"meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers

Auteur Topic: "meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers  (gelezen 102904 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Zal een leuke situatie worden, als een centralist iemand uit Limburg of Friesland aan de lijn krijgt, die door het taalgebruik of accent bepaalde woorden niet goed verstaat. Een Fries die het heeft over "ik kin it slachtoffer net sjien" (of hoe je dat ook zegt in het Fries) kan de indruk wekken dat hij het slachtoffer nét wel kan zien - terwijl hij wilde zeggen dat hij het slachtoffer niet kan zien (het Friese 'net' betekent 'niet'). Zo heb ik wel eens dat ik mensen uit het diepe zuiden van Limburg, ook al doen ze nog zo hun best om Nederlands te praten, niet altijd even gemakkelijk versta.

Nog afgezien van taalkundige problemen kan het ontbreken van streekkennis een probleem worden. Wie in de provincie Groningen praat over 'stad' kan maar 1 stad bedoelen; Groningen. Terwijl iemand uit de rest van het land misschien denkt dat het om Stadskanaal gaat.

Voor de provincies Groningen, Friesland en Drenthe wordt momenteel gebouwd aan één gemeenschappelijke meldkamer in Drachten. Waarom wachten ze niet af hoe de daar de resultaten zijn? Evalueer na een jaar of 5 hoe die meldkamer functioneert, en neem pas dan het besluit over het al dan niet oprichten van 1 landelijke meldkamer.


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Wordt het geen hoog tijd om al deze mensen met hun vreemde politieke ideeën naar huis te sturen...?  :-X

Ben het helemaal eens met je Dirk. Die vrouw is niet wijs, echt niet. Overal maar willen bezuinigen.... gaat nergens over. Ongelofelijk....


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Die lokale bekendheid is maar relatief. Wat is lokale bekendheid precies? Wat moet zo'n centralist allemaal weten van zijn verzorgingsgebied? Dacht je dat die Apeldoornse centralist alles precies weet te liggen? Nee natuurlijk niet. Vaak kent hij zijn eigen woonomgeving heel goed maar kent hij de rest van de regio op hoofdlijnen. En daar zal het ook wel bij blijven. Een centralist heeft meer aan eenduidige procedures en structuren. Als dit goed in zijn systeem staat kan hij prima uit de voeten.

De lokale bevelvoerders (en in beperkte mate de OVD'en) moeten een goede lokale bekendheid hebben. Zij kunnen de centralist prima voorzien van de lokale kennis. Toen we nog pak 'm beet 45 meldkamers hadden konden we misschien nog van lokale kennis spreken. Nu we er 25 hebben is dat al bijna niet meer van toepassing. Het feit dat er best wel met wat minder meldkamers kan worden gewerkt is echt geen onzin.

En laten we wel wezen, in veel gebieden worden al meldkamers samengevoegd: Groningen, Fryslân, en Drente vormen één meldkamer. De regio's IJsselland en Noord- en Oost-Gelderland gaan al samen. Hetzelfde geldt voor Gooi- en Vechtstreek en Flevoland. Bij die laatste is schijnbaar ook al een officieel verzoek van Utrecht binnengekomen om te mogen aanhaken.

Het idee van mevrouw Ter Horst gaat waarschijnlijk te veel (politieke) weerstand opleveren waardoor het aantal meldkamers toch nog wat hoger uit zal komen dan die ene die zij in gedachte heeft.

Ik doe de volgende voorspelling: binnen een aantal jaren kennen we in Nederland de volgende zeven meldkamers en de regio’s die zij bedienen:

Meldkamer Noord Nederland
- Groningen
- Fryslân
- Drente

Meldkamer Oost Nederland
- IJsselland
- Twente
- Noord- en Oost-Gelderland
- Gelderland Midden
- Gelderland Zuid

Meldkamer Midden Nederland
- Flevoland
- Utrecht
- Gooi- en Vechtstreek

Meldkamer Zuid Nederland
- Limburg Noord
- Zuid Limburg
- Brabant Noord
- Zuidoost Brabant
- Midden- en West-Brabant
- Zeeland*

Meldkamer Zuidwest Nederland
- Rotterdam Rijmond
- Zuid Holland Zuid
- Hollands Midden
- Haaglanden

Meldkamer Noordwest Nederland
- Amsterdam-Amstelland
- Zaanstreek Waterland
- Kennemerland
- Noord Holland Noord

Meldkamer KLPD
- voor alle landelijke voorzieningen

* Bij de regio Zeeland kan het ook zijn dat deze aan Zuidwest Nederland wordt gehangen, dan heb je namelijk de hele zuidelijke kustlijn en de eilanden bij één meldkamer.

Misschien dat mijn voorspelling op een paar punten anders zal zijn maar volgens mij zit ik er niet ver naast. We zullen het over een paar jaar wel gaan zien…..we wachten af…
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Ben het helemaal eens met je Dirk. Die vrouw is niet wijs, echt niet. Overal maar willen bezuinigen.... gaat nergens over. Ongelofelijk....
Ik bedoel eigenlijk AL die gasten... Wachtgeld kost de Staat véél minder dan dit soort ondoordachte acties.  :|


p2k

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Minister Ter Horst heeft wel een punt als het gaat om de eenduidigheid van de meldkamers onderling. Ik denk alleen dat de minister eens een keer moet gaan nadenken over "haar" ICT poot, VtsPN. Als alle systemen eens goed op elkaar aansluiten zonder al die nodeloze beveiligingen voor de disciplines onderling zou de communicatie tussen de afzonderlijke meldkamers een stuk beter gaan.

