"meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers

Auteur Topic: "meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers  (gelezen 102677 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Aangezien ik nog nergens een echte goede lijst heb gevonden met de nieuwe meldkamers en de veiligheidsregio's die ze onder hun hoede hebben, heb ik er een gemaakt. Tussen de haakjes de locaties van de meldkamers. Dit is mijn gedachte van de lijst, uiteraard kan ik verschillende dingen verkeerd opgevat hebben. Daarom fouten voorbehouden. :)

Meldkamer Noord-Nederland (Drachten)
- 1. VR Groningen
- 2. VR Friesland
- 3. VR Drenthe

Meldkamer Oost-Nederland (Apeldoorn)
- 4. VR IJsselland
- 5. VR Twente
- 6. VR Noord- en Oost-Gelderland
- 7. VR Gelderland-Midden
- 8. VR Gelderland-Zuid

Meldkamer Midden-Nederland (Soest) - Tevens landelijke meldkamer
- 9. VR Utrecht
- 14. VR Gooi- en Vechtstreek
- 25. VR Flevoland

Meldkamer Noord-Holland (Haarlem)
- 10. VR Noord-Holland Noord
- 12. VR Kennemerland

Meldkamer Amsterdam (Amsterdam)
- 13. VR Amsterdam-Amstelland

Meldkamer Den Haag (Den Haag)
- 15. VR Haaglanden
- 16. VR Hollands-Midden

Meldkamer Rotterdam (Rotterdam)
- 17. VR Rotterdam-Rijnmond
- 18. VR Zuid-Holland Zuid

Meldkamer Zeeland-West-Brabant (Bergen op Zoom)
- 19. VR Zeeland
- 20. VR Midden- en West-Brabant

Meldkamer Oost-Brabant (Den Bosch)
- 21. VR Brabant-Noord
- 22. VR Zuid-Oost Brabant

Meldkamer Limburg (Maastricht)
- 23. VR Limburg-Noord
- 24. VR Zuid-Limburg

Ik weet zo even niet waar ik "11. VR Zaanstreek-Waterland" moet plaatsen. Meldkamer Amsterdam, of meldkamer Noord-Holland Noord?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Pager

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Citaat van: honderd link=msg=1296128 date=1410891180

Ik weet zo even niet waar ik "11. VR Zaanstreek-Waterland" moet plaatsen. Meldkamer Amsterdam, of meldkamer Noord-Holland Noord?

Noord Holland Noord (Haarlem)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: Pager link=msg=1296152 date=1410894651
Noord Holland Noord (Haarlem)

Echter is het zo dat de ambulancezorg in ZaWa momenteel wordt geregeld vanuit de MKA Amsterdam en niet de GMK ZaWa in Zaandam, dan ben ik benieuwd wat daarmee gaat gebeuren.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: -Joost- link=msg=1296218 date=1410951394
Echter is het zo dat de ambulancezorg in ZaWa momenteel wordt geregeld vanuit de MKA Amsterdam en niet de GMK ZaWa in Zaandam, dan ben ik benieuwd wat daarmee gaat gebeuren.

Vandaar dat ik hem niet heb kunnen indelen, zat met dezelfde vraag als jou.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Zoals Pager al aangeeft kan ZaWa gewoon onder Haarlem.
De brandweer- en politiezorg valt onder meldkamer Noord-Holland.
De ambulancezorg wordt geregeld vanuit Amsterdam en valt dus ook niet onder de VR ZaWa, dus vanzelfsprekend ook niet onder Noord-Holland.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Wellicht interessant om te vermelden; er is inmiddels een eigen website van de Kwartiermakersorganisatie LMO: http://www.k-lmo.nl/
If you can dream it, you can do it.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Citaat van: Dion link=msg=1296226 date=1410953531
Zoals Pager al aangeeft kan ZaWa gewoon onder Haarlem.
De brandweer- en politiezorg valt onder meldkamer Noord-Holland.
De ambulancezorg wordt geregeld vanuit Amsterdam en valt dus ook niet onder de VR ZaWa, dus vanzelfsprekend ook niet onder Noord-Holland.

Zeer grote kans dat de nieuwe meldkamer in Haarlem ook de ambulancezorg gaat regelen voor ZaWa. Men wil tenslotte aan gaan nemen met multi intake.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Uitstel voor oprichten landelijke meldkamer

Het kabinetsplan om een landelijke meldkamer voor 112-telefoontjes in te richten, blijkt onhaalbaar. Daarom gaat het huidige voorstel op de lange baan, laat minister Van der Steur (Veiligheid en Justitie) weten.
'Binnen de huidige afspraken van tijd en geld' kan het plan om tot een landelijke meldkamer te komen niet tot een goed einde worden gebracht, aldus de minister in een brief aan de Tweede Kamer.

Het eerste kabinet-Rutte besloot in 2010 dat er een landelijke meldkamer moet komen voor alle 112-oproepen. Dat moet geld besparen en ervoor zorgen dat burgers sneller en beter worden geholpen. Maar het blijkt lastiger dan gedacht om de 22 regionale meldkamers te fuseren. Daarom is 'heroriëntatie' nodig, concludeert de minister.

...

bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4218859/2016/01/05/Uitstel-voor-oprichten-landelijke-meldkamer.dhtml


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Machtsstrijd om één centrale meldkamer 112

Het ambitieuze plan om één organisatie voor 112-meldkamers op poten te zetten, stevent af op een fiasco. Het project blijkt complex en de uitvoerende partijen wantrouwen elkaar. Vraag is: wie krijgt de macht en wie betaalt de rekening? Ondertussen zijn al miljoenen aan besparingen verloren gegaan.
Uit een rondgang van deze krant bij betrokken partijen blijkt dat het project is uitgelopen op wantrouwen en machtsspelletjes. Over één ding is vrijwel iedereen het eens: het samenvoegen van de 22 regionale meldkamers is vanaf de eerste dag gigantisch onderschat. Nu al zijn miljoenen verloren gegaan. Toponderhandelaars spreken over een 'gebrek aan regie' en een 'enorm afbreukrisico'. ,,De kans dat dit project een succes wordt, is nagenoeg nul", zo klinkt het.

Terwijl het idee waar toenmalig minister Ter Horst in 2010 mee kwam, zo slecht nog niet was: wie 112 belt, wordt gelijk verbonden met een landelijke meldkamer voor brandweer, politie en ambulance. Sneller, efficiënter en veel goedkoper. Begin deze week moest minister Van der Steur (Veiligheid en Justitie) echter concluderen dat het plan in de huidige vorm onhaalbaar is.    

Essentiële problemen
Uit het alarmerende rapport met de titel 'Grip herpakken!' komt de reden achter de malaise naar voren. De samenvoeging tot maximaal 10 landelijk gecoördineerde meldkamers én de opzet van een ict-systeem - die naar schatting 90 miljoen euro kosten - lopen gevaar. Op meerdere vlakken zijn 'grote risico's en problemen' gesignaleerd. Partijen 'wantrouwen' elkaar, valt te lezen. Direct ingrijpen is cruciaal.

...

bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4220207/2016/01/07/Machtsstrijd-om-een-centrale-meldkamer-112.dhtml


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Volgens het rapport wantrouwen de hogere hulpverleners elkaar. Typisch voor hogere ambtenaren.Als het maar geld kost,weggegooid geld.