Voortgezette rijopleiding een pré bij sollicitatie?

Auteur Topic: Voortgezette rijopleiding een pré bij sollicitatie?  (gelezen 13899 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #30 Gepost op: 20 oktober 2013, 14:05:32
Maar ze slaan dus het hele eerste lesjaar over? De basis van, ik noem maar wat, aangiftes opnemen, een simpel verkeersongeval behandelen of een 'echte' aanhouding uitvoeren is er nog helemaal niet, en nu moeten ze noodhulp gaan draaien? Zeer merkwaardig. Sterkte dan... :-X Vraag me af of je dat zelf moet willen. Als student, maar ook zeker als politie zijnde.
If you can dream it, you can do it.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #31 Gepost op: 20 oktober 2013, 14:25:21
Ik vind het sowieso heel bijzonder dat studenten zo snel de noodhulp in gaan. Na vier weken snuffelen en vier maanden op straat is het tegenwoordig al tijd voor noodhulp terwijl in de praktijk blijkt dat (de meeste) studenten daar echt nog niet klaar voor zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #32 Gepost op: 20 oktober 2013, 14:31:37
Citaat van: Red link=msg=1211977 date=1382271921
Ik vind het sowieso heel bijzonder dat studenten zo snel de noodhulp in gaan. Na vier weken snuffelen en vier maanden op straat is het tegenwoordig al tijd voor noodhulp terwijl in de praktijk blijkt dat (de meeste) studenten daar echt nog niet klaar voor zijn.
Moet wel zeggen dat het schaduwnoodhulp is, samen met (ervaren) collega of praktijkcoach ben je beschikbaar voor de noodhulp en de bedoeling is eigenlijk om bij een complexe situatie als 2e auto mee te rijden en om 'simpele' klussen zelf af te handelen. Echter is het bij ons al een paar keer voorgekomen dat we bij een flink incident wel het dichtste bij waren.

Verder verschilt het per bureau ook qua afspraken. Klasgenoten van mij worden bijv. 'beschermd' voor treinongevallen en dodelijke/zwaar letsel aanrijdingen, terwijl anderen, waaronder ik, in principe alles rijden. Zelf de grenzen aangeven mag uiteraard wel.
If you can dream it, you can do it.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #33 Gepost op: 20 oktober 2013, 16:48:08
Je hebt toch noodhulp of niet? Dus als er dan een springer is en je bent dichtbij dan heb je te gaan. Dat was juist het voordeel van de opbouw van de oude opleiding, dat je voorzichtig kon gaan kijken. Je draaide namelijk geen noodhulp maar een soort van toezicht dus je had meer de keuze wat je deed en wat je over sloeg.

Ik zie nu al weer studenten in de noodhulp komen die nog geen poging woninginbraak fatsoenlijk op papier krijgen. Dat zal niet beter worden als ze het eerste deel van de opleiding volledig overslaan... :-X
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #34 Gepost op: 20 oktober 2013, 17:03:37
Citaat van: DiNozzo link=msg=1212030 date=1382280488
Ik zie nu al weer studenten in de noodhulp komen die nog geen poging woninginbraak fatsoenlijk op papier krijgen. Dat zal niet beter worden als ze het eerste deel van de opleiding volledig overslaan... :-X

Daar wil ik wel even op inhaken, ik zelf vind dat ik een behoorlijke aangifte op papier kan zetten, mede doordat ik 4 weken bij Intake & Service heb meegedraaid. Dit hoor ik ook van collega studenten. We hebben hier alle soorten aangiftes opgenomen, van afpersing tot poging doodslag... (uiteraard onder toezicht, volgens de handleiding mogen 'wij' in deze periode alleen 300,310,311,350 opnemen). In de oude opleiding zaten deze 4 weken er geloof ik niet in, en studenten van de oude opleiding hoeven nu niet verplicht baliewerk te verrichten en dus aangiftes op te nemen, terwijl wij wel een verplicht aantal uren aangiftes moeten opnemen. Dit is een rode draad in de opleiding.

