"meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers

Auteur Topic: "meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers  (gelezen 102676 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: pompbediende link=msg=1467415 date=1481984331
Zodra er wordt overgegaan tot meldkamerfusie tussen Flevoland/GV en de brul zullen ze vast ook overstappen op de landelijke roepnummering en overgaan op de landelijke meldkamer. Ik verwacht dat de brul dan net zoals alle andere regio's zal werken  O0
De Brul?? Die bestaat al een poos niet meer Landelijke meldkamer, laat me niet lachen, als er iets hele verre onmogelijke toekomst muziek is. :-X
Eerst maar eens zien om regio's bij elkaar te voegen op meldkamer niveau
En de VRU werkt net zoals elke andere regio. Wat is de meerwaarde van al die officieren die je erbij krijgt terwijl je enkel groot maakt voor een extra TS voor water. Ga me dat eens uitleggen? Jij verwacht het dat de VRU dan ook zo zal gaan werken, vertel eens meer? net zoals in Rotterdam-Rijnmond gaan werken is dat zo'n fantastisch middel?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Breathe link=msg=1467392 date=1481978016
Dus de VRU heeft geen opschaalmodaal kleine brand, middelbrand, grote brand en zeer grote brand begrijp ik?
Hoort de VRU niet bij Brandweer Nederland?  ;)

Behalve voor de statistieken zijn de zin en het nut van een opschaalmodel voor de praktijk twijfelachtig net als eventuele verdere sommige aanduidingen.
In A-A bijvoorbeeld rukken voor A-A een alarmering standaard twee autospuiten en een ladder, som al naar de locatie twee ladders, hoe frequent kom je vwb A-A een middelbrand tegen, in sommige gebieden elders wordt het direct middelbrand als een tweede autospuit ter plaatse komt.
Door wie of wat wordt de opschaling brandweer extern gebruikt, bij grotere branden wordt de ambulancedienst al dan niet automatisch gealarmeerd, de pers etc. gaat in de praktijk nmm vooral af op de omvang van de brand en in eerste aanleiding op kantoor, thuis, in de auto etc. naar van de mate van opschaling.
Nu is het in theorie zo dat het pas middelbrand wordt als iets of iemand vanaf die tweede autospuit wordt ingezet maar hoe werkt het in de praktijk ?
Pas als er sprake is van landelijke uniforme notaties en verslaggeving kan het zinvol zijn dergelijke indelingen te hanteren.

Aanduidingen : Bijvoorbeeld een brand aan boord van een groot passagiersschip op de Rijn met een paar honderd passagiers wordt aangeduid als scheepsbrand, ook een brandje in een motorjachtje hoog en droog op de wal wordt ook aangeduid als scheepsbrand.


guest12562

  • Gast
Van mijn kant was het slechts een vraag, het is me duidelijk bedankt voor jullie reacties.


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Citaat van: Peter71 link=msg=1467417 date=1481984702
De Brul?? Die bestaat al een poos niet meer Landelijke meldkamer, laat me niet lachen, als er iets hele verre onmogelijke toekomst muziek is. :-X
Eerst maar eens zien om regio's bij elkaar te voegen op meldkamer niveau

De realiteit is dat, terwijl er meldkamers van regio's fysiek worden samengevoegd, er tegelijkertijd verregaande landelijke standaardisatie wordt doorgevoerd op diverse vlakken. Regio's hebben bij nieuwe updates van de meldkamersoftware GMS en vernieuwing C2000, steeds minder mogelijkheden om eigen meldingsclassificaties, indelingen van gespreksgroepen etc etc. te kiezen.

Ik zou het geen 'verre onmogelijke toekomstmuziek' noemen, maar gewoon het eindresultaat van alle landelijke veranderingen die nu en binnenkort doorgevoerd worden.


guest12562

  • Gast
Citaat van: Rene501 link=msg=1467495 date=1482009590
De realiteit is dat, terwijl er meldkamers van regio's fysiek worden samengevoegd, er tegelijkertijd verregaande landelijke standaardisatie wordt doorgevoerd op diverse vlakken. Regio's hebben bij nieuwe updates van de meldkamersoftware GMS en vernieuwing C2000, steeds minder mogelijkheden om eigen meldingsclassificaties, indelingen van gespreksgroepen etc etc. te kiezen.

