"meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers

Auteur Topic: "meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers  (gelezen 102675 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Maar dat is niet vanzelf gegaan: Zie de discussie over Fries in de meldkamer (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=67799.160)
Ik denk ook dat bekendheid met regionaal taalgebruik en lokale bekendheid heel belangrijk zijn.

Ik hoor regelmatig verhaspelingen van geografische aanduidingen in de filemeldingen van landelijke media.
Wat te denken van een melding als "Sjitterij op Werpsterhoeke"? Waar is het? En wat betekent het?
a Er wordt vuurwerk afgestoken
b Er is een schietpartij
c Er wordt met carbid geschoten
d Er ligt mest op de weg


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Maar dat probleem kun je al binnen 1 stad hebben.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Daar gaat het juist om in taal, eenduidig communiceren: Voor Friezen is er maar 1 uitkomst juist. Antwoord b.
Een meldkamermedewerker die nog een vraag moet stellen voor de verduidelijking, verliest 15 seconden. Best veel bij een schietpartij.

Dit soort dingen kan ernstige gevolgen hebben en wordt, terecht, onderzocht.
http://www.omropfryslan.nl/nieuws/politie-kreeg-eerder-meldingen-uit-flat-drachten:
De politie van Drachten heeft de laatste tijd vaker meldingen gekregen van mogelijk gevaar in de flat in Drachten waar zondagavond een explosie was.

En u hebt een punt, regionale bekendheid met geografie en taal kan miscommunicatie voorkomen, maar niet voorkomen. U begrijpt wat ik bedoel.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Wat denk je er van dat die Fries gewoon ABN (Algemeen Beschaafd Nederlands) gaat spreken ?
Loopt een melding ook geen vertraging op omdat meneer/mevrouw zo nodig in dialect wilt spreken.
We leven nog altijd in Nederland als land en niet in Friesland als land.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Op papier inderdaad........
Ze zitten fysiek in de zelfde ruimte, maar werken volledig gescheiden.
Zuid centralisten sturen zuid aan, noord centralisten sturen noord aan. Er is operationeel niets daarin veranderd, behalve dat ze nu in één ruimte zitten.
Ik neem aan dat ze noord en zuid ook niet op 1 gespreksgroep zetten, dus zal je dat op tenminste 2 meldtafels moeten afhandelen mbt de uitgifte.
Winst kan je op zich wel halen uit het feit dat men bij elkaar zit, alhoewel het met de huidige middelen (OC coördinatiegroep en delen GMS meldingen) ook best snel kan gaan met regio overschrijdende inzet en communicatie tussen de OC's.

Meer winst kan volgens mij gehaald worden uit een multidisciplinaire intake van meldingen.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Inmiddels zitten in Noord Nederland regelmatig Groningen, Friesland en Drenthe op 1 gespreksgroep. Wil prima. Ook aanname en uitgifte gaat prima, soms lastig met straatnamen, maar niet onoverkomenlijk. Uiteraard helpt hier en daar de techniek een handje.

Plaatselijke bekendheid is mooi, maar het is in deze tijd niet meer reeel om op te verwachten dat elke centralist het hele werk gebied kent.
Digitaal onderzoek


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


Inmiddels zitten in Noord Nederland regelmatig Groningen, Friesland en Drenthe op 1 gespreksgroep. Wil prima.
Ik vind het net als de meeste collega's, zwaar irritant. Vooral bij drukte. Echt frustrerend.

Maar er wordt wederom totaal niet geluisterd naar de werkvloer die met de poten in de modder staat.

De eigen meldkamer die we vóór Drachten hadden werkte m.i. sneller, soepeler en efficienter. En inderdaad, gebiedsbekendheid bij de centralist is heel belangrijk en heeft absoluut zijn meerwaarde gehad.
Ook al vindt men in de beslis-laag van niet.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Wat denk je er van dat die Fries gewoon ABN (Algemeen Beschaafd Nederlands) gaat spreken ?
Ja maar iemand vond dat een Fries het recht had om in het Fries zijn zegje te mogen doen bij 112.
Want Fries is een taal... al het andere in NL is maar een dialect.

Groet'n een Grunneger.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Inmiddels zitten in Noord Nederland regelmatig Groningen, Friesland en Drenthe op 1 gespreksgroep. Wil prima. Ook aanname en uitgifte gaat prima, soms lastig met straatnamen, maar niet onoverkomenlijk. Uiteraard helpt hier en daar de techniek een handje.

Plaatselijke bekendheid is mooi, maar het is in deze tijd niet meer reeel om op te verwachten dat elke centralist het hele werk gebied kent.
Bij drukte lijkt mij 1 gespreksgroep inderdaad irritant. Maar dat zal wel personeelsgebrek zijn?

Een goed gevuld GMS en GIS zou toch voldoende moeten zijn voor een adequate intake en uitgifte.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Het is (in NN) geen personeels gebrek. Wel het efficiënter indelen van personeel. Koppelen districten als het rustig is en ontkoppelen op drukke momenten. Ook het rouleren van centralisten tijdens de dienst zorgt er (over het algemeen) voor dat men scherper blijft.

En ja dat gaat wel eens mis als er ziekte is, of als er een onverwachts incident is, of als het toch (te) druk is voor 1 centralist.
Digitaal onderzoek