"meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers

Auteur Topic: "meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers  (gelezen 102676 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Ter Horst wil één meldkamer

http://nos.nl/artikel/137227-ter-horst-wil-een-meldkamer.html
NOS Update: dinsdag 16 feb 2010, 15:29

Minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken wil dat er voor heel Nederland één meldkamer komt voor alle hulpdiensten. Ook alarmnummer 112 gaat daar onder vallen.

De landelijke meldkamer voor politie, brandweer en ambulances moet de ruim twintig verschillende regionale meldkamers vervangen die er nu zijn.

Kwaliteit verbeteren
Volgens Ter Horst kan door de maatregel de kwaliteit van de hulpverlening bij incidenten en rampen worden verbeterd, tegen lagere kosten.

Ze vindt dat de meldkamers nu niet optimaal functioneren. Ze werken niet allemaal op dezelfde manier en er is te weinig onderlinge uitwisselbaarheid, zegt de minister.

Als de landelijke meldkamer er is, moet die wel worden verspreid over twee of drie locaties. Dat is om uitval bij onderhoud en storingen te voorkomen.


Samen sterk in de hulpverlening!


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Krijgen we dan allemaal de zelfde p2000 tekst :D

Ben benieuwd want er zijn toch pas nieuwe meldkamers geopend?
Zonde van dat geld dan..


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Oh, eerst wil mevrouw er 25, dus 1 per regio, en nu 1, maar dan wel 2-3?

En wat voor meldkamers? Die van 112 (Goedendag politie waarmee kan ik u helpen) of die van de uitgavecentralisten.?
Een uitgavecentralist uit (bijv. Den Haag) weet beter wat er bij een eventueel groot ongeluk/incident anders moet, of meer moet, omdat hij hier een beetje bekend is, dan iemand die leuk in R'dam (no offence) de Haagse HV'ers stuurt?

Graag reactie als ik het niet goed inzie..


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Lijkt mij inderdaad geen goed idee... een straatnaam zal nog wel lukken met het GIS enzo, maar ik zie een centralist die uit Limburg komt nog niet vertellen waar hier een incident in een recreatiegebied, duingebied oid zich bevindt ::) Dan is nu vaak al een heel gezoek :(

Joost


pm2008

  • BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Wat een reden ook weer, het gaat weer om centen. >:( :o

Nu is het al lastig voor de meldkamer om te weten hoe het werkt in bepaalde korpsen e.d. met een hoop misverstanden als gevolgd.
Zonde van de tijd en frustaties.

Met een grotere meldkamer komen we nog meer in standaard protocolen die het niet meer toelaten dat centralisten nog mee mogen en kunnen denken, wat uiteindelijk echt niet gaat besparen in de kosten. (kosten meldkamer lager, maar kosten uitrukken e.d. hoger)(en weer meer bureaucratie (help))

Laat dit absoluut niet gebeuren, we moeten ook nog met onze gezonde verstand kunnen werken.


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Haha, wat een plan. Dit gaat natuurlijk nooit gebeuren, gebieden zijn soms nu al te groot. Daarnaast is plaatselijke bekendheid in een regio erg belangrijk. Verder zijn er te grote cultuurverschillen tussen de verschillende regio's en wordt het lijntje manschap/agent/verpleger naar de alarmcentrale veel langer.
343, never forget.


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Wat een belachelijk, absurt en ondoordacht plan. Die Ter Horst laat wederom zien dat ze geen idee heeft waar ze het over heeft. Net als de discussie over 4 man op de auto, de harde 3 minuten eis en het voornemen dat gemeenten zelf de opkomsttijden mogen bepalen.
Als ik op mijn werk zo vaak van die idiote dingen roep, dan mag ik bij de cdt komen voor een goed gesprek en dan is de volgende stap waarschijnlijk door de buitendeur, maar als je minister bent, dan kun je dus ongestraft keer op keer laten zien dat je geen flauw benul hebt waar je mee bezig bent en er nog mee weg komen ook  :'(

Uiteindelijk is het natuurlijk een centenkwestie, want ik kan me niet voorstellen dat de kwaliteit omhoog gaat als het verzorgingsgebied groter wordt. Daarnaast is het in sommige regio's al een onmogelijke opdracht gebleken om procedures te regionaliseren, laat staan dat dit landelijk moet...

Misschien is het handig dat mevrouw de minister eens gaat kijken op een meldkamer hoe het er aan toe gaat. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat nl. gedaan heeft voordat ze deze uitspraken deed.
Assumption is the mother of all fuck-ups


mark_b

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
    • Brandweer Mook & Middelaar
Ik verspel weer een ondoordachte actie! Zal wel weer hals over kop ingevoerd moeten worden en over 5 jaar blijkt het niet te werken en gaan we weer terug naar het huidige systeem...  :(
TWITTER foto's suck....


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Ter Horst wil één meldkamer voor alle hulpdiensten

DEN HAAG - Minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) wil dat er voor heel Nederland uiteindelijk één meldkamer komt voor de politie, de brandweer en de ambulances. De landelijke meldkamer moet de ruim 20 verschillende regionale meldkamers van hulpdiensten vervangen die er nu in Nederland zijn. Om uitval bij onderhoud en storingen te voorkomen, moet die ene meldkamer wel verspreid over drie locaties gehuisvest worden.

Dat voorstel doet Ter Horst in een brief aan het Veiligheidsberaad. Dat bestaat uit alle burgemeesters die voorzitter zijn van een veiligheidsregio.

De meldkamers vormen het informatie- en coördinatieknooppunt bij de dagelijkse afhandeling van incidenten, maar ook bij rampen en crises. De werkprocessen en de inrichting van de vele meldkamers verschillen, waardoor ze niet optimaal functioneren; er is onvoldoende standaardisatie en onderlinge uitwisselbaarheid. Ook zijn er nieuwe ontwikkelingen als de komende invoering van cell broadcast (alarmering via gsm), Burgernet en Amber Alert, en er zijn technologische ontwikkelingen in het uitwisselen van informatie. Zo moet een meldkamer geavanceerde voorzieningen hebben om foto's en filmpjes te kunnen verwerken die door het publiek tijdens een incident gemaakt worden.

Het inrichten van één landelijke meldkamer (op drie locaties) kan meer kwaliteit in de hulpverlening bij incidenten, rampen en crisis opleveren, tegen lagere kosten.

BRON: BZK

Ik ben benieuwd wat jullie van Ter Horst plan vinden? Één landelijke meldkamer voor alle hulpdiensten: Mee eens of oneens?
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Ik ben het wel eens met het voorstel. Het zal inter-regionale samenwerking veel makkelijker maken. Er zullen alleen wel andere protocollen opgesteld moeten worden en het zal denk ik wel even duren voordat het werkelijk zou kunnen worden. Projecten zoals AED alert zullen op deze manier ook veel makkelijker in te plannen zijn omdat het op een systeem zal draaien. Als je mobiel belt hoef je ook niet meer naar een andere regionale meldkamer doorverbonden te worden. Nouja we horen het wel denk? O0