GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013  (gelezen 173663 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: JJ75 link=msg=1241913 date=1391454198
Nee ze hebben beoordeeld dat de andere andere diensten/inspecties die daar voor zijn opgericht voldoende  (zwaar) onderzoek doen. Ze volgen deze onderzoeken en het kan zijn dat ze zelf ook nog met een overkoepelend oordeel komen.
De onderzoeksraad begint zich pas druk te maken als er een voorval is gebeurt, en de voorvallen die zijn gebeurt zijn blijkbaar niet ernstig genoeg voor hun. Meestal worden ze inderdaad pas actief als er doden en gewonden zijn gevallen. Tja, en zo ver is het nog niet.
Missie en kernwaarden
Missie
De Onderzoeksraad is gericht op het verbeteren van de veiligheid in Nederland en kijkt
daarbij vooral naar die situaties waarbij burgers voor hun veiligheid afhankelijk zijn van
de overheid, bedrijven of instellingen. De Raad doet alleen onderzoek als er één of meer
voorvallen hebben plaatsgevonden en trekt lessen op basis van het onderzoek naar deze
voorvallen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Live link=msg=1223677 date=1385639334
GPTV: Eerste beelden cameraman Kappers zeer belangrijk bij brandweeronderzoek
GPTV: Eerste beelden cameraman Kappers zeer belangrijk bij brandweeronderzoek
Gepubliceerd op 28 nov 2013

Jammer dat de filmer aan de voorzijde even ophoudt met de opname op het moment dat de brandweerlieden de indruk hebben dat de brand (aan de voorzijde van een diep pand) uit is en zij de blussing stoppen.
Nu kun je moeilijk bekijken hoe snel het weer ging branden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: wjr307 link=msg=1241853 date=1391442510
Dit is een video van een brand in Hilversum waar volgens mij (en andere met mij) 1-7 ook de katalysator is. Als ze hier  vanuit achterom (en ik weet uit betrouwbare bron dat die er was) met rookgaskoeling een aanval hadden gedaan hadden ze hem "mogelijk" kunnen hebben
(excuses als dit een dubbele post is)
Grote Brand Violenstraat Hilversum 27-10-2011
Dit is een volledig ontwikkelde uitslaande brand. Hoe wil je daar aan rookgaskoeling doen?
Hier had maar 1 antwoord gepast, lage druk inzetten om zo snel mogelijk de vlammen eraf te krijgen.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Citaat van: Peter71 link=msg=1241932 date=1391457520
Dit is een volledig ontwikkelde uitslaande brand. Hoe wil je daar aan rookgaskoeling doen?
Hier had maar 1 antwoord gepast, lage druk inzetten om zo snel mogelijk de vlammen eraf te krijgen.

Klopt verkeerde benaming gebruikt bedoelde dat als jij via de achterkant met hd en sproeistraal een inzet doet had je hem kunnen hebben. Je kunt duidelijk zien dat de instroom van zuurstof van achteren komt als je hiervandaan een offensieve binnenaanval inzet kun je hem hebben. Offensief is verantwoord daar hij toch al uitslaand is en het gevaar voor fo al weg is. Door 1-7 aan de voorkant erin te spuiten breng je extra zuurstof in en dwing je doordat de instroom vanuit achteren is de brand naar boven met als gevolg een volledig huis uitgebrand ipv enkel de woonkamer.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Citaat van: wjr307 link=msg=1242027 date=1391498287
Klopt verkeerde benaming gebruikt bedoelde dat als jij via de achterkant met hd en sproeistraal een inzet doet had je hem kunnen hebben. Je kunt duidelijk zien dat de instroom van zuurstof van achteren komt als je hiervandaan een offensieve binnenaanval inzet kun je hem hebben. Offensief is verantwoord daar hij toch al uitslaand is en het gevaar voor fo al weg is. Door 1-7 aan de voorkant erin te spuiten breng je extra zuurstof in en dwing je doordat de instroom vanuit achteren is de brand naar boven met als gevolg een volledig huis uitgebrand ipv enkel de woonkamer.
Dat doe je met HD en LD ook, alleen heb je daarmee een veel groter koelend vermogen dan met schuim.  Ik denk dat vele die 1/7 op hun voertuig hebben dit gewoon als eerste moeten 'grijpen' en niet beter weten.  Je zult het moeten doen met de spullen die je beschikbaar hebt gekregen van je werkgever.
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Opmerkelijk is dat direct nadat de vlammen weg waren het einde blussing was en men weg liep van de voorkant winkel.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Citaat van: pompbediende link=msg=1242031 date=1391499312
Dat doe je met HD en LD ook, alleen heb je daarmee een veel groter koelend vermogen dan met schuim.  Ik denk dat vele die 1/7 op hun voertuig hebben dit gewoon als eerste moeten 'grijpen' en niet beter weten.  Je zult het moeten doen met de spullen die je beschikbaar hebt gekregen van je werkgever.

