"meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers

Auteur Topic: "meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers  (gelezen 103507 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Onhaalbaar plan van een minister die van gekkigheid niet weet wat ze moet zeggen en doen en inhoudelijk niet op de hooogte is.  En een minster die intussen onzalige plannen van beleidsambtenaren krijgt ingefluisterd.  Met zo'n methode zijn al heel wat verker en waterstaat ministers d elaan uitgewerkt door eigen ambtenaren, onhaalbare proefballonnen, de nederlandse luchten zijn er volvan.....  :(
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Als burger (en ik heb alle reacties in het topic gelezen) lijkt 1 meldkamer me erg raar.
Tuurlijk, de interregionale hulpverlening (en grootschalige incidenten) gaan er misschien op vooruit, maar..

- Het dialect is overal anders (Een amsterdamse centralist die een Fries moet verstaan? (Fries gaat nl als taal in de Grondwet komen))
- Elke centralist moet verhuizen naar die ene meldkamer
- De hulpdiensten begrijpen de oproepen niet (TSK? Wat? We hebben wel een TS..)
- En ik dacht nog aan de stroomstoring in Driebergen.. Is zoiets dan ook mogelijk (niet voor de mobiele telefoon, maar) voor alle communicatie met hulpdiensten?  :o

Het lijkt mij inderdaad een beter plan om verschillende districten bij elkaar te schuiven (en dan wel realistisch bedacht).  :)
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Het lijkt mij ook een heel raar en onhaalbaar plan. Ik kan me niet voorstellen dat ze echt met mensen op de werkvloer heeft gepraat. Zoals al eerder werd gezegd heeft iedere streek zijn eigen uitrukvoorstellen en is een beetje kennis over het verzorgingsgebied ook niet onbelangrijk. Ik denk idd dat het een beter plan zou zijn als de software en hardware op de meldkamer gelijk word getrokken. Zodat men bij een grote brand wat vaker naar het dorp ernaast kijkt ipv naar de andere kant van een regio. Ik denk dat (zoals vele leden) men beter met een aantal interregionale meldkamers kan werken. Zo zou het voor de samenwerking veel beter zijn als Amsterdam, Kennemerland en Zaanstad bij elkaar zouden gaan zitten ivm de havens, Schiphol en het Noordzeekanaal.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
- Het dialect is overal anders (Een amsterdamse centralist die een Fries moet verstaan? (Fries gaat nl als taal in de Grondwet komen))
Een Amsterdamse centralist moet nu al 39 verschillende talen kunnen verstaan waaronder Pools, Roemeens,Turks, Chinees, Arabisch, Spaans, Papiamento en 23 verschillende Afrikaanse dialecten, dus dat Friese dialect moet toch niet zo'n probleem zijn?!  ;D
Samen sterk in de hulpverlening!


Vuurbaas

  • Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
:o Straks wil ze ook nog 1 veiligheidsregio voor heel NL. De lokale bekendheid, procedures, en verschillen zijn net zo groot als de overeenkomsten.
Om dan meteen maar alles op 1 hoop te gooien is wel erg kort door de bocht.
Om meteen maar in acht te nemen dat we hier in Amsterdam-Amstelland een andere manier van opschalen hebben dan landelijk.
Inderdaad weer een geldkwestie en in mijn ogen zeker geen verbetering.
Moet iemand achter de knoppen in Den Haag of zo, een brand in Amsterdam begeleiden  >:( >:(
Grijs 1 en 2 WEG ERMEE !, zij voorop.
Laten ze eerst eens onze arbeidsvoorwaarden e.d. goed regelen voordat er nog meer balonnetjes opgelaten worden.
Ik weet nl. niet meer of ik nog wel een normaal inkomen heb na 59, ik weet niet of ik een bezwarende functie meer heb, of mijn nieuwe collega's nog wel goed zitten  :-X :-X :-X
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Ze kunnen het beter bij het huidige laten.

Wanneer er nu bijvoorbeeld een brand uitbreekt, heeft de centralist meestal kennis van het gebouw, de omliggende gebouwen, eventuele faciliteiten e.d. Ditzelfde geldt voor de overige hulpdiensten, die via de regionale cpa/pmk weten waar zij moeten zijn. Dit zonder oponthoud doordat de centralist nog nooit van het adres heeft gehoord.

Maar een nog belangrijker punt zijn de aanrijtijden.
Mocht er bijvoorbeeld een landelijke meldkamer zijn, dan heeft de centralist niet gelijk een beeld bij het adres, zoals het tegenwoordig is. Daarbij zal waarschijnlijk kostbare tijd verloren gaan. Puur omdat het dan alleen op de stratenkennis van de betreffende chauffeurs aan.
Misschien voorbarig, maar ik voorspel dat er toch niet aan de norm kan worden voldaan.


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Een Amsterdamse centralist moet nu al 39 verschillende talen kunnen verstaan waaronder Pools, Roemeens,Turks, Chinees, Arabisch, Spaans, Papiamento en 23 verschillende Afrikaanse dialecten, dus dat Friese dialect moet toch niet zo'n probleem zijn?!  ;D

Hmm, nee dan moet dat inderdaad geen probleem zijn!  :P  :D
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Tja... ik denk dat die norm overschrijding nog wel mee valt. Echter waar ze mee zouden moeten beginnen is alle meldkamers gelijk trekken op gebied van software, hardware en werkwijze...Zodat bij grote rampen, waarbij een aanslag wordt gedaan op centralisten ondersteuning geleverd kan worden door omliggende regio's. De werkwijzen en gms toepassing alsmede diverse systemen zijn nu in bijna elke politie regio verschillend. Ik denk dat dit bij de overige hulp diensten niet anders is...

Dat eerst gelijk trekken voordat je overgaat naar een centrale landelijke meldkamer.... niet doen dus..
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Ik kan me niet voorstellen dat dit plan er door komt. Als ik de reacties zo pijl, dan heeft iedereen commentaar op dit plan.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat dit plan er echt door gaat komen...


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Ik kan me niet voorstellen dat dit plan er door komt. Als ik de reacties zo pijl, dan heeft iedereen commentaar op dit plan.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat dit plan er echt door gaat komen...

 ;D Rubberen ruggen staan opeens kaarsrecht, als het aankomt op plannen doordrukken...