"meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers

Auteur Topic: "meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers  (gelezen 104747 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
;D Rubberen ruggen staan opeens kaarsrecht, als het aankomt op plannen doordrukken...  

 ::) Typisch brandweer..

En in dit geval ook volledig terecht dat iedereen z'n ruggetje recht houdt, nietwaar?


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Het geeft voor de zoveelste keer maar weer is aan, dat Ter Horst verre van de werkelijkheid leeft.
Waarschijnlijk een KLPD voedingsbron, die graag de regie over heel Nederland overneemt.

Ik zou zeggen wordt het niet is tijd om op te stappen en het echte denkwerk over te laten aan mensen met wel een kijk en visie !!

Delta00


Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Ik hoor als tegenargumenten dat centralisten vaak kennis hebben van gebouwen, aanrijroutes, de omgeving, etc. Blijkbaar hebben ze in die regio's dan supercentralisten...
De meeste regio's zijn toch wel zo groot dat die 2 of 3 centralisten die op dat moment dienst hebben echt niet zo heel veel lokale kennis hebben als zich een incident voordoet. En dat is toch ook niet nodig? Waar je behoefte aan hebt is centralisten die op een goede manier een melding aan kunnen nemen, relevante vragen kunnen stellen en vervolgens de systemen (GMS, C2000, etc.) goed kunnen bedienen. De lokale kennis zit wel bij het uitrukkende korps/eenheid.
Ook het alarmeren van eenheden hoeft helemaal geen probleem te zijn. Nu is dat ook al vaak binnen regio's verschillend voor de betreffende korpsen: het ene korps wil wel altijd een redvoertuig mee laten alarmeren, de andere weer niet. Dat kan allemaal in GMS geregeld worden. Dus voor alle 25 regio's zou dan ook geregeld kunnen worden dat in de ene regio bij natuurbranden er een peloton gaat rijden en in de andere regio 2 TS'en.
Ten slotte is de taalbarriëre een kulargument. Als het in de grote steden goed gaat met alle nationaliteiten die daar leven, dan maakt dat ene Friese of Limburgse dialect ook niet meer uit.

Het probleem zal veel meer zitten in andere zaken:
-we hebben behoefte aan een stabiel meldkamersysteem (geen GMS dus...)
-er zal een hele goede projectorganisatie moeten zijn die dit allemaal gaat regelen en met de C2000-perikelen in het achterhoofd zal dat nog erg lastig worden


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
kul argumenten ?

Leg mij eens uit wat de meerwaarde is van 1 grote landelijke meldkamer ?
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
kul argumenten ?

Leg mij eens uit wat de meerwaarde is van 1 grote landelijke meldkamer ?

Behalve dat het goedkoper zou zijn.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
'VLISSINGEN GESCHIKT VOOR MELDKAMER'

VLISSINGEN - Marin de Zwarte, lijsttrekker van het CDA Vlissingen, vindt dat Vlissingen een geschikte plaats is voor de vestiging van de landelijke, centrale meldkamer voor de hulpdiensten.

De Zwarte heeft vandaag namens zijn partij vragen gesteld aan het Vlissingse college over het voornemen van minister Ter Horst om de meldkamers te centraliseren en hiermee de regionale meldkamers op te heffen. Dit zou kostenbesparend werken en bovendien de inzet bij calamiteiten verbeteren.

Het CDA wil van het Vlissingse college weten welke acties Vlissingen gaat ondernemen om de stad als vestigingplaats te promoten.

Ook wil de partij weten of het college het met de partij eens is dat de meldkamer heel goed decentraal gelegen kan zijn en dat Vlissingen voldoende ruimte, grond en gebouwen heeft om de landelijke meldkamer te vestigen.

De Zwarte zegt verder dat de vestiging van zo'n meldkamer na een prachtige kans is om de werkgelegenheid in Vlissingen weer te verbeteren.

http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=12907


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
>:( Het begint nu erg te lijken alsof ze de Olympische Spelen gaan willen binnen halen. Geld over de balk smijten om als stad in de picture te komen. Nee toch? :-X :-X
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Ja. En wie wil er -behalve één keer in de twee jaar-  naar Vlissingen toe komen?

Juist... ;D

Decentraal is niet erg, maar zo decentraal?
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Ik ben heel benieuwd! Dan gaan ze in Vlissingen aansturen waar ik heen moet in Amsterdam. Dat gaat toch niet werken mensen?!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Ik ben heel benieuwd! Dan gaan ze in Vlissingen aansturen waar ik heen moet in Amsterdam. Dat gaat toch niet werken mensen?!

En waarom zou dat niet kunnen werken?  ??? Het gaat toch om procedures en vastgestelde werkwijzen? ::)