Zolang Rood, wit, blauw en groen nog steeds niet bij elkaar in de automatisering mogen kijken in verband met de privacy  :P :P :P is van een goede onderlinge communicatie zeker geen sprake ook niet als je meldkamers gaat samenvoegen. Natuurlijk is het beter om als centralist je collega in de ogen aan te kunnen kijken maar de ondersteunende systemen zijn wel het belangrijkst als je over schaalvergroting praat.

Dus Guusje, steek eerst wat meer tijd in je eigen organisatie voordat je in "redelijk" goed draaiende regionale organisaties gaat snijden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Hoe is dit in de omringende landen geregeld en in de USA? Per hoeveel inwoners is daar een meldkamer?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
wat me opvalt aan dit hele idee is dat het een ondoordacht plan is,
bijvoorbeeld:
Centralisten, stel je bouwd de meldkamer in utrecht dat zou betekenen dat daar 25 meer centralisten moeten komen omdat alles via 1 centrale gaat,
een centralist uit friesland zou niet naar utrecht gaan voor z'n werk, maar zal waarschijnlijk ander werk zoeken.
we krijgen dus een centralisten tekort.

gebiedskennis,
hier in de buurt op de Veluwe is het handig als je het een beetje kent,
als het verkenningsvliegtuigje een bosbrand ontdekt en aan de Meldkamer doorgeeft dat er bij de driesprong in Ede een heidebrand is moet de dienstdoent centralist zo helder van geest zijn om daar de wekeromseweg aan te koppelen,
ik denk dat de leden uit de randstad dit niet hadden geweten,

verder denk ik dat de verschillen tussen korpsen te groot is,
hoe ga je een centralist uitleggen dat bij een binnenbrand in drenthe 1X TS uitruk in Gelderland-midden 1X TS,1X RV, haaglande 2XTS 1XRV en in amsterdam 2X TS 2XAL
hoe ga je een centralist uitleggen dat amsterdam zich uitmeld met 'ladder Willem' en barneveld met 1731?

een kracht van de kleinere meldkamers is denk ik ook dat men de roepnummers kent en weet wie iets vraagt, bij 1 meldkamer gaat dat niet gebeuren, ik denk da er weinige zijn die al die nummers kennen,

dit gaat hem echt niet worden, echt niet
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
wat me opvalt aan dit hele idee is dat het een ondoordacht plan is,
bijvoorbeeld:
Centralisten, stel je bouwd de meldkamer in utrecht dat zou betekenen dat daar 25 meer centralisten moeten komen omdat alles via 1 centrale gaat,
een centralist uit friesland zou niet naar utrecht gaan voor z'n werk, maar zal waarschijnlijk ander werk zoeken.
we krijgen dus een centralisten tekort.

gebiedskennis,
hier in de buurt op de Veluwe is het handig als je het een beetje kent,
als het verkenningsvliegtuigje een bosbrand ontdekt en aan de Meldkamer doorgeeft dat er bij de driesprong in Ede een heidebrand is moet de dienstdoent centralist zo helder van geest zijn om daar de wekeromseweg aan te koppelen,
ik denk dat de leden uit de randstad dit niet hadden geweten,

verder denk ik dat de verschillen tussen korpsen te groot is,
hoe ga je een centralist uitleggen dat bij een binnenbrand in drenthe 1X TS uitruk in Gelderland-midden 1X TS,1X RV, haaglande 2XTS 1XRV en in amsterdam 2X TS 2XAL
hoe ga je een centralist uitleggen dat amsterdam zich uitmeld met 'ladder Willem' en barneveld met 1731?

een kracht van de kleinere meldkamers is denk ik ook dat men de roepnummers kent en weet wie iets vraagt, bij 1 meldkamer gaat dat niet gebeuren, ik denk da er weinige zijn die al die nummers kennen,

dit gaat hem echt niet worden, echt niet

Je kan denken wat je wilt vanuit jouw ervaring... maar je gelooft toch echt niet dat een centralist uit zijn hoofd wagens alarmeerd... De centralist krijgt daarvoor gewoon een uitrukvoorstel uit de computer. Ook een vliegtuig geeft de coordinaten door en niet een plaatselijke naam.

Hoe kom je tot je voorbeelden? Eigen ervaring of bedacht?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Maar houd dat dan ook in dat alle hulpdiensten op dezelfde manier worden geallermeerd? (bijv ene regio heeft nu ambu op p2000 en andere niet).. Opzich wel een logisch plan...

Dat lijkt me wel. IJsselland en Noord Oost Gelderland zijn momenteel druk doende voorbereidingen te treffen voor hun gezamenlijke meldkamer. De capcodeplannen gaan op de schop en worden op elkaar afgestemd, evenals de roepnummers. De inhoud (opmaak) van de berichten zal gelijk moeten worden en in beide regio's is er geen sprake van alarmeringen van ambulances, dus daar hoeft men niet over na te denken. Anders is dat in Groningen/Friesland/Drenthe, ben benieuwd hoe men dat daar gaat oplossen...


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
[cynische mode] OK, goed idee van de minister.
Het bespaart heel veel geld.

Maar het resulteert ook in meer doden door miscommunicatie, slechtere gebiedskennis van de centralisten, minder kennis van de regionale hulpdiensten e.d.
Maar geld is belangrijker dan mensenlevens, is het niet ?

Sorry, maar deze minister weet echt niet waar ze mee bezig is [/cynische mode]

*reactie van (een niet hulpverlenende) burger, die politieke arrogante politici zat is.