GRIP 3 gevaarlijke stof (mosterdgas 50 woningen ontruimd) Bijsterveld - Ede 18-10-2013

Auteur Topic: GRIP 3 gevaarlijke stof (mosterdgas 50 woningen ontruimd) Bijsterveld - Ede 18-10-2013  (gelezen 39908 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Jongens. Welk ADR Nummer willen jullie op een voertuig plakken als je niet weet wat voor stof het is? De stoffen die het RIVM meenam gingen naar 't lab om te onderzoeken wat het exact is. Dan kan je dus nog geen ADR nummer plakken, of je moet maar iets gokken, maar das ook niet echt handig.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1211412 date=1382195604
Jongens. Welk ADR Nummer willen jullie op een voertuig plakken als je niet weet wat voor stof het is? De stoffen die het RIVM meenam gingen naar 't lab om te onderzoeken wat het exact is. Dan kan je dus nog geen ADR nummer plakken, of je moet maar iets gokken, maar das ook niet echt handig.
Als je de moeite had genomen om te lezen had je kunnen weten dat niemand er een nummer op had willen plakken juist om de reden die je nu zelf ook ontdekt hebt. ::)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Peter71 link=msg=1211413 date=1382196054
Als je de moeite had genomen om te lezen had je kunnen weten dat niemand er een nummer op had willen plakken juist om de reden die je nu zelf ook ontdekt hebt. ::)

Ik heb die moeite genomen Peter. Er is echter nog niemand geweest die gezegd heeft dat de stofnaam niet bekend was. De opmerking die het meeste in de buurt kwam was van jou hand:
Citaat van: Peter71 link=msg=1211371 date=1382184158
En ja, die vrachtbrieven zullen we maar laten voor wat het is ;)

Verder was er niets wat daarover kwam. Ik snap dus niet waarom je zo aangebrand reageert op mijn post.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1211412 date=1382195604
Jongens. Welk ADR Nummer willen jullie op een voertuig plakken als je niet weet wat voor stof het is? De stoffen die het RIVM meenam gingen naar 't lab om te onderzoeken wat het exact is. Dan kan je dus nog geen ADR nummer plakken, of je moet maar iets gokken, maar das ook niet echt handig.

De VN-nummers bieden voldoende mogelijkheden voor stoffen, waar je wel de GEVI of de "symptomen" van kent, maar waarvan je niet exact weet welke samenstelling het heeft. Bijvoorbeeld GEVI 60 VN 2810 voor organische giftige stoffen. In deze categorie zou bijvoorbeeld mosterdgas goed te plaatsen zijn. Andere voorbeelden: 80/1760 voor bijtende vloeistoffen en 36/1992 voor brandbare giftige vloeistoffen.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Dat zijn de zg N(iet)E(lders)G(enoemd)-posities; zijn bedoeld voor stoffen met gelijkaardige gevaarseigenschappen waarvoor geen afzonderlijk un-nummer beschikbaar is.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Het zou gaan om meerdere stoffen in zo te zien kleine hoeveelheden. Het zou dus alleen maar een oranje bord hoeven zijn als er überhaupt voldoende materiaal aan boord is om bebording verplicht te stellen (wat waarschijnlijk niet het geval is).


Bart015

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • Semper Fi
Is er misschien een betere foto van het hesje gedragen door het CBRN Defensie en door het LTFO Lid?
Met vriendelijke groet, Bart  Student Informatica Hulpverleningsfotografie


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Citaat van: superfly link=msg=1211346 date=1382179313
Berijp ik ook wel maar maak iets wat lijkt op een sluis of overdrachts plaats iets als in de trend van de inzet container bij asbest verwijdering dan geef je het gevoel van veiligheid terwijl de situatie al veilig is na het verpakken, een leek zal dan eerder geneigd te zijn om gevaar te zien, op deze manier.
Dat gebeurt ook, maar dat zie je niet direct. De ontsmettingseenheid van het LTFO (die witte container) wordt gebruikt om mensen te ontsmetten, maar ook voorwerpen die uit besmet gebied komen worden daar schoongemaakt. Bewijsmateriaal wordt veilig verpakt en daarna gereinigd, voordat het besmet gebied verlaat.
Assumption is the mother of all fuck-ups


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Kortom we weten het met z.n alle het beste en zouden het ook als de beste doen en kunnen !
Maar duidelijk is  Incident is geklaard, oorzaak is weggenomen, publiek is rustig gebleven en heeft een goede voorlichting en opvang gehad en het belangrijkste is : De bewoners hebben alles van hun en de "hunnen" nog, zowel materieel als geestelijk en hun eigen woonplek terug met een duidelijke nazorg ( op aanvraag)
En alle technische vragen uit het vakgebied worden in de nabespreking besproken.
Dus inzet geslaagd, eindbespreking en evaluatie van het optreden volgt en Burgers tevreden.
Bij instappen begint de inzet.