GRIP 3 gevaarlijke stof (mosterdgas 50 woningen ontruimd) Bijsterveld - Ede 18-10-2013

Auteur Topic: GRIP 3 gevaarlijke stof (mosterdgas 50 woningen ontruimd) Bijsterveld - Ede 18-10-2013  (gelezen 39918 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Vraagje van een leek. Wanneer ik alle filmpjes/foto's bekijk, dan lijkt het er op dat de diverse stoffen in meerdere voertuigen zijn afgevoerd: groen busje (defensie), wit busje (RIVM) en een vrachtwagen. Op geen van de voertuigen heb ik gevarenstickers kunnen ontdekken. Wat zijn daar de regels voor? Hoort er niet op zijn minst een oranje plaat op te zitten?


Katje

  • Ploegleider BHV en interne medische dienst, EHBO-er in de paardensport
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Wat gaat er nu met het gevaarlijke spul gebeuren? Wordt het vernietigd? Hoe en door wie?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Katje link=msg=1211358 date=1382181194
Wat gaat er nu met het gevaarlijke spul gebeuren? Wordt het vernietigd? Hoe en door wie?
TNO zal wel een inventarisatie gaan maken van wat er nu werkelijk allemaal was opgeslagen in de schuur, en dan zal alles worden vernietigd. Hoe dat gebeurt daarvan ben ik niet op de hoogte, dat zal ook afhankelijk zijn van wat er allemaal is gevonden.

Citaat van: sks link=msg=1211355 date=1382180537
Vraagje van een leek. Wanneer ik alle filmpjes/foto's bekijk, dan lijkt het er op dat de diverse stoffen in meerdere voertuigen zijn afgevoerd: groen busje (defensie), wit busje (RIVM) en een vrachtwagen. Op geen van de voertuigen heb ik gevarenstickers kunnen ontdekken. Wat zijn daar de regels voor? Hoort er niet op zijn minst een oranje plaat op te zitten?
Officieel hoort er wel een oranje plaat te zitten op de auto's die gevaarlijke stoffen vervoeren. Ik weet niet of die troep die ze vervoerd hebben allemaal te ondervangen is met 1 algemeen etiket. ???


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Cees van der Knaap ‏@CvanderKnaap 4m
Goed gesprek met bewoners van Bijsterveld e.o. in #Ede. Zij namen ontstane overlast vanwege opruimen van de chemische stoffen positief op!


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Landelijke Eenheid ‏@PolitieLE 38s
Veel media berichten dat LTFO van defensie stoffen heeft onderzocht in #ede #bijsterveld. Team is echter van de politie!
If you can dream it, you can do it.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Peter71 link=msg=1211361 date=1382182868
TNO zal wel een inventarisatie gaan maken van wat er nu werkelijk allemaal was opgeslagen in de schuur, en dan zal alles worden vernietigd. Hoe dat gebeurt daarvan ben ik niet op de hoogte, dat zal ook afhankelijk zijn van wat er allemaal is gevonden.
Officieel hoort er wel een oranje plaat te zitten op de auto's die gevaarlijke stoffen vervoeren. Ik weet niet of die troep die ze vervoerd hebben allemaal te ondervangen is met 1 algemeen etiket. ???

Indien er in 1 voertuig meerdere soorten gevaarlijke stoffen worden vervoerd volstaat een oranje plaat zonder aanduiding, officieel hoor dan op de verpakking de gevaarsetiketten te zitten, en zul je voor de inzet moeten afgaan op de vrachtbrieven.
Indien de hoeveelheid gevaarlijke stoffen onder de duizend punten blijft hoeven er geen gevaarsborden geplaatst te worden.
Bijvoorbeeld als je 999 liter of minder benzine of diesel vervoert hoeven er geen oranje platen gevoerd te worden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1211369 date=1382183987
Indien er in 1 voertuig meerdere soorten gevaarlijke stoffen worden vervoerd volstaat een oranje plaat zonder aanduiding, officieel hoor dan op de verpakking de gevaarsetiketten te zitten, en zul je voor de inzet moeten afgaan op de vrachtbrieven.
Daar ben ik van de op de hoogte, dus dan zouden ze inderdaad volstaan kunnen hebben met de oranje plaat. En ja, die vrachtbrieven zullen we maar laten voor wat het is ;)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Is het onder de ADR niet zo geregeld dat je bij een (zeer) beperkte hoeveelheid gevaarlijke stoffen in het geheel geen "herkenbaarheid" op het voertuig aanwezig behoeft te zijn.

ik mag bijvoorbeeld zonder enige aanduiding 1 fles acetyleen en 1 fles zuurstof zonder aanduidingen vervoeren.
diesel valt bijvoorbeeld pas onder de ADR vanaf 1000 liter en zo zullen er nog veel meer stoffen zijn.
Ik snap best dat dit mede afhankelijk is van de soort stof die je vervoerd en de hoeveelheid maar juist het feit dat de stoffen verdeeld zijn over verschillende voertuigen (als ik het goed begrepen heb) kan duiden op het gegeven dat dan geen aanduiding noodzakelijk is ook zal het een rol hebben gespeeld dat wegens het op elkaar reageren van stoffen een gescheiden vervoer heeft plaats gevonden.
En het zou zelfs een rol gespeeld kunnen hebben om geen extra aandacht op de voertuigen te willen vestigen denk ik.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
klopt, daar zit wel enige nuancering in. Op een tankwagen met bijvoorbeeld ethanol moeten wel borden zitten met gevi-nummers etc, terwijl op een vrachtwagen van Kruidvat met pallets met dezelfde hoeveelheid brandspiritus (per liter verpakt) niets hoeft te zitten... (brandspiritus = ethanol) En dan vraag ik me af, wat gevaarlijker bij een brand. Liters brandspiritus in plastic flessen of een tank?


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Peter71 link=msg=1211317 date=1382173802
Toch niet willen wachten, ondanks het toch een stabiele situatie was? En als je alle partijen actief hebt kun je beter ook doorpakken, ondanks dat je de avond en nacht ingaat.
's nachts mischien ook minder toeschouwers dan zaterdag overdag en dus minder risico's?