Ik zou het geen 'verre onmogelijke toekomstmuziek' noemen, maar gewoon het eindresultaat van alle landelijke veranderingen die nu en binnenkort doorgevoerd worden.

Zouden deze opmerkingen naar het topic over 1 landelijke meldkamer kunnen?

Dat samengaan van meldkamers is namelijk nog wel een dingetje aan het worden, er ontstaan op straat namelijk regelmatig problemen bij het samenvoegen van 2 meldkamers, laat staan als het landelijk 1 moet worden. Zie ook het topic over Limburg.

Of het dan onmogelijke toekomst muziek is weet ik niet, maar er wordt blijkbaar te makkelijk over gedacht.

Maar ja mss handig om dit in het betreffende topic te bespreken?


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Voor alle duidelijkheid:
Er komt 1 landelijke meldkamerorganisatie die meerdere meldkamers gaat krijgen (10 dacht ik)....


guest12562

  • Gast
Citaat van: Heftrucker link=msg=1467505 date=1482015447
Voor alle duidelijkheid:
Er komt 1 landelijke meldkamerorganisatie die meerdere meldkamers gaat krijgen (10 dacht ik)....

Dat is inderdaad wel een wezenlijk verschil.

Ik denk echter dat er te weinig aandacht is voor hoe het op straat gaat. Brandgerucht is een discutabele melding, onduidelijkheid en het werpt veel vragen op. Het zorgt voor te veel communicatie waar je aanrijdend niet op zit te wachten. Regelmatig tegenaan gelopen, het blijft lastig.
Vraag me daarnaast af of je alles perse gelijk moet trekken er blijven altijd lokale bijzonderheden, ga maar eens na hoe lastig het is om te weten wat op welk voertuig ligt of waar elk voertuig specifiek staat. Sommige regio's hebben nog MSA's terwijl andere hier helemaal niet mee werken.
Daarnaast begrijp ik dat er nog steeds VC's rijden in regio's terwijl andere dit allang niet meer hebben. Dit kun je niet ineens veranderen lijkt me.
Zo kunnen we dus nog wel even doorgaan.
Utrecht werkt blijkbaar zonder kwalificaties in de melding om onnodige alarmering te voorkomen, begrijpelijk, schaal op met wat je vraagt/nodig hebt. Het is niet eens zo'n slecht idee lijkt me. Dat aan de ene kant en de andere kant is naar 1 organisatie werken waar alles gelijk moet zijn, zal mij benieuwen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Shell en BosKalis (BK) bijvoorbeeld zijn zeer grote organisaties die wereldwijd opereren en centraal worden aangestuurd en aangestuurd.
BK bijvoorbeeld omvat naast het oorspronkelijke bagger en aannemingsbedrijf tegenwoordig bijvoorbeeld SMIT, DOCKWISE etc.etc. met een grote verscheidenheid aan activiteiten, maatschappijen die eerder zelfstandig waren, zijn gegroeid en overgenomen door BK en nog steeds onder een eigen directie opereren.

De praktijk leert dat samenvoegen dus met de juiste werk, taakverdelingen, duidelijkheid en gedelegeerde verantwoordelijkheden wel goed kan werken.


guest12562

  • Gast
En juist met de laatste alinea vraag ik me dus af hoe brandweer Nederland dat gaat doen.
Veel korpsen vinden graag het wiel uit en veel houden graag de conservatieve standpunten vast.
Daarom zet ik er vraagtekens bij.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Bedrijven als die twee vergelijken met een organisatie als een veiligheidsregio is ook onzin. In de laatste hebben we ontevreden beroeps, ontevreden vrijwilligers en CEO's die ziek thuis zitten, terwijl de prestatienormen niet worden gehaald maar de kosten wel zijn verdrievoudigd (er is geen brandweerman in dit land die dat op zijn voertuig of in zijn spullen terugziet, overigens). Daar zou de Raad van Bestuur bij zowel Shell als bij Boskalis snel korte metten mee maken. Bij ambtenaren ligt dat wat anders.