Soms zie ik aangiftes van de Noodhulp voorbij komen... een volledige woninginbraak op een half A4tje...

Niet dat ik iedereen van de Noodhulp over 1 kam wil scheren, absoluut niet, maar het is echt niet gezegd dat studenten geen fatsoenlijke aangifte kunnen opnemen. Dat is m.i. verbeterd.

Verder sluit ik me er bij aan dat als de studenten van HTV überhaupt nog geen aangifte hebben leren opnemen, dat je hier ook niet veel van kan verwachten...
If you can dream it, you can do it.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #35 Gepost op: 20 oktober 2013, 17:42:29
Ik heb wel degelijk een periode achter de balie gedraaid en ook het opmaken van een aangifte was een van de eerste, examenonderdelen van de opleiding.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #36 Gepost op: 20 oktober 2013, 18:18:11
Citaat van: DiNozzo link=msg=1212030 date=1382280488
...
Ik zie nu al weer studenten in de noodhulp komen die nog geen poging woninginbraak fatsoenlijk op papier krijgen. Dat zal niet beter worden als ze het eerste deel van de opleiding volledig overslaan... :-X

Dat is op zijn minst raar te noemen. De MBO-opleiding leidt op. Op basis van deze opleiding worden aspiranten voor een deel vrijgesteld. Vervolgens blijkt dit niet te voldoen. Of de Mbo-opleiding sluit niet aan bij de beroepspraktijk/vervolgopleiding, of de politie-academie ziet het niet helemaal scherp.

Kortom tijd voor een heroriëntatie van de MBO-opleiding, want nu ben je ook niet eerlijk naar studenten. Je leidt ze namelijk op voor niets. Overigens is dit het probleem bij veel meer MBO-opleidingen. Ohja, beveiliger worden kan natuurlijk altijd ;)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Runner

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #37 Gepost op: 20 oktober 2013, 22:07:32
Ik zag dat er eerder in dit topic geen duidelijkheid was over of er wel of geen plekken zijn voor htvp'rs bij de politie eenheden (bij geen vacatures). Ik heb daarom een stukje tekst van het verslag van een algemeen overleg dat op 12 juni 2013 plaatsvond met Minister Opstelten en de vaste commissie voor Veiligheid en Justitie gekopieerd. Natuurlijk moeten de htvp'rs wel de reguliere sollicitatieprocedure afleggen.



Hoop dat deze tekst enige duidelijkheid verschaft, ook over de kansen om door de selectie heen te komen na de HTV-P opleiding.

Het hele verslag is te vinden op: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/29628/kst-29628-409?resultIndex=10&sorttype=1&sortorder=4


Frontoffice Politie

  • Medewerker Werving Politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
    • Kombijdepolitie
Reactie #38 Gepost op: 21 oktober 2013, 08:43:26
Er wordt (ook bij HTV-P'ers) niet gekeken of je een rijopleiding hebt gevolgd. In de selectie telt dit dus niet mee en ook vrijstellingen worden niet verleend. Een rijbewijs is - zoals altijd - een eis, zodat je wettelijk gezien de rijopleiding ook daadwerkelijk mag volgen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #39 Gepost op: 21 oktober 2013, 10:25:25
Citaat van: Arnoud link=msg=1212166 date=1382337806
Er wordt (ook bij HTV-P'ers) niet gekeken of je een rijopleiding hebt gevolgd. In de selectie telt dit dus niet mee en ook vrijstellingen worden niet verleend. Een rijbewijs is - zoals altijd - een eis, zodat je wettelijk gezien de rijopleiding ook daadwerkelijk mag volgen.

Arnoud, wellicht dat jij dat weet. Hoe moet ik de MBO opleiding HTV+P zien in het licht van een carrière bij de politie. Als ik het goed begrijp maakt het niet uit of je MBO HTV+P hebt, een andere MBO opleiding of zelfs VMBO-B t/m TL. Klopt dit? En wat is dan nog de toegevoegde waarde van deze MBO HTV+P? om bij de politie te gaan (ik denk dat vele studenten van deze Mbo-opleiding dat als doel hebben).

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.