniforme logo bijvoorbeeld vind ik voor een organisatie als deze echt indrukwekkend.

Je verbeterpunten ben ik het mee eens: samenwerking op hoger niveau moet snel opgepakt worden, maar samenwerken gaat over 'samen': elkaar versterken, win-win etc. Dat betekent ook dat je van beide kanten water bij de wijn moet doen en ik heb sterk het gevoel dat beide partijen dat op dit moment vertikken. Vanuit de managementtheorieen moet dan de 'bovenliggende' partij het eerste gebaar maken omdat er anders nooit vertrouwen gaat komen in de samenwerking. Misschien moet ik dat artikel eens naar de KNRM sturen ;)

De opleidingen vind ik zeker inhoudelijk sterk verbeterd: up-to-date, veel duidelijker en breder aanbod. Die ruimte voor het individue is juist wel mogelijk in deze structuur, maar wordt te weinig en niet goed toegepast. Het opleiden volgens een competentiestructuur is een model dat NOC-NSF verplicht heeft gesteld voor subsidiebehoud en dus bij alle (sport)bonden in NL zo is doorgevoerd. De basis is ook gelijk en daarmee zou een zweminstructeur ook voetbaltrainingen kunnen geven door alleen het voetbal-inhoudelijke deel toe te voegen aan zijn dossier. Didactiek, methodiek etc. zou je mee moeten kunnen nemen. Helaas kan iedere bond zijn module didactiek 'sportspecifiek' noemen en dan mag het weer niet. Als NOC*NSF dat laatste afschaft, kun je veel meer dingen 'overnemen' van andere hobby's of beroepen. Bij Scouting zijn ze daar bijvoorbeeld wel heel ver in: daar staan de opleidingen niet los, maar is er een soort doorlopend dossier waarbij ook diploma's van school of werk ingebracht kunnen worden voor het verkrijgen van competenties.  

Waar veel Reddingsbrigades tegenaan lopen is dat ze zeggen: "ja, maar die persoon doet of kan dat al jaren, waarom krijgt hij dat diploma niet gewoon?" Feit is dat dat wél kan, maar je moet er een administratieve handeling voor verrichten die de meesten niet zoeken. Voorheen zette de brigade zelf een vinkje 'geschikt', nu moet je het op schrift stellen en voordragen aan een commissie van RN. Die geeft vervolgens een vinkje en dan heb je het diploma of een gedeeltelijke vrijstelling. Dit is een controlestap die is ingebouwd en heeft te maken met die uitwisselbaarheid van opleidingen tussen brigades, maar ook tussen andere bonden. Iets met professionaliteit ;)

Het is bureaucratisch, maar je hebt wel een peer-review van personen die jij als brigade geschikt acht, waarmee je dus ook meteen weet of dat past binnen de landelijke lijnen. Ik vind dat een sterk systeem met veel ruimte voor het individue, maar er wordt zowel door RN als brigades te weinig mee gedaan.

En over dat slechte leren: de basis van de opleiding staat nu, voor mij zou de eerstvolgende stap moeten zijn dat het ook geschikt wordt voor 'anders-lerenden': e-learning, gesproken boeken, de mogelijkheid om een prestatiedossier in een andere vorm te maken dan een dik boek te schrijven etc. Laat een creatieve kandidaat zijn hele dossier maar als film maken, of inspreken. Waarom MS Word...???
  
Overigens is je voorbeeld van die agent met blauw zwaailicht iets waar RN dan net ff niks aan kan doen: dat komt door de verkokering in wetgeving waarbij iedere hulpdienst een eigen opleiding en certificering moet hebben. Dat voorbeeld geldt dus ook voor brandweer naar ambulance of van ambulance naar politie. Blijkbaar vindt de wetgever iedere hulpdienst met blauw zwaailicht anders en moet je dus steeds de opleiding helemaal opnieuw doen. Tenminste, dat vertelde de agent die als instructeur voor RN de cursus geeft ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch