"meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers

Auteur Topic: "meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers  (gelezen 103680 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: FF4266 link=msg=1262567 date=1398524734
Nee er kan ook vertraging zitten in juist die mast daar

Sorry, dat kan echt niet, uitgesloten. Recentelijk waren er grote problemen in Gelderland/Utrecht omdat er bij sommige masten een vertraging van slechts enkele miliseconden zat. Zelfs dat kleine verschil zorgde al voor enorme problemen omdat niet elke mast op exact hetzelfde moment exact hetzelfde signaal uitzendt. Dan krijg je gemiste/verminkte berichten en dat kan in een groot gebied tot enorme problemen leiden.

De tweede optie zou kunnen, als het signaal vanuit Haaglanden om wat voor reden dan ook vertraagd aankomt in de centrale, dan wordt het logischerwijs (landelijk) ook pas later uitgezonden. Blijft erg vreemd, ik ben zelf ook een seconde of 10 gewend. Als het echt langer dan 20 seconden duurt dan moet men vanuit de Yp eens aan de bel van vtsPN trekken, dat klopt echt niet.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998

Laten we ons niet teveel blind staren op die lokale bekendheid. Dat was iets wat voor een jaar of wat geleden heel gewoon was, en wat ook goed mogelijk was omdat het toen echt allemaal kleinschaliger was. Nu met de gemeenschappelijke meldkamers is die lokale bekendheid al een stuk minder, en dat zal nog minder als er meer regio's in 1 meldkamer worden gestopt.
En zal die lokale bekendheid vanuit de uitrukkende eenheden moeten komen, want die gaat gewoon niet verloren.
Ik zie alleen maar voordelen, in iedergeval een snellere aansturing van hulpdiensten in grensgebieden van regio's bv.
Dat is mij, vanuit een ander oogpunt, ook duidelijk geworden. Ik ging onderuit op een gladde brug in een park en liep een geluxeerde en gecompliceerde enkelbreuk op. Mijn eega belde voor een ambulance. Die zou onder A2 komen want hij was niet ver weg.
Ik heb 25 minuten op de bevroren grond gelegen en de ambu 4 keer voorbij zien rijden. De meldkamer en de ambu konden, ondanks routebeschrijving van agenten en mijn eega, de lokatie niet vinden. Dit was een regionale ambu maar de aangrenzende regio wordt ook wel ter versterking gevraagd en die weten het dan helemaal niet te vinden.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: Hunter link=msg=1262585 date=1398530805
Sorry, dat kan echt niet, uitgesloten. Recentelijk waren er grote problemen in Gelderland/Utrecht omdat er bij sommige masten een vertraging van slechts enkele miliseconden zat. Zelfs dat kleine verschil zorgde al voor enorme problemen omdat niet elke mast op exact hetzelfde moment exact hetzelfde signaal uitzendt. Dan krijg je gemiste/verminkte berichten en dat kan in een groot gebied tot enorme problemen leiden.

De tweede optie zou kunnen, als het signaal vanuit Haaglanden om wat voor reden dan ook vertraagd aankomt in de centrale, dan wordt het logischerwijs (landelijk) ook pas later uitgezonden. Blijft erg vreemd, ik ben zelf ook een seconde of 10 gewend. Als het echt langer dan 20 seconden duurt dan moet men vanuit de Yp eens aan de bel van vtsPN trekken, dat klopt echt niet.

Duidelijk verhaal, dan ga ik ook zeker voor die tweede..  O0


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: vuurvlieg link=msg=1262522 date=1398514317
Neem volgende keer je pieper mee, kan je het zelf testen. e050
Dat heb ik een keer gedaan, en enkele seconden na het indrukken van de 'alarmeerknop' ging de pieper. Maar zeker niet na 10+ seconden.


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Ik zal het binnenkort weer eens testen. De 20+ seconden was op de oude locatie.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Om even terug te komen op de oorspronkelijke discussie:

Ja, ik denk dat de standaardisatie grote voordelen heeft. Maar dan alleen standaardisatie van het proces melding en alarmering. Vier typen incidenten, van klein tot zeer groot, dat is denk ik wel noodzakelijk om het voor een multi intake centralist behapbaar te maken. Wat je daar als regio vervolgens aan eenheden achter hangt is vers twee. Wil je een TS, SIV en RV achter een melding 'kleine brand' hangen of alleen een TS? Dat soort zaken moet je als regio zelf bepalen.

Waar ik niet direct enthousiast over ben, is de sterke focus op de verwerkingstijd. Natuurlijk, 112 als elke seconde telt, maar er is ook een punt waarop de focus op tijd ten koste gaat van de kwaliteit. Is er nog ruimte voor professionaliteit of gaan we de mensen een 'trucje' leren, zodat ze binnen 30 seconden op één van de 16 knoppen kunnen drukken? Wat in dat geval qua tijd overigens wel moet kunnen denk ik, afhankelijk van welke meetmomenten je hanteert (vanaf opnemen telefoon tot de druk op de knop, ga ik dan vanuit). Het lijkt mij dat iedere centralist zoveel mogelijk zijn/haar best doet om een melding z.s.m. af te handelen en dan kan een 'prestatie-indicator' van 30 seconden wel eens perverse effecten hebben.

Sowieso vind ik de scheiding tussen multi intake en verder mono afhandelen nog een spannende. Waar zit het overdrachtsmoment, hoe voorkomen we dat informatieverlies optreedt, hoe passen we dit in in de bevoegdheden? Ik heb begrepen dat daar nu nog over nagedacht wordt en ik ben heel benieuwd naar het resultaat.


Waar ik - los van deze discussie - wel heil in zie is een multidisciplinaire coördinator, die fulltime de meldingen monitort en zorgt voor een goede afsteming tussen de verschillende partijen (in- en extern). Sommige meldkamers hebben dat, andere niet. Mijn constatering (op basis van de spaarzame momenten dat ik op de MK ben, moet ik er eerlijk bij zeggen) is dat die afstemming soms wel wat 'vloeiender' kan. Weet iemand of zo'n functie is voorzien in de LMO (even los van de CaCo bij grootschalige incidenten)?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder

Maarten, wat is jouw achtergrond als ik vragen mag? Als ik je stuk zo lees lijk je er goed van op de hoogte te zijn.

Citaat van: Maarten link=msg=1262861 date=1398610373

Sowieso vind ik de scheiding tussen multi intake en verder mono afhandelen nog een spannende. Waar zit het overdrachtsmoment, hoe voorkomen we dat informatieverlies optreedt, hoe passen we dit in in de bevoegdheden? Ik heb begrepen dat daar nu nog over nagedacht wordt en ik ben heel benieuwd naar het resultaat.

Dit vraag ik mij ook af, want zolang die intaker hem niet doorzet(de "meer" knop in de huidige situatie) kan er niet gealarmeerd worden.. En het is ook niet wenselijk dat een intaker alvast alarmeert.. De uitgifte centralist weet ten slotte welke voertuigen hij tot zijn beschikking heeft, of welke dichtbijzijnde spuit net klaar is met een klus en wellicht direct door kan..

Citaat van: Maarten link=msg=1262861 date=1398610373
Waar ik - los van deze discussie - wel heil in zie is een multidisciplinaire coördinator, die fulltime de meldingen monitort en zorgt voor een goede afsteming tussen de verschillende partijen (in- en extern). Sommige meldkamers hebben dat, andere niet. Mijn constatering (op basis van de spaarzame momenten dat ik op de MK ben, moet ik er eerlijk bij zeggen) is dat die afstemming soms wel wat 'vloeiender' kan. Weet iemand of zo'n functie is voorzien in de LMO (even los van de CaCo bij grootschalige incidenten)?

Dat monitoren van meldingen gebeurt nu ook, maar ik merk dat de OvD-OC nog te veel mono denkt en daardoor dus alleen naar politiegerelateerde incidenten kijkt. Bij de brandweer incidenten heeft de gemiddelde OvD-OC zoiets van: dat zal wel goed gaan, de brandweer centralisten zullen het wel in de tang hebben..

Mijns inziens heeft de OvD-OC dan ook te weinig kennis van bijv. de brandweerzaken...


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
https://www.youtube.com/watch?list=PLIs59gwKoy0zpak2HkBnBp04XlCa6r2GK&v=pwieY4cyaV8

Tweede animatie ‘Brandweerzorg en de landelijke meldkamer'

In september 2013 is de eerste animatie uitgebracht over de komst van de LMO. Hierin wordt duidelijk gemaakt welke veranderingen ons te wachten staan en welke voorbereiding dat van de brandweer vraagt. In het vervolg op deze animatie staan de gevolgen van de landelijke meldkamer op de brandweer centraal. Op dit moment verschilt de werkwijze van de brandweer in Nederland namelijk per regio. We maken gebruik van verschillende inzetprocedures, roepnamen, enzovoorts. Dat gaat veranderen. De komst van één virtuele meldkamer vereist een eenduidige manier van werken. Daarom worden inzetvoorstellen en werkwijze gestandaardiseerd.

Standaardisatie inzetvoorstellen

Het standaardiseren van inzetvoorstellen zorgt voor een werkbare aansluiting van de operationele brandweerzorg met de landelijke meldkamer. De inzetvoorstellen bij incidenten krijgen een overzichtelijke grafische interface, waaruit de multidisciplinaire aannamecentralist een eerste keuze kan maken. Het knoppenmodel met 16 standaard inzetvoorstellen voor brand, hulpverlening, ongeval gevaarlijke stoffen en een waterongeval, maakt de keuze uit 4 gradaties eenvoudig en snel. Aan de achterzijde van het model worden onder andere risicogebieden, risico-objecten en risicofactoren verwerkt. Het maakt het voor de centralist mogelijk om aan de hand van een uitvraagprotocol de eerste benodigde eenheden binnen 30 seconden te alarmeren. Vervolgens voert het operationeel centrum brandweer de regie en levert de vakinhoudelijke en specifieke kennis van brandweerzorg. Uiteraard werken de verschillende disciplines samen voor een volledige incidentafhandeling.



Standaardisatie werkwijze

Bij de incidentbestrijding kent iedere regio zijn eigen werkwijze, heeft een eigen invulling en benadering. Dat is historisch zo ontstaan. Deze zijn van goede kwaliteit, maar niet toekomstbestendig. De verschillen maken de aansluiting op de Landelijke Meldkamer Organisatie onmogelijk en staan ook eenduidige brandweerzorg in weg. De standaardisatie zorgt voor een eenduidige werkwijze en eenduidige procedures. Dat leidt tot gelijkwaardige kwaliteit en verbeterde brandweerzorg. Er komen landelijk uitgewerkte documenten, instructiekaarten voor brandweereenheden en aandachtskaarten voor centralisten met input vanuit het veld.

Gevolgen voor de hulpverleners

De veranderingen in de meldkamers hebben gevolgen voor elke individuele hulpverlener. Dus ook voor jou. Zorg daarom dat je goed op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen. 2017 lijkt ver weg, maar we hebben deze tijd hard nodig om het hele proces zorgvuldig en succesvol te laten verlopen.

Meer weten?

Houd voor meer informatie over de ontwikkelingen rondom de landelijke meldkamer onze website in de gaten: www.brandweernederland.nl/meldkamer

http://www.brandweernederland.nl/actueel/brwnl_nieuws/?ActItmIdt=38917


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Citaat van: Maarten link=msg=1262861 date=1398610373

Waar ik niet direct enthousiast over ben, is de sterke focus op de verwerkingstijd. Natuurlijk, 112 als elke seconde telt, maar er is ook een punt waarop de focus op tijd ten koste gaat van de kwaliteit. Is er nog ruimte voor professionaliteit of gaan we de mensen een 'trucje' leren, zodat ze binnen 30 seconden op één van de 16 knoppen kunnen drukken? Wat in dat geval qua tijd overigens wel moet kunnen denk ik, afhankelijk van welke meetmomenten je hanteert (vanaf opnemen telefoon tot de druk op de knop, ga ik dan vanuit). Het lijkt mij dat iedere centralist zoveel mogelijk zijn/haar best doet om een melding z.s.m. af te handelen en dan kan een 'prestatie-indicator' van 30 seconden wel eens perverse effecten hebben.


spijker en kop;-) combineer de meetfixatie met de in het filmpje genoemde uitvraagprotocollen en ik ben bang dat dan de centralisten niet meer op hun vakkennis durven te vertrouwen op de momenten dat het er echt om gaat omdat ze afgerekend worden op het volgen van protocollen. En om vervolgens te constateren dat verderop in de keten mensen alarmeringen minder serieus nemen en daar naar gaan handelen. Ik hoop dan ook van harte dat in de LMO met kwaliteitverbetering niet alleen gedoeld wordt op standaardisatie maar dat er ook voldoende aandacht gaat zijn voor het behoud en op de juiste manier inzetten van vakkennis. Het pas verschenen filmpje en een recent interview in het blad "Blauw" over de invulling van het brandweerproces in de LMO maken mij daar ook niet heel enthousiast over.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: Markoio link=msg=1263443 date=1398791436
spijker en kop;-) combineer de meetfixatie met de in het filmpje genoemde uitvraagprotocollen en ik ben bang dat dan de centralisten niet meer op hun vakkennis durven te vertrouwen op de momenten dat het er echt om gaat omdat ze afgerekend worden op het volgen van protocollen. En om vervolgens te constateren dat verderop in de keten mensen alarmeringen minder serieus nemen en daar naar gaan handelen. Ik hoop dan ook van harte dat in de LMO met kwaliteitverbetering niet alleen gedoeld wordt op standaardisatie maar dat er ook voldoende aandacht gaat zijn voor het behoud en op de juiste manier inzetten van vakkennis. Het pas verschenen filmpje en een recent interview in het blad "Blauw" over de invulling van het brandweerproces in de LMO maken mij daar ook niet heel enthousiast over.

Inderdaad "gozah", want volgens dat blad is het allemaal maar simpel voor de brandweer.. En wat te denken van die multi intaker die alvast ff alarmeert? Zal lekker worden, mag ik 'm als uitgifte daarna weer oppakken.. ik weet dat Nr. 1 KVT toevallig net vrij komt, maar hij niet, en dus stuurt hij NR. 2 KVT...

Ik ben niet vies van veranderingen en kan daar redelijk mee omgaan (zie de GMK Amsterdam sedert 26 Mei 2013), maar sommige zaken hier slaan nergens op..

Zoals procedures die niet toekomstbestendig zouden zijn.. Ik ben ff die draad kwijt....