Ik denk inderdaad dat daar de schoen wringt als dat je standaard is en zo geleerd doe je dat en zie je achteraf op youtube het effect van je "blussing". Denk dat het echt tijd wordt voor een onderzoek naar de effecten van one seven bij een ontwikkelde brand.

Ook al heb je gelijk en jaag je ook met LD en HD het vuur naar binnen alleen door het verkoelende vermogen van het water heb je nog enigszins kans op succes.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Peter71 link=msg=1241915 date=1391454762
De onderzoeksraad begint zich pas druk te maken als er een voorval is gebeurt, en de voorvallen die zijn gebeurt zijn blijkbaar niet ernstig genoeg voor hun. Meestal worden ze inderdaad pas actief als er doden en gewonden zijn gevallen. Tja, en zo ver is het nog niet.
Naar aanleiding van deze brand en de discussies heb ik hierover contact gehad met de onderzoeksraad. Ze hebben wel zeker oog voor deze situatie en volgen daarom de lopende onderzoeken.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Thor link=msg=1242032 date=1391499541
Opmerkelijk is dat direct nadat de vlammen weg waren het einde blussing was en men weg liep van de voorkant winkel.

Is dat nog steeds opmerkelijk met de wetenschap dat er nog iemand binnen was? Volgens mij was de eerste inzet gericht om eerst de vlammen weg te halen en daarna het slachtoffer te redden.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: JJ75 link=msg=1242039 date=1391502413
Naar aanleiding van deze brand en de discussies heb ik hierover contact gehad met de onderzoeksraad. Ze hebben wel zeker oog voor deze situatie en volgen daarom de lopende onderzoeken.
Ik heb je PM inmiddels gelezen, dank ervoor. ;)

Citaat van: Thor link=msg=1242032 date=1391499541
Opmerkelijk is dat direct nadat de vlammen weg waren het einde blussing was en men weg liep van de voorkant winkel.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1242063 date=1391506823
Is dat nog steeds opmerkelijk met de wetenschap dat er nog iemand binnen was? Volgens mij was de eerste inzet gericht om eerst de vlammen weg te halen en daarna het slachtoffer te redden.
Alleen lag het slachtoffer volgens mij info niet in de bewuste winkel, maar geheel ergens anders. En wisten ze op het moment van het maken van dat filmpje nog niet van dat slachtoffer. Wat Thor opmerkt is die valkuil waar men steeds weer instapt. Door de eerste slag met 1-7 ben je inderdaad de vlammen voor even kwijt. we weten wat er uiteindelijk gebeurt, en ook elke keer weer gebeurt.
Een gebonden straal, een ruimte injagen waar de vuurbelasting hoog is. Met die gebonden straal neem je een hoop extra zuurstof mee naar binnen. Lage druk, en dan een half gebonden straal had meer effect gehad.