"meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers

Auteur Topic: "meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers  (gelezen 102676 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Ik vind het nu al raar, dat als ik een melding doe op de grens van een regio, dat ik wel eens te horen krijg 'ik zet u even door met de andere regio'. Waarom kunnen ze (ik zeg maar wat) als ik bel naar Den Haag (want incident nabij grens Zoetermeer/Bleiswijk) daar niet intypen 'Bleiswijk', maar moet ik per-se worden doorverbonden naar Rotjeknor?

Ze hoeven vanuit DH niet de lokale (Bleiswijk) eenheden aan te sturen, maar een melding aanmaken in GMS moet toch kunnen? Of kunnen regio's elkaars GMS niet uitlezen?


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Jolanda Trijselaar @JolTrijselaar
Het aftellen is begonnen! Nog een jaar te gaan voor de nieuwe 112 meldkamer RR en ZHZ pic.twitter.com/Cex6H6K0KL
Media preview
11:02 uur · 8 Aug 2016 · Twitter for iPhone


In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Soms lopen dingen achter de schermen toch veel harder dan gedacht. Meldkamer van Limburg Noord en Zuid Limburg zijn nu samen 1 meldkamer:

@burgDelissen Wilma Delissen (burgemeester Peel en Maas)
10:29 18 okt. 2016
Vandaag gaat de meldkamer Maastricht nieuwe stijl van start Veel succes en werkplezier allemaal.Prachtige werkplek geworden.@Meldkamer_KLMO
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Soms lopen dingen achter de schermen toch veel harder dan gedacht. Meldkamer van Limburg Noord en Zuid Limburg zijn nu samen 1 meldkamer:

@burgDelissen Wilma Delissen (burgemeester Peel en Maas)
10:29 18 okt. 2016
Vandaag gaat de meldkamer Maastricht nieuwe stijl van start Veel succes en werkplezier allemaal.Prachtige werkplek geworden.@Meldkamer_KLMO

Op papier inderdaad........
Ze zitten fysiek in de zelfde ruimte, maar werken volledig gescheiden.
Zuid centralisten sturen zuid aan, noord centralisten sturen noord aan. Er is operationeel niets daarin veranderd, behalve dat ze nu in één ruimte zitten.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
klopt. Gisteren direct ervaren bij een 112 telefoontje.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Hoe zit het met de bemensing (centralisten etc.) van de toekomst ?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Één landelijke meldkamer voor alle hulpdiensten: Mee eens of oneens?

Lokale bekendheid etc. is nmm van groot belang en dat wordt onmogelijk bij een landelijke meldkamer.
Wat zouden de voordelen zijn van een landelijke meldkamer, de personele bezetting kan niet veel minder worden dan de som van de bezettingen van de huidige meldkamers, je zult in het geval van een grote storing ook een backup in de buurt moeten hebben etc.
(Zie de problemen bij de NS/PRORAIL in Utrecht bij een brandje, uitvallen van elektriciteit etc.)


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,292
Volgens mij is de vraag een beetje verkeerd gesteld; het gaat nl over 1 landelijke meldkamer-o r g a n i s a t i e met werklocaties op diverse plaatsen in het land, dus die plaatselijke bekendheid lijkt me nog wel voldoende gewaarborgd...


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
ligt eraan hoe het is geregeld op de meldkamer. Als ik  een verdachte situatie meld in Roermond in een woonwijk en ik heb als centralist iemand van Maastricht eraan die is totaal niet bekend met de straten in Roermond. Laat staan als ik in een dorp hier zou wonen en bellen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1453418 date=1477043444
ligt eraan hoe het is geregeld op de meldkamer. Als ik  een verdachte situatie meld in Roermond in een woonwijk en ik heb als centralist iemand van Maastricht eraan die is totaal niet bekend met de straten in Roermond. Laat staan als ik in een dorp hier zou wonen en bellen.

Hoe denk je dat dat in de noordelijke provincies gaat? Daar zitten Drenthe, Groningen en Friesland al jaren in 1 meldkamer in Drachten. Daar kun je ook nog eens een taalbarriere hebben als een friese boer belt en een groningse centralist aan de lijn krijgt. Toch werkt het daar. Er is nog meer buiten Limburg.